Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe routers plus netwerk erf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ergens volgend jaar krijgen we glasvezel (500mbit) waarvoor we zelf een wifi router moeten regelen.
Op het moment ligt er een 20mbit ADSL verbinding met een bijgeleverde huawei hg659 modem/router in de meterkast.
Nu hebben we een redelijke lap grond met twee schuren, met een ethernet kabel vanuit huis naar de eerste schuur en via een tijdelijke routers als access point door naar de tweede schuur.
De routers die er nu hangt voldoet eigenlijk niet, dus op zoek naar een betere oplossing.

Mij lijkt een apparaat uit de ubiquiti range een mogelijke oplossing, mogelijk 2x de AP AC pro, sowieso omdat 1 schuur niet geheel afgesloten is en vanwege de snelheid. Afhankelijk van het bereik op de eerste etage nog een lite voor de slaapkamer.

Naast een stabiel, snel netwerk zou ik ook graag een zo makkelijk mogelijk netwerk willen. Nu pikt mijn telefoon nog net het netwerk vanuit de schuur op in de woonkamer, wat voor lage snelheden zorgt. Zelf schakelt de telefoon niet altijd over naar een beter netwerk.
Een soort van mesh netwerk lijkt dat probleem op te lossen?

Beste antwoord (via Fly-guy op 18-09-2017 14:11)

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Zeker in de 1e schuur is een pro inderdaad een goed idee. Die is namelijk geschikt om in de buitenlucht(onder een afdakje) te hangen. Er zit een 2e gigabit poort op waar je eventueel het 2e AP op kunt hangen. Let op, hier zit geen POE passthrough op dus je bent als nog een injector nodig(hang die bij voorkeur in de 2e schuur als die wel afgesloten is van de buitenlucht i.v.m. mogelijke oxidatie).

Het beste zou zijn om elk AP met een eigen kabel aan te sluiten, maar als dit er al ligt is dat voldoende. Let wel op dat als AP1 er uit ligt je beide AP's er uit hebt liggen.

Ik zou trouwens ook in huis nog een AP hangen. Makkelijk voor beheer, goede compatibiliteit etc.

Voorbeeldje:
In huis:
USG(optioneel)
UniFi Switch 8-60watt(optioneel)
UAP AC Lite/LR/PRO
Cloudkey(optioneel)
1e schuur:
UAP AC PRO
2e schuur:
UAP AC Lite/LR/PRO

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Wat zijn je afstanden? Wat is je budget? Kun je graven op het terrein?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fly-guy
  • Niet online
shure-fan schreef op maandag 18 september 2017 @ 07:18:
Wat zijn je afstanden? Wat is je budget? Kun je graven op het terrein?
Budget is wat er nodig is voor een goede oplossing. En dat bestaat dan weer uit een stabiele, dekkende wifi.

De situatie is als volgt.
netwerk

Er loopt dus een cat 6 kabel van mijn meterkast in huis naar schuur 1. Daar hangt nu een oude router (in bridge modus) omdat in die schuur ook een omvormer hangt voor mijn zonnepanelen welke alleen via wifi aangesloten kan worden. Dat werkt nu, maar het bereik van die router qua wifi is te slecht. Vanuit die router loopt er ook weer een draad naar schuur 2. Schuur 1 is aan 1 kant open, dus eigenlijk is het meer een overkapping. Schuur 2 is wel afgesloten.
De router die ik kreeg bij mijn huidige ADSL abonnement dekt de gehele begane grond in huis en de plek in de tuin waar we in de zomer zitten (oranje vlek op de tekening). Het komt net tot in schuur 1, maar is daar te zwak, vandaar de router die daar hangt. In schuur 2 is geen bereik.

In het ideale geval heb ik in huis en de tuin hetzelfde bereik als ik nu heb. Vanuit schuur 1 dan het tweede netwerk wat ook de ruimte boven (op de tekening) de schuur een beetje dekt, alsmede schuur 2 in.

Daarnaast dat, indien mogelijk, het 1 netwerk is, en mijn toestellen niet, zoals nu, net nog genoeg bereik hebben van het verste netwerk in plaats van gebruik maken van het sterke netwerk op 1 meter afstand.
Voor zover ik weet lijkt een mesh netwerk zoiets te kunnen, heb alleen geen flauw idee of zoiets verder een goede oplossing biedt.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
De spullen die je zelf in de TS aandraagt kan dit prima mee. Je geeft aan zelf een wifi-router te moeten regelen, wat krijg je van de provider? Ander heb je ook nog een router nodig (en bij voorkeur een PoE-switch die je accespoints gaat voeden).

Afhankelijk van welke spullen je van je provider krijgt, wat je hier nog van wil/moet gebruiken (denk aan IPTV en telefonie) zul je hier ook iets op moeten verzinnen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Qlimaxxx
Zeker in de 1e schuur is een pro inderdaad een goed idee. Die is namelijk geschikt om in de buitenlucht(onder een afdakje) te hangen. Er zit een 2e gigabit poort op waar je eventueel het 2e AP op kunt hangen. Let op, hier zit geen POE passthrough op dus je bent als nog een injector nodig(hang die bij voorkeur in de 2e schuur als die wel afgesloten is van de buitenlucht i.v.m. mogelijke oxidatie).

