Verslijt een harde schijf ook als ze niet gebruikt wordt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een externe harde schijf die ik al zo lang heb dat ik me niet kan herinneren wanneer ik ze aangekocht heb, maar ze is zeker +8 jaar oud.

Ze wordt amper gebruikt, enkel om ze om het half jaar eens te gebruiken voor wat back-ups te maken.

De levensduur van een harde schijf wordt meestal in on-time uren uitgedrukt. Telt dit ook als ze zo weinig gebruikt wordt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 10:43
Je kunt hem eens met een smart tool uitlezen om te kijken hoe de kwaliteit is. Ik vermoed wel dat er onderdelen inzitten die na een bepaalde tijd van mindere kwaliteit worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als een schijf heel lang uitstaat heb je de kans dat ze data verliezen, maar als je dat ding ieder half jaar aanslingert hoef je je daar echt niet druk om te maken.

Verder kan een schijf altijd stuk gaan, of ie nou veel of weinig wordt gebruikt. Dus rekening houden met een schijf die stuk gaat moet je imho altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Met de tijd wordt de kwaliteit van de onderdelen minder, en uiteindelijk gaat de schijf stuk vanwege ouderdom en niet door slijtage.

(Vergelijk het eens bijvoorbeeld met de banden van een auto. Ze moeten regelmatig worden vervangen vanwege de slijtage. Maar als ze jaren niet gebruikt worden, komen er scheurtjes in wat ook op een gegeven moment gevaarlijk gaat worden. In dat geval worden de banden vervangen vanwege ouderdom en niet vanwege slijtage.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:27
Backup regelen, want elke hd kan in 2 seconde defect gaan.
Als je de hd weinig gebruikt, dan heb je ook kans dat deze niet meer opstart, daarom een backup regelen met meerdere copien en op verschillende hardware/en off-site.
Zelf heb ik vaak gezien dat opstarten te lang duurt bij weinig gebruikte hd's, dit kun je dan teruh zien bij het uitlezen van smart.
Dus ook smart uitlezen van je hd, hier worden meer fouten aangegeven die je bij gebruik niet merkt.

Je hebt software die elke sector afloopt, en de sectoren ververst.(spinrite bijv kost wel geld).
Of de hd copieren naar een andere hd, dan heb je ook alles getest en de sectoren ververst.

Backup kost geld en veel tijd, als je geen tijd erin steekt dan gaat in de toekomst data verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:08

MsG

Forumzwerver

In de ideale situatie mag er altijd wel een schijf stuk gaan zonder dat je dan cruciale data mist.

Ik heb bij computers juist vaak het idee dat hardware die maar ligt te liggen in potentie eerder stuk gaat dan hardware die gebruikt wordt, maar dat kan ik alleen anekdotisch staven. Zo had ik al eens een prima werkende videokaart weggelegd die niet ineens niet meer werkte toen deze een tijd ongebruikt lag en mijn Samsung F1 schijven gaan al sinds 2009 mee en maken vele uren. Maar genoeg mensen die wellicht weer een omgekeerd voorbeeld kunnen geven ;-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1