Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik ben aan het twijfelen om mijn huis te voorzien van slimme thermostaat kranen. Mijn doel is om bepaalde ruimtes (kantoor, slaapkamers, badkamer) slim te kunnen verwarmen.

In eerste instantie wil ik dat het mogelijk is om één ruimte apart te verwarmen terwijl de rest van huis `koud` blijft. In een vervolg stadium wil ik het slim maken door bijvoorbeeld mijn computer op kantoor een signaal te laten sturen vlak voordat hij in slaapstand gaat zodat de verwarming op kantoor teruggeschroefd wordt. Ook wil ik 's avonds alle knoppen automatisch laag zetten.

Uiteraard is hierbij de WAF belangrijk maar ook dat ik niet afhankelijk wil zijn van de cloud. Alles moet dus binnenhuis geregeld kunnen worden.

Ik heb nu 2 systemen op het oog. Als eerste Evohome van Honeywell. Volgens mij is dat te besturen via domotociz of Home assistant. Met 8 knoppen en een control unit ben ik dan zo'n € 800 kwijt. Nadeel hierbij is dat mijn ketel al zo'n 14 jaar oud is en deze niet het eeuwige leven heeft. Een nieuwe ketel zal waarschijnlijk opentherm zijn en dus moet ik dan weer een nieuwe unit kopen (€ 250). Dit systeem lijkt me qua WAF het beste.

Nu kwam ik ook de Danfoss LC-13 tegen welke zo'n € 55 per knop kost en daarbij heb ik dan alleen een z-wave thermostaat nodig. Totaal € 575. Bij de aanschaf van een nieuwe ketel koop ik dan voor € 150 een nieuwe thermostaat.

Dan nu concreet. Kunnen beide systemen echt geprogrammeerd worden zodat het echt 'slim' wordt? Is er iemand met de Danfoss die iets vergelijkbaars heeft gedaan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hang in elke ruimte een fibaro smokedetector met temperatuursmeting en met een raspberry pi of synology nas en domoticz, kan je het toch zelf maken?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:06:
Hang in elke ruimte een fibaro smokedetector met temperatuursmeting en met een raspberry pi of synology nas en domoticz, kan je het toch zelf maken?
Maar dan moet toch nog steeds de ketel en radiator aangestuurd worden?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uiteraard
https://www.robbshop.nl/verwarming

Ik stuur mijn Mitsubishi warmtepomp aan via Melcloud to domoticz script.
Maar met een cv wordt dat weer anders.

Ik wil maar zeggen, er zijn goedkopere alternatieven te verzinnen dan een evohome systeem.
Ook tado heeft een systeem

Edit:
Very low budget:
Een paar magneetkleppen en een sonoff om die te schakelen

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-09-2017 10:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Daarom kwam ik ook op Danfoss uit maar ik kom niet onder bestuurbare knoppen uit en die kan ik niet goedkoper vinden dan de Danfoss van € 55. Die van Tado zijn ook al 79 per stuk.

Ik heb ook al bedacht om ze zelf te maken met een arduino of rpi maar dan kom je ook al snel duurder uit.

[edit]
Met een sonof kan ik (denk ik) wel de ketel aansturen maar niet de radiatoren. Daar wil ik de temperatuur meten en ik heb bij de meeste radiatoren geen 220v.

[ Voor 22% gewijzigd door emnich op 17-09-2017 10:30 ]

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
Ik heb hier in huis op elke radiator behalve de badkamer een Danfoss zitten. Je moet er sowieso rekening mee houden dat het voor kan komen dat alle radiatoren dichtzitten, maar de ketel toch aanspringt. Hiervoor zul je een bypass bij je ketel moeten (laten) plaatsen, of 1 radiator altijd open houden. Dit is bij mij de radiator in de badkamer geworden.

Ik stuur de radiatoren aan met Home Assistant. Hierin heb ik enkele automations die er onder andere voor zorgen dat de radiatoren naar een lage temperatuur gaan als Home Assistant ziet dat er niemand thuis is.

Ik zit zelf nog ook nog met het probleem dat de thermostaat in de woonkamer (die overigens aangestuurd wordt door een OpenTherm Gateway) de ketel aanstuurt. Als de slaapkamer dan warmte nodig heeft maar de woonkamer niet, dan zal de ketel niet aanslaan. De thermostaat hangt namelijk in de woonkamer...

