Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Netwerk/Wifi] Perikelen....

Pagina: 1
Acties:

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Ondanks searches, aanpassingen en nog meer navraag kom ik er voor het moment niet uit.

Thuis hebben wij internet van Telfort. De woning heeft 3 woonlagen.
De modem (zyxel p-2812hnu-f1) staat in de meterkast, wifi aan en LAN bedrading naar de 1e verdieping.
Op de eerste verdieping staat er een TP-Link gigibit switch, deze gaat naar de TV/squeezebox/e.d. en daarnaast naar een Sitecom Router (n300) en naar een Sitecom powerlink (LN-550).
Op de tweede verdieping zit er een Draytek Vigor router aangesloten om het wifi signaal vanuit de Sitecom Powerlink weer de lucht in te gooien.

- Alle SSIDS hebben dezelfde benaming.
- Zelfde kanaal
- "Rustig" kanaal gekozen o.b.v. wifi analyser app

Dit resulteert in een volgens de wifi analayser, apple devices in een goede dekking door het hele huis. Overal en altijd alle streepjes/bolletjes/whatever. Echter hebben wij veel te maken met wegvallend internet. De verbinding blijft dus bestaan (signaal dus nog steeds goed), maar bijvoorbeeld op de Iphone blijft het "rondje" draaien en wordt er niets ingelezen. Youtube stopt bijvoorbeeld in één keer en blijft ook te proberen te laden.

Via de bedrade aansluiting netflix, pc beneden) hebben bijna nooit last van deze hickups. Maar de mobiele devices dus wel.

Het probleem zou dus veroorzaakt moeten worden door een missende connectie op een op dat moment nog steeds goed in de lucht zijnde wifi connectie. Maar ik krijg dit tot dusver niet opgelost/onder controle.

Wie heeft tips?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Heeft het in het verleden wel goed gewerkt?
IK raad u aan om voor het beste resultaat een wifi accespiont aan te schaffen.
Bijvoorbeeld de eenvoudig in te stellen no nonsense: productreview: KPN WiFi Versterker DualBand review door cmndr_adama

[ Voor 25% gewijzigd door Waterlelie op 18-09-2017 15:21 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jivecar schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:12:
Ondanks searches, aanpassingen en nog meer navraag kom ik er voor het moment niet uit.

Thuis hebben wij internet van Telfort. De woning heeft 3 woonlagen.
De modem (zyxel p-2812hnu-f1) staat in de meterkast, wifi aan en LAN bedrading naar de 1e verdieping.
Op de eerste verdieping staat er een TP-Link gigibit switch, deze gaat naar de TV/squeezebox/e.d. en daarnaast naar een Sitecom Router (n300) en naar een Sitecom powerlink (LN-550).
Op de tweede verdieping zit er een Draytek Vigor router aangesloten om het wifi signaal vanuit de Sitecom Powerlink weer de lucht in te gooien.

- Alle SSIDS hebben dezelfde benaming.
Mooi begin. Als PSK ("wachtwoord"), security en encryption ook hetzelfde zijn, en alles zit in zelfde layer-3 netwerk (zelfde IP subnet), gaat roaming redelijk werken.
- Zelfde kanaal
Hier gaat het dus fout.

WiFi is een gedeeld medium. Als één apparaat in een kanaal staat te zenden, kan niets anders zenden. Met drie AP's heb je dus drie netwerken op zelfde kanaal waarbinnen max 1 apparaat tegelijk iets kan doen. Dat gaat zodra je verkeer hebt gruwelijk mis.

Je AP's wil je op non-overlappende kanalen zetten, dus 1, 6 of 11. Met 3 AP's worden dat dus 1, 6 en 11. Enige zinnige keuze is welk kanaal je op welk AP zet. Daar kun je kijken naar interferentie van buitenaf per locatie.

Verder vermoed ik sterk dat je alleen in 2.4GHz bezig bent. Dat is sowieso zelden een goed idee. Kan best zijn dat je nog los van jezelf in de weg zitten last hebt van verstoring door andere netwerken of (vooral) non-WiFi bronnen. Die laatste vind je niet met WiFi-analyzer oid, maar kunnen je WiFi flink om zeep helpen.

Enige duurzame oplossing is om in 5GHz te gaan werken. Mogelijk moet je dan andere apparatuur aanschaffen. Als je met ons deelt exact welke Sitecom "n300" en Draytek "Vigor" je hebt kunnen we daar wat over roepen.

