Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 666ReDdeViL666
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36
Beste lezers,

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe geluidskaart of AMP.
Normaal heb ik geen hulp nodig met het uitzoeken van hardware en kan ik prima vinden met behulp van google wat ik nodig heb en heb ik zelf het nodige verstand.
Nu ben ik totaal niet thuis en valt er ook niet echt iets te vinden op google, hoop subjectieve reviews.

Grootste reden van een nieuwe geluidskaart/AMP is dat mijn huidige onboard* oplossing mijn koptelefoon* niet met genoeg volume aandrijft. Youtube/Twitch/muziek op de PC/dingen op internet zijn echt gewoon te zacht volumewijs. Games gaat dan weer wel, maar daar heb ik 0,0 bass. Ook mis ik die bass in de andere dingen die ik op noem natuurlijk :)
Op het moment maakt ik gebruik van APO Equalizer en heb ik de gain omhoog gegooid, maar boven een bepaalde versterking gaat m'n geluidskwaliteit ook achteruit.

Gebruikte hardware:

Asus Hero 6; ALC1150 (supreme FX)*
Corsair AXi voeding (las dat die het verchil ook kon maken?!)
Beyerdynamic DT990PRO 250 Ohm*
Microfoon van m'n oude Steelseries V2's ge-tiwraped op m'n koptelefoon :p
GEEN! speakers, misschien in de toekomst.

Waar ik mijn PC voor gebruik:

Games; PUBG, Siege, Assetto Corsa grootendeels.
Muziek op de PC/Youtube.
Twitch.

Enkele vragen:

Heb ik simpelweg alleen een AMP nodig? Versterkt die niet m'n redelijke onboard kwaliteit naar versterkte redelijke kwaliteit?! :p

De prijs van een goede AMP (Objective 2 bv.) is net zoveel als een goede geluidskaart met ingebouwde AMP, ben ik dan niet beter af met zoiets?

Er zijn twee opties geluidskaarten; Asus en Creative, beide met een slecht verleden kwa drivers is dit al beter? (Ik lees van niet namelijk)

Sommige websites doen ook tests; Dynamic range, Noise level, THD etc. Moet ik mij blind staren op die cijfertjes? Want bv. Asus Xonar DX doet mee in de top op:
https://nl.hardware.info/...oar-review-testresultaten
En die is net iets meer dan 60 euro, helaas mist die een headphone AMP.

Keuze geluidskaarten:

1: Asus Strix Pro Raid - mede danzkij de externe volume console staat deze op 1, ik heb namelijk een Model M en die heeft geen volume regeling natuurlijk (foei IBM :p) en verander zeer regelmatig m'n volume omdat ik zoals gezegd tekort kom op Youtube etc, maar weer net te luid is voor games, zeer zeker Assetto Corsa bv. daar verander ik m'n volume per auto. Misschien dat dit niet meer nodig is als ik genoeg volume voor alles heb en het gewoon in m'n windows volume mixer "vast" kan zetten. Zo en zo is ie handig en gaaf...

2: Creative SoundblasterX AE-5 - Waarschijnlijk de beste geluidskaart voor deze prijs (114 Euro bij Azerty) alleen nog heel weinig reviews over te vinden.

3: Asus Xonar DX/XD - Vanwege de prijs, twijfel of ie m'n headset kan aandrijven en of ie 'mooi' 'warm' geluid produceert.

4: Creative Soundblaster Z(x) - De Z is gewoon een goede geluidskaart, ook niet duur en wél een headphone AMP. De Zx heeft ook een externe volume console /melike^ Beide ondertussen 4 jaar oud..

5: Jouw keuze ;)

Keuze AMP:

Sorry hier laat ik wat steekjes vallen, heb er wel naar gezocht, heb er ook over gelezen, maar weet echt niet hoe of wat. Zo en zo bevalt het me ook niet dat ik het meeste van Ebay/Amazon moet kopen. Doe me een paar suggesties, liefst met onderbouwing.

De max is toch echt wel 150 Euro, of het moet echt zoveel beter zijn. De AE-5 van 114 Euro vind ik eigenlijk al meer dan genoeg.

Als ik iets vergeten ben te melden hoor ik het graag?!
Kom maar audiofielen, help me become one of you :p

Bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor de eventuele hulp.

P.S let niet op m'n gebruikersnaam, die is 15 jaar oud en ik ben dus ondertussen ook alweer 15 jaar ouder. ;)

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 17:47

pmeter

Poes!