Simpelweg een temperatuursensor per kamer lost dit probleem niet helemaal op. Als je de ketel pas uit laat slaan als de kamer de juiste temperatuur heeft zal het veel te warm worden, de radiatoren zijn dan immers nog warm. Hier zul je een slimme regeling voor moeten bedenken... Wat ik zelf van plan ben is in elke kamer een z-wave thermostaat ophangen. Als het goed is heeft deze een dergelijke regeling aan boord, en stuurt deze een aan-uit-signaal naar je z-wave controller. Als je vervolgens in Home Assistant kijkt of 1 van de thermostaten warmte nodig heeft, kun je vervolgens de ketel aan laten slaan. Beetje zoals dit filmpje, maar dan niet met z-wave association maar met een scriptje in HASS.

Overigens ben je dan nog steeds duurder uit dan met EvoHome, maar ik wilde liever ook niks in de cloud hebben en een probleem hebben als over een x aantal jaar Honeywell de stekker eruit trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door endness op 17-09-2017 10:43 ]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
@endness De bypass heb ik inderdaad al over nagedacht. Dit zal een radiator in de woonkamer, keuken of hal zijn met een domme aan/uit knop.

Dat probleem met een centrale thermostaat is inderdaad wel een probleem. Als ik in elke kamer een losse thermostaat moet hangen dan kan ik beter voor Evohome of de Pop gaan want dat is goedkoper.

Ik had overigens ook begrepen dat de Evohome helemaal lokaal werkt en dus niet afhankelijk is van Honeywell. Met die Pop ben ik sowieso nergens van afhankelijk....

[ Voor 15% gewijzigd door emnich op 17-09-2017 11:02 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:25
Nee, Evohome stuur je aan via de cloud... De domoticz scripts gaan via de website van Honeywell. Ik heb zelf de goedkopere Round Connected, werkt verder prima, maar gaat dus via de cloud.

Maar ik neem aan dat je nu een simpele thermostaat met maakcontact hebt? Die zou je kunnen vervangen door een relais. "Koffie" (nee, niet het drankje maar een gebruiker) heeft een tweakblog waarin hij zijn thermostaat heeft vervangen door een eigen schakeling. Met iets dergelijks zou je dus de CV kunnen laten draaien. Koffie's tweakblog

Dan zou je in je domoticasysteem kunnen bepalen of er warmtevraag is in een van de vertrekken en daarmee de CV aan/uit zetten. Een nadeel van de Danfoss knoppen (heb ik op het werk ;) ) is dat ze geen ruimtetemperatuur doorgeven, dus je zou eigenlijk ook een aparte, draadloze, temperatuursensor in ieder vertrek willen.... Dus dat worden nog wat Z-Wave sensoren, of cresta TX320 met een RFXCOM/RFLINK gok ik zo....

Wat betreft de sturing aangehaald door endness, je zou een zelflerend model kunnen maken om te bepalen of je nog door moet verwarmen. Er zijn wel wat leuke bibliotheken in Python om dat te doen. Zelf heb ik zo een script wat iedere nacht historische meetdata ophaalt om parameters voor een simpel model te bepalen. Met behulp van Model-predictive-control bepaalt mijn domoticasysteem wanneer het setpoint van mijn thermostaat omhoog moet om mijn huis op tijd warm te hebben. Inmiddels draait het al 1,5 winter na volle tevredenheid :) GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

