Speakers brommen (ritmisch) - HDMI Intel NUC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
Ik zit met een probleem en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Ik heb een nieuw audio setje gekocht:
- Marantz SR7011
- REL T7I Sub
- 2x Focal Aria 926s
- 2x Focal Aria 900 surrounds

Nu heb ik mijn Intel NUC erop aangesloten via een HDMI kabel en zodra ik de power inschakel van de NUC beginnen mijn speakers te brommen (rommelen) ritmisch gekraak. Zelfs als mijn versterker in standby staat, springt de subwoofer aan en begint te rommelen.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
- vervangen HDMI kabel --> zelfde resultaat
- vervangen NUC (door een andere NUC) --> zelfde resultaat
- vervangen voeding NUC --> zelfde resultaat
- NUC voeding met haspel naar andere groep --> zelfde resultaat

Verder getest:
- De KPN box die ook via HDMI aangesloten zit op de versterker geeft geen ritmisch gebrom.
- mijn laptop via HDMI geeft geen ritmisch gebrom.

Ik ben lost en snap er niets meer van. Wil eventueel wel een nieuw mediacenter aanschaffen maar ben bang voor hetzelfde eufel.

Hulp is zeeeeer gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Relaxed2000 op 17-09-2017 15:35 . Reden: Per ongeluk op enter gedrukt tijdens het maken van het topic ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aardlus op je NUC of een stroomkabel langs je speakerkabels. Zorg eens dat je die stroomkabels fysiek vrij hebt lopen van de HDMI connectie en van je speakers. Bromt ie dan nog dan heb je in dit geval idd een aardlus te pakken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
De stroomkabels liggen fysiek volledig vrij van de HDMI connectie en van de speakers...

Want zelfs als ik mijn NUC via HDMI aan de TV koppel (TV is gekoppeld met de versterker) dan treedt bovenstaande ook op.

Dan heb ik blijkbaar een aardlus te pakken... hoe kan het dan dat mijn NUC wel een aardlus veroorzaakt maar andere devices niet?

En hoe los je een aardlus op? Er zit om de voedingskabel van de NUC wel zo'n magneetdingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 11:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een stroomkabel langs de speakerkabels kan geen kwaad. De kabel van mijn stekkerdoos (waar de gehele hi-fi set op is aangesloten) loopt langs de speakerkabel van één van de fronts en zorgt niet voor storingen.
Het heeft óf geen invloed óf kabels zijn tegenwoordig afdoende afgeschermd. En ik heb gewoon dikke dropveterspeakerkabel van 4 euro de meter.

Probeer je NUC eens te aarden? Dus simpel kabeltje van je chassis (of als deze niet van metaal is, een metalen deel van het moederbord b.v.) naar b.v. een radiator(pijp).

Overigens heb ik hier zelf ook een NUC aan mijn set hangen en geen problemen. Ik heb deze wel een een custom metalen en fanless behuizing gebouwd.

Is jouw NUC zo'n kant en klaar exemplaar? Of ook een zelfbouw. Dan kan het zijn dat het moederbordje niet correct in de behuizing is geplaatst.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
De NUC is een originele... Heb er zelfs 2. Beide exact hetzelfde probleem.

Helaas woon ik in een nieuwbouw huis waar geen radiator buis aanwezig is :(

Ik kan eventueel een lange kabel trekken naar de meterkast. Maar het probleem doet zich pas voor op het moment dat de HDMI stekker de output HDMI van de NUC raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Ik heb nog iets verder getest. Het is blijkbaar toch alleen maar mijn subwoofer die kraakt. Het maakt dan verder niet uit of de versterker aan staat of niet.

En het reageert op het laden van data van de harddisk in de NUC. (een SSD)

[ Voor 19% gewijzigd door Relaxed2000 op 17-09-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 11:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je zou een andere kabel voor de sub kunnen proberen. Neem aan dat dat 1 tulp kabel is?
Is de sub op een geaard stopcontact aangesloten?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Ik heb best een hoge kwaliteit Subkabel gekocht. Mag hopen dat dat het issue niet is. ( AudioQuest Black Lab). Ga hem wel proberen te verplaatsen en dan met een andere subkabel.

Sub zit op een geaard stopcontact.

Tv en versterker hebben zelf geen aarde. (snap ik trouwens niet maar goed, mag hopen dat ze veilig zijn)

Maar komt dit nou door een Aardlus verhaal? Zo ja, hoe los ik dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Nieuw bouw heeft toch alleen maar geaarde wand contact dozen?

Radiatorbuis is altijd een slecht idee. Ons jaren 90 huis heeft kunststof leidingen door de vloer.... Dus aan de radiator iets hangen heeft in zo'n geval weinig effect, nog afgezien dat de verf niet geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Relaxed2000 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:09:
Sub zit op een geaard stopcontact.

