Problemen met NFS share (Kodi android box > Synology NAS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Heb wat hulp nodig, want heb al n tijdje zitten proberen en lukt nog steeds niet 8)7

Heb een Synology NAS waarmee ik ('t liefst) dmv NFS content wil streamen naar een Kodi box.
SMB werkt tot nu toe overigens ook nog niet (fout 2: gedeelde locatie niet beschikbaar).
De Kodi mediabox is een Q-Box (Android 5.1.1): https://forum.xda-develop...iew-amlogic-s905-t3384018
Kodi 16.1 heb ik inmiddels naar 17.4 gebracht.
Dit is de opvolger van mijn AC Ryan PlayOn mini HD, waarmee ik de afgelopen jaren media heb kunnen streamen naar m'n TV (niet dmv NFS).
De Synology is de DS209, die helaas op een DSM van 4.2-3259 blijft steken (laatste versie voor de DS209).

Ik kwam al instructies tegen mbt het instellen van de NFS rechten, waarbij voor DSM <4.3 nog een paar extra stappen uitgevoerd moesten worden dmv een Unix shell (Putty) om ook poorten >1024 toegang te kunnen geven:
http://kodi.wiki/view/NFS
Dat is inmiddels ook gelukt. Heb nu de volgende /etc/exports:

/volume1/films *(rw,async,no_wdelay,root_squash,insecure,anonuid=1024,anongid=100)

- root squash = toewijzen aan admin
- insecure _locks > aangepast naar insecure (stap 10-14, zie eerdere URL)
- user 1024 = de admin. Die staat ook als user in m'n NAS voor desbetreffende NFS-share (films) met lees/schrijfrechten.

Wanneer ik vervolgens in Kodi de NFS share folder open (die wel aanwezig is in ieder geval), dan zie ik helemaal geen subfolders/inhoud... :|

Wat zou het eerstvolgende kunnen zijn om te proberen??

[ Voor 17% gewijzigd door dutch79 op 18-09-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:54

CeesKees

I rest my Kees

NFS rechten op ip adres ipv op user?
En dan je kodi box een vast ip geven uiteraard.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
En hoe zou ik NFS aan een IP-adress moeten toewijzen in de Synology?
Je kunt bij de 'gedeelde map' alleen kiezen voor:
- Systeem interne gebruiker
- Lokale groepen
- Lokale gebruikers (admin / guest)

edit:
Heb inmiddels ook maar lees/schrijfrechten gegeven aan:
- Systeem interne gebruiker
- Lokale groepen

Nog zonder succes...

[ Voor 27% gewijzigd door dutch79 op 18-09-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:54

CeesKees

I rest my Kees

Ah, wacht. Je draait een oude DSM.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ja, Synology DSM4.2-xxxx
De DS209 gaat (normaal gesproken) niet hoger.
Las wel wat over mogelijkheden om m toch naar 4.3 of hoger te krijgen, maar dat leek me wat riskant. En of dat t nou gaat verhelpen. Want heb die extra stappen mbt 'poorten hoger dan 1024) al uit kunnen voeren.

Nieuwe NAS is ook zo wat. En of dat t nou gaat verhelpen. Komt nog wel 'n nieuwe, maar had nog niet echt een noodzaak tot nu toe.

Andere opties dan NFS die t proberen waard zijn? Dmv ftp, SMB ed ook nog niet gelukt.
Als iemand anders t werkend heeft met 4.2 dan hoor ik het graag!

[ Voor 37% gewijzigd door dutch79 op 18-09-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Spreek je de boel op IP of via DNS aan? Zeker voor testdoeleinden zou ik voor IP-basis kiezen, omdat je daarmee in ieder geval een mogelijk probleem (DNS-resolving) uit sluit. Verder is het voor je SMB-share van belang om je rechten goed te hebben staan (eenvoudig te controleren vanaf een pc; benader de share die je hebt gemaakt met dezelfde credentials. Als het werkt, is je share goed en zit het in je Kodi-settings).

