Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De ontdekking van aluminium.

Pagina: 1
Acties:

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zit momenteel met veel interesse een bestseller te lezen getiteld "Sapiens" met de ondertitel "Een kleine geschiedenis van de mensheid". Auteur Yuval Noah Harari. Een heel lezenswaardig boek. Alleen lees ik nu een hoofdstuk waar ik vraagtekens bij zet. Ik citeer letterlijk wat ei staat:

Decenia lang was aluminium veel duurder dan goud. In de jaren zestig van de negentiende eeuw liet keizer Napoleon III van Frankrijk aluminium bestek maken voor diners met zijn meest eminente gasten. Minder belangrijke bezoekers moesten het doen met gouden messen en vorken.

Zou dit echt zo zijn gebeurd? En was aluminium veel duurder dan goud?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat wil je met dit topic?
2 seconden googlen:
Verbindingen van aluminium waren al in de oudheid bekend. Zo werd aluin onder meer gebruikt om bloedingen te stelpen. Het is echter niet eenvoudig het metaal uit aluin vrij te maken. Aluminium werd in 1807 ontdekt door Humphry Davy, die het trachtte te bereiden uit aluminiumoxide. In 1825 bereidde Hans Christian Ørsted een onzuivere vorm van aluminium uit aluminiumchloride en kaliumamalgaam. Jarenlang was het metaal zo kostbaar dat het in ornamenten toegepast werd, getuige de massief aluminium kap op de toren van het Washington Monument. Pas in 1886 werd dankzij het Hall-Héroult-proces de elektrochemische productie van het metaal op grote schaal mogelijk.[1]
Wikipedia..

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-11 11:47
Nog wat aanvullende info, maar misschien minder betrouwbaar. (Ook simpel te vinden met google.)
Aluminium is het laatst ontdekte metaal dat in het dagelijks leven gebruikt wordt. Dit komt omdat aluminium niet in zuivere vorm in de natuur voorkomt, maar altijd in verbinding met andere stoffen. Het losmaken van deze samenstellingen, om aluminium in de zuivere vorm te krijgen, daar lag het grote probleem.

In 1845 lukte het de Fransman St. Claire-Deville als eerste om zuiver aluminium te krijgen. De gebruikte methode was heel erg kostbaar waardoor er maar kleine hoeveelheden geproduceerd konden worden.

In 1886 lukte het de Fransman Hérault en de Amerikaan Hall, onafhankelijk van elkaar, met een nieuwe methode, de zogenaamde elektrochemische productie, die nu nog steeds wordt toegepast, zuiver aluminium te maken.

Met deze methode werd aluminium een heel stuk goedkoper. Rond 1850 kostte 1 kilo aluminium 1.225 dollar en na 1886 kostte 1 kilo slechts 11 dollar.
http://www.aluminium-winkel.nl/aluminium/index.php?item=46