Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nindoooo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:43
Beste Tweakers,

Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe PC samengesteld uit (iets) oudere onderdelen. Ik heb geprobeerd om PlayerUnkown's Battlegrounds te spelen, echter kom ik maar op 1-20 FPS uit, niet te spelen dus. Het systeem voelt ook erg traag aan. Ik denk dat mijn CPU mijn andere componenten bottleneckt. Ik heb een user benchmark gedraaid een daar kwamen de volgende scores uit: http://www.userbenchmark.com/UserRun/5044760
Ik heb wat zitten google'n en daar zag ik enkele dingen staan van mogelijke Wattage te kort van de PSU.

Kan het zijn dat mijn PSU het niet trekt?

Mijn systeem:
CPU: FX-8350
GPU: Club3D 7870 XT
Mobo: MSI 970 Gaming
RAM: Corsair XMS3 8GB (2x4)
Opslag: 2x HDD + 1x SSD
PSU: XFX Pro550W

[ Voor 6% gewijzigd door Nindoooo op 17-09-2017 20:41 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Op welke settings probeer je PUBG te spelen? Ik hoop redelijk laag met de graka.

Kun je ook de "foto" gewoon als link plaatsen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Damic op 17-09-2017 18:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je voeding trekt het prima, die zorgt eigenlijk nooit voor lage FPS; een matige of te zwakke voeding leidt eerder tot symptomen als een pc die plotseling uitvalt of freezed.

De game PUBG is/was altijd vrij slecht geoptimaliseerd. Hoe staan de ingame video settings? Je moet vrees ik echt op low of medium settings spelen met een relatief trage 8350 (zeer matige single core prestaties) en verouderde 7870 die maar 2GB vram bezit. Het zijn beide gewoon geen hoogvliegers voor zware games waarbij vooral je videokaart veel tekort schiet.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 17-09-2017 19:24 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PUBG is gewoon matig geoptimaliseerd, op zijn best. Vervolgens zit je al met oude hardware hoor. De FX8530 was nooit echt een hoogvlieger. De 7870 was een geweldige kaart, in 2012, nu niet echt meer. Als je echt PUGB wil gaan spelen, dan is het denk ik tijd voor een nieuw systeem. Helaas zijn RAM en GPU prijzen op het moment behoorlijk op hol geslagen. :/

Aan de andere kant, als je toch al bereid bent geweest om AMD systeem te bouwen en te gebruiken, dan is dit wel het moment met Ryzen. Helaas zijn veel mensen daar panisch voor, om weet ik veel wat voor reden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Nindoooo
Bedankt voor de reacties!

Ik weet inderdaad dat de game slecht geoptimaliseerd is, echter heb ik met deze videokaart i.c.m. een i5-4670K altijd rond de 40-50 fps gehad.

Hebben jullie nog een verklaring voor het feit dat ik een zeer slechte score heb in tegen stelling tot andere gebruikers bij userbenchmark?

• Nindoooo
DaniëlWW2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:40:
PUBG is gewoon matig geoptimaliseerd, op zijn best. Vervolgens zit je al met oude hardware hoor. De FX8530 was nooit echt een hoogvlieger. De 7870 was een geweldige kaart, in 2012, nu niet echt meer. Als je echt PUGB wil gaan spelen, dan is het denk ik tijd voor een nieuw systeem. Helaas zijn RAM en GPU prijzen op het moment behoorlijk op hol geslagen. :/

Aan de andere kant, als je toch al bereid bent geweest om AMD systeem te bouwen en te gebruiken, dan is dit wel het moment met Ryzen. Helaas zijn veel mensen daar panisch voor, om weet ik veel wat voor reden.
Ik ben van plan dit systeem te verkopen en voor een nieuw systeem te gaan met de nieuwe generatie intel processors die 5 oktober geintroduceerd gaan worden. Dit in combinatie met Vega ivm een freesync scherm dat ik al thuis heb.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Ik draai zelf een fx-8320 met een r9 280x en pubg loopt bij mij een flink stuk beter, ik denk dus dat je cpu niet het probleem is.
Ik speel op 1440p met alles op low tot medium en haal gemiddeld 40-55 fps

Edit: wel met screenscale op 90%

[ Voor 8% gewijzigd door Flamesz op 17-09-2017 19:57 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom heb je de 4670k weg gedaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Nindoooo
Flamesz schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:54:
Ik draai zelf een fx-8320 met een r9 280x en pubg loopt bij mij een flink stuk beter, ik denk dus dat je cpu niet het probleem is.
Ik speel op 1440p met alles op low tot medium en haal gemiddeld 40-55 fps

Edit: wel met screenscale op 90%
Daarom denk ik dus wel dat mijn CPU het probleem is, hij haalt niet wat hij moet halen....

