Toon posts:

De perfecte athlon samenstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In voorgaande threads zie ik dat het nog niet zo makkelijk is om een goed moederbord voor de AMD athlon thunderbird te zoeken.

Nou wil ik de ultieme linux pc gaan bouwen en heb de volgende voorwaarden voor dat systeem:

* AMD athlon processor
* scherp beeld in 2D op 2x 21" monitoren
* uiteraard linux ondersteuning voor hardware
* stabiel systeem
* redelijk goedkoop (student budget), dus geen hardware kopen met dure features die ik toch niet nodig heb maar ook niet bezuinigen op belangrijke onderdelen.

Nog wat overige informatie: spellen speel ik niet, dus een goede 3D kaart is niet nodig. Mijn grafische omgeving zal bestaan uit X4, enlightenment/sawfish en gnome in 1600x1200.

Ik ben op zoek gegaan naar informatie over wat te kopen.
Nou bedacht ik zelf het volgende, geef vooral commentaar over hoe het nog beter kan (en de bijbehorende argumenten):

Processor:
AMD athlon thunderbird 1.x Ghz, dat kan dus op het moment zijn 1, 1.2, 1.3, 1.33 of 1.4Ghz. Ook met het oog op overclocken, dat zal in het begin niet nodig zijn, maar leuk voor later als het echt nodig is om 'm weer wat sneller te maken.
Door naar de prijs te kijken blijven alleen de 1.2, 1.3 en 1.33 over want de prijs van de 1.0 en 1.2 verschilt nauwelijks en 1.4 is nog te duur.
Merk ik iets van dat 100mhz verschil tussen 1.2 en 1.3(3) behalve op mijn bankrekening?
En welke fan hoort bij deze AMD?

Moederbord:
De reacties op forums lopen ver uit elkaar, veel mensen hebben veel verschillende ervaringen met een zelfde moederbord.
Zonder ook maar een merk te noemen hier een wishlist:
* DDR memory ondersteuning (2 reepjes)
* degelijk stabiel board met linux
* Onboard sound niet nodig, heb liever een fatsoenlijke pci kaart.

Zo te zien zijn er een aantal dominante chipsets:
AMD760: best goed
VIA: veel problemen
ALI: magik 1 niet goed

Zover ik weet werkt alleen MSI met de AMD760 chipset dus dan lijkt het makkelijk. Maar natuurlijk zijn er tweakers die hierop een goed antwoord hebben (toch?).
Meestal zit d'r een AC97 onboard soundkaart op een modern moederbord, is dat goed genoeg voor 192kbit mp3's die ik afspeel over m'n stereo? Of is deze AC97 de beperkende factor voor goed geluid?

Wat zijn de na- en voordelen van de DDR mobo's? Ondersteunt linux die dingen wel goed? (uiteraard gebruik ik daarvoor de laatste -ac test kernel. Ok, beetje tegenstrijdig met een stabiel systeem willen hebben :))

Memory:
DDR memory, 256 of 2x256Mb.
Is 512 nuttig of is 256 genoeg voor programeren in c en kylix, grote documenten in staroffice, plaatjes bewerken in gimp, veel surfen, mp3 rippen/encoden en van dat soort dingen.
DDR lijkt een logische keuze, want het is 2x zo snel als 133 mhz SDR (SDRAM) en maar een beetje duurder tegenwoordig. Maar toch heb ik wat twijfels:
een reepje SDRAM kan ECC hebben (error correctie code), dat schijnt tegenwoordig wel weer belangrijk te zijn als je grote hoeveelheden geheugen hebt. heeft DDR ook zoiets?
SDRAM geheugen heb je zover ik weet in CAS3 en CAS2(snelste).
Het DDR geheugen van het type PC2100 is CAS2.5. Klinkt langzamer dan CAS2... Verder heb je nog wat andere types dan PC2100 (PC2600?) zijn de verschillen groot?.
Over de merken kan ik kort zijn, corsair, dane-elec, kingston, volgensmij is dat allemaal wel okee. Mis ik een paar goede merken?

