2g/3g/4g versterker voor duitsland.

Pagina: 1
Acties:

• firest0rm
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-02 21:25
Beste tweaker/lezer,

Ik heb familie wonen in Duitsland.
Nu is het zo dat in Duitsland de buiten gebieden heel slecht internet en mobiel ontvangst hebben.
Dit is ook het geval bij mijn familie en wil hun hierbij helpen door het 2g/3g/4g netwerk beschikbaar te maken in het dal waar zij wonen.

Op bepaalde plekken in het dal is er mobiel signaal, 3 streepjes max.
Dit is op het terrein van de familie en we kunnen in principe hier een mast plaatsen.
volgens deze map hier https://www.nperf.com/en/...7.266625595092808&zoom=15
moet dit een 2G signaal zijn waarschijnlijk van Deutsche Telekom.

Nu zijn de volgende vragen kan ik en mag ik zomaar een range extender plaatsen in duitsland.
Hoe kom ik er makkelijk achter van welke provider en wat voor type signaal ik ontvang?

Ik weet dat in nederland op slechte bereikbare plekken providers het toelaten om op elkaars frequentie telefonie verkeer te leveren.
Doen ze dit ook in duitsland?

Verwijderd

Geen idee. Een "range extender" is in feite een repeater. Als je het "goed doet", en juist instelt, dan weet de operator niet dat er een repeater aan het werk is.

Maar ik zou het eerst met de operator bespreken, wat ze hier aan gaan doen. In Nederland levert Vodafone van die "home zone" kastjes. Dat is een kleine mini zendstation met een 3G signaal die via jouw breedband internet werkt. Ik weet niet of ze dat ook hebben in Duitsland.

Ik zou maar bij een business centre langs gaan (als ze dat hebben). Daar zijn ze vaak wat toeschietelijker met oplossingen dan voor de consumenten markt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2017 22:45 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb thuis zoiets hangen:
https://www.amazon.ca/Cel...pell&keywords=gsm+repeaer

De werken goed omdat er een lange antenne bij zit, 1 streepje uit = 4 streeptjes op het kastje zelf. Degene die je gewoon in het stopcontact prikt heb je minder aan omdat het signaal dan al zwak is.

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-10 08:56
Megamind schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:48:
Ik heb thuis zoiets hangen:
https://www.amazon.ca/Cel...pell&keywords=gsm+repeaer

De werken goed omdat er een lange antenne bij zit, 1 streepje uit = 4 streeptjes op het kastje zelf. Degene die je gewoon in het stopcontact prikt heb je minder aan omdat het signaal dan al zwak is.
Heb je die hier in NL hangen? En dan met vodafone of Kpn ofzo? En wordt je 4g er dan ook beter van?

Gaat met name om bellen natuurlijk maar ben even benieuwd.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• firest0rm
Ja was al van plan om een antenne op het dak van het huis te zetten daar is namelijk wel ontvangst.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:15
Hoe het in Duitsland zit weet ik niet maar vermoed hetzelfde als in Nederland.
Hier is het absoluut verboden zo'n ding in bedrijf te hebben.

Alleen bedrijven met een vergunning mogen in die banden opereren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• firest0rm
Echt?
Zijn meerdere Nederlandse websites die die dingen gewoon verkopen.
mobieleversterker.nl is er zo een.

Weet iemand hier op welke frequenties de providers werken in duitsland?

Contact gehad met mensen van https://www.gsm-repeater-shop.nl
geven aan dat ze ook repeaters leveren voor duitsland.
En dat de antennes voor door sturen van telefoon signaal binnen huis plaatst moeten worden anders word de ontvanger automatisch uit geschakeld om storing te voorkomen.

[ Voor 69% gewijzigd door firest0rm op 18-09-2017 11:33 ]

Verwijderd

Duitsers zullen dezelfde frequenties gebruiken als in Nederland. ALLEN: WAT er over heen gaat weet ik niet, en maakt ook niets uit.

Bv. "vroeger" werd 1800 MHz voor GSM gebruikt. Tegenwoordig, mogen ze GSM, alsook UMTS óf LTE erover heen laten gaan.

Maar dat maakt niet uit, want de repeater versterkt alles. Of het nou analoog is, of digitaal... alles gaat er door heen.

Belangrijkste bij een repeater is dat de pick up antenne buiten op het dak staat (zo ver mogelijk van de antenne in het huis). En dat de versterking van de repeater niet te hoog staat. Begin eerst met de laagste stand, en kijk hoe het gaat.
De pick up antenne is meestal een richt antenne, en deze moet je richten op de mast die het beste signaal geeft.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:11
Ben(V) schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:55:
Hier is het absoluut verboden zo'n ding in bedrijf te hebben.
firest0rm schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:57:
Echt?
Verkoop en in bedrijf hebben zijn twee verschillende dingen.

