Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:17
Goedendag,

Titel is misschien wat warrig maar dacht nieuwe week dus tijd voor een discussie.

Ik ben nu 3 jaren werkzaam bij mijn werkgever en heb dus ook een vastcontract van 36 uren per week. Het bedrijf valt onder cao ziekenhuizen en maakt gebruik van een jaar uren systeem

Nu de situatie dat begint te spelen vanaf nu:
Ik ben sinds 5 maanden werkzaam op een route dat per week 40 uren is. Hierom heeft mijn werkgever besloten sinds 3 maanden dat ik om de week de maandag vrij ben.

Nu speelt vandaag de discussie dat de werkgever minimaal 24 uur van te voren beroep op je kan doen om te werken. En dat ik verplicht bent om te komen en anders werk weigering is.

Maar in hoeverre klopt dit? Ik wil best af en toe de maandag invallen als er een calimiteit is. Maar wil niet elke maandag beschikbaar zijn voor het geval dat.

Dit heb ik ook aangeven en kreeg als antwoord "maar wij mogen dit wel"

In het cao kan ik het niet duidelijk vinden. Dit omdat het een vaste vrije dag betreft en geen verlofaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 12:30
Als in je contract niet specifiek is vastgelegd welke dagen je beschikbaar bent dat het kan zijn dat je daarin weinig keuze hebt. Dus als je normaal gesproken maandag t/m vrijdag werkt kan het verschuiven met 36u welke dag je vrij bent, moet je wel afspreken dat je dan een andere dag in de week vrij bent als dat zich voordoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Flexibiliteit komt van 2 kanten natuurlijk. Als jij zo flexibel bent om het planningsprobleem van je werkgever op te lossen, dan mag je van je werkgever ook verwachten dat ze zich wat flexibeler richting jou opstellen. Als de werkgever meent dan dingen volgens de lettertjes af te kunnen dwingen, dan ga jij je ook gewoon beroepen op de lettertjes. Kijk, daar staat "36 uur", geen "40 uur".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37
Waar je werkgever waarschijnlijk op doelt is dit artikel:
https://www.nvz-ziekenhui.../5093/verschoven-diensten
Je mag ervanuit gaan dat wanneer je vrij bent je ook daadwerkelijk vrij bent. Echter zoals in het artikel genoemd, kunnen ze een beroep op je doen in geval van :
in bijzondere gevallen, als het dienstbelang dit noodzakelijk maakt
edit:
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:21:
Flexibiliteit komt van 2 kanten natuurlijk. Als jij zo flexibel bent om het planningsprobleem van je werkgever op te lossen, dan mag je van je werkgever ook verwachten dat ze zich wat flexibeler richting jou opstellen. Als de werkgever meent dan dingen volgens de lettertjes af te kunnen dwingen, dan ga jij je ook gewoon beroepen op de lettertjes. Kijk, daar staat "36 uur", geen "40 uur".
In dit geval gaat dat niet zomaar op in verband met het gebruik van een Jaar Uren Systeem.
Mijn vrouw had ook zo'n contract, hele jaar structureel meer uren gemaakt per week dan bedoeld. Dit hield dus in dat ze de hele maand December vrij was. Want het totaal aantal Jaar uren was bereikt en de werkgever wilde geen overuren betalen.

[ Voor 50% gewijzigd door Meekoh op 18-09-2017 13:25 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
in bijzondere gevallen, als het dienstbelang dit noodzakelijk maakt. Dat mogen ze dan hard maken ook.

waardeloze cao trouwens, 24 uur is wel erg kort..

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Powrskin schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:25:
in bijzondere gevallen, als het dienstbelang dit noodzakelijk maakt. Dat mogen ze dan hard maken ook.

Klopt maar wat is een bijzonder geval? Ziekte? Personeel te kort? Staking?

En wie bepaald wanneer het bijzonder is.

En daarnaast als je op je verlofdag moet werken krijg je je kosten gecompenseerd voor bijv annulering vakantie etc. Maar hoe zit dit met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh

De zorg in Ziekenhuizen is dan ook een hele bijzondere sector ;)
Ik heb veel vrienden die in Ziekenhuizen werken en het komt echt niet vaak voor dat hier een beroep op wordt gedaan.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Meekoh schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:28:
[...]