Maar begin dus eens met de AP's op non-overlappende 2.4GHz kanalen te zetten. Opgelost? Prima. Niet opgelost? Tijd om fatsoenlijke AP's te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Zo te zien heb je ook meerdere routers in je netwerk. Kan het zijn dat je dus ook meerdere DHCP servers daardoor actief hebt? Meerdere routers kunnen wel voor vage problemen zorgen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker ook nog een Powerlink connectie erbij is vragen om instabiliteit. Zou zeker kijken naar een kabel naar zolder en als je goed wifi wil drie goede AP van hetzelfde merk bij voorkeur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jivecar
Thx!
Eerste terugkoppeling.
Er is maar 1 DHCP actief, dus dat zal het probleem niet zijn. Enkel de main router beneden (Teflort router).
De N300 is btw de WRL4000 en de Vigor de 2820n.
Alles werkt inderdaad op 2,4ghz, er is hier nog geen AC/5ghz router in huis.
Ik zal beginnen met de kanalen uit elkaar te trekken. Wordt vervolgd!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jivecar schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 06:19:
Thx!
Eerste terugkoppeling.
Er is maar 1 DHCP actief, dus dat zal het probleem niet zijn. Enkel de main router beneden (Teflort router).
De N300 is btw de WRL4000 en de Vigor de 2820n.
Goed, op WiFi-vlak zowel oud als low-end.
Alles werkt inderdaad op 2,4ghz, er is hier nog geen AC/5ghz router in huis.
Ik zal beginnen met de kanalen uit elkaar te trekken. Wordt vervolgd!
Als dat helpt: mooi. Zo niet zit er weinig anders op dan 5GHz-capable apparatuur te regelen. Dan heb je veel keuzes afhankelijk van eisen en budget. Maar goed, eerst die kanalen.

Oslik blyat! Oslik!

• Jivecar
De kanalen zijn nu verschillend ingesteld. Dus even afwachten wat onze ervaringen zijn. Vooralsnog lijkt er een lichte verbetering, maar nog niet om volledig tevreden te zijn.

Stel dat ik budget vrijmaak om e.e.a. aan te pakken. Wat zou in dit geval het beste advies zijn. Zou het raadzaam zijn om in een goede router te investeren die dan vanuit de 1e verdieping het gehele huis moet dekken qua wifi of zou het raadzamer zijn om te kiezen voor een "mesh" of ster netwerk zoals de Ubiquiti Amplifi / Linksys Velop of soortgelijken?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Gewoon met losse Accespoints werken? Bij voorkeur met een kabel aangesloten op je router. Als je voor Ubiquiti wilt gaan: 2 of 3x een AC-Lite en je bent er wel ver. Bestaande modem/router kun je laten staan met de wifi uit. Andere merken zijn wellicht ook een optie, ervaring met Ubiquiti is dat je redelijk veel bang-for-buck krijgt.

• Jivecar
Helaas weinig verbetering.
Dus ben nu toch aan het zien voor andere oplossingen.
Ik zie dat die Ubiquiti AC lites via PoE werken. Is dat wel ideaal?

• christoforius
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-11-2021
Het gigantische voordeel van POE is dat je geen stopcontact dient te voorzien in de buurt van je AP's dient te voorzien aangezien de elektrische voeding over de netwerkkabel gaat.

Verder kan ik je zeggen dat die AP's van Ubiquiti heel goed werken indien je die correct configureert, als je toevallig in de buurt van Gent (België) woont wil ik je hiervan wel een demo geven.

Let wel op met de plaatsing van je AP's, dit is voor elk type/merk van heel groot belang.

• Jivecar
Helaas, ik woon niet in de buurt van Gent. Wel bedankt voor je aanbod.
Ik lees online dat de Ubiquiti AC lites mogelijk wat lastiger zijn in te stellen en dat dat met de Amplifi minder een probleem zou zijn. Nu ik zou denk ik 3 AC lites moeten hebben. Dus dat is qua prijs al bijna gelijk aan de Amplifi HD set....

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken naar access points heeft dat altijd voorkeur boven mesh oplossingen. Probeer in alle gevallen zoveel mogelijk via de kabel te doen tot je overgaat op Wifi.

Thuis heb ik 2 x TP Link EAP225 via ene PoE switch, op zolder en in de woonkamer aan de muur (in een hoekje). Hele huis perfect snel wifi.

