Vervangen onderdelen printplaat vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Sinds een stroomstoring is een onderdeel van de printplaat van de vaatwasser doorgebrand. Zie onderstaande afbeeldingen. Hij deed het nog wel volledig, alleen hij begon te stinken naar kortsluiting :X . Vaatwastype is: White-line by Vestel DW-CII. Ik zou graag deze willen repareren.
  1. Welk onderdeel is er doorgebrand (ik kan niet 123 op de naam komen?)
  2. Is het voldoende als ik alleen dit onderdeel vervang (ik kan solderen :) .
  3. Weet iemand welk onderdeel/type ik moet hebben? Een niet doorgebrande printplaat is hier te vinden: http://htebilisim.com/ind...uct/product&product_id=76. Alleen niet duidelijk genoeg om het typenummer af te lezen.
Als iemand mij op weg kan helpen met bovenstaande vragen, heel graag!
vaatwasser printerplaat
vaatwasser printerplaat
vaatwasser printerplaat

[ Voor 13% gewijzigd door Bliksem B op 17-09-2017 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
Foto van een vergelijkbaar PCB: Vestel 30410757

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrobeyaz.com/image/cache/catalog/05062010205-766x1000.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-09-2017 16:48 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Het is een keramische condensator. De waarde staat er op, maar is nu natuurlijk niet meer te lezen.
Ik zou op het serienummer van de printplaat googlelen, misschien dat je een foto kan vinden en daar de waarde van af kan lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 17-09-2017 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het kan ook een varistor zijn, die beschermt tegen overspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:04
Het lijkt me eerder een VDR inderdaad, om de contacten van het relais te beschermen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Dat zou inderdaad ook kunnen. In elkgeval, probeer een foto te vinden van een zelfde printplaat waar de waarde is af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
job schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:57:
Dat zou inderdaad ook kunnen. In elkgeval, probeer een foto te vinden van een zelfde printplaat waar de waarde is af te lezen.
Die zijn er dus niet... Wanneer ik zoek op 32001608, krijg ik alleen bovenaanzichtfoto's. Daar heb ik dus niks aan.

Begrijp ik dus goed dat er meerdere type VDR's zijn? Ik hoopte morgen bij de electronica winkel een onderdeel te kunnen kopen en het direct gemaakt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:01
Wat bedient het relais?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gok ook op een varistor. Bij 230v circuit zou de logische waarde zijn ca 325V.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 17-09-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Sethro schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:29:
Ik gok ook op een varistor. Bij 230v circuit zou de logische waarde zijn ca 325V.
Maakt het überhaupt iets uit? zal 300 ook kunnen? Ik lees namelijk op https://geekhack.org/index.php?topic=45464.0 dat een varistor een vorm van bescherming is voor je printerplaat. Een Opzich logisch want door de stroming kwam er volgens de electriciën 380 op de nullijn o.i.d. We hoorden ook een plof toen we op een gegeven moment weer een groep wouden inschakelen. Dat zal deze wel geweest zijn :X .

Volgens de website is een varistor niet perse noodzakelijk voor de werking van de vaatwasser. Dat klopt ook wel, want hij deed het ook gewoon nog gisteren. Hij begon alleen te stinken.... Echter de stekker van een verdeeldoos werd wel heel warm! Nu is mijn vraag, zou een 300v of 325v varistor voldoende zijn? De relais gaat trouwens naar de 250-310v iets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Minimaal 325v want dat is de piek van 230v. Dus liever 350 en 400v kan ook evt. Bij minder dan 325v zal die in de normale situatie al in beveiliging springen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 18-09-2017 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Sethro schreef op maandag 18 september 2017 @ 06:51:
Minimaal 325v want dat is de piek van 230v. Dus liever 350 en 400v kan ook evt. Bij minder dan 325v zal die in de normale situatie al in beveiliging springen.
Ik zal morgen eens kijken of er 1 kan scoren. Echter, aangezien de vaatwasser gewoon nog werkte. Is het raadzaam om de MOV af te knippen en zonder MOV zijn dienst te laten doen. Zoals ook wordt geadviseerd op https://geekhack.org/index.php?topic=45464.0 ? Zo vermijd ik een hoop gedoe. Ik kan in de regio Rotterdam niet 1 fatsoenlijke winkel vinden die vandaag open is en een MOV heeft. Iedereen raad CONRAD aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Bliksem B schreef op maandag 18 september 2017 @ 15:46:
[...]

Ik zal morgen eens kijken of er 1 kan scoren. Echter, aangezien de vaatwasser gewoon nog werkte. Is het raadzaam om de MOV af te knippen en zonder MOV zijn dienst te laten doen. Zoals ook wordt geadviseerd op https://geekhack.org/index.php?topic=45464.0 ? Zo vermijd ik een hoop gedoe. Ik kan in de regio Rotterdam niet 1 fatsoenlijke winkel vinden die vandaag open is en een MOV heeft. Iedereen raad CONRAD aan.
Je draait dan zonder de beveiliging die je eerder al nodig hebt gehad.

Zelf zou ik er geen moeite mee hebben voor een paar dagen maar uiteindelijk zou ik het wel fixen.

Alternatieve opties voor onderdelen: rs components, farnell of eBay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
relais is voor de verwarming en de varistor is 275V ac. Je hebt duidelijk een spanningspiek gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
bgttje schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:27:
relais is voor de verwarming en de varistor is 275V ac. Je hebt duidelijk een spanningspiek gehad.
Daar was ik mij van bewust 8) . What gived it away? Mijn lampen begonnen te knipperen, de subwoofer klonk alsof deze ging ontploffen en er kwamen vonken af van de nooodverlichting d:)b .

Oorzaak: de 0-lijn was niet goed aangesloten. Hierdoor krijg je inderdaad spanningspieken. Dit zou niet mogen en een was een fout van de elektricien die dit ooit heeft aangesloten bij ons. (ik woon trouwens in een voormalige basisschool uit 1987.

Sethro schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:46:

[...]

Je draait dan zonder de beveiliging die je eerder al nodig hebt gehad.

Zelf zou ik er geen moeite mee hebben voor een paar dagen maar uiteindelijk zou ik het wel fixen.

Alternatieve opties voor onderdelen: rs components, farnell of eBay :)
Zoals je kunt lezen hierboven, was dit een uitzonderlijk geval. Ik verwacht niet dat dit nog een keer gaat gebeuren in mijn gehele leven.
Pagina: 1