Oude centraaldoos openen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
Weet iemand hoe ik de centraaldoos op de foto's open kan krijgen? Ik krijg hem niet open. In de gaten heb ik geen schroefkop kunnen ontdekken. Aan de randen is ook geen naaf te zien wat zou suggereren dat er helemaal geen losse deksel op zit.

Foto 1
Foto 2

Op deze foto zie je dat iemand anders ook moeite had en hem maar creatief heeft geopend.. Die mag ik dus ook gaan vervangen.

Het is met niet gelukt om op internet een zelfde centraaldoos te vinden. Ik vermoed dat deze uit de jaren 50-70 stamt.

Beste antwoord (via boyd91 op 17-09-2017 16:36)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Het deksel zit aan de andere kant, aan de onderkant dus?

Je komt normaal bij de centraaldoos door de lamp te demonteren, niet door de vloer erboven open te breken

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Xander
Het deksel zit aan de andere kant, aan de onderkant dus?

Je komt normaal bij de centraaldoos door de lamp te demonteren, niet door de vloer erboven open te breken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
Ja goed punt inderdaad.

Het is een beetje een interessante constructie geworden hier. Mijn appartement had vroeger een 2e verdieping. Dat is nu niet meer en de 2e verdieping is helemaal gestript (incl. de vloer). In mijn appartement is een verlaagd plafond geplaatst. Dat verlaagde plafond ligt bezaaid met bouwafval omdat ook het originele plafond op sommige plaatsen is opengebroken voor het installeren van ventilatiesystemen. Dat verlaagde plafond open ik dus liever niet.

De centraaldoos zit op het originele plafond vastgemaakt. Ze hebben de draden voor de lamp via een leiding gewoon doorgetrokken naar het verlaagde plafond.

Ik wil een nuldraad naar de schakelaar trekken en daarvoor moet dus die centraaldoos open. Ik ben bang dat ik dan toch het verlaagde plafond er uit moet halen om er uberhaupt bij te kunnen komen. Of heb je andere ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door boyd91 op 17-09-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:23

Wish

ingwell

Anders Dremel je hem open? (wel ff met de stroom eraf). Verdient geen schoonheidsprijs, maar wellicht minder gedoe dan het plafond er weer uit halen..

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
boyd91 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:10:
De centraaldoos zit op het originele plafond vastgemaakt. Ze hebben de draden voor de lamp via een leiding gewoon doorgetrokken naar het verlaagde plafond.
Tja, dat is dus niet hoe het hoort. Het was destijds waarschijnlijk minder werk dan het netjes oplossen, maar als je er ooit nog eens bij moet zijn dan is het lastig. ;) Verbindingen moeten gewoon bereikbaar blijven.
Ik wil een nuldraad naar de schakelaar trekken en daarvoor moet dus die centraaldoos open. Ik ben bang dat ik dan toch het verlaagde plafond er uit moet halen om er uberhaupt bij te kunnen komen. Of heb je andere ideeen?
Tja, wederom niet hoe het hoort... Maar bij die andere kabeldoos heb je een mooi voorbeeldje hoe het ook kan? Het verdient geen schoonheidsprijs nee. ;) Als je er van boven goed bij kunt en dat in de toekomst ook zo blijft dan zou ik die centraaldoos vervangen door een lasdoos met deksel aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zit daar nou rood tussen? In dat geval is de bedrading aardig op leeftijd (voor 1970). Volgens mij ook stalen buizen?
In ieder geval even opletten met de draden als het inderdaad zo oud is. Denk je een nul te trekken en heb je fase te pakken!

Edit, nuldraad naar schakelaar :?

