Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 17:45
Hallo,

Ik bezit een DJI drone waarmee ik in het kader van mijn werk zo ook mooie plaatjes kan schieten (buiten werktijd) van klussen. Als 'amateur' heb je je minder strakke regels te houden dan als je de drone echt commercieel inzet.

Nu wil ik niet zo zeer buiten de regels om werken, een drone brevet kost je de kop nou ook niet, maar ik schiet in dat kader ook wel eens plaatjes in mijn eigen tijd van panden of locaties die voor een bedrijf ook mooi kunnen zijn om te gebruiken. Soms mail ik deze dan ook enkele foto's die ik verder zonder enige vergoeding of andere voorwaarden door stuur.
Ik vind het leuk om te doen, en van mij mogen ze die foto's dan ook gebruiken zoals ze willen.

Ik vraag me dan echter af of je als bedrijf zulke beelden zou mogen gebruiken als deze vanuit commercieel oogpunt niet geheel aan de eisen voldoen (zoals maximaal 50 meter hoog e.d.).

Ik zie zo af en toe bijvoorbeeld ook dronebeelden op facebook verschijnen van diverse gerenomeerde krantjes waarbij lezers, of anderzins hobbymatige dronevliegers, beelden insturen die uit zakelijk oogpunt niet aan de eisen voldoen.

Ik vraag dit ook temeer omdat beelden die ik dan in mijn eigen tijd maak (geheel uit eigen beweging) ook handig kunnen zijn voor het bedrijf waar ik werk en ik ze daarmee (en ook mijzelf) niet in de problemen werk. Uit oogpunt van integriteit zou dit uiterst twijfelachtig zijn.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Die eisen, zoals de 50m die je noemt, gelden toch ook voor 'amateurs' ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Wat je noemt is gewoon zakelijk gebruik van drones, ook al staat daar geen directe betaling tegenover. Je zegt zelf dat de beelden 'handig kunnen zijn voor het bedrijf waar ik werk', wat betekent dat het bedrijf er uiteindelijk meer inkomsten door kan verdienen. Dan mag je niet filmen met een drone zonder speciale vergunning.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieglerNichols op 18-09-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:05

MsG

Forumzwerver

Het is sowieso niet alleen een brevet, er komt helaas veel meer bij kijken om zakelijk legaal drone te mogen vliegen. Heb wel bedragen flink boven de 10.000 euro gehoord om het legaal te krijgen. Veel incidenteel drone-fotografiewerk of filmwerk gebeurt dan ook vaak clandestien.

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 18-09-2017 18:28 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Je "dronebrevet" kost je een paar duizend euro (kan volgens mij goedkoper als het alleen om kleine drones gaat, maar ik weet niet precies hoeveel), maar vervolgens moet ook je bedrijf nog goedgekeurd worden én de drone laten keuren, en dat kost echt heel veel. Dat zie ik dus niet zo gebeuren...
Hoeveel problemen het bedrijf er mee zou krijgen weet ik niet, ik weet niet hoe actief ze erachteraan gaan. Als er mensen aan komen kloppen waar die mooie beelden vandaan komen heb je wel een probleem denk ik...
Je mag trouwens tot 120 meter hoog, niet 50, alleen je mag niet binnen 50 meter van een woonhuis of weg vliegen.

edit: illegaal is het dus sowieso, trouwens. of je er problemen mee krijgt weet ik niet (volgens mij gebeurt het heel veel), maar het is wel tegen de wet.

[ Voor 11% gewijzigd door Eefje91 op 18-09-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 17:26
Je moet omdenken hier. Voor het vliegen van een kleine drone heb je ROC light nodig. De kosten voor een bedrijf (2500) zijn te overzien. Stel voor dat je de opleiding doet op hun kosten dat zij de verzekering betalen in ruil voor de plaatjes / filmpjes. Zo houd iedereen aan de regels en is volgens mij wat je moet willen. Daarbij ben je opgeleid en dat is uiteraard ook mooi.

• BLACKfm
sapphire schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:11:
Die eisen, zoals de 50m die je noemt, gelden toch ook voor 'amateurs' ?
Misschien is het recent veranderd, maar ik denk nog aan 120m.
ZieglerNichols schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:22:
Wat je noemt is gewoon zakelijk gebruik van drones, ook al staat daar geen directe betaling tegenover. Je zegt zelf dat de beelden 'handig kunnen zijn voor het bedrijf waar ik werk', wat betekent dat het bedrijf er uiteindelijk meer inkomsten door kan verdienen. Dan mag je niet filmen met een drone zonder speciale vergunning.
De eerste regel van die linkt geeft al aan
Als u uw drone gebruikt om geld te verdienen, gelden de regels voor zakelijk (beroepsmatig) gebruik. [...] Er is sprake van zakelijk gebruik, als u met de drone geld wilt verdienen."
Als ik in mijn privé tijd, en zonder zakelijk oogmerk, droneplaatjes schiet en deze vrij (gratis) verspreid aan mogelijke 'belanghebbende' heb ik niet het gevoel dat ik daadwerkelijk geclassificeerd wordt als zakelijke gebruiker.

En daar ligt dan mijn 'dilemma'.