Een optie is een usb geluidskaart specifiek bedoeld voor hoofdtelefoons.
https://tweakers.net/productreview/106936/fiio-e10k-olympus-2-hoofdtelefoon-versterker.html

[ Voor 41% gewijzigd door pmeter op 20-09-2017 13:05 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het probleem met deze hoofdtelefoon is de hoge impedantie, daar zijn normale consumenten geluidskaarten niet voor ontworpen. Zo'n hoofdtelefoon kom je eerder in een studio tegen. Voor thuisgebruik bestaan varianten van de DT-770 met lagere impedantie.

Geluidsinterfaces voor (licht) studiogebruik zoals de Focusrite Scarlett doen het iets beter dan je huidige geluidskaart, maar als je je hoofdtelefoon echt volledig wilt benutten zit je aan een zware dedicated amp vast. Goedkope hoofdtelefoonversterkers zijn alsnog maar geschikt tot 100 Ohm.

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-07 23:47
Geluidskaarten, mp3 spelers, mobiele telefoons enz... schijnen wat moeite te hebben om vermogen op een hoofdtelefoon met een hoge impedantie te produceren, daarvoor word voor dit soort hoofdtelefoons een hifi versterker geadviseerd.
Wanneer de huidige geluidskaart op normaal volume wel gewoon goed klinkt zou ik voor een losse versterker gaan, eentje van marktplaats moet zeker lukken binnen jou budget.
Heb hier ook een Sony versterker aan de geluidskaart hangen met goede boekenplank speakers en dat bevalt prima.

Collectie

• 666ReDdeViL666
Bedankt heren voor de suggesties.

Ik ben bewust van het feit dat ik een koptelefoon met hoge impedantie heb gekocht en dat problemen kon opleveren, deze was een heel stuk goedkoper en met de juiste earpads, vond namelijk comfort het belangrijkste. En deze kan niet terug want heb hem al meer dan een jaar.

Nu heb ik weer wat geld over voor "onzin", iets van 100-150 euro kopen voor een beetje extra volume "onzin" 8)7

Heb een al wat ouder moederbord, zonder USB port special voor audio. Ik lees vaak dat dit ruis veroorzaakt.
Daar ben ik een beetje huiverig voor, iemand hier met ervaringen daarmee?

Helaas voel ik mezelf nog erg verloren in de AMP/DAC's :P

De meeste Geluidskaarten die ik als voorbeeld heb gegeven hebben een headphone AMP tot 600 Ohm en de AE-5 zelfs een dubbele AMP voor links en rechts en ook natuurlijk tot 600 Ohm.
Is dit dan (toch) marketing/broodje aap verhaal?
Heb gelezen dat de AE-5 geen moeite had met hoge impedantie headphones, mja die enkele reviews die prima betaalt kan worden door Creative neem ik ook met een korrel zout...

Een versterker had ik zelf ook aan gedacht, leek me overkill. Aan de andere kant heb ik nog 2 hele mooie Wharfedale speakers die staan te verstoffen, die kunnen dan ook weer is uit de kast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-07 21:25
666ReDdeViL666 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:37:

Heb een al wat ouder moederbord, zonder USB port special voor audio. Ik lees vaak dat dit ruis veroorzaakt.
Daar ben ik een beetje huiverig voor, iemand hier met ervaringen daarmee?
Dat is pas "onzin" :-). Ruis bestaat helemaal niet in het digitale domein, waar USB toch onder valt. Maar audiofielen kan je eender wat wijsmaken.
Als het puur voor je hoofdtelefoon is krijgt de Cambrige Audio DacMagic XS heel goede recensies. Heb hem zelf nog niet gehoord maar hij valt ook binnen je budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 666ReDdeViL666
Update:

Ondanks dat niemand mij een nieuwe geluidskaart heeft aangeraden heb ik na veel twijfelen het toch gedaan.

Het is toch de Creative SoundblasterX AE-5 geworden, blijkt achteraf ook met flinke korting. Had hem voor 114 Euro, nu is hij 150 Euro :)

We zijn bijna 2 weken verder sinds ik hem heb gekocht, heb er tot nu toe nog geen spijt van.
Ben ondertussen half doof geworden :+
Had niet verwacht dat ik er op geluidskwaliteit veel op vooruit zou gaan, maar al met al ben ik dat zeker wel.
Veel meer beleving in het geluid, duidelijk te horen dan mijn DT990's goed aangestuurd worden nu _/-\o_

Geluidsvolume: Beneden in de keuken 2 etages lager te horen...
Helderheid: Iets beter, alc1150 deed dat al erg goed.
Bass: Zelfs zonder te spelen met de EQ en instellingen al veel beter. Met EQ erbij echt een heerlijk geluid.
Muziek: Zoals al vermeld, weer een nieuwe betere beleving en erg goed te pruimen.
Games: Positioneren van geweerschoten is gewoon 1 op 1, weet precies waar het vandaan komt

Neen deze kaart is geen marketing/broodjeaapverhaal O-)
Pagina: 1