[ Voor 7% gewijzigd door evilution op 17-09-2017 16:30 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
evilution schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:28:
Zit daar nou rood tussen? In dat geval is de bedrading aardig op leeftijd (voor 1970). Volgens mij ook stalen buizen?
In ieder geval even opletten met de draden als het inderdaad zo oud is. Denk je een nul te trekken en heb je fase te pakken!
Dat klopt, het is oude bedrading en ook de buizen zijn nog van staal. Ik heb al eerder wat wijzigingen gedaan en hou er onder het mom van 'better safe than sorry' steeds een schema bij van de pre-1970 kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
Xander schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:22:
Tja, wederom niet hoe het hoort... Maar bij die andere kabeldoos heb je een mooi voorbeeldje hoe het ook kan? Het verdient geen schoonheidsprijs nee. ;) Als je er van boven goed bij kunt en dat in de toekomst ook zo blijft dan zou ik die centraaldoos vervangen door een lasdoos met deksel aan de bovenkant.
Het lijkt me inderdaad de weg van de minste weerstand. Bedankt voor je hulp! Ik markeer het eerste antwoord als 'Beste antwoord' omdat die het best aansluit op mijn vraag in de opening post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29
Hij wil er vast een stopcontact van maken of een klikaanklikuit schakelaar monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
PhilipsFan schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:36:
[...]

Hij wil er vast een stopcontact van maken of een klikaanklikuit schakelaar monteren :)
Yes, ik ga er een Sonoff Touch in monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je tegenaan zit te kijken is een "centraaldoos met ongelijke spruiten" (tik dit maar eens in bij een zoekmachine). De centraaldozen die je dan tegenkomt zijn overwegend blauw en altijd van kunststof.

Deze centraaldozen zijn gemaakt om tegen de de latten van een verlaagd plafond te schroeven in geval van bijvoorbeeld een gipsplafond. De ongelijke spruiten zorgen er voor dat je deze centraaldoos zowel van onder als van boven tegen het rachelwerk kunt plaatsen.

Op je foto's te zien heb je de vloer van de verdieping boven je open gemaakt om bij de centaaldoos te komen. Dat betekent dat het deksel aan de andere kant zit, en dus zoals al genoemd, je de doos open moet breken...

Waar je absoluut rekening mee moet houden is dat je de isolatie van je nieuwe bedrading niet beschadigt in verband met de stalen leidingen.

Wat ik je nog wel moet vermelden is dat je volgens de NEN1010 het deel van de installatie waarin je wijzigingen brengt in z'n geheel moet wijzigen. Dat betekent dat wanneer je er 1 draad bij in wilt trekken je deze draad van van de huidige kleuren moet zijn én dat je de andere draden in diezelfde leiding óók moet vervangen voor draden met de huidige kleurcodering. Het is ook absoluut niet aan te raden om in een buis met bedrading een extra draad bij te trekken, zeker niet met een trekveer. De kans dat je isolatie beschadigt en is erg groot, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
sypie schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:52:
Waar je tegenaan zit te kijken is een "centraaldoos met ongelijke spruiten" (tik dit maar eens in bij een zoekmachine). De centraaldozen die je dan tegenkomt zijn overwegend blauw en altijd van kunststof.

Deze centraaldozen zijn gemaakt om tegen de de latten van een verlaagd plafond te schroeven in geval van bijvoorbeeld een gipsplafond. De ongelijke spruiten zorgen er voor dat je deze centraaldoos zowel van onder als van boven tegen het rachelwerk kunt plaatsen.

Op je foto's te zien heb je de vloer van de verdieping boven je open gemaakt om bij de centaaldoos te komen. Dat betekent dat het deksel aan de andere kant zit, en dus zoals al genoemd, je de doos open moet breken...

Waar je absoluut rekening mee moet houden is dat je de isolatie van je nieuwe bedrading niet beschadigt in verband met de stalen leidingen.

Wat ik je nog wel moet vermelden is dat je volgens de NEN1010 het deel van de installatie waarin je wijzigingen brengt in z'n geheel moet wijzigen. Dat betekent dat wanneer je er 1 draad bij in wilt trekken je deze draad van van de huidige kleuren moet zijn én dat je de andere draden in diezelfde leiding óók moet vervangen voor draden met de huidige kleurcodering. Het is ook absoluut niet aan te raden om in een buis met bedrading een extra draad bij te trekken, zeker niet met een trekveer. De kans dat je isolatie beschadigt en is erg groot, met alle gevolgen van dien.
Bedankt voor je tips. Ik heb in andere situaties inderdaad niet alleen een draad toegevoegd maar meteen alle draden in die leiding vervangen. Dat ben ik nu ook van plan.
Pagina: 1