Met een vergelijkbaar idee zou je ook prima kunnen achterhalen hoe snel een kamer weer afkoelt als je de CV uitzet. Al zal je dan in ieder geval nog een term toe moeten voegen die meeneemt dat er op het moment van uitschekelen nog warmte in de radiator zit.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 17-09-2017 11:25 ]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
GENETX schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:18:
Nee, Evohome stuur je aan via de cloud... De domoticz scripts gaan via de website van Honeywell. Ik heb zelf de goedkopere Round Connected, werkt verder prima, maar gaat dus via de cloud.
hmm, bijna een no-go dan.
Maar ik neem aan dat je nu een simpele thermostaat met maakcontact hebt? Die zou je kunnen vervangen door een relais. "Koffie" (nee, niet het drankje maar een gebruiker) heeft een tweakblog waarin hij zijn thermostaat heeft vervangen door een eigen schakeling. Met iets dergelijks zou je dus de CV kunnen laten draaien. Koffie's tweakblog
Ik heb nu inderdaad een hele simpele thermostaat wat ik denk ik kan vervangen door een eigen schakeling.
Dan zou je in je domoticasysteem kunnen bepalen of er warmtevraag is in een van de vertrekken en daarmee de CV aan/uit zetten. Een nadeel van de Danfoss knoppen (heb ik op het werk ;) ) is dat ze geen ruimtetemperatuur doorgeven, dus je zou eigenlijk ook een aparte, draadloze, temperatuursensor in ieder vertrek willen.... Dus dat worden nog wat Z-Wave sensoren, of cresta TX320 met een RFXCOM/RFLINK gok ik zo....
Maar dat kan ik oplossen door die eerder genoemde popp knoppen (ook van Danfoss). Of zie ik dan nog iets over het hoofd?
Wat betreft de sturing aangehaald door endness, je zou een zelflerend model kunnen maken om te bepalen of je nog door moet verwarmen. Er zijn wel wat leuke bibliotheken in Python om dat te doen. Zelf heb ik zo een script wat iedere nacht historische meetdata ophaalt om parameters voor een simpel model te bepalen. Met behulp van Model-predictive-control bepaalt mijn domoticasysteem wanneer het setpoint van mijn thermostaat omhoog moet om mijn huis op tijd warm te hebben. Inmiddels draait het al 1,5 winter na volle tevredenheid :) GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

Met een vergelijkbaar idee zou je ook prima kunnen achterhalen hoe snel een kamer weer afkoelt als je de CV uitzet. Al zal je dan in ieder geval nog een term toe moeten voegen die meeneemt dat er op het moment van uitschekelen nog warmte in de radiator zit.
Wat tof, eerst de hardware maar eens op orde krijgen maar dan ga ik me hier zeker in verdiepen.

[ Voor 16% gewijzigd door emnich op 17-09-2017 11:45 ]

• GENETX
My bad, ik had die Popp niet gezien. Je hebt gelijk, dan is dat probleem ook opgelost :) . Nu ben ik zelf wel benieuwd of die popp's ook aangeven of ze open of dicht staan.

Edit: Dat helaas niet :'(

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 17-09-2017 11:52 ]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Nee, als ik het goed lees, geven ze dat niet aan. Maar is het niet zo simpel dat als temp< gewenste temp = open?

Ik dacht dat die knoppen ook vooral de boel een beetje dichtknijpen als het dicht bij de gewenste temperatuur is. Dus nooit helemaal open of helemaal dicht?

• GENETX
Zou kunnen, wel zit er een PID controller in, dus ik vermoed dat het niet helemaal zo simpel is als "temp < setpoint". Ik verwacht dat ze al wel dicht (of bijna dicht dan) gaan als ze net iets onder het setpoint zitten om overshoots te voorkomen. Maar dat is ook maar een aanname ;-) .

Verwarming is uiteindelijk een traag systeem. Je zou daar in ieder geval mee kunnen beginnen in je domoticasysteem dan. Daarna zou je eens kunnen experimenteren wat er gebeurd als je aanneemt dat de thermostaat dicht staat bij temperatuur >= (setpoint-0,1)

CV Tuning is ook een topic op zich Gas besparen door middel van CV tuning deel II :9 :D :+

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 17-09-2017 12:03 ]

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-11 15:14
@emnich Het voordeel van de losse thermostaat is vooral dat je ook eenvoudig op de muur de gewenste temperatuur kan instellen. In mijn ideale huis zou je dit nooit hoeven doen omdat alles automatisch gaat, maar als er meerdere mensen rondlopen kan het handig zijn voor de WAF. Ik ben niet zo'n voorstander van de temperatuursensor in de verwarmingsknop, aangezien die op ongeveer 5 cm van een verwarming zit. Logischerwijs zal het daar warmer zijn dan in de rest van de kamer.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je de ambitie om je huis verder nog slimmer te maken?