De zorg in Ziekenhuizen is dan ook een hele bijzondere sector ;)
Ik heb veel vrienden die in Ziekenhuizen werken en het komt echt niet vaak voor dat hier een beroep op wordt gedaan.
Ik werk niet in de zorg/ziekenhuis maar oms bedrijf heeft alsnog ziekenhuis cao ivm vervoer medischmateriaal

En daarnaast in hoeverre kan het de arbeidsverhouding verpesten als je weigerd? En bij weigering valt het onder werkweigering wat weer ontslag kan beteken.

[ Voor 16% gewijzigd door Jboy1991 op 18-09-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:28:
[...]

En daarnaast als je op je verlofdag moet werken krijg je je kosten gecompenseerd voor bijv annulering vakantie etc. Maar hoe zit dit met zoiets?
De definitie van Bijzonder geval is vrij ruim. Maar denk hierbij aan !onvoorzien! personeel te kort, grote calamiteit (bijv. die overstroming bij het VU een tijdje terug en het halve ziekenhuis wordt ge-evacueerd).

En wat betreft de kosten staat dat gewoon in je CAO Artikel 6.13.4:
4. Bij een wijziging in het arbeids- en rusttijdenpatroon ontvangt de werknemer schadeloosstelling voor reeds gedane uitgaven in verband met vrijetijdsbesteding.
Bovendien heb je ook nog recht op een overwerk toeslag. Dus je wordt ruimschoots gecompenseerd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 18-09-2017 13:34 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

het gaat om de bedrijfsvoering die anders in het gedrang komt.
Of je kosten gecompenseerd krijgt weet ik niet.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zullen ze hoe dan ook moeten, want als er een conflict ontstaat dan gaat een rechter bepalen of de werkgever zich wel op die clausule had mogen beroepen.

Let er ook op: het is En En. Dus En een bijzonder geval (iemand met een griepje is geen bijzonder geval) En het dienstbelang moet het noodzakelijk maken.

Maar stel nou dat er ergens een trein verongelukt en er komen in 1 klap 60 extra patienten die opgenomen moeten worden, dan kunnen ze zich dus wel op deze clausule beroepen (even niet wetend wat voor werk de TS precies doet).
Meekoh schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:23:
Waar je werkgever waarschijnlijk op doelt is dit artikel:
https://www.nvz-ziekenhui.../5093/verschoven-diensten
Je mag ervanuit gaan dat wanneer je vrij bent je ook daadwerkelijk vrij bent. Echter zoals in het artikel genoemd, kunnen ze een beroep op je doen in geval van :

[...]

edit:

[...]

In dit geval gaat dat niet zomaar op in verband met het gebruik van een Jaar Uren Systeem.
Mijn vrouw had ook zo'n contract, hele jaar structureel meer uren gemaakt per week dan bedoeld. Dit hield dus in dat ze de hele maand December vrij was. Want het totaal aantal Jaar uren was bereikt en de werkgever wilde geen overuren betalen.
Met de TS zijn aanvullende afspraken gemaakt, naast het Jaar Uren Systeem. Hierdoor was de TS bereid om structureel langer te werken. Hij kreeg die extra uren gecompenseerd in een vaste vrije dag.

Je ziet dit ook terug bij bijvoorbeeld gemeenten. Die zitten in hetzelfde schuitje: er ligt eigenlijk structureel teveel werk, waardoor mensen meer dan die 36 uur per week moeten maken om het werk af te krijgen. En dat kan ook weer niet, want ze willen/kunnen geen overwerk betalen. Daar lossen ze het meestal op met externen: ander potje.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Dit valt gewoon onder de arbeidstijdenwet, toch?
Veranderingen in het arbeidspatroon (bijvoorbeeld het rooster) moeten minstens 28 dagen van tevoren worden meegedeeld aan de werknemers, tenzij daarover binnen de sector andere afspraken zijn gemaakt. Als 28 dagen vooraf niet mogelijk is, moet de werknemer uiterlijk vier dagen van tevoren horen wanneer hij moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
eric.1 schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:36:
Dit valt gewoon onder de arbeidstijdenwet, toch?

[...]
In dit geval zijn daar in de sector (CAO Ziekenhuizen) dus andere afspraken over gemaakt ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Mijn ervaring is, dat ze toch niet zo snel lastigvallen als je moeilijk doet.
zelf hou ik me altijd netjes aan de CAO en wijzig mijn rooster alleen (zonder overuren) als mij dit beter uitkomt.

