Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972101

Topicstarter
Hi,

Ik heb op Facebook ook deze vraag gesteld, alleen daar reageerden 2 personen op. Dat nog niet tot een oplossing hebben geleid.

Zelf ben ik een fanatieke gamer en een livestreamer (Doe ik sinds kort) Alleen ik heb mijn pc upgraded 2 dagen geleden, alleen helaas gaat het bij livestreamen mijn CPU temperatuur snel omhoog naar 80 graden of zelfs hoger! Dit had ik vroeger niet, en daarmee zit ik nu.

Heb nu dit in mijn computer zitten,

Moederbord: Asus PRIME X299-DELUXE
Processor: Intel Core i7-7820X - 3,6 GHz
Koeler: Corsair Hydro H80i v2
Socket: 2066

Alleen, hoe los ik dit op? Ik wil een oplossing hiervoor hebben dat bij het livestreamen mijn temperatuur op een normale graden blijft, misschien een andere waterkoeling?

Bij idle is het 38 - 45 graden.
Bij gamen 50+graden dacht ik, alleen bij livestreamen gaat naar 80 graden.

Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen. (Hoop dat dit topic in het juiste categorie staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gok toch dat je ergens een slechte warmte overdracht richting je koelsysteem hebt.

Wat heb je recentelijk eigenlijk geupgrade :?

[ Voor 23% gewijzigd door SMSfreakie op 17-09-2017 21:14 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:13:
gok toch dat je ergens een slechte warmte overdracht richting je koelsysteem hebt.

Wat heb je recentelijk eigenlijk geupgrade :?
Van
Moederbord: MSI X99A RAIDER
Processor: Intel Core i7-5820K - 3,3 GHz
Koeler: Corsair Cooling hydro Series H60
Socket: 2011

Naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:13

PuijkeN

euhm ?

Je hebt zomaar 2 cores meer die omwille van een nieuwere generatie cpu ook samen op een hogere turbo snelheid kunnen draaien. Je koeling heeft geen echte upgrade gehad ook al is het wel een nieuwe.

De tdp van je oude en nieuwe cpu is gelijk maar die 2 extra cores lusten in elk geval wel wat extra stroom en maken dus de boel wel wat warmer.

Bij gamen weet je het zelf eigenlijk niet goed precies want 50+ is vrij ruim.. is het dan 51 of eerder richting 59?

Daarnaast denk ik dat tijdens het streamen van je games je de extra cores goed aan het werk zet (hogere kwaliteit stream dan vroeger?) en je dus een hoop extra warmte genereert.

Check je cpu belasting eens tijdens het gamen en en dan tijdens het gamen en streamen. Vergelijk dit en trek je conclusies. Of draai eens een stresstest als prime en kijk je temps na. Als je ook richting de 80 graden gaat ben ik zeker dat je nieuwe cpu gewoon meer werk verzet en dus warmer wordt.

En dus je koeling vermoedelijk niet genoeg is. Ik veronderstel dat je fans ook maximaal draaien?

Dit alles er van uit gaande dat je goed gemonteerd hebt, maar je kan niet veel misdoen bij zo een Corsair setje vind ik, tenzij het stukje plastic van het waterblokje vergeten halen... _O-

[ Voor 8% gewijzigd door PuijkeN op 17-09-2017 23:01 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is dit niet gewoon weer Intel die bewust slechte pasta tussen DIE en IHS stopt ?

Mijn 6700K loopt op stock ook boven de 70 graden met zware custom waterkoeling. Delidden is natuurlijk een oplossing, maar ik word er inmiddels wel een beetje moe van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PuijkeN schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:59:
Je hebt zomaar 2 cores meer die omwille van een nieuwere generatie cpu ook samen op een hogere turbo snelheid kunnen draaien. Je koeling heeft geen echte upgrade gehad ook al is het wel een nieuwe.
- Mijn koeling moest helaas veranderd worden, omdat mijn oude waterkoeling niet voor socket 2066 bedoelt was..

De tdp van je oude en nieuwe cpu is gelijk maar die 2 extra cores lusten in elk geval wel wat extra stroom en maken dus de boel wel wat warmer.

Bij gamen weet je het zelf eigenlijk niet goed precies want 50+ is vrij ruim.. is het dan 51 of eerder richting 59?
- Richting 51 graden, zoals ik aangaf (als het niet duidelijk was, sorry) is het heletijd verschillende tempraturen. Zoals nu is het in rust 48 graden ipv soms 35 - 37 graden. Het is heletijd verschillende tempraturen, wat ik dus niet begrijp.

Daarnaast denk ik dat tijdens het streamen van je games je de extra cores goed aan het werk zet (hogere kwaliteit stream dan vroeger?) en je dus een hoop extra warmte genereert.
- Is gewoon precies het zelfde kwaliteit zoals eerder, heb zelfs mijn CPU lager gezet in mijn instellingen van OBS.

