Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-11 10:26
Hallo,

Ik heb hier thuis de computer van een kennis staan, omdat die niets meer doet.
Aangezien zelfs het Bios/Moederbord scherm bij opstarten niet verschijnt, was mijn eerste vermoeden meteen het moederbord.

Daarom heb ik om te beginnen het CMOS Batterijtje vervangen, en ook even gecheckt met een andere videokaart (en Moederbord internal GPU) of het niet gewoon enkel de videokaart is.

Daarna heb ik voor de zekerheid ook nog even gecheckt:
-Geheugen sloten 1 voor één verwijderd om te kijken of dat helpt
-Voeding vervangen.
-Alternatief besturingssysteem op DVD tijdens opstarten...
-Alle onnodige componenten los koppelen (SD-kaart reader/ USB poorten, etc, DVD-speler)

Alles zonder resultaat.
De schijf kan ik uiteraard omdat ie niet opstart in de oorspronkelijke setup niet testen, maar aangesloten aan een andere pc, werkt deze prima.

Aangezien het Bios/Moederbord scherm bij opstarten al niet verschijnt, leek mij (uitgezonderd van de tests met de GPU en voeding) de andere tests eigenlijk overbodig, maar voor de zekerheid toch geprobeerd.

Heeft iemand nog andere suggesties?
Of heb ik hier inderdaad gewoon te maken met een defect moederbord?

Al vast bedankt!
Michiel

Alle reacties

• P.C_N00B
O ja, bij opstarten zie en hoor ik wel alle onderdelen (CPU-fan, Powerunit, HD) opstarten, maar verder niets.
Ook werkt een Hard-Reset, door de Powerbutton lang ingedrukt te houden niet meer. (na een halve minuut ben ik gestopt en heb de stekker er uit gehaald)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-11 18:22
Mijn eerste gedachte is ook inderdaad het moederbord, een kapotte cpu kan ook nog, maar dat is vrij uniek.

Heb je trouwens het systeem al eens zo kaal mogelijk opgebouwd op bijvoorbeeld een stuk karton?

Verwijderd

P.C_N00B schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:18:

-Geheugen sloten 1 voor één verwijderd om te kijken of dat helpt
Dan weet ik 100% zeker dat jouw moederbord gesloopt is, door eigen toedoen weliswaar...... :+

Je hebt hopelijk de geheugenmodules verwisseld / verwijderd?

Verder:
Welke specificaties heeft deze pc?

• P.C_N00B
@Verwijderd :*)

Het gaat om een:
-AMD Athlon II X2 220 CPU

Hij werkte eigenlijk nog verbazingwekkend aardig.... voor zo'n oud beestje.
(zeker aangezien het ook geen high-end was)

• P.C_N00B

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Doorloop álle tips van deze guide en je weet waar het probleem zit. :)

• P.C_N00B
@CH4OS
Thanks!

Helaas zijn de meeste stappen in dit geval niet relevant, aangezien ik ook niet in het bios kan komen. (er gebeurt werkelijk niets) Dwz de fans draaien, HD ook, maar zelf opstart scherm (met logo Mobo) komt niet...

Het moederbord piet overigens niet bij het opstarten, wat mij nog niet opgevallen was. Hoewel ik denk dat het niet veel op zal leveren (heb de Voeding en GPU immers al vervangen gehad door een exemplaar waarvan ik vrijwel zeker ben dat ie wel goed is) ga ik in ieder geval de spanningen van de voeding even meten..

Vrees dat het toch gewoon een nieuwe pc wordt, om hier nog een nieuw Moederbord in te gooien is het niet waard denk ik.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je zelfs geen piepjes hoort is het meestal het moederbord of de voeding. De voeding heb je al vervangen en dan blijft inderdaad het moederbord over.

🖥️ | 🚗

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 18:39
P.C_N00B schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:06:
@CH4OS
Thanks!

Helaas zijn de meeste stappen in dit geval niet relevant, aangezien ik ook niet in het bios kan komen. (er gebeurt werkelijk niets) Dwz de fans draaien, HD ook, maar zelf opstart scherm (met logo Mobo) komt niet...

Het moederbord piet overigens niet bij het opstarten, wat mij nog niet opgevallen was. Hoewel ik denk dat het niet veel op zal leveren (heb de Voeding en GPU immers al vervangen gehad door een exemplaar waarvan ik vrijwel zeker ben dat ie wel goed is) ga ik in ieder geval de spanningen van de voeding even meten..

Vrees dat het toch gewoon een nieuwe pc wordt, om hier nog een nieuw Moederbord in te gooien is het niet waard denk ik.
Valt je nog iets op bij het moederbord? Zoals bolle capacitoren. Ik verneem uit je verhaal dat er geen opstart piepjes hoorbaar zijn. Klopt dit? Zo ja, is er een speaker aangesloten? Zo nee, dan zou je deze foutcode kunnen opzoeken.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

P.C_N00B schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:06:
@CH4OS
Thanks!

Ook die stappen zonder in de BIOS te hoeven zijn dus doornemen, want ook die staan er in. ;)

Bouw desnoods de PC vanaf de grond af opnieuw op, eventueel eerst met de onderdelen uit de kast, daarna in de kast, zo kan je kortsluiting door de kast testen.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 18-09-2017 16:23 ]

• P.C_N00B
Enige wat ik nu nog moet testen is of er geen kortsluiting met de case is....
Maar zou me uiteraard wel verbazen aangezien de pc 6 jaar zonder problemen heeft gewerkt.

Wordt een nieuwe pc.

Bedankt voor de reacties!!!

Groet,
Michiel

• P.C_N00B
Heb zojuist het systeem buiten de case opgebouwd. Zelfde verhaal. Alle fans beginnen te draaien, en de HD begint heel kort even te ratelen. Daarna niets meer (fans blijven draaien)

Heel kort kreeg ik even een melding dat de systemfan niet aangesloten was, en dat het systeem te warm werd. Maar daarna niets meer.
Daarom de coolers los gehaald en van nieuwe pasta voorzien. (van cpu en nvidea chip) .... nog steeds zelfde probleem. Nieuwe pc :)
Pagina: 1