Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor starten met Domotica (Synology/Domoticz/Z-Wave)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GertMichielsen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06-2022
Allen,

Ik zou light weight willen starten met domotica, maar ik zou wel willen starten met een oplossing die op termijn (indien basisopzet OK) uit te breiden valt. Ik heb mijn oog laten vallen op Z-wave, lijkt me toekomstgericht zeker geen slechte keuze. Na wat rondkijken heb ik een deel van de setup in gedachten, maar ik zit nog met enkele blinde vlekken.

Functionele vereisten:
* Ik wens 2 lichtpunten (geen smart lampen, gewone lampen) apart te bedienen (niet dimbaar, gewoon ON/OFF). Deze zou ik zowel via mijn Android smartphone willen kunnen bedienen/opvolgen, als via twee niet-bedrade schakelaars (bedrading trekken is niet echt mogelijk en jonge kinderen moeten deze lichten ook kunnen aan- en afzetten). Ik vermoed dat er dus zowel iets van schakeling vlak bij de lamp dient te komen, en aparte schakelaars ergens aan de muur?
* Ik wens 1 elektrisch toestel te bedienen (gewoon ON/OFF). Dit dient ook gewoon via Android smartphone te bedienen en op te volgen zijn
* Ik wens een IP camera (indoor) te gebruiken. ON/OFF is in principe voldoende, maar geen idee of er nog meer kan.

Wat ik in gedachten heb:
* Ik zou via Domoticz willen werken op mijn Synology
* Op mijn Synology zou ik dan een USB dongle willen hangen, genre "Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface"
* Alle bovenstaande lichtpunten en toestellen zouden in vrij korte range rond deze Synology komen te staan
* Voor bij de lichtpunten lijken mij schakelaars van het type "Aeon Labs Micro Schakelaar" nodig. Ik vind deze precies wel aan de dure kant in verhouding met andere componenten...
* Qua schakelaar aan de muur heb ik niet direct een idee.
* Qua schakeling aan het elektrische toestel (verluchting) lijkt mij ook iets van het type "Aeon Labs Micro Schakelaar" nodig
* Qua IP camera heb ik nog niet direct een idee.

Vragen:
* Mis ik iets essentieels in bovenstaande setup?
* Werkt het als ik het opzet zoals ik hierboven beschreven heb?
* Zijn er bepaalde schakelaars die qua prijs lager zitten maar wel voldoende functionaliteit bieden (en zekerheid en dekking...)?
* Bestaan er muurschakelaars die via Z-wave lichtpunten aansturen?
* Moet ik mijn IP camera überhaupt opnemen in mijn 'domotica-netwerk' of kan ik dit beter hierbuiten laten en gewoon een IP-camera met Wifi aansturen/bedienen?

Serieuze lijst, ik wete het, maar ik wil het graag goed doen vanaf het begin

Bedankt,
Gert

Alle reacties

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Die Aeon Labs Micro Schakelaar plaats je achter een schakelaar in de inbouwdoos. Ik heb zelf een Fibaro daarvoor.

Je kan daarbij dus zowel de fysieke schakelaar gebruiken en ook via Domoticz. Het wordt een soort van hotelschakeling.

Ik heb verder een zelfde soort setup, behalve geen IP camera.

• GertMichielsen
Ik kan de micro schakelaar niet achter de fysieke schakelaar zetten omdat ik daar maar 1 verbinding heb die naar beide lichtpunten gaat (parallel). Het is dus de bedoeling dat beide microschakelaars aan het lichtpunt elk 1 lichtpunt aansturen. Dat lijkt me straight forward maar ik moet dus ook een manier hebben voor mijn kinderen om beide apart aan te sturen...
Aan de inbouwdoos een dubbele schakelaar die draadloos (z-wave) beide micro schakelaars stuurt leek me dus het meest logische...

Alvast bedankt voor de feedback,
Gert

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:20
Iets dergelijke met licht moet wel gaan werken. Er zijn zat schakelaars die je in kan bouwen en eventuele losse, draadloze, wandschakelaars. In dat laatste geval zou je dus het signaal van schakelaar, via domotica, naar de lampen sturen.

Ook zou je, indien er weinig ruimte is, ook een wandschakelaar voor Z-wave in de muur kunnen zetten en dan bijvoorbeeld een draadloze lamp (Milight, Philips Hue of Ikea tradfri bijvoorbeeld) in de armaturen kunnen plaatsen. Ook dan Schakelaar -> Domotica -> Verlichting.

Maar wij kunnen je situatie niet goed beoordelen en of er ruimte is. Dus ik zou je willen adviseren om eerst zelf de componenten te zoeken waarvan je denkt dat het daarmee gaat lukken en of het fysiek en budgetair past.

