Welke (merken) Android telefoons hebben de langste support

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn keuze voor een nieuwe Android-telefoon zoek ik eentje die zo lang mogelijk support van nieuwe Android-updates heeft. Minimaal beveiligings-updates, maar liefst complete updates. Zo kreeg ik laatst op mijn relatief oude (twee jaar ofzo) Samsung Galaxy Tab A Android 7.0 geinstallleerd.

Nu is het voor de hand liggende antwoord wellicht een Google Pixel, maar ik wil graag iets meer keuze. Dus welke merken staan er nog meer om bekend dat ze relatief lang support bieden?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd Buiten het feit dat je meteen aan de Google Pixel moet denken. Wat heb je nog meer zelf gevonden? Op Tweakers wordt wel een klein beetje meer eigen inzet verwacht dan dat je nu hebt laten zien.

Verder wil je alleen weten welke apparaten de langste support hebben of wil je ook aankoopadvies?

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 18-09-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Xiaomi

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 09:49

skoozie

SCSI

is update support de enige eis? of he je ook wensen mbt o.a. maximale kosten / grootte / schermtype of diagonaal / (uitbreidbaar)opslag / ...

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
Erg lastig om hier een antwoord op te geven, omdat niemand kan voorspellen wat fabrikant x over 2-3 jaar doet...
Motorola deed het altijd erg goed, zelfs de moto E van 130 euro kreeg regelmatig updates.. de laatste moto E gaat na een paar maanden al niks meer krijgen:
nieuws: Lenovo geeft drie maanden oude Moto E4-smartphones geen update naar A...

Paar generieke tips:
- De topmodellen hebben vaak meer geluk dan de budget modellen. (samsung s8 zal bv beter onderhouden worden dan een s* mini)
- Modellen met de meest gangbare hardware worden vaker onderhouden (qualcomm soc ipv mediatek bv)
- Android versies die dicht bij stock android zitten (zoals bv bij moto, of nvidia shield (tablets)) kosten minder moeite om te upgraden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk zijn andere aspecten van een telefoon ook belangrijk. Maar hier gaat het me specifiek even om de duur van de ondersteuning. Zijn er merken die zich daarin onderscheiden?

Zo heeft mijn relatief oude (en niet al te dure) Samsung tablet nu Android 7, terwijl mijn jongere LG telefoon nog Android 6 draait. En ik heb ook nog nooit iets gemerkt van beveiligingsupdates op die LG.
Verder wil je alleen weten welke apparaten de langste support hebben of wil je ook aankoopadvies?
Het gaat me met name om de support. Maar als iemand aankoopadvies heeft, is dat natuurlijk nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:47
HMD Global, die de nieuwe Nokia-telefoons maakt, belooft langdurige support.Maar, aangezien de telefoons nog niet zo lang beschikbaar zijn, is het nog niet te zeggen hoe de support op de lange termijn daadwerkelijk is.

Een update naar Android Oreo is in elk geval wel voor alle telefoons (ook de goedkope) beloofd en de beveiligingsupdates komen tot nog toe netjes binnen.
Aangezien de telefoons stock android draaien, op de Nokia-support app na, is het voor HMD in elk geval wel minder moeite om langdurige updates te geven, in tegenstelling tot Samsung/Sony en dergelijke die hun eigen schil over Android gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Flagships krijgen eigenlijk altijd wel lange support. Samsung geeft al z'n flagships 2 jaar support naar het nieuwste OS en blijft daarna met security patches doorgaan, en daarmee lopen ze redelijk voorop geloof ik. Maar ook LG, Sony en HTC geven prima support aan hun flagships.

Daarnaast heb je nog Android One-toestellen die langer support zouden moeten hebben, al heb ik begrepen dat er daar een aanpassing op is geweest. Ik weet niet hoe dit precies zit echter.

Tot slot: het is altijd een belofte. OnePlus deed ook beloftes maar kwam die niet na. Motorola had een zeer goed tracking record omdat het onderdeel was van Google, maar nadat Lenovo Motorola overnam was het uit met de pret.