Als je vanuit een bedrijf dat soort beelden ontvangt en vervolgens gebruikt, ben je dan wel strafbaar bezig als bedrijf?

Dat ik tevens als voorbeeld het bedrijf waar ik werk aanhaal maakt het mogelijk wat dubieuser, maar dit kan net zo goed een bedrijf of eigenaar van iets zijn waar ik verder totaal geen relatie mee heb). Maar ik zit er uiteraard niet op te wachten om een bedrijf hiermee in moeilijkheden te brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door BLACKfm op 20-09-2017 15:39 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

sapphire

Die-hard pruts0r

BLACKfm schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:36:
[...]

Misschien is het recent veranderd, maar ik denk nog aan 120m.
Was in de war met 50m vanaf bebouwing ed.. Poste even snel tussendoor.

Gabriël AM5

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BLACKfm schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:36:
[...]
Als je vanuit een bedrijf dat soort beelden ontvangt en vervolgens gebruikt, ben je dan wel strafbaar bezig als bedrijf?
Dat lijkt me (maar ik ben geen jurist) niet, aangezien de regelgeving gaat over het gebruik van drones, niet over het gebruik van videobeelden.

Neemt niet weg dat als handhaving plaatsvindt als gevolg van beelden die ergens opduiken, het bedrijf dat die beelden publiceert wel het eerste aanspreekpunt gaat zijn en wat uit te leggen heeft natuurlijk. En dan is het de vraag hoe makkelijk je als bedrijf wegkomt met "ja, we hebben die beelden ook maar van iemand gekregen, we wisten niet dat die niet over de juiste vergunning beschikte". Uiteindelijk zal (lijkt mij) de aansprakelijkheid bij de piloot liggen (tenzij aantoonbaar in opdracht gewerkt van het bedrijf?), maar het 'gezeik' wel in eerste instantie op het bedrijf terecht komen dat de beelden publiceert.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14
[b][message=52645023,noline]

Als ik in mijn privé tijd, en zonder zakelijk oogmerk, droneplaatjes schiet en deze vrij (gratis) verspreid aan mogelijke 'belanghebbende' heb ik niet het gevoel dat ik daadwerkelijk geclassificeerd wordt als zakelijke gebruiker.

En daar ligt dan mijn 'dilemma'.

Ik denk niet dat je op auteursrechtelijk gebied een probleem zal hebben.
Jij geeft de foto zonder voorwaarden, dus kan je ze moeilijk nadien gaan opleggen.

Het probleem stelt zich mogelijk fiscaal.
Geen enkele controleur gaat je geloven als je in het WE gewoon een beetje drone gaat vliegen, en dan foto's weg geeft aan de eigenaars van die bedrijven. Men zal er altijd van uit gaan dat er daarvoor is betaald, en dus is er een vermoeden van zwartwerk.

Dat kan jaaaren goed gaan, tot er een professioneel bedrijf zijn diensten aan de bedrijven gaat aanbieden, bot vangt, en dat er iemand zegt. "Nee, we hebben jou niet nodig, dat doet Henk XYZ die hierachter woont".
Die gaat het zien als valse concurrentie en mogelijk een belletje doen.

Je zal niet in de gevangenis terechtkomen, maar het kan een paar duiten kosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• BLACKfm
Tommie12 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:57:
Je zal niet in de gevangenis terechtkomen, maar het kan een paar duiten kosten.
Daar wil ik niks van geloven. Het 'vermoeden' van 'zwartwerken' moet dan eerst nog maar bewezen worden, en als er echt geen geld (of natura) is verstrekt (ik geef in een mailtje bijvoorbeeld ook aan dat het geheel gratis en naar eigen inzicht gebruik mag worden) is dat ook niet te bewijzen.

Ik weet dan niet wie er voor moet gaan betalen, maar het lijkt me dat de maker van de foto dat niet kan zijn. Foto is volgens de 'recreatieve' regels gewoon legaal gemaakt, maar uit zakelijk oogpunt voldoet het niet aan de regels.
Bedrijf X kan vervolgens die foto mooi als een schilderij in de kantine hangen of gebruiken op de socials en bedrijfswebsite.

In dat laatste geval zou ik dan als bedrijf achter de oren moeten krabben of je dat wel wilt plaatsen (bijvoorbeeld een foto 140m boven een woonwijk) met een commercieel doel.

In een persoonlijke casus is een drone plaatje van een klus een leuk conversatiestuk aan de bar in de kantine, maar of je dat dan ook nog op een website moet gaan gebruiken... daar wil ik mijn vingers niet aan branden.

[ Voor 9% gewijzigd door BLACKfm op 20-09-2017 16:09 ]

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Het draait ook om aansprakelijkheid en verzekeringen. Als jij buiten kantooruren dronebeelden maakt die naar je bedrijf gaan, dan kan je eigen aansprakelijksheidsverzekering dat zien als commerciële/arbeids-activiteit, wat ze niet zullen dekken. Als je drone dan iemand blind maakt door een afgebroken rotor, dan ben je de klos...

Hoever je dan komt met je argument dat je privé bezig bent, dat zal moeten blijken, maar ik zou het risico niet nemen.
Pagina: 1