Het beste zou zijn om elk AP met een eigen kabel aan te sluiten, maar als dit er al ligt is dat voldoende. Let wel op dat als AP1 er uit ligt je beide AP's er uit hebt liggen.

Ik zou trouwens ook in huis nog een AP hangen. Makkelijk voor beheer, goede compatibiliteit etc.

Voorbeeldje:
In huis:
USG(optioneel)
UAP AC Lite/LR/PRO
Cloudkey(optioneel)
1e schuur:
UAP AC PRO
2e schuur:
UAP AC Lite/LR/PRO

• Fly-guy
  • Niet online
gastje01 schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:50:
De spullen die je zelf in de TS aandraagt kan dit prima mee. Je geeft aan zelf een wifi-router te moeten regelen, wat krijg je van de provider? Ander heb je ook nog een router nodig (en bij voorkeur een PoE-switch die je accespoints gaat voeden).

Afhankelijk van welke spullen je van je provider krijgt, wat je hier nog van wil/moet gebruiken (denk aan IPTV en telefonie) zul je hier ook iets op moeten verzinnen.
Volgens mij alleen een glas modem, er is inderdaad ook bij de modem een router nodig. Zoals al in een andere reply genoemd, dat zou een "Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router" kunnen zijn? Neem aan dat alles van 1 merk beter/makkelijker samenwerkt dan een mix?
Qlimaxxx schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:52:

Voorbeeldje:
In huis:
USG(optioneel)
UAP AC Lite/LR/PRO
Cloudkey(optioneel)
1e schuur:
UAP AC PRO
2e schuur:
UAP AC Lite/LR/PRO
Wifi in schuur 2 is van de laagste prioriteit. Als AP1 eruit ligt, dan moet ik er toch wat aan gaan doen, dan is het wegvallen van wifi in schuur 2 niet van belang. Grote kans dat ik eerst ga kijken hoe het bereik van AP1 wordt in schuur 2 voordat ik daar ook iets ga ophangen.

Zoals in de reply hierboven is een router bij de aansluiting ook gewenst, dat kan dan een USG zijn. Cloudkey snap ik niet helemaal, ik kan toch via mijn pc het een en ander installeren? Is het monitoren daadwerkelijk nodig en niet mogelijk via de pc?
Achter mijn USG dan een AP lite/pro. Zat aan de pro te denken vanwege de wifi snelheid i.c.m. mijn 500mbit aansluiting, de vraag is of je dat gaat merken in het gebruik t.o.v. een lite. En is dat het verschil in kosten waard? Daarnaast is een switch wel handig, heb er nu ook al 1 in gebruik.

In schuur 1 dan een pro, vanwege het vocht. Deze kan, neem ik aan, gevoed worden door de POE injector die dan bij mijn modem in de meterkast zijn stroom vandaan haalt?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik heb hier ook alles in 1 systeem (USG,16P Unifi Switch, 2x AC-LITE), niet omdat het niet werkt met andere producten maar omdat t lekker makkelijk is.

Het praktijkverschil tussen een Pro en een LITE kan ik je niet vertellen, ik maak zelf gebruik van de LITE, die doet hier in huis keurig wat ie moet doen, ik haal overal de max van m'n verbinding (100/100) en Backups gaan ook snel genoeg (en automatisch dus ik kijk er zelden naar om).

Wat voor jou van belang is:
AC-LITE/PRO/LR: Neem voor buiten sws een Pro zoals hierboven aan gegeven ivm vocht. Begin met 1, mocht de dekking niet voldoende zijn, een 2e is zo opgenomen in je netwerk, tenzij t budget dusdanig onbelangrijk is dat je er zonder gewetensbezwaren meteen 2 op kan hangen. Voor in huis zou ik er zeker ook 1 of 2 plaatsen, afhankelijk van het bereik in je huis (houten vloeren vs gewapend beton etc) of dit ook een Pro moet worden ligt ook aan je wensen en gebruik, wat ga je met je verbinding doen en hoeveel mensen gaan er gebruik van maken?

Switch: Optioneel, ook weer afhankelijk wat je van je provider krijgt en hoe het daar ingeregeld is. Ik heb Glas van T-Mobile en maak gebruik van IPTV. T-Mobile maakt gebruik van Vlans die direct aan je decoders door moet geven (bridge IPTV), je switch moet dit wel ondersteunen. Verder gebruik ik zelf de SFP-poort van mijn switch voor de binnenkomende glas-verbinding. Deze zit direct op de glas-ader. KPN levert vaak een Genexis met een UTP uitgang, dan is deze oplossing niet nodig. Ik voed wel alles via PoE. Dit is geen eis, ziet er wel netter uit en werkt prima.

