Vorige week heb ik op bol.com, bij "DigiTrade NL" de oordopjes voor de Galaxy S8 gekocht, om mijn oordopjes te vervangen (geluid links was vervallen door mijn eigen stomme fout). Ik was best te spreken over de kwaliteit van de originele oortjes en het geluid hieruit. Ook houd ik er niet van om te wennen aan het geluidsprofiel en comfort van andere/nieuwe oordopjes.
Let op dat hierbij, op Bol.com, aangegeven staat dat het om "originele" oordopjes gaat. Ik verwacht dus als onwetende koper een legitiem product. (ik weet het, ik zit op tweakers.net, maar ik had zelf helaas nog de naïviteit om bol.com als grote keten te vertrouwen)
Bij het uitpakken van de verpakking had ik nog niets in de gaten. Deze was praktisch identiek aan de verpakking van de oordopjes bij de S8 zelf. Echter, toen ik de oordopjes in wilde doen voelde ik een licht verschil in de bedrading. De kabel tot de "Y"-splitsing is braided gesleeved, en die op de vervangers van DigiTrade voelde erg goedkoop aan. Ook voelden de draden vanaf de "Y"-splitsing, bij de originele oordopjes zacht/siliconen, erg goedkoop aan (een soort semi-hard plastic). De oortjes sloten slecht af. Het geluid was natuurlijk verschrikkelijk; erg duf, totaal geen lage tonen, nauwelijks mid-tonen en een erg ongecontroleerde weergave over het algemeen.
Dus ik ben op zoek gegaan naar iemand die originele oordopjes heeft, ter vergelijking. Dit zijn mijn bevindingen.
De Plugjes

De plug is al anders. Bij de originele voelt deze als aan als silicoon, net als bij hoge kwaliteit multimeter probes. Daarnaast is de binnenste ring bijna "flush" met het omhelsende materiaal. Bij de namaak vallen twee dingen op; de plug is gladder, als bij goedkopere plastics. Ook steekt er een dikkere metalen rand uit.
De Bediening

Hier valt een subtiel verschil op te maken; het "nibbeltje" op de middelste knop is duidelijker voelbaar bij de legitieme oordopjes. Daarnaast kun je zien dat de symbolen (+ en -) bij de namaak-oortjes minder strak zijn gemaakt.
De Oordopjes Zelf

Hier zijn meteen wat verschillen te zien. Ten eerste lijkt het tweede oordopje vies, maar dat is de afwerking van het "in-ear" plugje zelf. Ook zijn de in ear plugs van hardere plastics, waardoor de sluiting en pasvorm in het oor erg slecht is. Daarnaast is duidelijk te zien dat de behuizing van de originele oortjesniet vloeiend overloopt, maar bij de namaak wel.
Omstandig bewijs?
Maar zit het dan niet allemaal tussen mijn oren? Dat hoopte ik eerst ook, totdat ik mij bedacht dat ik een multimeter heb, waarmee ik de weerstand van de oortjes kan meten. Als de oortjes hetzelfde meten als legitieme oortjes, dan heb ik pech. Maar als zij daadwerkelijk iets anders meten, is aangetoond dat de oortjes nep zijn. Volgens Samsung hebben de oortjes een nominale impedantie van 32 Ohm.

Helaas; de suspect namaakoortjes zijn daadwerkelijk namaak.
Contact met DigiTrade NL
Uiteraard heb ik bericht gedaan (via bol.com) over mijn ontevredenheid. Dit was voordat ik gemeten heb met de multimeter.
De volgende mail heb ik nog teruggestuurd, maar of het iets uithaalt, betwijfel ik.
Is er verder nog iets wat ik kan doen om dit uit te (laten) zoeken? Het moet toch niet zo kunnen zijn dat onwetende kopers nepproducten kopen bij een site die zij vertrouwen? (bol.com, de grootste webshop in Nederland!) Nu gaat het nog om oordopjes, maar wat als het een oplader betreft, en iemands telefoon in de hens gaat? Moeten fabrikanten hier niet achter aan, om hun klanten te beschermen?
Let op dat hierbij, op Bol.com, aangegeven staat dat het om "originele" oordopjes gaat. Ik verwacht dus als onwetende koper een legitiem product. (ik weet het, ik zit op tweakers.net, maar ik had zelf helaas nog de naïviteit om bol.com als grote keten te vertrouwen)
Bij het uitpakken van de verpakking had ik nog niets in de gaten. Deze was praktisch identiek aan de verpakking van de oordopjes bij de S8 zelf. Echter, toen ik de oordopjes in wilde doen voelde ik een licht verschil in de bedrading. De kabel tot de "Y"-splitsing is braided gesleeved, en die op de vervangers van DigiTrade voelde erg goedkoop aan. Ook voelden de draden vanaf de "Y"-splitsing, bij de originele oordopjes zacht/siliconen, erg goedkoop aan (een soort semi-hard plastic). De oortjes sloten slecht af. Het geluid was natuurlijk verschrikkelijk; erg duf, totaal geen lage tonen, nauwelijks mid-tonen en een erg ongecontroleerde weergave over het algemeen.
Dus ik ben op zoek gegaan naar iemand die originele oordopjes heeft, ter vergelijking. Dit zijn mijn bevindingen.
De Plugjes