Videokaart: Matrox G450 dualhead 32MB AGP, lijkt me duidelijk voor goed betaalbaar scherp 2d beeld. Maar een klein beetje twijfel. Ik las laatst dat er in enlightenment (linux windowmanager) gebruik werd gemaakt van de 3D mogelijkheden van de videokaart. Nou heeft die matrox wel wat 3d power, maar daar is hij niet voor bedoeld.

Harddisk:
IDE harddisk, SCSI is me wat te duur. de extra processor overhead die IDE veroorzaakt kan de athlon waarschijnlijk niets schelen, cycles genoeg :)
Tegenwoordig kan er ook goedkope IDE raid op het moederbord zitten. Linux kan goed met IDE raid werken heb ik zelf ondervonden. Nou vraag ik me af of de harddisk de bottleneck zou zijn van het systeem. Als de harddisk inderdaad de bottleneck is van het systeem dan kan ik in plaats van 1 harddisk van 40GB 7200rpm zonder raid ook 2 harddisks van 20GB 7200rpm of 5400rpm kopen en deze in linear raid mode zetten zodat de 'dubbele' snelheid gehaald kan worden en ik toch ook 40GB ruimte heb. Heeft dit enig nut?
ATA 100 is de standaard tegenwoordig zo te zien, gaat dit wel goed met linux? Een half jaar geleden was er nog een groot kernel patch feest voor nieuwe ata66 standaard kon ik me herinneren.

Kast:
Steeds belangrijker geworden over de jaren. Is een 300w voeding nog genoeg voor de AMD? Wat is het verschil tussen een merk kast zoals A-open en een goedkopere no-name? Is er een belangrijk verschil tussen de voedingen van tegenwoordig? Liefst heb ik wel een stille kast, maar dat zal wel een illusie zijn met zo'n 7200rpm harddisk :)

De minder belangrijke zaken zoals netwerkkaart: 3com 100mbit staat al vast. soundkaart: of onboard of creative live! player.

Om het aantal off-topic reacties te verminderen en geen flame wars tussen intel en amd te gaan beginnen. Ik heb gekozen voor AMD omdat de performance en de prijs goed zijn. Dat veranderd niet.
Ik hoop dat er iemand wat duidelijkheid kan scheppen in een aantal vragen die (denk ik) voor meerdere mensen interessant zijn. Dus met name over het SDR en DDR verschil, DDR onderling verschil. Verschil tussen de chipsets die gebruikt worden op de mobo's. Het verschil van een 200 en 266Mhz FSB op de AMD. Nog verder tips? laat maar horen!

Misschien valt hier nog wel een soort van FAQ van te maken.. :)

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

hmm het lijkt mij het beste dat je zoiets kan pakken dan:

Behuizing In-Win Q500 Big Tower 300 W 265,- >>> 300 watt voeding is nodig voor zo'n proc+mobo.

Processor AMD Athlon Thunderbird 1,2 GHz 266 Mhz FSB 369,- >>>> dit is een goede proc qua prijs/kwaliteit

Koeler Cooler Master Socket A/FCPGA 1,5 GHz 35,- >>> een goede koeler die je strax ook kunt gebruiken voor oc

Moederbord Asus A7M266 Socket A (Duron/Thunderbird) 535,- >>>> AMD 760 chipset. de enigste chipset waar je nix negatiefs over had gezegd.

Geheugen DDR Ram 256 Mb PC2100 266 MHz 169,-
>>> 256 is genoeg voor wat je doet. als je zwaar gaat foto shoppen is 512 aan te raden

Diskdrive Sony diskdrive 3,5" 1,44 Mb 35,-

Harde schijf Western Digital 30,0 Gb 7200 rpm 375,- een stille,snelle hdd en zeker zo stabiel.

