Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

openconnect linux mint

Pagina: 1
Acties:
  • 519 views

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 23:46
Ik probeer op een linux mint laptop verbinding te maken met de training portal van mijn nieuwe baan

training.bedrijfsnaam.local

Hiervoor ben ik verbonden met ams03.remote.bedrijfsnaam.com via openconnect. de verbinding komt gewoon tot stand en ik kan normale websites ook gewoon bereiken.

Echter de interne websites .local werken niet. De interne site die ook alleen via ssl VPN te bereiken is werkt wel en kan ik ook gewoon op inloggen.

Is dit wellicht een VPN issue? Het is bekend dat door de DNS techniek die google chrome gebruikt de .local sites idd niet werken. Maar ik probeer dit in firefox.

Iemand een suggestie? De bedrijfs helpdesk is helaas niet te bereiken op zondag en ik heb morgen een examen.

Ik gebruik de DNS servers van xs4all https://www.xs4all.nl/klant/servers.htm in resolv.conf

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een beetje dom om dit een dag voorafgaand aan je examen te testen. Maar zonder informatie over de interne inrichting van het netwerk kunnen we hier niets over zeggen.

Ik raad je aan om dit toch echt te beleggen bij de interne automatisering. Sterker nog, als jij niet de persoon bent die dit beheert, dan heeft een topic op GoT ook niet heel veel zin :)

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 15:48
Wat je kunt proberen is om even te kijken in de cli wat het resultaat is wanneer je "nslookup training.bedrijfsnaam.local" uitvoert. Krijg je geen IP adres terug? Dan maak je geen gebruik van de locale DNS-servers van het bedrijf en kan hij het ".local" adres niet resolven.

Wat je in dat geval kan doen, is even kijken of een ander device uit het interne netwerk het wel kan resolven. Bijvoorbeeld de .1 of .254 . Als jij bijvoorbeeld een IP adres toegekend hebt gekregen van 192.168.1.X, dan zal 192.168.1.1 of 192.168.1.254 vaak de gateway voor het subnet zijn. Wat je kunt proberen is om het volgende uit te voeren:

"nslookup training.bedrijfsnaam.local 192.168.1.1" (of .254)

Geeft dat wél een IP adres terug? Stel dan even tijdelijk dit IP als DNS-server in.

[ Voor 0% gewijzigd door tagican op 18-09-2017 20:16 . Reden: Ugh.. OS typo. cmd.exe vervangen met "cli" ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00
Je geeft hier zelf het antwoord?

Logischerwijs moet je DNS via de VPN lopen om het te laten werken. Het feit dat het nu niet werkt geeft al aan dat het niet gebeurt. Tijd om je resolv.conf aan te passen, of je VPN client zo af te richten dat hij eventuele gepushte DNS-servers accepteert.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Omdat er linux op een laptop draait is het nog niet meteen PNS ;)
Je interne IT omgeving maakt gebruik van interne domein namen, dan zul je dus ook de interne DNS moeten gebruiken.
Probeer, zoals aangegeven, eerst te kijken of je uberhaupt de FQDN kunt resolven - kleine kans omdat je een publieke DNS server gebruikt.

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.