Makkelijkste manier in Kodi om een share te banderen is door er simpelweg naartoe te bladeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Voor de duidelijkheid: alles binnen LAN. Daar is NFS ook voor met name, toch? En kan in de Synology ook geen IP-adres opgeven zover ik weet.

[ Voor 15% gewijzigd door dutch79 op 19-09-2017 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:40
Wat als je ipv root_squash all_squash gebruikt. Dan weet je zeker dat alle uids uiteindelijk naar anon worden gemapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Zojuist maar 's geprobeerd met sFTP en dat werkt in ieder geval. Kan ik in ieder geval weer streamen vanaf m'n NAS :D

@hcQd: ga ik ook zeker nog even proberen.
edit: nee, zie nog steeds niks in de ingestelde NFS share vanuit Kodi. NFS share is dus wel zichtbaar t/m de folder (nfs://192.168.178.21/volume1/films) maar daarin verder niks. Is toch iets met de rechten/authorisatie oid...

Anyway, sFTP is wel een stukje eenvoudiger te realiseren (alleen aanzetten in de Synology), maar NFS is de betere oplossing (rechten alleen voor een bepaalde folder uitdelen en niet de gehele NAS).

[ Voor 56% gewijzigd door dutch79 op 19-09-2017 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat is er mis met de SMB sharing ?
Je kan dan de mediafolder open zetten voor user "media" met een eigen ww
Dan in Kodi die lokatie toevoegen via bestandsbeheer, op basis van een vast toegekend IPadres

( in de Synology -> instellingen -> netwerk -> IPadres (192.168.178.21) in jouw geval )

Vanuit de kodi instellingen kan je dan verder bladeren, en krijg je alleen de folders te zien, waar gebruiker "media" toegang toe heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ok, ga ik proberen. Ik las dat je voor SMB juist niks kon/hoefde in te stellen qua gebruikers/folders ed. Heb er nog nooit eerder gebruik van gemaakt verder. Heb t in m'n NAS wel al aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
dutch79 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:50:
Ok, ga ik proberen. Ik las dat je voor SMB juist niks kon/hoefde in te stellen qua gebruikers/folders ed. Heb er nog nooit eerder gebruik van gemaakt verder. Heb t in m'n NAS wel al aan staan.
SMB is de "normale" manier van delen van bestanden via Windows-omgevingen en werkt inderdaad uitermate eenvoudig wat dat betreft. Share maken, rechten zetten en klaar ben je. Qua performance was NFS voorheen nog wel wat sneller, maar met de introductie van SMB3 kan je dermate hoge doorvoersnelheden behalen dat het zelfs met enige regelmaat bij MKB's wordt gebruikt als alternatief voor iSCSI-connecties. Voor media te delen is SMB dus een uitermate geschikt protocol.

iRacing Profiel

• dutch79
Heb nog weinig tijd gehad om SMB uit te proberen, maar moet ook bekennen dat 't me niet duidelijk is hoe ik verder de configuratie voor SMB kan doen.
Waar kan ik die gedeelde folder aanmaken bv?. Moet dus een folder op de NAS zijn, waar je vanuit kodi toegang toe krijgt.
Met FTP werkt dit tot u toe goed, maar dan kan ik de rechten (zover ik weet) niet beperken tot een specifieke folder.

Op de Synology-site staat eigenlijk alleen dat je SMB moet inschakelen:
https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_win
Iemand die wat uitgebreidere info online weet die beschrijft hoe je dit doet? O-)

[ Voor 20% gewijzigd door dutch79 op 27-09-2017 14:44 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:53
Ik wil straks wel even kijken hoe mijn configuratie eruit ziet op mijn nas (109J) en Kodi Android box. Dit werkt al tijden prima.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• dutch79
Dat zou fijn zijn! d:)b
Jij hebt ook nog DSM 4.2?