De plug is al anders. Bij de originele voelt deze als aan als silicoon, net als bij hoge kwaliteit multimeter probes. Daarnaast is de binnenste ring bijna "flush" met het omhelsende materiaal. Bij de namaak vallen twee dingen op; de plug is gladder, als bij goedkopere plastics. Ook steekt er een dikkere metalen rand uit.
De Bediening

Hier valt een subtiel verschil op te maken; het "nibbeltje" op de middelste knop is duidelijker voelbaar bij de legitieme oordopjes. Daarnaast kun je zien dat de symbolen (+ en -) bij de namaak-oortjes minder strak zijn gemaakt.
De Oordopjes Zelf

Hier zijn meteen wat verschillen te zien. Ten eerste lijkt het tweede oordopje vies, maar dat is de afwerking van het "in-ear" plugje zelf. Ook zijn de in ear plugs van hardere plastics, waardoor de sluiting en pasvorm in het oor erg slecht is. Daarnaast is duidelijk te zien dat de behuizing van de originele oortjesniet vloeiend overloopt, maar bij de namaak wel.
Omstandig bewijs?
Maar zit het dan niet allemaal tussen mijn oren? Dat hoopte ik eerst ook, totdat ik mij bedacht dat ik een multimeter heb, waarmee ik de weerstand van de oortjes kan meten. Als de oortjes hetzelfde meten als legitieme oortjes, dan heb ik pech. Maar als zij daadwerkelijk iets anders meten, is aangetoond dat de oortjes nep zijn. Volgens Samsung hebben de oortjes een nominale impedantie van 32 Ohm.

Helaas; de suspect namaakoortjes zijn daadwerkelijk namaak.
Contact met DigiTrade NL
Uiteraard heb ik bericht gedaan (via bol.com) over mijn ontevredenheid. Dit was voordat ik gemeten heb met de multimeter.
De reactie van Digitrade was als volgtBeste,
Ik heb de "Originele Samsung Galaxy S8 AKG oordopjes" besteld om de oordopjes die ik bij mijn S8 kreeg, te vervangen. De oordopjes zijn snel afgeleverd, en het pakketje was in goede staat. Helaas heb ik het sterke vermoeden dat ik een "clone" heb ontvangen. Vergeleken met de oortjes die bij mijn S8 zaten, is de geluidskwaliteit erg slecht. Ook is de bouwkwaliteit slechter; Het materiaal voelt goedkoper aan en de afwerking is anders.
Op verschillende fora lees ik dat er clones van de oortjes in omloop zijn en de oortjes die ik van U heb ontvangen, zien er hetzelfde uit als de namaak modellen. Ik ga er niet van uit dat dit doelbewust is gebeurd; maar ik zou wel graag tot een oplossing willen komen. Ik heb nu oortjes waar ik niet met (hetzelfde) plezier naar luister.
Graag zou ik met u willen kijken wat er mogelijk fout is gegaan en of we tot een oplossing kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
[ik]
Vreemde reactie, niet? Niet eens een "Vervelend, we zullen het eens navragen" of een teken van begrip. in essentie voel ik me hier uitgemaakt voor leugenaar.Beste dhr. [ik],
Bedankt voor uw bestelling en email.
Wij kopen deze partij als Bulk origineel Samsung oordopjes van leverancier.
Ik ben zeker van mijn leverancier. Als u noet tevreden bent dan kunt u de oordopjes retourneren.
Wij storte het geld van retoursticker op uw rekening. Graag met track en trace.
Met vriendelijk groet,
Digitrade
De volgende mail heb ik nog teruggestuurd, maar of het iets uithaalt, betwijfel ik.
Nog een Vraagje(s)Beste heer [meneer digitrade],
Bedankt voor uw reactie. De oortjes die ik van u heb ontvangen, voldoen niet aan de specificaties die bij de originele Samsung oordopjes horen. Met gebruik van een multimeter heb ik de impedantie van de oortjes gemeten. Bij originele oordopjes geeft de meter 32 Ohm impedantie aan, zoals Samsung zegt dat het hoort te zijn. Bij de oortjes die ik van u ontvangen heb, meet ik 17 Ohm. Dat ligt onder de officiële specificaties van de originele S8 oortjes, en zijn een indicatie van een namaakproduct.
Uw vertrouwen in uw leverancier begrijp ik; maar ook goede leveranciers hebben soms (soms zonder dit te weten) namaakproducten. Ik zie, hoor en (niet het minst belangrijk) meet een duidelijk verschil met de originele oortjes.
Ik zal per uw instructie de oordopjes retour zenden.
Met vriendelijke groet,
[ik]
Is er verder nog iets wat ik kan doen om dit uit te (laten) zoeken? Het moet toch niet zo kunnen zijn dat onwetende kopers nepproducten kopen bij een site die zij vertrouwen? (bol.com, de grootste webshop in Nederland!) Nu gaat het nog om oordopjes, maar wat als het een oplader betreft, en iemands telefoon in de hens gaat? Moeten fabrikanten hier niet achter aan, om hun klanten te beschermen?