Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

netwerk-vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een maat van mij had een nieuwe Ziggo modem-router ontvangen en aangesloten en vroeg mijn hulp. Deze was geconfigureerd als 192.168.178.1/24

De vorige zat op 192.168.0.1/24

Een Synology en een AP waren statisch ingesteld op het oude Subnet. Synology kon ik snel en eenvoudig aanpassen via de Assistant. Maar de AP; daarvoor moet ik in de webconfiguratie komen.

En precies dat kreeg ik niet voor elkaar want die zat nog op 192.168.0.x? . Met een IP-scanner kon ik hem ook niet pingen (logisch omdat het een ander Subnet is).

Bij aangesloten apparaten op de Ziggo kwam hij ook niet naar boven. arp /a liet hem ook niet zien.

Wat mij echter verbaasde, is dat de AP wel gewoon bleef werken? Ik kon gewoon internet op via de AP. Ik denk dat dat komt omdat het verkeer alsnog goed gerouteerd wordt, ondanks oude gateway?

Uiteindelijk AP maar ge-reset zodat hij weer op default IP zat en ad-hoc aangesloten en IP adres in de nieuwe range gezet.

Maar als hobbyist snap ik dus niet helemaal dat de AP bleef werken maar hem niet kon pingen.

Wie kan dit uitleggen?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een AP is in weze een apparaat dat op laag 2 functioneert. Dat doet dus niets met IP adressen en blijft gewoon ethernet en wifi aan elkaar knopen. Het modem zorgt voor DHCP en routing.

Het IP adres van het AP is enkel om in de webinterface van het AP te komen. Dat had je overigens simpel op kunnen lossen door een laptop/pc handmatig een adres te geven in de oude reeks en even rechtstreeks met een kabeltje aan het AP te hangen. Dan een en ander instellen in de nieuwe range en klaar :)

Overigens is dit wel een mooi voorbeeld van waarom statisch ingestelde apparaten niet altijd even handig zijn. Het is handiger om (mits je router/modem dat ondersteunt) DHCP reseveringen toe te passen. Dan blijft het apparaat op DHCP, maar stel je op de router/modem in welk adres hij krijgt via DHCP.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:46:
Een AP is in weze een apparaat dat op laag 2 functioneert. Dat doet dus niets met IP adressen en blijft gewoon ethernet en wifi aan elkaar knopen. Het modem zorgt voor DHCP en routing.
AH... dat verklaart de boel. Dit wist ik niet.
Het IP adres van het AP is enkel om in de webinterface van het AP te komen. Dat had je overigens simpel op kunnen lossen door een laptop/pc handmatig een adres te geven in de oude reeks en even rechtstreeks met een kabeltje aan het AP te hangen. Dan een en ander instellen in de nieuwe range en klaar :)
Heb ik geprobeerd maar ik wist dus niet welke van de 255 het was. En ook met Angry-IP kreeg ik niet beet. Uiteindelijk heb ik hem gereset zodat ik wist op welk IP ie zat.
Overigens is dit wel een mooi voorbeeld van waarom statisch ingestelde apparaten niet altijd even handig zijn. Het is handiger om (mits je router/modem dat ondersteunt) DHCP reseveringen toe te passen. Dan blijft het apparaat op DHCP, maar stel je op de router/modem in welk adres hij krijgt via DHCP.
Agree. Volgende keer ga ik het zo instellen :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

d:)b
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:50:
[...]
Heb ik geprobeerd maar ik wist dus niet welke van de 255 het was. En ook met Angry-IP kreeg ik niet beet. Uiteindelijk heb ik hem gereset zodat ik wist op welk IP ie zat.
Uit nieuwsgierigheid: hoe beheerde je maat dat AP dan, voordat hij van modem wisselde, als hij het statisch ingestelde adres niet wist? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 17-09-2017 12:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:35
Ip range op je ziggo modem aanpassen ;) done

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:00:
d:)b

[...]

Uit nieuwsgierigheid: hoe beheerde je maat dat AP dan, voordat hij van modem wisselde, als hij het statisch ingestelde adres niet wist? :P
Weet niet :p iemand had t ooit voor m ingesteld maar hij weet niet eens wat een IP adres is :+

Verwijderd

Topicstarter
powerboat schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:02:
Ip range op je ziggo modem aanpassen ;) done
Hahaha ja true.. daar dacht ik later pas aan 8)7
Pagina: 1