CD-ROM Aopen CD952E 52x (oem) 99,-

Videokaart Matrox Millennium G450 32 Mb DH (oem) 335,-
een vid. kaart met de beste 2D kwaliteit en DH zodat je 2 monitors kunt op aansluiten. In 3d zal ie minder zijn maar dit lijkt me de beste keuze.

Geluidskaart Creative Soundblaster 128 (oem) 59,-

Totaal 2276,-

excl. BTW 1913,-

prijs is nog redelijk te doen voor een student. suc6 8-)

Verwijderd

Pff, wat een lap tekst man :o

Kunnen mensen tegenwoordig helemaal niks meer zelf. Ik bedoel aan de lap tekst te zien ben je aardig van alles op de hoogte, dan moet je toch zelf wel een keuze kunnen maken :?

Mensen kwakken een wensenlijstje neer en laten het aan een ander over. :Z

Verwijderd

Topicstarter
Ja, precies, ik weet van alles wel wat, maar van niks genoeg. Ik heb al lang genoeg bagger pc's gehad en ik wil nu eens de juiste keus maken. Helaas kan ik zelf niet bedenken welk moederbord (lees chipset) goed bij de AMD athlon 1.x Ghz past. Denk dat dat meer iets van ervaring is. En die heb ik niet. Dus ik hoop dat iemand die b.v. dagelijks computers bij een bedrijfje bouwt me wat advies kan geven. Nou kan je zeggen: koop een pc bij een bedrijfje helemaal compleet. Maar die stoppen d'r meestal van die goedkope bagger in zodat ik weer niks fatsoenlijks heb. Vandaar...

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Helaas kan ik zelf niet bedenken welk moederbord (lees chipset)
Mensen met 2 linkerhanden kunnen met elke chipset een bagger systeem bouwen. Iemand die met enig inzicht een systeem bouwt kan met alle chipsets (VIA, AMD, ALi ... etc) een perfect stabiel systeem bouwen.

Om de de keus makkelijk te maken, neem gewoon de snelste: AMD 760

Zie ook even dit: http://www.tweakers.net/nieuws/17510

Verwijderd

Ik zou 2 Deskstar 60GXP 40GB schijfjes nemen en die in RAID zetten, ben je 800 piek kwijt maar heb je wel 80GB en snelste IDE harddisken van het moment!

Verwijderd

voor de videokaart is misschien een Ati Radeon een keuze, lekkere 3d en meer dan doenbare 2d naar ik heb hore zegge

voor uw RAM, CAS2 DDR bestaat ook, alsook ECC DDR, maar weet daar geen prijzen van

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 12:10

HENNEP

Just Someone

En een 21" monitor dan??

Die is al bijna even veel als die hele pc. :P

Verwijderd

Topicstarter
Die link naar de DDR motherboard roundup die zal een hoop verhelderen. Ga me zometeen eens in verdiepen. Ik denk dat de keus van het moederbord dan wel snel gemaakt is. Thanx..

Enne, die 21" monitoren, die kwamen heel goedkoop aanwaaien (moet je maar eens zoeken naar die ouwe workstation schermen, kost niks! nadeel: fixed resolution) dus die hoef ik niet te kopen :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Dat moet dus gewoon een Asus bord worden.

Al drie Asus borden gehad in de jaren vanaf 1997 en alleen maar top, top en nog eens top..

• ubermaestro
  • Laatst online: 01-11-2025
Op maandag 09 juli 2001 16:05 schreef frenkpie het volgende:
hmm het lijkt mij het beste dat je zoiets kan pakken dan:

Behuizing In-Win Q500 Big Tower 300 W 265,- >>> 300 watt voeding is nodig voor zo'n proc+mobo.

Processor AMD Athlon Thunderbird 1,2 GHz 266 Mhz FSB 369,- >>>> dit is een goede proc qua prijs/kwaliteit

Koeler Cooler Master Socket A/FCPGA 1,5 GHz 35,- >>> een goede koeler die je strax ook kunt gebruiken voor oc

Moederbord Asus A7M266 Socket A (Duron/Thunderbird) 535,- >>>> AMD 760 chipset. de enigste chipset waar je nix negatiefs over had gezegd.