Verder, speel ook met meerdere domoticasystemen. Inmiddels komt Domoticz bij mij op plaats drie, na Home Assistant (die echt als een speer gaat) en OpenHAB qua uitstraling, gemak, support en configureerbaarheid.

• GertMichielsen
GENETX, bedankt voor de feedback. Ik ga zeker kijken naar Home Assistant & OpenHAB. Moet alleen zien dat ik mezelf niet voorbijloop qua techniciteit :)
Het zou iets of wat eenvoudig moeten op te zetten zijn i.c.m. Synology. Voor mij is dat namelijk het enige systeem dat continue opstaat, en lijkt me dus een logisch startpunt

De reden dat ik geen aparte smart lampen wil gebruiken is omdat 1 lichtpunt dient om een snooker te verlichten. Het verlichtingspunt hier omvat 6 gewone lampen , die ik niet allemaal ga vervangen door smart lampen.

Maar ik heb het gevoel dat de basis van de setup wel werkt (Synology + Z-wave USB stick + OS (Domoticz of HA of OpenHAB) + schakelaars). Ik denk dat ik er best gewoon induik, de basis componenten ga ik toch altijd nodig hebben dus daar kan ik budgetair al niets mee fout doen :)

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Interessant, ik wil iets soortgelijks gaan doen en kwam daardoor hier uit. Ik zie op de site van jadahl echter dat de support ten einde loopt, tenzij ik het verkeerd begrijp?

Ik ga deze wel volgen, zou je je voortgang hier willen delen?

Zelf heb ik een DS216Play aangeschaft als upgrade voor mijn DS212 die ik wil gaan gebruiken als basis.

Twijfel alleen of ik de klikaanklikuit ontvangers wil gaan vervangen voor zwave of dat ik die ook wil gaan opnemen via de Synology, zou geloof ik ook mogelijk moeten zijn.

Succes!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:44
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:33:
Interessant, ik wil iets soortgelijks gaan doen en kwam daardoor hier uit. Ik zie op de site van jadahl echter dat de support ten einde loopt, tenzij ik het verkeerd begrijp?
Waar lees je dat?

@GertMichielsen Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar Sonoff schakelaars in combinatie met Tasmota of Espurna. Deze kunnen dan via MQTT met je domotica pakket 'praten'. Ik gebruik dit zelf met Domoticz en het werkt goed. Grote voordeel is de prijs ten opzichte van Z-wave en de terugkoppeling die je bij 433 MHz niet hebt.

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

http://www.jadahl.com/drivers.html

Weet echter niet wat dit concreet betekent?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:39

JdM

Humbled

Persoonlijk zou ik voor deze basis setup starten met 433mhz. Je hebt namelijk geen full duplex nodig, omdat je kunt zien met je ogen of het licht aan/uit is gegaan. De kosten bij 433mhz liggen voor die lichtpunten simpelweg veel lager dan met Z-wave.
Eventuele onveiligheid van het 433mhz signaal valt in de praktijk bijzonder mee, en nogmaals: stel dat een onverlaat je lichtschakelaar bedient, het is maar een lichtschakelaar waar het over gaat.
(persoonlijk heb ik zelfs mijn garagedeur op 433mhz en bereikbaar via app, wereldwijd. Inderdaad geen terugkoppeling van open/dicht, maar zelfs dat zou ik kunnen ondervangen met twee deursensoren op 433mhz om te checken waar de garagedeur "staat").

Waarom Z-wave? De full-duplex lijk je in jouw situatie niet nodig te hebben?
Als het is voor de toekomst en dat je wel graag wat veiligere signalen wil verzenden, dan kun je bij een synology altijd nog later een Z-wave stick erbij plaatsen en via domoticz beide systemen (433mhz/868mhz) combineren.
Ik denk dat een lamp op 433mhz een prima systeem is, maar stukken goedkoper in setup is dan een Z-wave systeem/schakelaars.

• GertMichielsen
@JdM Z-Wave is inderdaad 'overkill' voor de bestaande functionele vereisten. Het was eerder een poging om future proof te zijn... Wele basis setup zou jij dan aanraden (of wat gebruik jij?)
@gastje01 Ik heb geprobeerd is te bekijken wat ik zou nodig hebben op basis van uw feedback, maar het lijkt me op het eerste zicht redelijk technisch :s Heb jij weet van een beginners tutorial waarmee ik zou kunnen beginnen (of tops qua hardware welke te gebruiken)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:44
Het is inderdaad geen kant en klare oplossing, maar relatief goedkoop en als je eenmaal door hebt hoe het in elkaar zit niet bijzonder moeilijk. Voor het gemak ga ik even uit van mijn eigen setup.