GSM/3G/4G zitten niet op een vrije band, het is daarom niet toegestaan zonder vergunning en certificaat* dergelijke apparatuur in gebruik te hebben. Ik verwacht dat dit in heel europa gelijk is.

Wil je het zeker weten, dan zul je dit moeten vragen aan de Bundesnetzagentur.
Frequenzplan.

*dat je de kennis bezit om de apparatuur te gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

firest0rm schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:57:
Echt?

Weet iemand hier op welke frequenties de providers werken in duitsland?
Wikipedia. Zoek eens op "LTE networks Europe"

Zou je trouwens niet veel simpler werken: in plaats van te versterken, gewoon een 4G router nemen met externe antenneaansluiting, die je verbindt met een flinke antenne op het dak. Dan binnenhuis met WiFi werken. Kan prima, geen gezeik met regelgeving, en ws goedkoper.

Als je naast data ook legacy voice wilt, kijk dan naar VoLTE icm VoWiFi. In NL biedt Vodafone dat aan en KPN doet trials ermee. Geen idee welke providers in DE dat doen, maar Google is your friend.

Overigens, mbt frequentie: de frequenties waarop providers zenden doen er niet zoveel toe. Relevant is welke frequenties op die locatie op het dak te ontvangen zijn. Daar gaan staan met de telefoon die verbinding maakt en dan dmv app als LTE Discovery kijken waar je exact mee verbonden bent. Dat signaal is ook linksom of rechtsom waar je mee zult moeten werken.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 18-09-2017 16:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een simpele Google zoekopdracht op GSM Verstärker Deutschland geeft je al meteen tientallen, zo niet honderden websites die allemaal het zelfde antwoord geven: Niet goedkeurde zenders (dus ook versterkers), zonder toestemming/vergunning is verboden en loop je risico op boete van max 10.000 euro en mogelijke schade door hinder, gederfde inkomsten, onderzoekskosten, proceskosten en andere gevolgschade.

Heeft jouw familie geen Google en/of kunnen ze dan geen Duits lezen ?

Als Betreiber einer Funkanlage bedarf es für die Inbetriebnahme eines Repeaters einer Lizenz zum Senden im GSM 900 bzw. DCS 1 800 Frequenzband und darf daher ausschließlich durch lizenzierte Netzbetreiber erfolgen (Zulassungs­vorschrift BAPT 222 ZV 15; Verfügung 260/1997). Gleiches gilt für das UMTS Frequenzband.

Die Inbetriebnahme auch eines Repeaters ohne Lizenz wird gemäß den Vorschriften des § 149 TKG in Verbindung mit § 55 Absatz 1 TKG mit einem Bußgeld bis zu einer Höhe von 10 000 Euro geahndet.

Weiterhin sind durch die Inbetriebnahme eines Repeaters Funk­störungen der Mobilfunknetze lizenzierter Mobil­funk­netzbetreiber zu befürchten. Sobald die BNetzA Kenntnis von einer Funkstörung erlangt hat, ermittelt diese selbst durch Messungen und geht gegen den Verursacher der Störung vor, mit der Folge einer Bußgeldahndung. Schließlich ist es theoretisch denkbar, dass im Falle auftretender Funkstörungen ggf. zusätzlich Schadensersatzforderungen der betroffenen Mobil­funk­netzbetreiber auf Sie zukommen. Aus diesem Grund empfehlen wir Ihnen dringend, die Inbetriebnahme des von Ihnen erworbenen Repeaters zu unterlassen."

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Ja..ja.... staat ook ergens in de Nederlandse wetgeving. Meestal loopt het niet zo storm.

Alleen als de persoon de repeater GOED instelt (en dat is niet makkelijk), dan werkt het zonder problemen. Ik ken klanten die al een jaar of zes een repeater hebben hangen. KPN weet ervan, maar doet niets, want de repeater is goed ingesteld, en levert geen probleem voor het netwerk op.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:05:
Ja..ja.... staat ook ergens in de Nederlandse wetgeving. Meestal loopt het niet zo storm.

Alleen als de persoon de repeater GOED instelt (en dat is niet makkelijk), dan werkt het zonder problemen. Ik ken klanten die al een jaar of zes een repeater hebben hangen. KPN weet ervan, maar doet niets, want de repeater is goed ingesteld, en levert geen probleem voor het netwerk op.
Dat KPN er wellicht op dit moment niets mee doet is mogelijk maar wellicht heeft het er ook mee te maken dat KPN helemaal niet de controlerende instantie is (KPN kan ook geen boetes opleggen), dat is namelijk de Agentschap Telecom. (https://www.agentschaptelecom.nl/) Providers kunnen wel meldingen doorgeven aan Agentschap Telecom en deze gaan dan daarna actie ondernemen.

