Waarom VPN soms niet functioneert?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Ik heb tablet waarop ik direct met mijn router ( fritzbox) een vpn verbinding kan maken. Daardoor lijkt het alsof ik thuis achter mijn router zit te surfen. Dit gaat vaak goed. Echter afgelopen weken is het mij in Duitsland overkomen in een hotel dat ik op hun internet zat, vpn inschakelde, wat lukte, en toch de melding kreeg dat alsnog mijn data gecontroleerd kunnen worden. Kreeg wel van het hotel een eigen inlognaam op mijn naam en code voor het internet!

Ook ervaar ik soms, bijvoorbeeld bij de bibliotheek in Nederland, waar ze een open netwerk hebben, dat ik wel verbinding krijg met internet via wifi maar dat het mij niet lukt om daar de vpn te activeren? Hij pakt de vpn gewoon niet!

Hoe kan dat allemaal en hoe is dat mogelijk op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat heeft volgens mij te maken welke poorten de aanbieder open heeft staan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op basis van de startpost, doe ik even de subtiele aanname dat je niet precies weet hoe je eigen VPN werkt en wat je daarmee wel/niet kan afschermen, routeren en bereiken.

Zou bijna zeggen; lees je eerst eens in voordat je "klakkeloos" zaken post die niet zelf onderzocht en getroubleshoot zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 11:31
Damic schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:47:
Dat heeft volgens mij te maken welke poorten de aanbieder open heeft staan.
Dit was bij mij toen in ieder geval het probleem, de aanbieder van het WiFi blokkeert dan de poorten zoals 1143. Mijn oplossing was (omdat ik thuis toch geen webserver draai) om OpenVPN op poort 80 te draaien. (niet helemaal waar overigens, intern was het gewoon 1143, maar ik had de router zo ingesteld dat poort 80 extern naar 1143 werd geroutered).

Voor mij heeft dit het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
Ik zou even testen of je last hebt van een dnsleak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
Kijk ook of je software/instellingen hebt die internet blokkeert als je vpn plat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Jan2002 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:43:
Echter afgelopen weken is het mij in Duitsland overkomen in een hotel dat ik op hun internet zat, vpn inschakelde, wat lukte, en toch de melding kreeg dat alsnog mijn data gecontroleerd kunnen worden. Kreeg wel van het hotel een eigen inlognaam op mijn naam en code voor het internet!
Logisch toch, ze kunnen alle data die over hun infrastructuur gaat controleren. Alleen is al het verkeer (indien goed ingeregeld) vanaf jouw tablet versleuteld - ze kunnen dus (uitzonderingen daar gelaten) niets bruikbaars zien (alleen jouw versleutelde verkeersstromen).
Ook ervaar ik soms, bijvoorbeeld bij de bibliotheek in Nederland, waar ze een open netwerk hebben, dat ik wel verbinding krijg met internet via wifi maar dat het mij niet lukt om daar de vpn te activeren? Hij pakt de vpn gewoon niet!
Ze kunnen bepaald verkeer blokkeren. Veel meer buiten http en https heb je in een bieb niet nodig - dus blokkeren ze de rest. Je kan proberen je vpn om te zetten naar poort 443 of 80 (gebruik makend van TCP). Of ze moeten nog dieper kijken, maar dat verwacht ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 17-09-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:58
Volgens mij gebruik je IPSec wanneer je standaard VPN op je fritzbox gebruikt.

Je moet OpenVPN via TCP/443 gebruiken wanneer je op publieke plekken door een firewall heen wil komen. Wanneer je dit gebruikt kun je in 9 van de 10 gevallen een tunnel naar huis opzetten. Alleen wanneer OpenVPN op de applicatie laag geblokkeerd wordt werkt het niet. Dit heb ik tot nu toe pas een keer meegemaakt.

Er is op internet genoeg te vinden hoe je met OpenVPN aan de slag moet.

Succes met Tweaken!!

[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 17-09-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Het is idd IPSEC. Ga de verbinding nog checken met onder andere met ipleak, en heb een mail gestuurd naar avm.de. Kijken hoe zij reageren.

Gebruik het met name om vanuit het buitenland toch Nederlands voetbal en tv e.d. te kunnen kijken.Gebruik je een Nederlandse server via bv nordvpn dan detecteert foxsports dit kennelijk en krijg je geen toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:58
Jan2002 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:19:
Het is idd IPSEC. Ga de verbinding nog checken met onder andere met ipleak, en heb een mail gestuurd naar avm.de. Kijken hoe zij reageren.

Gebruik het met name om vanuit het buitenland toch Nederlands voetbal en tv e.d. te kunnen kijken.Gebruik je een Nederlandse server via bv nordvpn dan detecteert foxsports dit kennelijk en krijg je geen toegang.
Ik zie even niet wat dat bij gaat dragen aan de oplossing. Je probleem is dat je IPSec ipv OpenVPN gebruikt.

Bouw het om naar OpenVPN, gebruik TCP over poort 443 en je komt door bijna elke firewall heen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 19-09-2017 22:00 ]

Pagina: 1