Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02-2024
Hallo,

Heb een hele tijd geleden met hulp van Tweakers een pc in elkaar gezet met de HIS ATI R9 280X videokaart. Heb hier ook nooit echt problemen mee gehad tot vandaag.

Bij het spelen van PUBG wordt de kaart zo warm dat de PC uiteindelijk uitvalt (met melding no video input). Heb hierna een benchmark geprobeerd en merkte dat de kaart inderdaad veel te snel veel te warm lijkt te worden. Bij het bereiken van 96°C valt de PC uit.

De fans draaien echter zoals het hoort (tenminste voor zover ik kan zien en horen, ze draaien in ieder geval beide en versnellen ook naarmate de kaart warmer wordt). Idle zit hij ook gewoon op 30°C. Heb hem reeds volledig afgestoft maar heeft niet geholpen.

Vroeg me af aan wat het dan wel kan liggen. Is ook nogal plots en heb deze zomer bij 30 graden ook nooit temperatuur-problemen gehad. Of is er gewoon iets aan de kaart kapotgegaan? Garantie is waarschijnlijk al verlopen, heb de pc ook bij Afuture gekocht en gezien dat deze ondertussen failliet is. Heb ook nooit de facturen van de site afgehaald voor zover ik weet. Maar vermoed dat deze kaart toch maar 2 jaar garantie had.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties!

[ Voor 11% gewijzigd door Velaro op 17-09-2017 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 20:56
Grote kans dat dit een probleem is wat zich langzaam voor is gaan doen, maar je nu pas gemerkt hebt.
Koelpasta (zeker de standaard aangebrachte) droogt over tijd nogal eens uit, zeker op een heethoofd als een R9 280X.

Probeer de koelpasta maar eens te vervangen (gezien je toch geen garantie meer op de kaart hebt).
Op Youtube zijn hier eventueel voldoende tutorials over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:43

HugoBoss1985

Xenotech

Edit: niet gelezen.

[ Voor 168% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-09-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velaro
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02-2024
joost.van.donge schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:50:
Grote kans dat dit een probleem is wat zich langzaam voor is gaan doen, maar je nu pas gemerkt hebt.
Koelpasta (zeker de standaard aangebrachte) droogt over tijd nogal eens uit, zeker op een heethoofd als een R9 280X.

Probeer de koelpasta maar eens te vervangen (gezien je toch geen garantie meer op de kaart hebt).
Op Youtube zijn hier eventueel voldoende tutorials over te vinden.
Nu je het zegt heb ik de laatste maanden nog 1 of 2 keer die "no video input" gehad, maar na een restart was het probleem toen telkens weg en kon ik gewoon weer verder gamen. Is het ook mogelijk dat er (misschien daarnaast) veel stof in de heatsink zit? Dat is de enige plaats waar ik van buitenaf nog wat stof zie zitten aan de kaart.

Wel al heel erg bedankt voor de suggestie! Is zeker het proberen waard boven gewoon een nieuwe kaart te kopen. Denk wel dat ik zelf niet durf te prutsen aan de videokaart want ben op technisch vlak niet zo goed. Misschien kan ik wel iemand vinden die er wat meer van kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.van.donge
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 20:56
Velaro schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:03:
[...]

Nu je het zegt heb ik de laatste maanden nog 1 of 2 keer die "no video input" gehad, maar na een restart was het probleem toen telkens weg en kon ik gewoon weer verder gamen. Is het ook mogelijk dat er (misschien daarnaast) veel stof in de heatsink zit? Dat is de enige plaats waar ik van buitenaf nog wat stof zie zitten aan de kaart.

Wel al heel erg bedankt voor de suggestie! Is zeker het proberen waard boven gewoon een nieuwe kaart te kopen. Denk wel dat ik zelf niet durf te prutsen aan de videokaart want ben op technisch vlak niet zo goed. Misschien kan ik wel iemand vinden die er wat meer van kent.
Ook in het geval van te veel stof zal het probleem zich langzaam ontwikkelen, dus de symptomen die je ziet past bij beide oorzaken.

Heb je de volgende kaart?
https://www.google.co.uk/...DtXg&ust=1505755268646082

Zo ja, dan zou aan de zijkant de kleine schroefjes los kunnen halen om de plastic shroud te verwijderen van de koeler. Dan zou de heatsink beter bereikbaar zijn om schoon te maken. Gebruik hiervoor geen stofzuiger trouwens, maar bijvoorbeeld een busje perslucht of zelf blazen als je niks hebt :+