Geheugen DDR Ram 256 Mb PC2100 266 MHz 169,-
>>> 256 is genoeg voor wat je doet. als je zwaar gaat foto shoppen is 512 aan te raden

Diskdrive Sony diskdrive 3,5" 1,44 Mb 35,-

Harde schijf Western Digital 30,0 Gb 7200 rpm 375,- een stille,snelle hdd en zeker zo stabiel.

CD-ROM Aopen CD952E 52x (oem) 99,-

Videokaart Matrox Millennium G450 32 Mb DH (oem) 335,-
een vid. kaart met de beste 2D kwaliteit en DH zodat je 2 monitors kunt op aansluiten. In 3d zal ie minder zijn maar dit lijkt me de beste keuze.

Geluidskaart Creative Soundblaster 128 (oem) 59,-

Totaal 2276,-

excl. BTW 1913,-

prijs is nog redelijk te doen voor een student. suc6 8-)
Is die epox nie beter? Die heeft ook betere overclock mogelijkheden. En die Soundblaster kan problemen geven met de via southbridge die in die A7M zit

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Als je puur voor stabiliteit gaat... zou ik je een MSI K7T Pro aanraden. Is echter al een wat ouder bordje met weinig overclockmogelijkheden maar wel het stabielste bordje wat ik heb gehad. Helaas is hij overleden na een stomme fout van mij. Ik mis hem (ik zit nu tijdelijk met een flutbord) ;(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Het is me allemaal intussen alweer een stuk duidelijker geworden:

Moederbord wordt: MSI K7T 266PRO
overige gegevens: MS-6380, >rev 1.0a, DDR, VIA KT266 chipset
Waarom: Snel en rock-solid volgens testen en reacties daarop. Eventueel nog met promise raid.

Processor wordt: AMD athlon 1.33 GHz
overige gegevens: thunderbird, socket A, 266MHz bus
Waarom: AMD geeft aan dat 1.33 GHz de hoogst gecertificeerde processor is op het bovengenoemde MSI bordje. 1.3 GHz is nauwelijks goedkoper maar loopt op langzamere 200MHz bus. 1.4 Ghz is nog steeds te duur en schijnt behoorlijk heet te worden.

Videokaart blijft: Matrox G450
overige gegevens: millennium, 32MB, DDR
Waarom: goede test resultaten, weinig negatiefs over gehoord, dualhead.

Dit is nog lang geen complete computer, dus iedereen die goede merken en types weet te noemen voor de volgende nog te zoeken onderdelen, laat maar horen!

Processor koeler
eisen: degelijk (heb al diverse koelers moeten vervangen wegens 'vreemde' of 'schrapende' geluiden)
wensen: stil

Memory
eisen: 1x 256MB, 266MHz (=PC2100)
wensen: stabiel, goed merk

Harddisk
eisen: tussen 40Gb en 80Gb, 7200rpm, IDE, gebruik maken van de moederbord capaciteiten, dus ata-100 compatible.
wensen: performance is zeker belangrijker dan een stille harddisk, maar indien mogelijk, graag.

Kast + Voeding
eisen: stabiele voeding >300W
wensen: Als de voeding 350W kan leveren is dat mooi meegenomen voor een AMD die alleen al rond de 80W trekt. Stille kast dus met still fan in voeding en evt voor in de kast.

Geluidskaart
eisen: geluid van maximaal CD kwaliteit zo min mogelijk vervormen. Want het wordt afgespeeld op een behoorlijk goede stereo installatie.
wensen: de record features zijn niet belangrijk, deze wordt voornamelijk voor afspelen van CD's en mp3's gebruikt. Zoals de meeste mensen hem gebruiken.