Voordeel van PoE is vooral dat je geen adapter nodig hebt voor de access point. In de woonkamer hoef ik dan bijvoorbeeld alleen een kort netwerkkabeltje van het muurpunt naar het apparaat te hebben wat er wat netter uit ziet.

In jouw geval zal ik aanraden proberen extra LAN kabels te trekken zodat je ook op zolder via kabel kan bereiken. Zo heb je niet de vertraging van Powerline. Indien mogelijk zou ik ook vanuit de meterkast naar de kamer proberen te komen, zodat je niet je wifi signaal naast een stoorzender (meterkast) hebt hangen. Als dat niet lukt, hang dan in ieder geval het apparaat net buiten de meterkast ipv er in (alleen kabel door de muur trekken in dat geval).

[ Voor 38% gewijzigd door Edwin88 op 25-09-2017 09:26 ]

• gastje01
Jivecar schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:18:
Ik lees online dat de Ubiquiti AC lites mogelijk wat lastiger zijn in te stellen en dat dat met de Amplifi minder een probleem zou zijn. Nu ik zou denk ik 3 AC lites moeten hebben. Dus dat is qua prijs al bijna gelijk aan de Amplifi HD set....
Niet helemaal. Bij Mesh moeten de punten elkaar 'overlappen' willen de punten onderling goede verbinding hebben, dat is immers het principe van mesh. Hang je losse APs op, verbonden met een kabel, dan wil je zo weinig mogelijk overlap. Kort door de bocht betekent dat dat je 2x zo veel mesh punten als normale APs nodig hebt.

Instellen is ook niet zo moeilijk. De Unifi interface is redelijk gebruiksvriendelijk. Los van de kanalen instellen en desgewenst het zendvermogen naar beneden bijstellen hoef je weinig tot niets te doen. Op auto werkt t allemaal ook (vrij)goed, maar eigenlijk wil je dit niet. Als je dan toch bezig bent doe het dan in 1x goed. Een wifi netwerk dat gewoon presteert waar je weinig/geen omkijken naar hebt is t in mijn ogen wel waard.

[ Voor 24% gewijzigd door gastje01 op 25-09-2017 11:18 ]

• Jivecar
gastje01 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:07:
[...]

Als je dan toch bezig bent doe het dan in 1x goed. Een wifi netwerk dat gewoon presteert waar je weinig/geen omkijken naar hebt is t in mijn ogen wel waard.
En is dat in jouw ogen dan investeren in een AP of in bv de Amplifi HD?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jivecar schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:37:
[...]

Amplifi = mesh = repeaters met mooi geknipte snor en gin-topic in jampot. Lekker hip, maar het blijft een repeater.

Zoals al aangegeven, je hebt zeker anderhalf keer meer kastjes nodig om zelfde dekking te leveren als bij AP's, de performance zal altijd lager zijn dan met fatsoenlijke wired backhaul, en je zit veel meer in spagaat met plaatsing: een AP plaats je gewoon waar je geen dekking hebt en dekking wilt, een mesh node moet halverwege tussen zo'n plek en ergens waar je wel dekking hebt prutsen.

Je hebt nu een bijeengeraapt zooitje verouderde apparaten die wel goede backhaul hebben (draad). Pak datgene aan wat fout is, houd in stand wat wel goed is.

Oslik blyat! Oslik!

• gastje01
dion_b schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:40:
Amplifi = mes = repeaters met mooi geknipte snor en gin-topic in jampot. Lekker hip, maar het blijft een repeater.
_/-\o_
Jivecar schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:37:
Investeren in Accespoints die je gewoon. met een kabel op je router aansluit. Zoals Dion_b hierboven al prachtig weet te omschrijven, blijf weg van mesh spullen, zeker als je zoals jij een keuze hebt en de kabels er al liggen. Uiteindelijk heb je dan voor minder geld een veel beter netwerk. Sinds het bij mij hangt heb ik spijt dat ik de keuze niet eerder gemaakt heb.

• Jivecar
Het huis is maar deels bedraad; dat is waarom ik twijfel of een goed AP gaat helpen.
De begane grond heeft draad (in 2 ruimten bedraad), ook de woonkamer op de 1e verdieping heeft een rj45 aansluiting. Maar de 2e verdieping niet. Hier zitten de slaapkamers en is het wifi signaal nu zwak.

