Inregelen auto DSP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 12:07
Hallo Tweakers,

Ik heb een andere audio set in mijn auto zitten (speakers en versterker + DSP). Nu ben ik niet blij met de huidige afstelling en wil ik hier graag verbetering in aanbrengen. Aangezien ik hier zeg maar 0 ervaring mee heb is het erg lastig om dit af te stellen. Ik weet wel hoe het ongeveer werkt, maar het lijkt zonder duidelijk metingen op gehoor alleen bijna een onmogelijke zaak.

Mijn idee is dan ook om eens te kijken hoever ik een goede meting kan doen op basis hiervan het e.e.a. kan afstellen. Mijn vraag is dan ook of iemand hier ervaring heeft met het afstellen van een DSP in de auto en hoe jullie dit hebben gedaan en wellicht met welke spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Ik vermoed dat je een usb stick of cd moet hebben met verschillende tonen op hetzelfde volume, zit die niet bij je DSP toevallig?
Dan de tonen afspelen en met een geluidsmeter de eq aanpassen zodat alles op hetzelfde volume word weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

(jarig!)
Umik van miniDsp en REW

Wat voor setup heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
Jag schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:58:
Umik van miniDsp en REW

Wat voor setup heb je?
Ik heb nu gladen set in combinatie met een exact audio tweeters en een Mosconi D2 100.4 versterker met DSP.

Is REW niet specifiek voor de woonkamer? Hoe bruikbaar is dit in de auto?
Goofy1978 schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:17:
Ik vermoed dat je een usb stick of cd moet hebben met verschillende tonen op hetzelfde volume, zit die niet bij je DSP toevallig?
Dan de tonen afspelen en met een geluidsmeter de eq aanpassen zodat alles op hetzelfde volume word weergegeven.
Bij mijn DSP zit verder niets bij. Ik heb al wel wat pink noise op youtube gevonden maar weet niet hoe nauwkeurig dit is. Ik heb zelf al iets ingemeten met een app op mijn telefoon, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

(jarig!)
Wat wil je precies met de dsp doen? Filteren? Of gebruik je alleen de passieve wisselfilter? Kan je ermee delayen?

REW kan je ook in de auto gebruiken. Die meetmicrofoon kost wel wat euri. Voornamelijk het laag is goed obv metingen te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
Ik probeer een geluid te vinden dat naar mijn smaak is, maar ik weet niet goed welke frequenties ik moet filteren. Met meten verwacht ik mijn probleem meer transparant te maken.

Het laat zit niet direct mijn probleem, ik denk nu dat hetgeen dat ik niet fijn vind in mijn midrange zit. Misschien heeft het ermee te maken dat ik andere tweeters heb maar die beide via een wisselfilter zijn aangestuurd.

Het laat zit niet direct mijn probleem (misschien ook wel maar daar irriteer ik me niet direct aan). Ik heb er nu ook geen subwoofer bij zitten.

Ik maak wel gebruik van de DSP hier kan ik eigenlijk alles instellen volgens mij. Frequentie verloop, time alignment en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Als je alles actief draait (tweeters, mid en sub) begin dan eens met volgend stappenplan:

1). Gain inregelen (meestal kom je uit op ongeveer -10db tweeters en een plusje voor de woofer, hangt er beetje vanaf wat de positie van de speakers is meestal zitten de mids nog in de deur en staan de tweeters op het dashboard).

2).Crossover instellen, een goed begin is een butterworth filter op 12db, als je allebei je crossovers op 12db butterworth gebruikt (mid hoog en laag mid) draai dan de fase van je mids.

3). Crossover frequentie instellen zoek het fs punt van je tweeter op (staat altijd in de manual)en gebruik dit als crossover frequentie voor je hoog deel dit getal door 0.7 en gebruik deze als crossover frequentie voor je mid, voor je mid laag is 90hz een goede start zet je laag crossover dan op 60hz

4). Delay instellen, meestal kan je in de dsp de afstand van je speakers opgeven tov je luisterpositie dit luistert zeer nauw!! Dit betekent ook dat alleen op die plek alles top klinkt (meestal de bestuurder stoel )

Daarna begint het finetunen, daar ben je nog wel even mee bezig.......... :)

• Jag

Jag

(jarig!)
Playmaster schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:14:
Ik probeer een geluid te vinden dat naar mijn smaak is, maar ik weet niet goed welke frequenties ik moet filteren. Met meten verwacht ik mijn probleem meer transparant te maken.

Het laat zit niet direct mijn probleem, ik denk nu dat hetgeen dat ik niet fijn vind in mijn midrange zit. Misschien heeft het ermee te maken dat ik andere tweeters heb maar die beide via een wisselfilter zijn aangestuurd.

Het laat zit niet direct mijn probleem (misschien ook wel maar daar irriteer ik me niet direct aan). Ik heb er nu ook geen subwoofer bij zitten.

Ik maak wel gebruik van de DSP hier kan ik eigenlijk alles instellen volgens mij. Frequentie verloop, time alignment en dat soort zaken.
Voor het inregelen van een audioset helpen metingen wel. Het is wel zo, dat dit in een auto wat gecompliceerder is.
Pagina: 1