• Nindoooo
Damic schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:55:
Waarom heb je de 4670k weg gedaan?
Die heb ik aan iemand anders gegeven, omdat ik t.z.t. toch ga upgraden.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:19
Nindoooo schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:33:
[...]

Daarom denk ik dus wel dat mijn CPU het probleem is, hij haalt niet wat hij moet halen....
Het kan inderdaad dat je CPU een probleem heeft, maar wat ik bedoel te zeggen is dat als hij goed werkt hij sowieso 60 fps op 1080p low moet kunnen halen.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je zien als je game aan je cpu/gpu load.

ps. er staat rechts boven je post een Wijzig link, gebruik deze aub

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 17-09-2017 20:37 ]

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 12:03
Nindoooo schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:33:
[...]

Die heb ik aan iemand anders gegeven, omdat ik t.z.t. toch ga upgraden.
Zonde...stuk rapper dan die fx8350.....

Hallo

• Nindoooo
Flamesz schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:35:
[...]

Het kan inderdaad dat je CPU een probleem heeft, maar wat ik bedoel te zeggen is dat als hij goed werkt hij sowieso 60 fps op 1080p low moet kunnen halen.
Ja precies, daarom vind ik het zo raar ;)

• Nindoooo
mach2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:38:
[...]

Zonde...stuk rapper dan die fx8350.....
Ja is maar tijdelijk hoor haha! Zodat ik zelf de PC klaar kan maken voor verkoop

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Throttled die 8350 niet gewoon als een malle?

Ding is toch lichtelijk berucht dat hij een goede VRM voorziening nodig heeft en/of goede koeling?

Gabriël AM5

• Nindoooo
Damic schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:36:
Kun je zien als je game aan je cpu/gpu load.

ps. er staat rechts boven je post een Wijzig link, gebruik deze aub
Excuses
sapphire schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:49:
Throttled die 8350 niet gewoon als een malle?

Ding is toch lichtelijk berucht dat hij een goede VRM voorziening nodig heeft en/of goede koeling?
Blijft op 50 graden zitten tijdens load

• Nindoooo
Na een paar keer alt+tab schiet de fps naar 30 en blijft daar ook hangen. CPU gebruik rond de 80% en GPU ook rond de 80% nu....

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Laat gpu-z in de achtergrond draaien moet je niet alt-tab doen ;), maar 80/80 is redelijk hoog en dan nog die Killer nic.

Het is toch het spel dat de grootste cpu gebruiker is op het moment en niet een zij programma.

• Nindoooo
Damic schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:00:
Laat gpu-z in de achtergrond draaien moet je niet alt-tab doen ;), maar 80/80 is redelijk hoog en dan nog die Killer nic.

Het is toch het spel dat de grootste cpu gebruiker is op het moment en niet een zij programma.
Dit is ook meer wat ik verwachtte inderdaad

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat voor koeler heb je? Eentje die de VRMs ook koelt of blijft daar gewoon (veel te) warme lucht hangen?
Dat zie je niet in de sensoren als de VRMs overhitten maar met een FX cpu is het 9 van de 10 keer de VRMs...

Fixing things to the breaking point...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@RGAT ik had om mijn mobo ook een sensor op de vrm's zitten en daar kon ik bij overklok en continu load wel de temp zien op lopen tot 100°C (was een pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Damic schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:14:
@RGAT ik had om mijn mobo ook een sensor op de vrm's zitten en daar kon ik bij overklok en continu load wel de temp zien op lopen tot 100°C (was een pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0.
Wat een ripoff, mijn non-R2 had het niet :+ Had gelukkig daar ook geen throttling maar blijkbaar kan er wel een VRM sensor zijn :)

Fixing things to the breaking point...