Dit is in jaren zo gegroeid, eerst was ik wat gemakkelijker.
Voordeel nu is dat ik laag op de lijst sta om te bellen en ze dit alleen doen als er echt wat aan de hand is.

het feit dat je dit topic opent zegt eigenlijk al genoeg.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:11:
Nu de situatie dat begint te spelen vanaf nu:
Ik ben sinds 5 maanden werkzaam op een route dat per week 40 uren is. Hierom heeft mijn werkgever besloten sinds 3 maanden dat ik om de week de maandag vrij ben.

Nu speelt vandaag de discussie dat de werkgever minimaal 24 uur van te voren beroep op je kan doen om te werken. En dat ik verplicht bent om te komen en anders werk weigering is.

Maar in hoeverre klopt dit? Ik wil best af en toe de maandag invallen als er een calimiteit is. Maar wil niet elke maandag beschikbaar zijn voor het geval dat.

In het cao kan ik het niet duidelijk vinden. Dit omdat het een vaste vrije dag betreft en geen verlofaanvraag.
Hier werken de meeste in ons team op basis van een 4 x 9 rooster. Een andere collega werkt volgens hetzelfde schema als jou. Ene week 40u andere week 32u en heeft ervoor gekozen de vrijdag om de week vrij te zijn.

Meestal kun je dus die vrije dag zelf regelen dus als jij liever de vrijdag wil ipv de maandag moet je dat even aangeven. In geval van ernstige storingen kunnen ze je oproepen om te werken. Denk dan inderdaad aan grote zaken alsin de halve afdeling zit thuis door een virus.
Het is niet zo dat ze je kunnen bellen met de mededeling dat Pietje vrij is en dat je maar moet komen werken. Je kunt natuurlijk ook aangeven dat je gewoon mobiel bereikbaar bent als er problemen zijn.

Het is echt niet zo dat je op je elke maandag verplicht thuis moet blijven omdat ze wel eens zouden kunnen bellen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:09
Meekoh schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:38:
[...]

In dit geval zijn daar in de sector (CAO Ziekenhuizen) dus andere afspraken over gemaakt ;)
Nou, ja gedeeltelijk. Dat ze incidenteel en in bijzondere gevallen wat ruimer om mogen gaan met werk - en rusttijden. Anders dan dat moet gewoon Artikel 6.7 gevolgt worden (letterlijk de arbeidstijdenwet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Powrskin schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:40:
Mijn ervaring is, dat ze toch niet zo snel lastigvallen als je moeilijk doet.
zelf hou ik me altijd netjes aan de CAO en wijzig mijn rooster alleen (zonder overuren) als mij dit beter uitkomt.

Dit is in jaren zo gegroeid, eerst was ik wat gemakkelijker.
Voordeel nu is dat ik laag op de lijst sta om te bellen en ze dit alleen doen als er echt wat aan de hand is.

het feit dat je dit topic opent zegt eigenlijk al genoeg.
Ik heb totaal geen problemen met mijn werkgever (en andersom ook niet). Maar soms beweren zij dingen die mij onlogisch/niet eerlijk lijken. En niemand is minder geworden van een goede discussie. Vandaar het topic hier. Gewoon leuke informatie die je soms kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik werk niet in de zorg/ziekenhuis maar ons bedrijf heeft alsnog ziekenhuis cao ivm vervoer medischmateriaal
Mag ik vragen welk bedrijf, eventueel via PM? Heb hier nog nooit van gehoord en vind dit vanwege commerciële redenen wel interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:51:
[...]

Mag ik vragen welk bedrijf, eventueel via PM? Heb hier nog nooit van gehoord en vind dit vanwege commerciële redenen wel interessant.
Nee sorry. Doe geen uitspraken over het bedrijf waar ik werk. Dit om eventuele imagoschade ge voorkomen ;) en daarnaast is het niet relevant

[ Voor 4% gewijzigd door Jboy1991 op 18-09-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:33:
[...]

Met de TS zijn aanvullende afspraken gemaakt, naast het Jaar Uren Systeem. Hierdoor was de TS bereid om structureel langer te werken. Hij kreeg die extra uren gecompenseerd in een vaste vrije dag.