Dan zou je ook nog kunnen kijken naar KNX of Loxone oplossingen. Zal qua prijs niet goedkoper zijn omdat je opstartkosten hebt voor zn systeem maar dan heb je wel een solide basis om verder op te kunnen. En natuurlijk uitbreidbaar met sensoren ( na x min geen beweging VW uit) of deur/raamcontacten (raam open VW uit) en koppelbaar aan licht /scenes.

Gebruik zelf Loxone en ben daar blij mee. Alle radiatoren hebben een thermostaatknop en de ketel stuur ik via relais aan. Eenmalig de config in miniserver opzetten en daarna via app de verder in te stellen.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
endness schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:07:
@emnich Het voordeel van de losse thermostaat is vooral dat je ook eenvoudig op de muur de gewenste temperatuur kan instellen. In mijn ideale huis zou je dit nooit hoeven doen omdat alles automatisch gaat, maar als er meerdere mensen rondlopen kan het handig zijn voor de WAF. Ik ben niet zo'n voorstander van de temperatuursensor in de verwarmingsknop, aangezien die op ongeveer 5 cm van een verwarming zit. Logischerwijs zal het daar warmer zijn dan in de rest van de kamer.
De afstand voor het meten is nog wel een dingetje maar ik denk dat ik eerst maar eens begin met die knoppen. Ik hoop namelijk ook dat ik het zo in kan stellen dat er eigenlijk nooit handmatig iets gewijzigd moet worden.
Sethro schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:31:
Heb je de ambitie om je huis verder nog slimmer te maken?

Dan zou je ook nog kunnen kijken naar KNX of Loxone oplossingen. Zal qua prijs niet goedkoper zijn omdat je opstartkosten hebt voor zn systeem maar dan heb je wel een solide basis om verder op te kunnen. En natuurlijk uitbreidbaar met sensoren ( na x min geen beweging VW uit) of deur/raamcontacten (raam open VW uit) en koppelbaar aan licht /scenes.

Gebruik zelf Loxone en ben daar blij mee. Alle radiatoren hebben een thermostaatknop en de ketel stuur ik via relais aan. Eenmalig de config in miniserver opzetten en daarna via app de verder in te stellen.
Ja ik wil het nog verder gaan automatiseren. Sowieso verlichting centraal en automatisch kunnen schakelen en het liefst ook een koppeling met het alarmsysteem. Dat laatste is echter wat lastig omdat dat een compleet gesloten systeem is maar dat bied wel enorme mogelijkheden omdat daarvoor in het hele huis al PIR'en hangen en sensoren op de deuren en ramen :P

Loxone houdt me een beetje tegen vanwege het niet-open karakter en van KNX heb ik begrepen dat het vooral bedraad heel erg goed is. In een oud jaren '30 huis gaat dat hem niet worden.

Het voordeel van z-wave leek me (naast de kosten) ook de openheid en de (daardoor) vele fabrikanten die het ondersteunen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dan zou ik toch iets breder kijken. En juist een ouder huis leent zich voor installatie achteraf omdat draden eenvoudig door holle plafonds en vloeren getrokken kunnen worden.

En bedraad systeem biedt flink wat voordelen.

Ik heb zelf mijn installatie voledig in ster topo aangelegd, centrale systeem kan daardoor eenvoudig worden vervangen door iets anders. Daarom heb ik ook minder moeite met Loxone.

• GENETX
Mja, je kan ook gewoon lekker mixen en langzaam uitbouwen. Met opensource software zoals home assistant of OpenHAB kun je alles combineren, inclusief z-wave EN KNX ( en Hue, milight, 433MHz, ...). Ik zou juist een lekker open basis nemen en per geval bekijken wat het beste/goedkoopste is.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 17-09-2017 13:12 ]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Ik heb inmiddels de popp knoppen besteld samen met een Secure z-wave schakelaar waarmee ik de warmtevraag van de ketel aan/uit kan zetten en een USB stick.

Voor de software heb ik nu gekozen voor HomeAssistant maar omdat ik die niet aan de praat kreeg op m'n Synology, installeer ik het nu op een Pi. Voordeel is dat ik dan later nog wat extra fysieke knoppen op bij de Pi kan maken die e.e.a. regelen.