Dat KPN of welke provider dan ook een niet erkende en niet zelf gereguleerde zender in haar eigen netwerk zou "goedkeuren" omdat deze "goed" is ingesteld is lijkt mij echt een broodje aap verhaal. Wat wel mogelijk kan zijn is dat zij toch toestemming hebben gegeven aan bepaalde apparatuur/leveranciers/installateurs om in een specifieke situatie een zender aan te brengen op instructies van KPN in een bepaalde regio/pand waar zij wellicht een mindere (indoor) dekking hebben.....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Ik heb zelf aan de tafel met KPN gezeten, en hun verteld dat een klant op verdieping xxx een repater heeft hangen met 8 antenne's. Hun reactie was laconiek van "dat weten wij al".....

Dus zo'n storm zal het (hier) niet lopen. In andere landen kan het wel een probleem veroorzaken.

Maar wat dion voorstelt is ook een mooie oplossing. Heb ik bij een klant neergezet. Hij woonde 120 meter nét buiten het glasvezel gebied. Dus LTE was een mooie (en snelle) oplossing.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Puur dat het niet zo'n storm zal lopen is geen enkele garantie dat het goed gaat komen. Het mag niet, dat is vastgesteld, en als je het toch doet en het gaat toevallig niet mis maat nog niet dat het opeens wel mag.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:15
En ik kan je ook vertellen dat ze in Duitsland nog veel strenger zijn met regelgeving.

Geen gezeur van ik stoor toch niets, maar gewoon regel is regel, inbeslagname apparatuur en een heel vette boete.

En zoals al eens opgemerkt, verkopen is niet verboden maar alleen gebruiken is verboden.
Een klacht van iemand naar het agentschap is voldoende voor veel gedoe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• firest0rm
Het risico is ingecalculeerd helaas kunnen we geen 4G router kopen omdat er geen 4G mast in de buurt staat het zal dus echt op 2g/3g moeten uit komen.

@Breezers mijn familie kan prima Duits echter zijn ze wel een leek op IT gebied dus vind je reactie een beetje misplaatst verder ben ik zelf ook onderzoekende wat wel kan en niet kan.

Ik weet dat Vodafone wel een soort van gigacube levert hierbij kan men ook via 3G een data abonnement van 50GB per maand internet krijgen. echter kan ik hier niet een antenne aansluiten.

https://www.vodafone.de/p...nternet-dsl/gigacube.html

[ Voor 6% gewijzigd door firest0rm op 19-09-2017 15:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

firest0rm schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:54:
Het risico is ingecalculeerd helaas kunnen we geen 4G router kopen omdat er geen 4G mast in de buurt staat het zal dus echt op 2g/3g moeten uit komen.
Raar verhaal. 3G werkt op veel hogere frequenties dan 4G, en die reiken stukken minder ver - dus kans dat er in buitengebied wel 3G aanwezig is maar geen 4G is klein. Providers zijn iig volkomen gestopt met investeren in 3G en hier en daar zie je zelfs 3G ontmanteld worden om het spectrum voor 4G in te zetten omdat je daar meer capaciteit krijgt voor je MHz.

Hoe heb je geconstateerd dat er geen 4G-dekking aanwezig is?

1) Bedenk dat veel (NL-)budgetproviders geen 4G-afspraken hebben voor roaming, dus alleen op 3G-netwerken kunnen verbinden buiten NL, al heb je in NL zelf wel 4G.
2) De vele online dekkingskaarten die je kunt vinden zijn op basis van o.a. nperf gemaakt door vrijwilligers in de auto. Je ziet dus alleen de dekking langs de (hoofd)wegen. Daardoor kan het lijken alsof enorme buitengebieden helemaal geen dekking hebben, maar dat is niet waar, er is alleen niemand langsgereden die de dekking geupload heeft.

Heb je misschien een indicatie van waar ze zitten?

Oslik blyat! Oslik!

• firest0rm
@dion_b het gaat om Duitsland niet om Nederland.
de plek waar mijn familie zit heeft geen 4G mast in de buurt ook niet volgens de Duitse dekkingskaart helaas.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

firest0rm schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:56:
@dion_b het gaat om Duitsland niet om Nederland.
de plek waar mijn familie zit heeft geen 4G mast in de buurt ook niet volgens de Duitse dekkingskaart helaas.
Ja, duidelijk dat het DE betreft. Fysica van signalen werkt daar net zoals in NL. Heb je wel gelezen wat ik schreef over de tekortkomingen van die nperf-based dekkingskaarten?