Je ziet dit ook terug bij bijvoorbeeld gemeenten. Die zitten in hetzelfde schuitje: er ligt eigenlijk structureel teveel werk, waardoor mensen meer dan die 36 uur per week moeten maken om het werk af te krijgen. En dat kan ook weer niet, want ze willen/kunnen geen overwerk betalen. Daar lossen ze het meestal op met externen: ander potje.
Beetje off-topic, maar dit is hoe een JUS werkt. Je contract is voor een X aantal uren per jaar. Hoe die over het jaar worden verdeeld is om te bepalen door TS en Werkgever. De "Extra uren" zijn dus niet echt extra uren, het is maar net hoe het verdeeld is over de weken in een jaar.
In dit geval heeft dat erin geresulteerd dat TS 1 dag in de week vrij is om het aantal te veel gedraaide uren eerder in het jaar te compenseren en zodoende op het juiste aantal Jaar uren uit te komen.

En in uitzonderlijke gevallen kan er dus nog steeds een beroep op TS worden gedaan op zo'n vrije dag (mits 24 uur van te voren aangegeven).

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Meekoh schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:19:
[...]

Beetje off-topic, maar dit is hoe een JUS werkt. Je contract is voor een X aantal uren per jaar. Hoe die over het jaar worden verdeeld is om te bepalen door TS en Werkgever. De "Extra uren" zijn dus niet echt extra uren, het is maar net hoe het verdeeld is over de weken in een jaar.
In dit geval heeft dat erin geresulteerd dat TS 1 dag in de week vrij is om het aantal te veel gedraaide uren eerder in het jaar te compenseren en zodoende op het juiste aantal Jaar uren uit te komen.

En in uitzonderlijke gevallen kan er dus nog steeds een beroep op TS worden gedaan op zo'n vrije dag (mits 24 uur van te voren aangegeven).
Maar het aparte is dat in Mn contract gewoon staat dat ik 36 uren per week moet werken. Om het bedrijf te helpen ben ik akkoord gegaan met 1 week 40 uur de week erop 32 uur met de maandag vrij

Dus het is vrij apart dat je dus rekening moet houden dat je op die maandag ingezet kan worden dus je bent eigenlijk niet vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:20
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:43:
[...]

Maar het aparte is dat in Mn contract gewoon staat dat ik 36 uren per week moet werken. Om het bedrijf te helpen ben ik akkoord gegaan met 1 week 40 uur de week erop 32 uur met de maandag vrij

Dus het is vrij apart dat je dus rekening moet houden dat je op die maandag ingezet kan worden dus je bent eigenlijk niet vrij
Ik werk ook in een 36 uurs cao (niet ziekenhuis overigens) en om de week een dag vrij is redelijk normaal. Is niets uitzonderlijks aan.

Vervolgens, heb je dit ook eens met je baas te besproken? Je kan hem best vertellen dat je het lastig vindt om op maandag vrij te zijn (en te voelen) als je geacht wordt om de maandag alsnog op te komen draven als hen dat zint...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:43:
[...]

Nee, als je een JUS contract hebt dan staat er een totaal aantal uren per jaar in. Dat is leidend. Dat ze aan dat totaal komen door 36uur x 52 weken te doen is een uitgangspunt dat zij hebben gebruikt om aan dat totaal te komen.
JUS kenmerkt zich door dit soort flexibiliteit voor werkgever EN werknemer. Je bepaald samen met je werkgever HOE die uren over het jaar verdeeld worden. Dit kan in een drukke periode dus een werkweek van 40 uur opleveren en in een rustige periode 32 uur per week. Het JUS contract bied ruimte voor dit soort afspraken tussen werknemer en werkgever. Het is je wellicht ook al opgevallen dat je iedere maand hetzelfde betaald krijgt, of je nu 40 uur hebt gewerkt of 32 ;) Het salaris is namelijk ook bepaald op basis van het aantal jaar uren.

