Macbook pro 13 mid 2012 upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 971411

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik heb een macbook pro 13 mid 2012 die ondertussen heel erg traag is geworden dus ik heb op internet gezocht wat ik hier tegen kon doen. Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat ik het beste een SSD kopen en dan het geheugen van 4GB verhogen (naar 8GB of 16GB?).
Heb ik genoeg aan internet filmpjes en uitleg hoe ik een SSD en nieuw geheugen in mijn macbook zet of kan ik het beter laten doen door een proffesioneel iemand? (Ik schroef nooit aan dingen en ben super slecht in technologie dingen :o )
Ik dacht trouwens aan een Samsung 850 Evo 500GB als SSD maar ik ben er nog niet over uit welk ram geheugen ik het beste kan nemen dus iemand tips daarover?
Ik lees trouwens ook overal dat je echt een back up moet maken van alles maar dit heb ik dus ook nog nooit gedaan, dus misschien ook nog wat tips voor betaalbare maar toch goede harde schijven?

Sorry voor al deze vragen maar ik ben qua technologie echt een noob dus ik snap ook niet heel veel van al deze termen, vergeef me als ik ergens helemaal naast zit :>

Beste antwoord (via Anoniem: 971411 op 21-09-2017 13:23)

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 20:04
Ik ben een enorme fan van die serie MacBooks. Heb zelf een 13'' late 2011. Ik kan een upgrade alleen maar aanraden, die mac verdient het en kunt er nog jaren lol van hebben.

Die Samsung SSD is goed. (Ik heb zelf de 840 evo.)
Ik heb zelf 8GB Corsair Mac Memory erin gezet. Als je budget hebt kun je naar 16 GB gaan, maar de toegevoegde waarde is voor het meeste gebruik gering.

Kijk in ieder geval eens naar deze instructies, dan krijg je een idee hoe het moet en of je het aandurft.
Zelf doen geeft veel voldoening!
https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/10378
https://nl.ifixit.com/Gui...012+RAM+Replacement/10374

p.s. Je maakt natuurlijk sowieso backups van je data. En zeker als je de harde schrijf gaat vervangen. Koop gewoon een willekeurige externe harde schijf die meer dan zeg 1,5 keer de capaciteit heeft van je interne HD (in jouw geval minimaal 750GB) en stel Time Machine in. Is echt super makkelijk en er komt een dag je 'em nodig hebt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-06 13:14

WTM

Een SSD erin, en geheugen erbij maakt het zeker sneller. Welke software gebruik je zoal? 8 ging is al snel genoeg als je geen bijzondere zaken gebruikt (virtual machines? Of photoshop intensief?).

Ik zou zeggen als je het nooit eerder zelf gedaan hebt maar diverse YouTube filmpjes gezien hebt en het dan durft....waarom niet. Misschien is er een andere Tweaker in je buurt die voor een biertje of iets dergelijks het wel samen met je wil doen. Leer je er ook nog wat van.

Geheugen: gewoon googelen. Kingston gaat vaak goed geloof ik.

Hdd extern voor backup, mijn advies is om minimaal 2x de ruimte te nemen van je interne schijf liever iets meer. Maar goed 1tb voor 500gb bijv. Kies er eentje uit die je via usb 3kan aansluiten, dat is redelijk snel maar verwacht met een backup maken geen mega snelheid. Voor backup programma natuurlijk Timeamachine van Apple gebruiken.

Van mijn werk heb ik ook een 13” mid 2012 en met 8 gb geheugen en 256gb Ssd gaat het lekker vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met heel erg traag?

Er is namelijk een veelvoorkomende storing met deze MacBook Pro's die er voor zorgt dat de boel erg traag wordt tot nauwelijks reageert. Dit heeft te maken met een defecte flatcable tussen de harde schijf en het logic board. Reparatie kost je ongeveer €25, op basis van zelf doen en een nieuwe flatcable aanschaffen.

Ik zou zeggen: mocht dit aan de orde zijn, doe dan eerst de interne schijf eens in een USB behuizing en werk vanaf daar. Wanneer dat fatsoenlijk en snel loopt dan weet je al genoeg denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 20:04
Ik ben een enorme fan van die serie MacBooks. Heb zelf een 13'' late 2011. Ik kan een upgrade alleen maar aanraden, die mac verdient het en kunt er nog jaren lol van hebben.

Die Samsung SSD is goed. (Ik heb zelf de 840 evo.)
Ik heb zelf 8GB Corsair Mac Memory erin gezet. Als je budget hebt kun je naar 16 GB gaan, maar de toegevoegde waarde is voor het meeste gebruik gering.

