[Zalman ZM-VE300] Melding "DEFRAG" bij nieuwe ISO's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Mijn vraag
...
Ik heb al een aantal jaren een Zalman ZM-VE300 externe harde schijf met ingebouwde CD-ROM emulator in gebruik.

Sinds vandaag heb ik plots het probleem dat bepaalde .ISO bestanden die ik in _ISO geplaatst heb niet selecteerbaar zijn in de CD-emulator mode. Ik krijg dan een melding "DEFRAG" te zien :?

[YouTube: https://youtu.be/LbNft78FAFI]

Het gebeurt niet bij alle ISO's, maar alleen bij de nieuw geplaatste exemplaren.

Ik heb de schijf gedefragmenteerd. Hierna werkt één bestand wat voorheen niet werkte nu opeens wel. Maar de rest blijft deze melding geven :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AHXf3Y1l.png

Wat veroorzaakt dit probleem en hoe kan ik het oplossen? :/

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Zalman ZM-VE300
- Ubuntu 16.04 LTS
- WIndows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- De schijf defragmenteren in Windows 10.
- Schijfcontrole uitvoeren => geen fouten.
- Het desbetreffende ISO-bestand opnieuw naar de HDD schrijven.

De schijf is vanaf begin af aan geformatteerd met NTFS. Herformatteren is geen optie i.v.m. de hoeveelheid data die erop staat.

Alle reacties

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn oplossing, schijf leegmaken, partitie wissen en opnieuw aanmaken en is's terugzetten. Ondanks de ssd die erin zit, is het een vage software limitatie van de firmware :/

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Leegmaken is geen fatsoenlijke oplossing. Naast ISO's staan er ook andere gegevens op... hij wordt ook gewoon gebruikt als externe HDD. "Even" 400GB ergens anders parkeren en weer terugzetten is niet handig :/

Wat is dan eigenlijk de oorzaak van het probleem? Het ISO-bestand is vanuit de PC wel gewoon leesbaar. Waarom kan de firmware dat niet?

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Vermoed dat dit te maken heeft met dat er een (grub) achtige iso mount optie door die emulator gebruikt wordt, deze werkt alleen als de bestanden die gemount moeten worden 1 stuk zijn op de schijf (dus niet gefragmenteerd over de schijf heen). Voorheen met YUMI werd hiervoor wincontig aangeraden die ik toen gebruikte om grub iso's (of sowieso files op usb) niet versprijd over de disk te maken.

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Bedankt, Starke.

Na jaren blij gebruik van de Zalman ook ineens hier tegenaan gelopen. Je file defrag tooltje heeft gewerkt.