Condenser Mic PC aansluiten, aansluit advies i.v.m ruis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-10-2020
Hallo,
Ik ben al een poos bezig met het correct proberen aan te sluiten van een condensator microfoon aan een PC, wat maar niet wil lukken. Ik blijf een zwak signaal met veel ruis houden. Omdat ik vrij nieuw ben op dit gebied zie ik door de bomen het bos niet meer wanneer ik het probleem probeer te zoeken. Vandaar mijn vraag.

De microfoon is een Power Dynamics PDS M01. Deze is verbonden aan een Behringer PS400 fantoomvoeding, die met een verloopstekker (XLR > Mini Jack) is verbonden aan de PC.
Het is geen top-of-the-line materiaal, maar voor mijn sporadisch gebruik prima.

Wanneer ik geluid opneem komt het signaal erg zwak binnen. Zodra ik het versterk in Audacity komt de opname amper boven het ruis uit. Ruisonderdrukking werkt af en toe, maar zorgt er al snel voor dat de opname klinkt als een Skype gesprek op een inbelmodem.

Nu lees ik online dat heel veel mensen een Audio Interface gebruiken. Kan iemand mij vertellen of zo'n apparaat een wereld van verschil kan maken? Of is het zo dat als het geluid beroerd klinkt via de PC, dat het amper verbeterd zal zijn? Voordat ik er één aanschaf wil ik graag weten of het nut heeft.
Ik heb een losse geluidskaart van Terratec in de PC zitten, maar deze klinkt amper beter dan de onboard geluidskaart.

Ooit heb ik redelijke audio kunnen opnemen. Er was toen ook ruis, maar lang niet zo heftig als nu. Ik snap ook niet hoe dat komt omdat de microfoon en de bekabeling in tussentijd nooit is verplaatst.

Weet iemand raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-10 10:23

TommieW

Numa numa.

Waarschijnlijk kan je computer niet genoeg stroom leveren voor de microfoon. Het lijkt er op dat je inderdaad een audio interface moet hebben. Mogelijk interessant filmpje: YouTube: Best Way to Connect XLR Mic to Computer

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb hiervoor in het verleden een Mackie analoge mixer gebruikt die fantoomvoeding kan leveren (indien nodig). Kost een paar tientjes, maar dan heb je ook wat.
Je pc kan dat inderdaad niet zelf.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:58
Maar @DirtyBird , daar heeft hij toch juist die Behringer PS400 voor? Overigens blijft een goedkoop mixertje een goed idee want a. Goedkoop en b. Veelzijdig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Welke input gebruik je op je PC? Het klinkt een beetje alsof je een line input gebruikt; dat gaat niet werken want een microfoon geeft (zoals je merkt) daar een veel te zacht signaal voor. Je moet een mic input gebruiken of, als je die niet hebt, een mic voorversterker.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobville
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-10-2020
Bedankt voor alle reacties!
Het lijkt er op dat ik het probleem gevonden heb. Erg stom, blijkbaar zat het schakelaartje op de Behringer niet helemaal lekker en stond deze op 12v i.p.v. 48v. Het geluid komt er nu netjes doorheen. Ook heb ik ditmaal de jack vanuit de voeding in de onboard geluidskaart gestoken i.p.v. de Terratec. Merkwaardig genoeg zorgt dit voor veel minder ruis en zit er ook geen offset in de audio.

Desondanks lijkt mij een interface toch handig met de extra controle die je over de audio hebt. Fijn om te weten dat het toch een verschil kan maken. Nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Met een losse preamp kan je zelf de gain instellen. Voldoende gain is een voorwaarde om boven de ruisvloer uit te komen met je signaal.
Pagina: 1