[ Voor 36% gewijzigd door dutch79 op 27-09-2017 14:35 ]

• TheOmen
Ja, mijn DS is een 'geconverteerde' DS108j met DSM 4.2 erop.
Ik heb het even nagekeken en zie niet veel raars in mijn instellingen.
Heb een gebruiker aangemaakt (met wachtwoord) en die lees/schrijf-rechten gegeven op de shared folders /video, /music en /photo
WFS ingesteld via Control Panel - Win/Mac/NFS.
NFS staat uit, MFS ook

In Kodi een nieuwe source toegevoegd via Add videos / Add music etc.
Dit kan op 2 manieren:
  1. Windows Network (SMB)
  2. Add Network location
Optie 1 gaat via de Workgroup en daarbij kreeg ik een 'Operation Not Permitted'
Optie 2 gaat wel:
Je kiest hier protocol SMB (default)
Server IP van de DS
de Folder die je wilt benaderen (zonder / vooraf)
eventueel user en WW
Je kan vervolgens browsen naar een onderliggende map (weet je direct of het werkt :) ) of de rootfolder blijven gebruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• dutch79
Wel apart dat de meest logische optie 1 (SMB) een foutmelding geeft. Ik heb ook een foutmelding, maar die luidt: "Fout 2: gedeelde locatie niet beschikbaar".
Optie 2 lijkt wel te werken, behalve dat ik dan in een lege folder terecht kom. Zelfde probleem als met NFS eigenlijk.
Verder instellen user gedaan zoals je opgeeft en dat lijkt wel OK.

Zijn je genoemde shared folders (/video, /music en /photo) de enige foldernamen die je kunt gebruiken? En waar kies ik in de NAS die folder? Ik zou gewoon een bestaande folder op de NAS willen kiezen. Kan dat niet?

In mijn geval heb ik de naam van de gedeelde map 'films' gegeven. Dat is ook de foldernaam op de NAS.
De opgeslagen locatie in KODI wordt daarmee: smb://192.168.178.21/films
Kan dat kloppen? 21 is fixed IP vd NAS. Dat is correct, want werkt met sFTP al.

Hoe weet ie trouwens dat je foldernaam binnen de folderstructuur 'home1' van je NAS staat? Dat kun/hoef je niet in te stellen?

[ Voor 35% gewijzigd door dutch79 op 28-09-2017 13:07 ]

• TheOmen
dutch79 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:54:
Zijn je genoemde shared folders (/video, /music en /photo) de enige foldernamen die je kunt gebruiken? En waar kies ik in de NAS die folder? Ik zou gewoon een bestaande folder op de NAS willen kiezen. Kan dat niet?
Je moet de folder maken via Control Panel - Shared Folders. Die komen dan altijd in de root als je via File Station naar je NAS kijkt.
(dus de standaard /video /photo /music zie je, plus evt andere shared folders.)
In mijn geval heb ik de naam van de gedeelde map 'films' gegeven. Dat is ook de foldernaam op de NAS.
De opgeslagen locatie in KODI wordt daarmee: smb://192.168.178.21/films
Kan dat kloppen? 21 is fixed IP vd NAS. Dat is correct, want werkt met sFTP al.
Dat is correct. Wanneer je de SF maakt, moet je ook direct de privileges instellen, heb je dat ook juist gedaan?
Hoe weet ie trouwens dat je foldernaam binnen de folderstructuur 'home1' van je NAS staat? Dat kun/hoef je niet in te stellen?
Ja, dat klopt, wordt altijd direct onder Volume1 geplaatst (ik neem aan dat je die bedoelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Je moet de folder maken via Control Panel - Shared Folders. Die komen dan altijd in de root als je via File Station naar je NAS kijkt.
(dus de standaard /video /photo /music zie je, plus evt andere shared folders.)
Dat gebeurt ook, dus dat is wel OK. Ik heb overigens niet de standaard /video /photo /music (meer). Geen idee waarom niet en of dat uit maakt.
Wanneer je de SF maakt, moet je ook direct de privileges instellen, heb je dat ook juist gedaan?
Ja, want ik kan met die user ook inloggen dmv SMB zoals je aangaf. Alleen zie ik dan niks in die folder. Heb lezen/schrijven rechten gegeven. Wat stel ik bij gebruikersgroepen in? Users of Administrators? Heb allebei aangezet, maar doet niks.
wordt altijd direct onder Volume1 geplaatst (ik neem aan dat je die bedoelt)
Nee, ik bedoel 'home1'. Dat is een hoofdfolder op m'n NAS die in het verleden ooit is aangemaakt (default volgens mij) en daarbinnen staan al m'n folders met data.