Ben al een aardig eind op weg naar de 'perfecte' athlon. Ga zometeen even bekijken of alle bovengenoemde hardware ook wel goed op linux draait. Maar qua hardware zelf is het tot zover dik in orde volgensmij.

bij deze wil ik ook meteen de mensen bedanken die zo vriendelijk geweest waren om mij van nuttige tips te voorzien.

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:37

CTVirus

Dexterslab FAN

silverado koelers duur maar stil en goed. (zou ik niet doen naast een herrie makende hd maar wel als je een stille hd hebt!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
[blabla.
[/quote]
ik lees dat je in de toekomst nog wat wil upgraden DMV OC'en, is het dan niet handiger om zo'n ajohy core ( :o ) van f 450+- met pc 2400 mem erbij ooh en lees ff t' niews van gister over dat epox mobo rulez 8-)
inomina patrice et filli dinges is 't niet |:( :P

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 23:43
Memory
eisen: 1x 256MB, 266MHz (=PC2100)
wensen: stabiel, goed merk
Crucial pc2100 geheugen.
Waarom: werkt op pc2400 eisen. Draait hier op de 150Mhz en cas 2,2,2
Harddisk
eisen: tussen 40Gb en 80Gb, 7200rpm, IDE, gebruik maken van de moederbord capaciteiten, dus ata-100 compatible.
wensen: performance is zeker belangrijker dan een stille harddisk, maar indien mogelijk, graag.
IBM Deskstar 60GXP, 40Gb, IDE, 7200rpm
Waarom: snel, en degelijk. Nog geen slechte dingen over gehoord. 40Gb omdat de 60Gb variant meteen 200 piek duurder is. Dus die 40Gb is waar voor je geld
Kast + Voeding
eisen: stabiele voeding >300W
wensen: Als de voeding 350W kan leveren is dat mooi meegenomen voor een AMD die alleen al rond de 80W trekt. Stille kast dus met still fan in voeding en evt voor in de kast.
Penguin kast, met Silent Systems ATX Voeding (300 watt). Te koop bij www.informatique.nl
Waarom: Goede voeding en echt rete stil. Penguin kast omdat ik het persoonlijk een mooie kast vind. (maar kast is puur persoonlijk dus moet je beter zelf gaan zoeken)
Geluidskaart
eisen: geluid van maximaal CD kwaliteit zo min mogelijk vervormen. Want het wordt afgespeeld op een behoorlijk goede stereo installatie.
wensen: de record features zijn niet belangrijk, deze wordt voornamelijk voor afspelen van CD's en mp3's gebruikt. Zoals de meeste mensen hem gebruiken.
Terratec XLerate PRO PCI
Waarom: A3D 2.0 chipset, verder goed geluid voor weinig geld.

Hier moet je het verder eigenlijk wel mee doen.

| I've got permission to color outside the lines |

• ubermaestro
Letten jullie er allemaal wel op, zoals ik al eerder zei, dat een via southbridge en een creative soundblaster (vaak) problemen geven :(

• BenJoep
Op dinsdag 10 juli 2001 01:20 schreef ubermaestro het volgende:
Letten jullie er allemaal wel op, zoals ik al eerder zei, dat een via southbridge en een creative soundblaster (vaak) problemen geven :(
Neuh man, nog nooit probs meegehad en dat met 2 pc'tjes. Die bug is allang opgelost. Trouwens ik heb een Terratec aanbevolen, dus geen problemen daarmee als het goed is.

• Wekkel
  • Laatst online: 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik zeg 't gewoon nog een keer, neem een Asus....

Verwijderd

Topicstarter
Genotix, ik ga vanavond even goed kijken naar de door je opgenoemde hardware. Ziet er veel belovend uit.