Ik moet nu alleen nog kijken wat ik doe met de (oude) centrale thermostaat in de woonkamer en of ik die moet vervangen door een z-wave ding of dat ik die helemaal buiten gebruik stel

[edit]
Ik heb inmiddels de Popp thermostaatknoppen geïnstalleerd. Die werken prima en geven keurig zowel de gewenste temperatuur als de huidige temperatuur weer. _/-\o_
endness schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:40:
Ik heb hier in huis op elke radiator behalve de badkamer een Danfoss zitten. Je moet er sowieso rekening mee houden dat het voor kan komen dat alle radiatoren dichtzitten, maar de ketel toch aanspringt. Hiervoor zul je een bypass bij je ketel moeten (laten) plaatsen, of 1 radiator altijd open houden. Dit is bij mij de radiator in de badkamer geworden.

Ik stuur de radiatoren aan met Home Assistant. Hierin heb ik enkele automations die er onder andere voor zorgen dat de radiatoren naar een lage temperatuur gaan als Home Assistant ziet dat er niemand thuis is.
Zou je een paar van je automations willen delen?
Ik zit zelf nog ook nog met het probleem dat de thermostaat in de woonkamer (die overigens aangestuurd wordt door een OpenTherm Gateway) de ketel aanstuurt. Als de slaapkamer dan warmte nodig heeft maar de woonkamer niet, dan zal de ketel niet aanslaan. De thermostaat hangt namelijk in de woonkamer...
Voor de thermostaat had ik een z-wave aan/uit thermostaat gekocht maar ik kom er achter dat mijn ketel toch modulerend is en ik wil dat blijven gebruiken omdat dat zuiniger zou zijn. Voorlopig moet ik de thermostaat in de woonkamer dus ook handmatig aan/uit blijven zetten.

Op termijn heb ik bedacht om een goedkope modulerende thermostaat te kopen op marktplaats en deze via een rPi en een stepper motor te bedienen. De motor draait dan aan de knop voor mij.

Maar goed, eerst kijken of ik Home Assistant goed aan de praat krijg.

[ Voor 58% gewijzigd door emnich op 22-09-2017 12:06 ]

Verwijderd

@emnich Inmiddels al weer bijna een jaar verder. Ik ben van plan eenzelfde systeem (Popp en Hass.io) op te zetten en zit ook nog te kijken hoe ik mijn woonkamerthermostaat ga vervangen. Helemaal omdat we eventueel in de komende tijd ook nog van CV naar stadsverwarming gaan. Wat is je huidige setup, en wat zijn je bevindingen?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
@Verwijderd Op dit moment heb ik 12 radiatoren voorzien van Popp knoppen en de radiator kranen vervangen door thermostatische. Ik heb HomeAssistant draaien op een rPi en daar nog een simpel script op dit de kranen op gezette tijden hoger of lager zet.

Bijvoorbeeld dat de slaapkamers om 20:00 uur naar 15 graden gaan en de beneden verdieping om 22:30.

Ik heb nog steeds de slimme thermostaat niet geïnstalleerd zodat de ketel aan en uit gaat. De voornaamste reden hiervoor is nog dat ik HA op de rPi onbetrouwbaar vind. Deze stopt er soms mee en na een restart doet het het dan weer. Ik wil voorkomen dat mijn huis een keer bevriest als ik een paar dagen weg ben in de winter en de rPi de ketel niet kan starten. Ik zal dus mijn NAS moeten vervangen of een andere oplossing voor de rPi moeten zoeken om het betrouwbaar te maken.

De Popp knoppen werken overigens prima en vorige winter heb ik keurig alleen bepaalde ruimtes kunnen verwarmen. Ik zal eens kijken of dat ook gas bespaard heeft.

Mijn persoonlijke conclusie na dit. Als je genoeg geld ga dan voor een bewezen systeem dat altijd werkt zoals de Evohome. Als je het wat meer bduget wil hebben, het leuk vind om er mee te knoeien en een betrouwbare manier hebt om HA te draaien dan werkt het allemaal prima. Het kost alleen wel vrij veel tijd om het in te regelen.
Pagina: 1