• Nindoooo
RGAT schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:08:
Wat voor koeler heb je? Eentje die de VRMs ook koelt of blijft daar gewoon (veel te) warme lucht hangen?
Dat zie je niet in de sensoren als de VRMs overhitten maar met een FX cpu is het 9 van de 10 keer de VRMs...
Ik heb gewoon een stock koeler erop zitten, wat je zegt zou dus goed kunnen. Kan ik dit op een of andere manier testen?

Edit: Heb al iets gevonden. Ik ga kijken of mijn CPU wordt terug geclocked tijdens heavy load

Edit 2: CPU draait nu standaard op 1,32Ghz??? Heb de fan control van de CPU op maximaal gezet, maar hij blijft op 1,32Ghz

[ Voor 19% gewijzigd door Nindoooo op 17-09-2017 22:49 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
@Nindoooo , quote in het vervolg gewoon 2 of meerdere quotes in 1 post. Meerdere keren achter elkaar reageren wordt als erg storend ervaren.

Ook als je binnen 24u nog een keer post voordat iemand anders heeft gepost, verwachten we dat je je laatste post aanpast.

Je ziet niet voor niets onderstaande banner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nindoooo schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:25:
[...]

Ik heb gewoon een stock koeler erop zitten, wat je zegt zou dus goed kunnen. Kan ik dit op een of andere manier testen?

Edit: Heb al iets gevonden. Ik ga kijken of mijn CPU wordt terug geclocked tijdens heavy load

Edit 2: CPU draait nu standaard op 1,32Ghz??? Heb de fan control van de CPU op maximaal gezet, maar hij blijft op 1,32Ghz
Probeer dan eens in Windows je energie beheer op maximale prestaties te zetten en C&Q uit in het bios. Dan moet je proc. toch echt op de gebruikelijke snelheid draaien.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:24
Nindoooo schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:25:
[...]

Klinkt als een vrm throttling probleem..

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

loki504 schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:29:
[...]

Klinkt als een vrm throttling probleem..
Ik (of all people :P ) twijfel daar wel een beetje aan.
Op stock snelheid, met een stock koeler (dus wel airflow over de VRM's) zou dat niet zo snel gebeuren met dit betreffende bord (als ik het VRM gedeelte bekijk, zal het iets van een 6 fase VRM zijn, heb zo geen reviews nageslagen), wat voor een stock FX 8000 toch zou moeten willen werken.

Vind het echter verdachter, dat het ding schijnbaar vast zit op die 1,3Ghz, maar wel dikke 50ºC word.... zou dus misschien eerder zoeken in de montage van de koeling (of het is foute software uitlezing, bij AMD CPU's moet je ene keer bij 'core' kijken, andere keer bij 'package' , en bij sommige modellen klopt er helemaal geen biet van; 80ºC idle bijvoorbeeld).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:24
@Nemesizz oops ik ging er vanuit alleen onder load. Maar dit is mogelijk wel de oplossing.
http://www.tomshardware.c...-stuck-clocked-32ghz.html

Switch the pc off
Open the side of the case.
Just below the big 24 pin atx power connector there is a small vertical switch markes slow mode.

Flick it to the off position (from memory I think it's down )

Reboot , see what happens.

/edit. het knopje zit net boven sysfan 2

[ Voor 4% gewijzigd door loki504 op 18-09-2017 20:13 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

@loki504
offtopic:
Doet een beetje denken aan de ouderwetse 'turbo' knop die op 386 en 486's soms aanwezig was :P 'Turbo' was eerder een slow-mode

• Nindoooo
loki504 schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:11:
@Nemesizz oops ik ging er vanuit alleen onder load. Maar dit is mogelijk wel de oplossing.
http://www.tomshardware.c...-stuck-clocked-32ghz.html

Switch the pc off
Open the side of the case.
Just below the big 24 pin atx power connector there is a small vertical switch markes slow mode.

Flick it to the off position (from memory I think it's down )

Reboot , see what happens.