USG: Optioneel, afhankelijk van wat je van je provider krijgt en er mee wil. Telefonie is bijvoorbeeld bij T-Mobile niet werkend te krijgen zonder de meegeleverde Draytek, volgens mij is dit bij KPN (experiabox) net zo. Ik heb hem wel in gebruik omdat ik de wifi van de draytek niet gebruikte, geen volledige controle over het apparaat had (je bent user, geen admin), de VPN te traag was en ik alles in 1 omgeving wilde hebben.

Cloud-key: Optioneel, ik draai de software op een NAS. Een raspberry is ook een goedkopere optie. Niet perse nodig, wel handig voor evt een gasten-netwerk, statistiekjes en bij mij de VPN (er draait radius op).

Kort samengevat, accespoints zijn afhankelijk van je omgeving en wensen qua snelheid en bereik. De rest van de installatie is afhankelijk van wat je van je provider krijgt en wat je hier daadwerkelijk van gaat gebruiken. Kun je ons daar meer informatie over geven?

• Qlimaxxx
Fly-guy schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:09:
[...]

Volgens mij alleen een glas modem, er is inderdaad ook bij de modem een router nodig. Zoals al in een andere reply genoemd, dat zou een "Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router" kunnen zijn? Neem aan dat alles van 1 merk beter/makkelijker samenwerkt dan een mix?
Het kan ook prima van een ander merk zijn, ik raad je echter wel aan de AP's van 1 merk te gebruiken. En als je dan toch alles UniFi hebt, is een USG een goede en logische optie.
Wifi in schuur 2 is van de laagste prioriteit. Als AP1 eruit ligt, dan moet ik er toch wat aan gaan doen, dan is het wegvallen van wifi in schuur 2 niet van belang. Grote kans dat ik eerst ga kijken hoe het bereik van AP1 wordt in schuur 2 voordat ik daar ook iets ga ophangen.

Zoals in de reply hierboven is een router bij de aansluiting ook gewenst, dat kan dan een USG zijn. Cloudkey snap ik niet helemaal, ik kan toch via mijn pc het een en ander installeren? Is het monitoren daadwerkelijk nodig en niet mogelijk via de pc?
Achter mijn USG dan een AP lite/pro. Zat aan de pro te denken vanwege de wifi snelheid i.c.m. mijn 500mbit aansluiting, de vraag is of je dat gaat merken in het gebruik t.o.v. een lite. En is dat het verschil in kosten waard? Daarnaast is een switch wel handig, heb er nu ook al 1 in gebruik.
Een cloudkey is optioneel.

Dat voordeel ga je alleen behalen als je clients ook 3x3 MiMo ondersteunen. 500Mbit is sowieso aan de hoge kant voor 1 client. Het kan, maar veel clients halen dat niet, ongeacht je AP. 2x 250Mbit is ook leuk natuurlijk!

Verdere redenen om een Pro te nemen zijn dat ie "outdoor" geschikt is en als je erg veel clients tegelijk op 1 AP hebt.

Een lite is voor thuis vaak toereikend. Je kunt ook eerst een lite proberen, als die niet bevalt dan plaats je die in schuur 2 en haal je een pro voor binnen.
In schuur 1 dan een pro, vanwege het vocht. Deze kan, neem ik aan, gevoed worden door de POE injector die dan bij mijn modem in de meterkast zijn stroom vandaan haalt?
Dat is geen probleem. Zo zou ik het ook doen.

• Fly-guy
  • Niet online
Qlimaxxx schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:52:
[...]

Het kan ook prima van een ander merk zijn, ik raad je echter wel aan de AP's van 1 merk te gebruiken. En als je dan toch alles UniFi hebt, is een USG een goede en logische optie.
Dat lijkt mij ook, vooral omdat ik goede reacties lees in het ubiquity topic.
Een cloudkey is optioneel.

Dat voordeel ga je alleen behalen als je clients ook 3x3 MiMo ondersteunen. 500Mbit is sowieso aan de hoge kant voor 1 client. Het kan, maar veel clients halen dat niet, ongeacht je AP. 2x 250Mbit is ook leuk natuurlijk!

Verdere redenen om een Pro te nemen zijn dat ie "outdoor" geschikt is en als je erg veel clients tegelijk op 1 AP hebt.

Een lite is voor thuis vaak toereikend. Je kunt ook eerst een lite proberen, als die niet bevalt dan plaats je die in schuur 2 en haal je een pro voor binnen.
Eerlijk gezegd is de snelheid over wifi ook niet echt super van belang, zoals je al zegt is 250mbit ook leuk. Het gaat ook meer om de ethernet snelheden, mijn desktop en NAS. Een lite moet voldoen in huis.
Dat is geen probleem. Zo zou ik het ook doen.
Top, geeft mij weer wat houvast als ze eindelijk het glas eens komen aanleggen hier.
Pagina: 1