Verder over de processor koeling, een review op hardwareinfo.net was erg lovend over de cooler master dp5-6h51. Die is stil, koelt goed genoeg voor niet-overclock werk en kost maar 25 piek (ook voor 18 gezien op pricewatch)... Naar mijn mening iets te goedkoop, moet vast iets mis mee zijn denk ik dan :)
Mocht ik over een jaartje toch besluiten de handel te gaan oc'en dan koop ik tzt wel een herriemakende superkoelende koeler.
Kan ik tenminste wel mooi een jaartje stil werken.
Tweakers zijn natuurlijk experts in koelen, dus er is vast nog wel een betere die nog stiller is en nog beter koelt voor niet al teveel geld.

Verwijderd

Voor de videokaart zou ik voor een matrox 400/450 dualhead gaan. Heel scherp beeld in 2D. Ik denk wel de beste kaart in hoge resolutie en hoge refresh rate voor 2D. 'Niet' (ref. geforce familie) snel in 3D maar heb je toch niet nodig. Probleem voor je nieuwe chipset is wel dat deze meestal niet ondersteund wordt door linux. Ik draai mandrake 8.0 op men A7V met KT133 chipset en deze wordt zelfs al niet ondersteund (is bijna 1 jaar oud). Je systeem gaat hierdoor niet instabiel worden maar je gaat wel snelheid verliezen. Voor een goed werkende linux pc kies je volgens mij dus beter voor een iets ouder model dat wel volledig ondersteund wordt.

• BenJoep
Op dinsdag 10 juli 2001 10:49 schreef Wekkel het volgende:
Ik zeg 't gewoon nog een keer, neem een Asus....
Ik heb hier de Asus A7M, is een goed bordje, maar je kan er niet echt goed mee klokken. Hiervoor zal je een multiplier mod moeten doen. Dus solderen op je mobo.

Ik zou persoonlijk voor de Epox gaan op dit moment. http://www.epox.nl/dutch/products/motherboard/ep-8k7a+.htm

Verwijderd

Topicstarter
de nieuwere X versies (>4.xx) ondersteunen de G450 wel:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1322

Over de VIA KT266 chipset ondersteuning in linux heb ik nog niets kunnen vinden. Maar neem aan dat dat wel (misschien nog niet met maximale efficientie) werkt.

De onboard PCI AC97 wordt al wel een hele tijd ondersteund.

Leuk detail: volgens linux.org zijn corsair en crucial linux-friendly.
Dat zijn dus voor mij de interessantere geheugenmerken. Ook werd crucial al genoemd als goed geheugen in deze thread. Dus dat lijkt me wel wat.

• BenJoep
Nog een review over Crucial:

http://www.pcpowerzone.co.uk/ram_sides.html

• star-saber
  • Laatst online: 19:22

star-saber

Ryzen

Via problemen ?

kheb geen een probleem.
kbouw ze vaak in computers en ze doen het altijd.

Msi mainbords.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:45

DJT

Onboard sound is goed genoeg als je alleen MP3's wilt afspelen. Anders een Terratec kaart...

• ubermaestro
Op dinsdag 10 juli 2001 10:50 schreef johannespaulus het volgende:
Genotix, ik ga vanavond even goed kijken naar de door je opgenoemde hardware. Ziet er veel belovend uit.

Verder over de processor koeling, een review op hardwareinfo.net was erg lovend over de cooler master dp5-6h51. Die is stil, koelt goed genoeg voor niet-overclock werk en kost maar 25 piek (ook voor 18 gezien op pricewatch)... Naar mijn mening iets te goedkoop, moet vast iets mis mee zijn denk ik dan :)
Mocht ik over een jaartje toch besluiten de handel te gaan oc'en dan koop ik tzt wel een herriemakende superkoelende koeler.
Kan ik tenminste wel mooi een jaartje stil werken.
Tweakers zijn natuurlijk experts in koelen, dus er is vast nog wel een betere die nog stiller is en nog beter koelt voor niet al teveel geld.
Die hardwareinfo test is niet helemaal zuivere koffie hoor, de Superorb komt bv. als best uit de test boven de FOP38 |:(
Pagina: 1