/edit. het knopje zit net boven sysfan 2
Ja dit was ik vandaag ook tegengekomen, toen ik thuis kwam meteen gekeken, maar helaas staat hij gewoon in default mode :|
Modbreak:@Nindoooo , quote in het vervolg gewoon 2 of meerdere quotes in 1 post. Meerdere keren achter elkaar reageren wordt als erg storend ervaren.

Ook als je binnen 24u nog een keer post voordat iemand anders heeft gepost, verwachten we dat je je laatste post aanpast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ewAJzeiXbWSoJWv2yXENZNMP/full.png

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 19-09-2017 08:16 ]

• Nindoooo
Nemesizz schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:04:
[...]

Ik (of all people :P ) twijfel daar wel een beetje aan.
Op stock snelheid, met een stock koeler (dus wel airflow over de VRM's) zou dat niet zo snel gebeuren met dit betreffende bord (als ik het VRM gedeelte bekijk, zal het iets van een 6 fase VRM zijn, heb zo geen reviews nageslagen), wat voor een stock FX 8000 toch zou moeten willen werken.

Vind het echter verdachter, dat het ding schijnbaar vast zit op die 1,3Ghz, maar wel dikke 50ºC word.... zou dus misschien eerder zoeken in de montage van de koeling (of het is foute software uitlezing, bij AMD CPU's moet je ene keer bij 'core' kijken, andere keer bij 'package' , en bij sommige modellen klopt er helemaal geen biet van; 80ºC idle bijvoorbeeld).
Welke software kan ik het beste gebruiken in dit geval? En waar moet ik dan opletten?

Edit: OCCT geeft een package temp van 14 graden aan
Modbreak:@Nindoooo , quote in het vervolg gewoon 2 of meerdere quotes in 1 post. Meerdere keren achter elkaar reageren wordt als erg storend ervaren.

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 19-09-2017 08:17 ]

• Nindoooo
Het probleem lijkt te zitten bij de optie CPU Smart Protection. Als ik deze disable loopt hij op de normale 4.0 Ghz. Is dit niet schadelijk voor mijn PC? Idle rond de 40 graden nu, onder full load stresstest 60-65 graden

[ Voor 48% gewijzigd door br00ky op 19-09-2017 08:17 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Je lijkt ook een probleem met je browser te hebben, schijnbaar werkt de edit knop niet goed :?

Gabriël AM5

• jonathan2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-04-2024
Nindoooo schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:14:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe PC samengesteld uit (iets) oudere onderdelen. Ik heb geprobeerd om PlayerUnkown's Battlegrounds te spelen, echter kom ik maar op 1-20 FPS uit, niet te spelen dus. Het systeem voelt ook erg traag aan. Ik denk dat mijn CPU mijn andere componenten bottleneckt. Ik heb een user benchmark gedraaid een daar kwamen de volgende scores uit: http://www.userbenchmark.com/UserRun/5044760
Ik heb wat zitten google'n en daar zag ik enkele dingen staan van mogelijke Wattage te kort van de PSU.

Kan het zijn dat mijn PSU het niet trekt?

Mijn systeem:
CPU: FX-8350
GPU: Club3D 7870 XT
Mobo: MSI 970 Gaming
RAM: Corsair XMS3 8GB (2x4)
Opslag: 2x HDD + 1x SSD
PSU: XFX Pro550W
hallo,

ik heb zelf een oudere amd processor,
en 2 videokaarten:
xfx 7970
gtx 950

en in dat systeem zit maar een 500Watt voeding.

dan zou je denken dat de jou 550Watt voeding dat prima zou moeten trekken

Met vriendelijke groet,

Jonathan Janse

jonathan

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:27
jonathan2000 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:30:
[...]

hallo,

ik heb zelf een oudere amd processor,
en 2 videokaarten:
xfx 7970
gtx 950

en in dat systeem zit maar een 500Watt voeding.

dan zou je denken dat de jou 550Watt voeding dat prima zou moeten trekken

Met vriendelijke groet,

Jonathan Janse
Een 500/550w voeding voor een systeem waar 2 mid/high end videokaarten in zitten is vaak wel krap en soms te weinig.
Maak anders even zelf een topic aan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1