Wederom, heb je betere indicatie van waar het exact is, dan kunnen we meedenken. Want als je - zoals je aangeeft - daar 3G hebt, acht ik kans zeer groot dat je ook 4G hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

• firest0rm
Ja dat heb ik gelezen echter heb ik zelf ook met vodafone en deutsche telekom gesproken en die geven beide aan dat er geen 4G mast in de buurt staat. het gaat om het dorpje Kollig in duitsland.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05
Dan pak je toch een 4G/3G/2G router?
Strekking van het verhaal is denk ik dat je beter met een mifi router aan de slag kunt gaan (met externe antenne!) ipv een booster.
Enige nadeel is dat je telefonie niet geboost wordt maar dan kunnen ze bv whatsappen bellen oid

bijvoorbeeld deze router met een externe antenne eraan:
https://www.mifiwinkel.nl/huaweie5377-4g-mifi-router

https://www.mifiwinkel.nl/accessoires/antennes

of serieuze oplossingen als dit: https://www.mobielverbind...lete-oplossingen/cid=3204

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 20-09-2017 09:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

firest0rm schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:52:
Ja dat heb ik gelezen echter heb ik zelf ook met vodafone en deutsche telekom gesproken en die geven beide aan dat er geen 4G mast in de buurt staat. het gaat om het dorpje Kollig in duitsland.
Kollig | 56751
Bundesland: Rheinland-Pfalz
In Kollig und Umgebung ist LTE wahrscheinlich schon verfügbar.
Zum Provider: Vodafone
In Binningen, Eulgem, Duengenheim en bij Mayen staan masten op ~8km afstand, de eerste drie zitten bovenop heuvels, Kollig lijkt ook op een heuvel en niet in het dal te zijn. Met een goede antenne op het dak heb je hoogstwaarschijnlijk LTE (=4G).

Zie: http://www.lte-anbieter.i...verfuegbarkeit-testen.php

Maar goed, kaarten en tooltjes kunnen je maar beperkt helpen, aangezien RF-dekking op kleine schaal grote variatie kan vertonen. Wat je moet doen is daar gewoon op het dak gaan staan en kijken wat je ontvangt. Grootste uitdaging is overigens niet het ontvangen maar het verzenden: een LTE modem kan max 2W zenden, wat veel minder is dan de basisstation. Daarom heb je een goede (richt)antenne nodig om te zorgen dat die 2W de juiste kant op gaan.

Oslik blyat! Oslik!

• firest0rm
kollig zelf zit op een heuvel de muhle echter in het dal en daar is alleen op bepaalde stukjes grond bereik
ongeveer 1kilometer verder.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05
onderschat externe richtantennes niet :) dat kan je echt een flinke boost geven!
Bel anders gewoon even die winkels op die ik linkte, die kunnen je denk ik wel specifiek advies geven

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Dat 3G op hogere frequenties werkt is niet altijd correct. IN principe is 3G op 2100 MHz. LTE (4G dus) kán op 2600 MHz zitten, maar kan ook op 800 MHz zitten.

En als jij een 4G router neemt, kan deze bijna altijd ook 3G of 2G doen. In ieder geval de Fritzbox 6820 LTE kan dus beide netwerken aan:

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6820-lte/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:43:
Dat 3G op hogere frequenties werkt is niet altijd correct. IN principe is 3G op 2100 MHz. LTE (4G dus) kán op 2600 MHz zitten, maar kan ook op 800 MHz zitten.
We hebben het hier over buitengebied. 2600MHz (band 7) 4G wordt ingezet voor hoge capaciteit in high-density situaties, denk aan een drukke plein of winkel in een stad. In minder drukke stedelijke gebieden wordt band 1 (2100MHz) gebruikt, daarbuiten afhankelijk van provider band 20 (800MHz) of 7 (900MHz).

Banden 1 en 7 reiken minder ver dan 2G/3G, banden 7 en 20 juist verder dan 3G en vergelijkbaar met 2G. Als je aan de rand van enige vorm van dekking zit, heb je het altijd over 4G banden 7 of 20 en dus 800 of 900MHz.
En als jij een 4G router neemt, kan deze bijna altijd ook 3G of 2G doen. In ieder geval de Fritzbox 6820 LTE kan dus beide netwerken aan:
Klopt, maar je kunt geen VoLTE/VoWiFi doen op 3G of 2G, vandaar dat het relevant is of je op 4G zit of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1