Dat je rekening ermee moet houden dat je maandag opgeroepen kunt worden, dat had je daarvoor ook al maar dan voor de weekenden of andere dagen dat je vrij was.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

of eventueel navragen bij een vakbond die hebben hier vaak ook wel antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:09
Maar je hoeft dat dus helemaal niet zo te voelen, omdat het:
1) een zeer uitzonderlijke situatie moet betreffen
2) je gecompenseerd moet worden

Dus als jij een lang weekend in Sevilla zit en je moet komen werken dan mogen ze een vlucht af tikken (en bellen ze vast wel iemand anders). Ik zou me hier geen seconde druk over maken.. Vaak is het ook wel langer dan 24 uur van te voren duidelijk dat er iets speelt, een audit bijvoorbeeld is aangekondigd.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Volgens mij is in dit geval, gezien compensatie en tussenkomst in kosten het al een serieus tegen incentive voor de werkever om dit te doen. (Zeker als je in het buitenland zit). Wat je dus moet zien te weten te komen is, of dat inderdaad onder jou contract ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De vraag is even of 36 uur bij het bedrijf standaard is voor een volledige werkweek? Of is de standaard werkweek 40 uur?

In uitzonderlijke situaties is het inderdaad niet vreemd als de werkgever je vraagt om in te springen op je vrije dag. Maar in dat geval moet je ofwel tijd voor tijd krijgen, ofwel je meer- dan wel overuren betaald krijgen. Als de standaard werkweek 36 uur is maak je dan op zo'n extra dag 8 overuren, als de standaard werkweek 40 uur is dan maak je 8 meeruren. Ja, er zit een verschil tussen meeruren en overuren. Meeruren dienen te worden betaald net zoals normale werkuren (zodat iemand met een contract van 36 uur die 40 uur werkt daarvoor het zelfde krijgt als iemand met een contract van 40 uur die 40 uur werkt). Voor overuren kunnen andere regels gelden, bijvoorbeeld dat die niet betaald worden (gebruikelijk bij sommige functies) of juist meer betaald. Over meeruren krijg je wel pensioenopbouw en die tellen mee voor eventuele uitkeringen die je later zou krijgen (WW, WAO, ziektewet, etc.), overuren niet.

(Meeruren zijn uren die je meer werkt dan wat in je contract is afgesproken, t/m de standaard volledige werkweek, dus meestal 40 uur per week. Boven die 40 uur (of standaardduur volledige werkweek) zijn extra uren overuren.)

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 18-09-2017 15:22 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meekoh schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:19:
[...]

Dan hadden ze niet met de TS af moeten spreken dat hij elke week meer uren draait en daarvoor een vaste vrije dag krijgt. Dat is gewoon een aanvullende, individuele afspraak.

Die uitzonderlijke gevallen vind ik overigens niet zo vreemd. Een werkgever die daarover zonder de nodige nuance zegt "dat te mogen", vind ik een groter probleem. Dat mag hij namelijk maar in vrij specifieke gevallen doen En vaak zijn dat ook nog eens gevallen waar de werknemer waarschijnlijk best begrip voor op kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:44:
Die uitzonderlijke gevallen vind ik overigens niet zo vreemd. Een werkgever die daarover zonder de nodige nuance zegt "dat te mogen", vind ik een groter probleem. Dat mag hij namelijk maar in vrij specifieke gevallen doen En vaak zijn dat ook nog eens gevallen waar de werknemer waarschijnlijk best begrip voor op kan brengen.
Exact. Als het echt uitzonderlijk is zou ik er zelf geen probleem mee hebben, vooral als die extra uren gewoon netjes betaald worden uiteraard of gecompenseerd via tijd voor tijd. Maar als het structureel zou beginnen te lijken dan zou ik het minder prettig vinden. Doe dan gewoon een contract van 40 uur.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:44:

Je weet natuurlijk niet de context waarin zij dat zeggen. Als jij dit aankaart en dit enigszins sceptisch brengt of dit wel wettelijk zou mogen, is zo'n antwoord niet bijzonder.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Mx. Alba schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:57:
[...]

Exact. Als het echt uitzonderlijk is zou ik er zelf geen probleem mee hebben, vooral als die extra uren gewoon netjes betaald worden uiteraard of gecompenseerd via tijd voor tijd. Maar als het structureel zou beginnen te lijken dan zou ik het minder prettig vinden. Doe dan gewoon een contract van 40 uur.
Mijn vrouw heeft zelf ook een JUS contract gehad en dit is nu eenmaal hoe zo'n contract werkt. Het is bedoeld voor sectoren waarbij flexibele werktijden gelden. In het geval van mijn vrouw de gehandicaptenzorg (CAO lijkt sterk op die van de Ziekenhuizen).
In de gehandicaptenzorg zijn er ook instellingen die uitsluitend werken met dit soort contracten. Dus je hebt gewoon een contract voor een x aantal uur, alleen de invulling daarvan kan gedurende het jaar bij wijze van spreke iedere week anders zijn.