Dus de vraag is, of ik investeer in een beter AP op de 1e verdieping of die door de betonvloer naar boven ook de 2e verdieping gaat dekken. Nu heb ik met zowel de sitecom als vigor dus een zwak signaal boven op 2.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De Sitecom LN-550 is zo ongeveer de slechtst presterende PLC-adapter die je kunt kopen. Dat gezegd, heb je een zwak signaal (gemeten in dBm) of een trage verbinding (gemeten in Mbps) op tweede verdieping?

Als het daadwerkelijk gaat om een zwak signaal voldoet een andere AP. Als je onnauwkeurige taal gebruikt en het eerder gaat om trage verbinding, dan moet je andere stappen nemen.

Oslik blyat! Oslik!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Jivecar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:23:
Het huis is maar deels bedraad; dat is waarom ik twijfel of een goed AP gaat helpen.
De begane grond heeft draad (in 2 ruimten bedraad), ook de woonkamer op de 1e verdieping heeft een rj45 aansluiting. Maar de 2e verdieping niet. Hier zitten de slaapkamers en is het wifi signaal nu zwak.

Dus de vraag is, of ik investeer in een beter AP op de 1e verdieping of die door de betonvloer naar boven ook de 2e verdieping gaat dekken. Nu heb ik met zowel de sitecom als vigor dus een zwak signaal boven op 2.
Sitecom eruit en dit merk nooit meer kopen!

1x Unifi AP AC Pro aanschaffen en die op de eerste verdieping aansluiten en dan eens kijken of dit voldoende dekking geeft. Mocht dit niet voldoende zijn dan kun je nog een AP erbij kopen en als je op de 2e verdieping niet voldoende dekking hebt dan kun je een AP van unifi in Mesh configureren waarbij je dan geen UTP kabel nodig hebt. Deze AP zal dan verbinding maken via de andere bedrade AP.

Lees het Unifi topic anders eens goed door en dan zijn hopelijk veel van je vragen beantwoord.
Persoonlijk zou ik niet voor Amplifi gaan maar voor de unifi.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blankinho schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:53:
[...]

Sitecom eruit en dit merk nooit meer kopen!

1x Unifi AP AC Pro aanschaffen en die op de eerste verdieping aansluiten en dan eens kijken of dit voldoende dekking geeft. Mocht dit niet voldoende zijn dan kun je nog een AP erbij kopen en als je op de 2e verdieping niet voldoende dekking hebt dan kun je een AP van unifi in Mesh configureren waarbij je dan geen UTP kabel nodig hebt. Deze AP zal dan verbinding maken via de andere bedrade AP.
En hoe gaat die tweede AP via "mesh" magisch voldoende signaal op z'n backhaul krijgen als je met de AP op de 1e geen fatsoenlijk signaal boven krijgt :?

Mesh werkt alleen als je wel goed signaal hebt ergens :o

Als de AP op eerste verdieping (een AC Lite voldoet net zo als een AC Pro voor normaal thuisgebruik en kost de helft) niet voldoet moet je linksom of rechtsom met iets anders dan WiFi door die extra vloer. Dus moeten we weten of het probleem boven van de crappy huidige AP komt of van de crappy PLC-adapter. Die laatste vervangen met een moderne MIMO-variant kan al snel een verviervoudiging van performance van de PLC-link opleveren, maar dat is alleen nuttig als PLC nu de bottleneck is.

Oslik blyat! Oslik!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
dion_b schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:09:
[...]

En hoe gaat die tweede AP via "mesh" magisch voldoende signaal op z'n backhaul krijgen als je met de AP op de 1e geen fatsoenlijk signaal boven krijgt :?

Mesh werkt alleen als je wel goed signaal hebt ergens :o

Als de AP op eerste verdieping (een AC Lite voldoet net zo als een AC Pro voor normaal thuisgebruik en kost de helft) niet voldoet moet je linksom of rechtsom met iets anders dan WiFi door die extra vloer. Dus moeten we weten of het probleem boven van de crappy huidige AP komt of van de crappy PLC-adapter. Die laatste vervangen met een moderne MIMO-variant kan al snel een verviervoudiging van performance van de PLC-link opleveren, maar dat is alleen nuttig als PLC nu de bottleneck is.
Een Pro geeft beduidend beter signaal af door de betere antennes waardoor waarschijnlijk 1 Pro voldoet. Een lite editie dan vervolgens koppelen aan de Pro als "mesh" verlengt de dekking wel maar kan inderdaad niet in een darkspot van de pro zijn.. Dan doet hij het ook niet dus dan heb je er niets aan :)

Ik heb zowel 2,4 AP's, Lite, Pro en ook de unifi ac mesh (voor buiten) aangesloten en de performance en dekking van de Pro is echt beter.dan de Lite. Lite is uiteraard wel een mooie instapper maar mijn advies zou zijn om eerst een AC Pro te kopen en evt dan nog uitbreiden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blankinho schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:17:
[...]