Check je cpu belasting eens tijdens het gamen en en dan tijdens het gamen en streamen. Vergelijk dit en trek je conclusies. Of draai eens een stresstest als prime en kijk je temps na. Als je ook richting de 80 graden gaat ben ik zeker dat je nieuwe cpu gewoon meer werk verzet en dus warmer wordt.
- Het probleem is dus, het is heel vaak een andere temperatuur soms game ik gewoon op 46 - 50 maar soms ook gewoon 52 - 62 terwijl er niks zwaars openstaat & gebruik. Zoals NU (dit moment) niks zwaars open 52 graden, ik snap het echt niet.
Verder ging het met livestreamen richting 90 graden, alleen het is heletijd

En dus je koeling vermoedelijk niet genoeg is. Ik veronderstel dat je fans ook maximaal draaien?
- Fans draaien maximaal

Dit alles er van uit gaande dat je goed gemonteerd hebt, maar je kan niet veel misdoen bij zo een Corsair setje vind ik, tenzij het stukje plastic van het waterblokje vergeten halen... _O-
- Klopt, dus ik weet zeker dat het goed gemonteerd is. Alleen ik probeer dit binnen 10 dagen te fixen (vanwege retour voorwaarde)
Heb hier boven beantwoord, zie dik gedrukte antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:05:
Is dit niet gewoon weer Intel die bewust slechte pasta tussen DIE en IHS stopt ?

Mijn 6700K loopt op stock ook boven de 70 graden met zware custom waterkoeling. Delidden is natuurlijk een oplossing, maar ik word er inmiddels wel een beetje moe van.....
Dit probleem heb ik nu dus last van, wat je dus zegt.... Je word er letterlijk moe van, zeker als je geen goede oplossing kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik verwacht dat het probleem simpelweg bij de beperkte capaciteit van de Corsair h80 ligt.

Denk dat je voor dat geld beter af bent met een kwalitatieve luchtkoeler zoals b.v.

pricewatch: Noctua NH-D15

Zie b.v. ook dit item waar de hierboven genoemde noctua wordt vergeleken met enkele populaire AIO setjes:

http://www.relaxedtech.com/reviews/noctua/nh-d15/1

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 19-09-2017 00:36 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:17:
Ik verwacht dat het probleem simpelweg bij de beperkte capaciteit van de Corsair h80 ligt.

Denk dat je voor dat geld beter af bent met een kwalitatieve luchtkoeler zoals b.v.

Zie b.v. ook dit item waar de hierboven genoemde noctua wordt vergeleken met enkele populaire AIO setjes:

Het zou inderdaad best kunnen, maar wil wel zekerheid als het dan perfect gaat werken. Maar als ik op aantal website's zie, die gamepc's verkopen gebruiken ze geen waterkoeling meer (socket 2066) maar een
kwalitatieve luchtkoeler. Dus je kan wel eens gelijk hebben,

(https://www.reddit.com/r/...ended_cooler_for_i77820x/) Daar zie ik precies de zelfde koeler wat jij net vertelde.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 972101 op 19-09-2017 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 972101 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 01:05:
[...]

Het zou inderdaad best kunnen, maar wil wel zekerheid als het dan perfect gaat werken. Maar als ik op aantal website's zie, die gamepc's verkopen gebruiken ze geen waterkoeling meer (socket 2066) maar een
kwalitatieve luchtkoeler. Dus je kan wel eens gelijk hebben,

(https://www.reddit.com/r/...ended_cooler_for_i77820x/) Daar zie ik precies de zelfde koeler wat jij net vertelde.
Nou ja, wat is perfect? :)

Je hebt met de i7-7820X gewoon een beest van een CPU in huis gehaald. De genoemde Noctua gaat deze ook niet met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus koel houden.

Je huidige h80 is echter wel echt een "instap" model qua AIO set. Ideaal om bij weinig ruimte, een gemiddelde i5 te temmen, maar met zijn enkele 120mm rad net een maatje te klein voor jouw processor.

Binnen de pricerange van jouw huidige h80 zal je dus beter af zijn met o.a. de Noctua.
Wil ie perse bij waterkoeling blijven, dan zal je waarschijnlijk snel bij een NXZT Kraken uitkomen maar dan praat je over iets andere bedragen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 02:58:
[...]

Nou ja, wat is perfect? :)

Je hebt met de i7-7820X gewoon een beest van een CPU in huis gehaald. De genoemde Noctua gaat deze ook niet met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus koel houden.

Je huidige h80 is echter wel echt een "instap" model qua AIO set. Ideaal om bij weinig ruimte, een gemiddelde i5 te temmen, maar met zijn enkele 120mm rad net een maatje te klein voor jouw processor.