Maargoed zoals ik het lees heeft de werkgever van de TS niets gezegd dat niet waar is. Hij mag op een vrije dag of dat nou in het weekend is of een zelf opgenomen vrije dag is opgeroepen worden. Daar moet de werkgever dan wel een zeer goede reden voor hebben, het zal waarschijnlijk dan ook niet zomaar gebeuren. Dit gebeurd in de gehandicapten zorg waarschijnlijk vaker dan bij de werkgever van de TS ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik ben nu thuis dus had ff wat dingen erbij gezocht wat in mn contract staat:
Arbeidsduur:
De arbeidsduur bedraagt 36 uren per week (werkfactor 100%) de werknemer is bereid, indien noodzakelijk, op incidentele basis meer uren te maken dan het hierboven genoemde aantal uren

Werktijden:
de werktijden zijn volgens dienstrooster en worden in overleg met het hoofd van de afdeling vastgesteld. De werknemer is bereid tijdens diensten arbeid te verrichten conform de volgende de CAO ziekenhuizen geledenen regels

Artikel 14:
de collectieve arbeidsovereenkomst voor de ziekenhuizen zoals deze luidt of zal komen te luiden en de krachtens die cao vastgestelde arbeidsvoorwaarden, vormen met deze arbeidsovereenkomst één geheel
even de gestelde vragen hierboven beantwoorden:
Het maximaal aantal werk uren bedraagt 36 uren.
Wij zijn inzetbaar van maandag tot en met vrijdag

[ Voor 13% gewijzigd door Jboy1991 op 18-09-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:43:
Ik ben nu thuis dus had ff wat dingen erbij gezocht wat in mn contract staat:

[...]

even de gestelde vragen hierboven beantwoorden:
Het maximaal aantal werk uren bedraagt 36 uren.
Wij zijn inzetbaar van maandag tot en met vrijdag
Dus 24 uur van tevoren is in de praktijk vrijdag? Valt wel mee dan toch als het bijna niet voorkomt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Marzman schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:52:
[...]

Dus 24 uur van tevoren is in de praktijk vrijdag? Valt wel mee dan toch als het bijna niet voorkomt.
De kans is groot dat het regelmatig voorkomt de komende periodes. Dit i.v.m langdurig zieke collages. Mij gaat het er meer om dat wanneer je iets plant en er na uit kijkt. Dat een werkgever aan jou kan vragen toch te komen werken. Vervolgens als je weigert kan de werkgever zich dus beroepen op calamiteit en als je dan niet komt doe je aan werkverzuim en dit kan weer tot ontslag leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:07:
[...]

De kans is groot dat het regelmatig voorkomt de komende periodes. Dit i.v.m langdurig zieke collages. Mij gaat het er meer om dat wanneer je iets plant en er na uit kijkt. Dat een werkgever aan jou kan vragen toch te komen werken. Vervolgens als je weigert kan de werkgever zich dus beroepen op calamiteit en als je dan niet komt doe je aan werkverzuim en dit kan weer tot ontslag leiden
In hoeverre is het nog een calamiteit als je nu al weet dat het er aan zit te komen. Als jij het nu al weet kan je werkgever daar toch ook al op inspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Napo schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:13:
[...]

In hoeverre is het nog een calamiteit als je nu al weet dat het er aan zit te komen. Als jij het nu al weet kan je werkgever daar toch ook al op inspelen?
Dan moet er wel personeel zijn en juist door deze langdurig zieken zijn de oproepkrachten al ingezet.

Ik heb ook geen flauw idee hoe dit allemaal kan en of dit allemaal mogelijk is. Dit is mij ook op deze manier mede gedeelte nadat ik mn leidinggevende aansprak op een fout in de rooster. Daarin staat namelijk dat ik a.s. maandag moet werken terwijl dit mn vrije dag was. Dus zonder overleg. En zo doende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:07
Langdurige ziekte(s) lijkt mij geen calamiteit, je kan ook extra krachten inhuren bij het uitzendbureau. Als daar geen geld voor is, is dat een probleem voor werkgever!