Een Pro geeft beduidend beter signaal af door de betere antennes waardoor waarschijnlijk 1 Pro voldoet.
Het gaat alleen niet over het afgeven van signaal maar het ontvangen van signaal. Dat doet de Pro inderdaad iets beter dan de Lite, maar een paar dB zetten weinig zoden aan de dijk als er een zware vloer tussen zit.
Een lite editie dan vervolgens koppelen aan de Pro als "mesh" verlengt de dekking wel maar kan inderdaad niet in een darkspot van de pro zijn.. Dan doet hij het ook niet dus dan heb je er niets aan :)
Precies, zo'n zware obstakel moet je gewoon op non-WiFi wijze overbruggen. Mesh heeft alleen zin met langere afstanden met meerdere relatief lichte obstakels (typisch Amerikaanse houten vloeren/muren bijv).
Ik heb zowel 2,4 AP's, Lite, Pro en ook de unifi ac mesh (voor buiten) aangesloten en de performance en dekking van de Pro is echt beter.dan de Lite. Lite is uiteraard wel een mooie instapper maar mijn advies zou zijn om eerst een AC Pro te kopen en evt dan nog uitbreiden.
De Pro is zonder meer beter, maar twee keer de prijs? Alleen als budget geen rol speelt. Je kunt betere dekking en performance krijgen met misschien 50% meer Lites dan met 33% minder Pro's voor meer geld. Enige situaties waarin de Pro de anderhalf a twee Lites weet te verslaan is bij zeer hoge densities (hoeveelheden apparaten) of waar geen (wenselijke) mogelijkheid is om de extra Lites op te hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Jivecar
OK, signaal boven dat ik ontvang van de router (Sitecom) op de eerste is nu -75db.
De speedtest van dit punt is 5Mbps down/3Mbps up.

Het signaal dat ik van de op de powerlink aangesloten router (Draytek) nu ontvang is -49db.
De speedtest is dramatisch laag: met moeite 1Mbps down/up.

Kortom de crappy powerlink zorgt voor een flinke internet vertraging......

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou, als die powerlink al moeite heeft met 1 Mbps dan is er meer aan de hand dan alleen crappyness.
Heb je naar de LEDjes op die dingen gekeken:
Green: PHY RATE > 40Mbps
[orange]Orange: 20Mbps < PHY RATE < 40Mbps [/orange]
Red: PHY RATE < 20Mbps
offtopic:
mweeh, orange werkt niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jivecar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:12:
OK, signaal boven dat ik ontvang van de router (Sitecom) op de eerste is nu -75db.
Dat is vrij laag. Als er geen ruis is zou het wel bruikbaar moeten zijn, maar vermoeden was juist dat de 2.4GHz te vervuild was.
Het signaal dat ik van de op de powerlink aangesloten router (Draytek) nu ontvang is -49db.
De speedtest is dramatisch laag: met moeite 1Mbps down/up.

Kortom de crappy powerlink zorgt voor een flinke internet vertraging......
Vrijwel zeker wel.

Dat kun je nog controleren door:
1) bedraad op de LN-550 te testen ipv via WiFi en de Draytek.
2) link rate bij WiFi-verbinding met de Draytek te bekijken.

Maar het lijkt vrij duidelijk. Lastige is dat de LN-550 zo slecht is dat een accurate inschatting van wat je met een betere PLC-adapter zou halen moeilijk is. Factor 4 beter klinkt leuk, maar als dat 4Mbps is, heb je er nog altijd weinig aan.

Ik zou allereerst overwegen een Ethernetkabel naar de 2e te (laten) trekken, dat is waarschijlijk goedkoper en zeker performanter dan enig alternatief.

Wil je dat niet? Dan kun je een moderne ("1200Mbps" of hoger) PLC-adapter overwegen, maar zorg dat je het met retourmogelijkheid koopt voor het geval je slechts 4Mbps ermee haalt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1