Binnen de pricerange van jouw huidige h80 zal je dus beter af zijn met o.a. de Noctua.
Wil ie perse bij waterkoeling blijven, dan zal je waarschijnlijk snel bij een NXZT Kraken uitkomen maar dan praat je over iets andere bedragen.
Bedankt voor je reactie!

Begrijpelijk, mijn computerkast heeft alle ruimte voor een goeie koeler. Maar ik ik denk dat

V&A aangeboden: Corsair Hydro H100i v2 NIEUW SEALED
ook goed is voor mijn CPU? Want een grote streamer gebruikt i9-7900X (Wat een gek 8)7 ) En met die koeler, dat zou ook toch dan kunnen? Of praten wij dan weer ergens anders over?
Als deze ook prima is, ruil ik mijn huidige koeler in voor deze nieuwe. (Mocht het goed zijn)

Corsair Hydro Series H100i v2 Extreme Performance Liquid CPU Cooler, Black

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 972101 op 19-09-2017 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

De h100 komt ook voor in de vergelijking die ik eerder noemde. Trek je conclusies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Switchie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 00:17:

Klopt. Een goede luchtkoeler heeft meer koeloppervlakte dan een enkele 120mm radiator. Waterkoeling word pas leuk bij 3x120mm of meer. Een 120mm rad is minder goed dan een fatsoenlijke luchtkoeler.

Met een H100 kom je inderdaad ook een eind als je toch waterkoeling wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonathan2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Anoniem: 972101 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:44:
Hi,

Ik heb op Facebook ook deze vraag gesteld, alleen daar reageerden 2 personen op. Dat nog niet tot een oplossing hebben geleid.

Zelf ben ik een fanatieke gamer en een livestreamer (Doe ik sinds kort) Alleen ik heb mijn pc upgraded 2 dagen geleden, alleen helaas gaat het bij livestreamen mijn CPU temperatuur snel omhoog naar 80 graden of zelfs hoger! Dit had ik vroeger niet, en daarmee zit ik nu.

Heb nu dit in mijn computer zitten,

Alleen, hoe los ik dit op? Ik wil een oplossing hiervoor hebben dat bij het livestreamen mijn temperatuur op een normale graden blijft, misschien een andere waterkoeling?

Bij idle is het 38 - 45 graden.
Bij gamen 50+graden dacht ik, alleen bij livestreamen gaat naar 80 graden.

Ik hoop dat jullie mij hierbij willen helpen. (Hoop dat dit topic in het juiste categorie staat)
hallo,
ik zou even kijken of je de juiste hoeveelheid cooling paste hebt gebruikt (paar druppels meer niet)
en zorgen dat je cooling goed strak zit.
ook moet je even checken of je fans van je cpu koeler goed draaien.

mocht dit allemaal niet werken zou ik overgaan naar waterkoeling.

Met vriendelijke groet mij

jonathan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Een kraken X62 is het beste AIO setje wat je kunt kopen als je daar tenminste bij wil blijven.

Maar verder zie ik in dit topic nergens staan wat je case is en je airflow wat toch erg belangrijk is want de warmte moet goed weggevoerd worden.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Tjm De Groot schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:02:
Een kraken X62 is het beste AIO setje wat je kunt kopen als je daar tenminste bij wil blijven.

Maar verder zie ik in dit topic nergens staan wat je case is en je airflow wat toch erg belangrijk is want de warmte moet goed weggevoerd worden.
Bedankt voor je tip! Heb zojuist NZXT Kraken X62 besteld.

Ik bedank iedereen voor het helpen van het oplossen van dit probleem, daar ben ik jullie erg dankbaar voor!
Mocht er nog iets zijn, dan vraag ik het weer hier ;)

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 972101 op 19-09-2017 20:56 ]

• jonathan2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Tjm De Groot schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:02:

nah airflow kan een ding zijn, maar zolang je geen super kleine/volle pc case heb zou het geen enorme invloed moeten hebben

jonathan

Anoniem: 966207

Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Neem het beleid en de policy eens door m.b.t. reageren.

[ Voor 91% gewijzigd door Rone op 28-09-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themadone
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-05 19:48
Ik heb hier zelf ook een i7 7820x en ben tot de conclusie gekomen dat custom loop koeling een must is voor x299. Met 3* 120mm radiator kom ik nu tot 20 graden idle, maar onder load gaat het al snel naar de 65.

Ik zit zelf nog te wachten op een ekwb monoblock zodat ik verder kan gaan met overclocken, de vrm trekt dat op dit moment niet qua temperatuur.

Zie hier voor meer info een filmpje van der8auer:

YouTube: EKWB Monoblock Test on MSI X299 GAMING PRO CARBON and i9-7900X (en)
Pagina: 1