Als ik overigens met FTP verbindt, zie ik wel die folder 'films' in de root, maar zie er niks in staan! Staat sowieso iets in, want in File Station zie ik dat wel :(

[ Voor 11% gewijzigd door dutch79 op 30-09-2017 00:13 ]

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Bij mij heb ik op shared folders * staan bij client alle gebruikers als admin bij squash en asynchroon ja en niet gemachtigde poort ja en over meerdere koppelen op ja

• dutch79
@wimpie007 : maar je hebt waarschijnlijk een hogere versie dan DSM 4.2 want zoveel opties heb ik niet.
Heb al diverse combinaties geprobeerd, maar NFS zie ik niet gaan werken op deze DSM.
Zover ik kan zien, zijn dat wel de opties zoals ik ze ook had geprobeerd.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Ja DSM 6 sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Niemand anders die kan aangeven hoe ik SMB precies in moet stellen in Synology DSM (4.2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
dutch79 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:47:
Niemand anders die kan aangeven hoe ik SMB precies in moet stellen in Synology DSM (4.2)?
Heb je het al eens geprobeerd met de standaard-mappen?
Zet er wat bestanden in, geef je gebruiker de juiste rechten etc....
Kwestie van uitsluiten van wat wel en niet werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:22
Iemand al oplossingen?
Ik kan via een Eminent BOX wel mij NFS share vinden (overige mappen niet). ALleen via de NFS kan er geen bibliotheek worden gemaakt.

Via SAMBA krijg ik mijn NAS wel te zien, maar is dan niet toegankelijk. Via Kodi kan ik dan geen password invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

RobbieHifi schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:26:
Iemand al oplossingen?
Ik kan via een Eminent BOX wel mij NFS share vinden (overige mappen niet). ALleen via de NFS kan er geen bibliotheek worden gemaakt.

Via SAMBA krijg ik mijn NAS wel te zien, maar is dan niet toegankelijk. Via Kodi kan ik dan geen password invullen.
Dat is bijzonder, aangezien ik zeker weet dat ik een username/password heh ingevuld in Kodi voor mijn SMB shares.

Ik moest ze overigens wel met path en al invoeren; ik kan niet scannen/browse naar SMB shares.Dat is geloof ik een issue met de huidige versie van Kodi door dat geneuzel rondom SMB v1 en het uitfaseren hiervan. Op de LibreElec versie van Kodi kan je handmatig aangeven welke versie van SMB er gebruikt moet worden voor maximale compatibiliteit, maar het scannen naar SMB shares kan nog steeds niet. Maar als het direct pad weet, kan je die invoeren middels deze stappen:

https://kodi.wiki/view/adding_video_sources

Afbeeldingslocatie: https://kodi.wiki/images/thumb/3/3f/Add-Network-Location_4.png/500px-Add-Network-Location_4.png

Zo heb ik een HPE Microserver Gen 8 met W10 erop die zijn mappen via SMB deelt (V3) en als ik dan:

\\HPSERVER\Films

Als pad gebruik, en de username/password combi invoer dan doet alles gewoon zoals het moet doen. Uiteraard staat zowel de server als de mediaplyer (een MXQ Pro met LE Kodi build erop) in dezelfde workgroup.

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 28-03-2018 13:35 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:22
@Notna Ga ik even proberen. Dat wordt vanavond.
Pagina: 1