Hardware:
Synology: Hier draait Domoticz op en Mosquitto (MQTT broker)
Schakelaars: Sonoff S20 en Sonoff POW. Deze zijn geflashed met Espurna. Tasmota wordt ook door veel mensen gebruikt, het idee er achter is hetzelfde. Een schakelaar op basis van een ESP module. Om deze te flashen heb je nog een USB->serial adapter nodig. Google maar, er is genoeg te vinden over hoe je dit doet. Solderen is niet per se nodig, maakt het wel makkelijk.
Dekkend Wifi netwerk: Je devices communiceren via Wifi, goede dekking op de plaatsen waar je een schakelaar wil plaatsen is een eis. Op zich doen ze t bij laag signaal nog redelijk goed, hou hier in ieder geval rekening mee als je er bijvoorbeeld in een vrijstaande garage wilde plaatsen.

Software:
Domoticz: Het 'brein' van mijn systeem. Hier staan alle schakelaars in die al dan niet automatisch aangestuurd worden.
Espurna: Software die draait op de Sonoff, basic interface, communiceert via MQTT met Domoticz
Mosquitto: Software op mijn Synology waar alle clients en Domoticz verbinding mee maken. Zie het als een soort bus.

Het is aan jezelf hoeveel tijd je er in wil steken en hoeveel geld je uit wil geven. Wil je meer gemak, dan moet de portemonnee harder werken. Ik ben begonnen met 433MHz devices en KlikAanKlikUit schakelaars die ik nog had in combinatie met een RFLink. Toegankelijk en goedkoop, maar geen terugkoppeling en een centrale antenne. Ook de reden dat ik hier van af gestapt ben (al zijn er nog een paar in huis actief).

433Mhz: Toegankelijk en goedkoop, 'beperkt' bereik (afhankelijk van je woning), geen terugkoppeling
ESP-based: Goedkoop, terugkoppeling en wifi based (in mijn geval qua bereik een pre), 'nadeel' is knutselen
Z-Wave: Makkelijk, terugkoppeling en goed uit te breiden door mesh-netwerk, relatief duur (mening).

Wat voor jou van toepassing is moet je zelf invullen. Ik ben begonnen met een simpele lamp schakelen via KaKu, inmiddels zitten m'n energie en watermeter er op, meet in de temperaturen luchtvochtigheid voor de ventilatie, schakel ik de vloerverwarmingspomp en gaan de lampen vanzelf aan als ik thuis kom. Ik vind persoonlijk een beetje knutselen wel leuk en dan ben ik ook tevreden als het goed werkt na afloop. Heb je hier allemaal geen zin in, ga gewoon voor Z-Wave of wanneer het goedkoper moet voor 433 MHz.

• iMike70
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-03-2024
Hallo,

Ik ben nieuw in de wereld van Domoticz. Thuis heb ik een ICS-1000 van KAKU (433 Mhz) met diverse ontvangers en een Synology DS414. Ik heb Domoticz op de NAS geïnstalleerd en ik ben er inmiddels achter dat ik, om de KAKU producten met Domoticz via de NAS te kunnen bedienen, ik extra hardware op mijn NAS moet aansluiten. Ik lees dat hiervoor de RFXCOM-XL Transceiver 433.92 Mhz met RFY geschikt is, maar deze vind ik nogal prijzig. Daarnaast wil ik in de nabije toekomst ook gebruik maken van Zigbee producten en ik lees dat het mogelijk is om bij een synology later een Z-wave stick erbij te plaatsen en via domoticz beide systemen (433mhz/868mhz) te combineren.

Ik heb een paar vragen:
- Zijn er andere USB transceivers te krijgen i.p.v. de RFXCOM-XL Transceiver 433.92 Mhz met RFY?
- Zijn er USB transceivers te krijgen die beide protocollen aan kunnen?

Ik ben al een tijd aan het zoeken naar antwoorden, maar ik kan ze niet vinden. Mochten mijn vragen wel al ergens beantwoord zijn, dan hierbij meteen mijn excuses en dan hoor ik graag waar ik ze kan vinden.

Groeten,

Michael

[ Voor 198% gewijzigd door iMike70 op 13-01-2019 12:09 ]

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-11 23:15

ptjuh

New day, same old shit

@iMike70 had jij al een oplossing gevonden??

Its all in the little things that people do..

• yoswa
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-11 20:05
@iMike70 ik ga het toch ook nog een keer vragen. Heb je toevallig al antwoord gevonden op jouw vragen?
Edit: Excuus, ik zie dat OP al 2 jaar geleden dit heeft gestart!

[ Voor 24% gewijzigd door yoswa op 13-06-2019 15:56 ]

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
@ptjuh @yoswa @iMike70

RFlink is een alternatief voor de RFXcom. Heb er zelf verder geen ervaring mee, maar beetje Google doet wonderen. :)

Believe. Imagine. Create.

• yoswa
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-11 20:05
@Troetelbeer bedankt voor je snelle antwoord. Ik dacht dat rflink hetzelfde was als rfxcom. Maar snap hem nu! Ik ga verder met de research.
Pagina: 1