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:15:
[...]

Dan moet er wel personeel zijn en juist door deze langdurig zieken zijn de oproepkrachten al ingezet.

Ik heb ook geen flauw idee hoe dit allemaal kan en of dit allemaal mogelijk is. Dit is mij ook op deze manier mede gedeelte nadat ik mn leidinggevende aansprak op een fout in de rooster. Daarin staat namelijk dat ik a.s. maandag moet werken terwijl dit mn vrije dag was. Dus zonder overleg. En zo doende :)
ah daar komt de aap uit de mouw ;)
Ten eerste bezetting is nog steeds een probleem van de werkgever, niet de werknemer. Als jij echt niet kunt, dan kun je gewoon echt niet. Zoiets is mijn vrouw ook overkomen, maar het was gewoon uitgesloten dat zij die dienst zou draaien. Wij hebben het toen hard gespeeld en ook aangegeven dat mijn vrouw echt niet kon werken dat moment. Werkgever heeft toen een andere werknemer bereid gevonden. Let op in ons geval was er ook absoluut geen scenarion denkbaar waarin zij op die dag kon werken, in verband met kinderen en geen opvang.

Maar opzich, als dit incidenteel is en er zwaarwegende belangen (een life or death operatie kan niet doorgaan omdat er niemand is om medische apparatuur te leveren) zijn om jou die dienst te laten draaien dan hoort dat bij je baan.

edit: Langdurig zieken is opzich een planbaar ding (je moet vooruitkijken en plannen voor uitval van medewerkers dat is ondernemers risico). Je werkgever zou het misschien 1 of 2 keer daarop kunnen gooien, maar verder niet. Dan is het structureel en maakt hij geen kans bij een rechter.

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 18-09-2017 17:58 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:11:
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Je zou kunnen vragen op basis waarvan je werkgever dit denkt. En eventueel vragen, of zelf verder uitzoeken, of hier voorwaarden aan zijn verbonden. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat er een groot belang moet zijn en dat er geen andere oplossingen zijn. Wat de voorwaarden ook zijn, je werkgever zal wel aannemelijk moeten maken dat aan de voorwaarden is voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een langdurig zieke is hooguit 1 dag een calamiteit. De dag dat diegene zich voor het eerst ziekmeld. En dat weet de werkgever vaak geen 24 uur van tevoren, dus dan kan hij zich hier niet eens op beroepen.

Dat jij door een langdurig zieke, zo vaak komt dat ook niet voor als we het over een gezonde werkomgeving hebben, 1 keer een maandag opgeroepen wordt.... dat zou kunnen in bepaalde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 04:09
Jboy1991 schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:15:
[...]

Maar jullie hebben dus wel een rooster? Dan is het volgens mij nog weer anders, want dan kan je in principe gewoon elke week anders worden ingeroosterd. Het is wel 'goede roosterpraktijk' om dat zo veel mogelijk vast te zetten, maar in principe laat het jaarurensysteem dit gewoon toe, mits het rooster tijdig met de werknemer wordt gecommuniceerd (de regels over wat tijdig is staan in de CAO). Is het niet tijdig dan moet er dus van bijzondere omstandigheden sprake zijn.
Dit is een beetje de makke van werken in het JUS. Je krijgt overigens dus wel ergens een andere dag vrij hiervoor.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
MrAngry schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:00:
[...]

Maar jullie hebben dus wel een rooster? Dan is het volgens mij nog weer anders, want dan kan je in principe gewoon elke week anders worden ingeroosterd. Het is wel 'goede roosterpraktijk' om dat zo veel mogelijk vast te zetten, maar in principe laat het jaarurensysteem dit gewoon toe, mits het rooster tijdig met de werknemer wordt gecommuniceerd (de regels over wat tijdig is staan in de CAO). Is het niet tijdig dan moet er dus van bijzondere omstandigheden sprake zijn.
Dit is een beetje de makke van werken in het JUS. Je krijgt overigens dus wel ergens een andere dag vrij hiervoor.
In het cao ziekenhuizen staat dat er een rooster van 2 weken gemaakt moet zijn. En dit doet Mn werkgever ook prima. In deze rooster ben ik ook vast uitgeplant op de maandag in de oneven week.
Pagina: 1