De enige zekerheid die bestaat is een Google Pixel.
Support als in security patches op de skin. Echte OS-updates, waaronder Linux kernels behoren, gaan daar niet in mee.

De Android 4.4/5.0 toestellen van Xiaomi ontvangen inderdaad nog steeds updates, maar zijn wel degelijk vatbaar voor kwaadwillenden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Richh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:55:
Flagships krijgen eigenlijk altijd wel lange support. Samsung geeft al z'n flagships 2 jaar support naar het nieuwste OS en blijft daarna met security patches doorgaan, en daarmee lopen ze redelijk voorop geloof ik. Maar ook LG, Sony en HTC geven prima support aan hun flagships.
Ben al vele jaren HTC gebruiker maar heb een beetje een dubbel gevoel bij hun update-beleid.
Met major releases zoals de uitrol van Android Nougat zijn ze vaak redelijk bijtijds.
(uit mijn hoofd hanteren ze zelf een termijn van <90 dagen na release oid)?
Qua "kleine" bugfixes zijn ze echter wat minder vlot.
Kan me bijvoorbeeld herinneren dat er een behoorlijke tijd overheen ging voordat de patch voor stagefright werd uitgerold naar de m8.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:57:
Bij mijn keuze voor een nieuwe Android-telefoon zoek ik eentje die zo lang mogelijk support van nieuwe Android-updates heeft. Minimaal beveiligings-updates, maar liefst complete updates. Zo kreeg ik laatst op mijn relatief oude (twee jaar ofzo) Samsung Galaxy Tab A Android 7.0 geinstallleerd.

Nu is het voor de hand liggende antwoord wellicht een Google Pixel, maar ik wil graag iets meer keuze. Dus welke merken staan er nog meer om bekend dat ze relatief lang support bieden?

Dank!
In Android land is niets bekend over wie de langste support geeft. Het verschilt vaak per toestel.
Het is een relatief jonge ontwikkeling dat bedrijven steeds meer aangeven hoelang ze een toestel support geven.

Ik weet nu alleen dat Samsung wel bekend heeft gemaakt welke toestellen ze blijven ondersteunen en volgens mij heeft Sony ook zo'n lijstje. Van de rest weet ik het zo niet.

Andere manier is om een toestel uit te zoeken welke door LineageOS wordt ondersteund en dan kun je zelf aan de gang met updates.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Mijn Huawei Mate 8 is ook altijd keurig voorzien van updates. Huawei had dit flagship model zelfs op Android 7 voordat de meeste andere fabrkanten het uitrolden

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wileyfox heeft altijd wel goede support. Maar die zitten vooral in het budget segment. Motorola, onder Google, had ook goede support. Hoe dat nu onder Lenovo is weet ik niet, maar daar kan je ook naar gaan zoeken.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Stoelpoot onder Lenovo is het matig tot slecht gesteld met de updates van de Moto toestellen. Bij budget toestellen geen updates / upgrades en bij de duurdere toestellen slechts één grote: nieuws: Lenovo geeft drie maanden oude Moto E4-smartphones geen update naar A....

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:00:
@Stoelpoot onder Lenovo is het matig tot slecht gesteld met de updates van de Moto toestellen. Bij budget toestellen geen updates / upgrades en bij de duurdere toestellen slechts één grote: nieuws: Lenovo geeft drie maanden oude Moto E4-smartphones geen update naar A....
Een droevige ontwikkeling voor een serie waar ik altijd fan van was :( Blij dat ik, na de overname door Lenovo, toch maar de kat uit de boom heb gekeken.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Richh schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:55:

[...]

Support als in security patches op de skin. Echte OS-updates, waaronder Linux kernels behoren, gaan daar niet in mee.

[...]
Is voor de gemiddelde android updates 2 jaar of is het alleen bij Samsung het geval?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hier een tread op Reddit over dit onderwerp. Wellicht informatief.
Pagina: 1