Maar komt dit nou door een Aardlus verhaal? Zo ja, hoe los ik dat op?
Kan je om te testen de sub aansluiten op een ongeaard stopcontact? Desnoods kan je er tijdelijk een ongeaarde stekkerdoos tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
PageFault schreef op zondag 17 september 2017 @ 23:17:
Nieuw bouw heeft toch alleen maar geaarde wand contact dozen?

Radiatorbuis is altijd een slecht idee. Ons jaren 90 huis heeft kunststof leidingen door de vloer.... Dus aan de radiator iets hangen heeft in zo'n geval weinig effect, nog afgezien dat de verf niet geleid.
Wat ik bedoel is dat er geen aarde aan de tv en aan de versterker zit. Dus stekkers zonder randaarde. Onbegrijpelijk, maar dat zal wel een reden hebben.

Even kijken of ik een stekker kan regelen die wel in randaarde wcd past maar geen aarde bevat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heel misschien dat het gerelateerd is aan wifi/bluetooth. Zou je deze zaken eens uit kunnen zetten op je NUC ? Of indien aanwezig (afhankelijk van NUC model) de miniPCI-E WIFI kaart eruit halen.
Welke NUC heb je ? Een aantal modellen hebben 1x HDMI en 1x DP. Eventueel even via DP proberen, mits je daar een verloop van hebt liggen. Zou zomaar kunnen dat er wat rommel op de HDMI poort uitstraalt, wat via DP mogelijk niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Aardlus is min of meer uitgesloten, vergeet dat maar. Ik dacht daar namelijk ook dat dit het was, maar aardlus krijg je in dit soort opstellingen alleen wanneer bijvoorbeeld versterker en NUC op aarde zijn aangesloten want dan heb je kans op een lus via de rand aarde.

Wat het wel is weet ik niet zeker, maar vaak zijn het voedingen en harddisks die dit veroorzaken. Probeer eens de voeding in een metalen kistje te leggen of je nuc in een metalen kistje (kistje geaard). Wanneer de brom dan weg is weet je gelijk waar het probleem ligt.

Meestal is de oorzaak slechte afscherming. Plastic kastjes zonder kooi van Faraday te maken bijvoorbeeld.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Thanks Allemaal. Vanavond ga ik een en ander proberen. Wifi en bluetooth eruit slopen... kijken wat er gebeurd zonder harddisk...

Wat ik misschien nog moet vermelden is dat de stekkers van de nuc, tv en versterker in een brennenstuhl afgeschermde stekkerdoos zitten...(met overspanningsbeveiliging) die ga ik ook nog vervangen. De subwoofer staat aan de andere kant van de kamer.

Geaard zijn dus:
- Subwoofer - Wel
- TV - Niet
- Versterker - Niet
- NUC (voeding wel, NUC zelf ??)

Maar als het geen Aardlus is dan boeit dat dus eigenlijk allemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Gisteravond de NUC uitelkaar gehaald. Alleen moederbord +cpu + geheugen + metalen omhulsel (die ging er niet vanaf) Dus geen HD, geen WIFI, geen Bluetooth meer.

Toen de voeding in de NUC gestopt en zodra ik de HDMI kabel in de HDMI port stop OF tegen het metale omhulsel aan hou hoor ik de Subwoofer kraken. (Let op: Dit gebeurd dus ook met mijn 2de NUC.

Toch een Aardlus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-10 00:34
Heb je geen optisch uit op jouw NUC? Kwestie om te kijken wat een niet-elektrische verbinding het euvel voorkomt?
Kan je jouw receiver niet aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
De receiver is niet geaard. Ik heb ergens gelezen dat dit ook niet hoeft omdat hij dubbel geisolleerd is. Sterker nog dat je het niet mag doen omdat het een klasse II apparaat is !?

Ik zit ineens te denken. De versterker heeft ook COAX. Kan ik dat niet gebruiken om hem te aarden!?

• Relaxed2000
Ik heb een artikel gevonden met iemand die hetzelfde probleem had. Die heeft of de NUC, of de subwoofer op een niet geaard stopcontact geplaatst.

http://www.avsforum.com/f...-buzz-other-speakers.html

Iemand suggesties wat het meest veilig is van deze 2?

De NUC is van metaal,de losse voeding heeft een geaarde stekker. Volgens mij de NUC zelf niet, althans ik weet niet of het draadje van de NUC naar de adapter een aarde draad bevat.

De subwoofer is van kunststof. Maar heeft metale koelribben.

Kan het veel kwaad een van de 2 op een niet geaard stopcontact te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nope. Beide op een niet geaard stopcontact trouwens ook niet. Voedingen hebben beiden interne zekeringen en stabiliteit van het NL stroomnet is prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Thanks allen. Topic kan gesloten worden. Ik heb het opgelost dankzij jullie tips. Ik heb twee stekkers en een draadje gekocht bij de Hornbach. Een geaarde female naar een niet geaarde male stekker en opgelost.

Het was dus idd de aarde icm de voeding van de NUC. (voor beide NUCs die ik heb btw) Dus denk een productie dingetje :)
Pagina: 1