Kijk in ieder geval eens naar deze instructies, dan krijg je een idee hoe het moet en of je het aandurft.
Zelf doen geeft veel voldoening!
https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/10378
https://nl.ifixit.com/Gui...012+RAM+Replacement/10374

p.s. Je maakt natuurlijk sowieso backups van je data. En zeker als je de harde schrijf gaat vervangen. Koop gewoon een willekeurige externe harde schijf die meer dan zeg 1,5 keer de capaciteit heeft van je interne HD (in jouw geval minimaal 750GB) en stel Time Machine in. Is echt super makkelijk en er komt een dag je 'em nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 20:17

_Erikje_

Tweaker in Spanje

SSD + 16GB helpt heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:48
Zelfde hier, ik wil die MacBook ook gaan upgraden.
sypie schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:13:
Wat bedoel je met heel erg traag?

Er is namelijk een veelvoorkomende storing met deze MacBook Pro's die er voor zorgt dat de boel erg traag wordt tot nauwelijks reageert. Dit heeft te maken met een defecte flatcable tussen de harde schijf en het logic board. Reparatie kost je ongeveer €25, op basis van zelf doen en een nieuwe flatcable aanschaffen.

Ik zou zeggen: mocht dit aan de orde zijn, doe dan eerst de interne schijf eens in een USB behuizing en werk vanaf daar. Wanneer dat fatsoenlijk en snel loopt dan weet je al genoeg denk ik.
Gaat deze kabel zomaar kapot?

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Bushalte schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:33:
Zelfde hier, ik wil die MacBook ook gaan upgraden.

[...]

Gaat deze kabel zomaar kapot?
Ik heb nu al mijn 3de kabeltje en die gaat gelukkig al 2 jaar mee. :P
Trouwens 8GB doet wonderen, ik draai alle Adobe programma's makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Ja maar als je hem intaped met wat isolatietape blijft ie een heel stuk langer heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Ok gewoon even meenemen dus als die toch weer open ligt. Ik merk inderdaad ook veel wachten en traag reageren. Hij is niet gewoon zomaar langzaam voor mijn gevoel, en dit bericht lijkt dat te bevestigen.

Wat voor kabel moet ik precies hebben?

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
De kabel van de HDD / SSD naar het mobo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bushalte schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:46:
Wat voor kabel moet ik precies hebben?
Als ik me niet vergis is die MacBook Pro een 1278 model, daar hoort deze kabel bij: https://www.ebay.com/sch/..._nkw=+821-1480-A&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Is inderdaad de 1278. Thanks!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 15:37
Heb zelf een pro 2012 met een Samsung 850 en 16GB g-skill ripjaws. Het prijsverschil met 8 vond ik vrij klein en ik dacht als ik het goed doe ik het ook gelijk goed.

Ik merk ook dat ik zonder zware toepassingen macOS al zo op 10GB zit. Volgens mij zet hij heel veel in cache en krijg je minder schijf acties.

Zelf download ik superduder, steek de SSD in een externe behuizing en kloon ik hem. Vervolgens plaats ik de SSD en het werkt tot op heden altijd.

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties iedereen! Ik ga ook even een kijkje nemen naar die kabel, misschien dat daar ook iets te vervangen aan is. In ieder geval heb ik komende dagen wel weer wat te doen qua bestellen en verdere informatie opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even op internet rondgezocht voor welk ram geheugen ik het beste kan kopen, maar zit nu wel met wat vragen in mijn hoofd. Ik lees overal dat apple zegt dat dit model maximaal 8gb aankan maar heel veel anderen mensen zeggen dat dit model 16 gb ook aankan, ik neem dan aan dat 16 gb erin geen kwaad kan? Nu vraag ik me dan ook af, kan dit model een DDR4 aan? Of moet ik bij DDR3 blijven? En maakt mhz veel uit? Dat dit model bijvoorbeeld een mhz van meer dan 1600 niet aankan?
Sorry voor de vele vragen maar ik kan het niet zo goed op internet vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-06 15:37
Anoniem: 971411 schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:17:
Ik heb even op internet rondgezocht voor welk ram geheugen ik het beste kan kopen, maar zit nu wel met wat vragen in mijn hoofd. Ik lees overal dat apple zegt dat dit model maximaal 8gb aankan maar heel veel anderen mensen zeggen dat dit model 16 gb ook aankan, ik neem dan aan dat 16 gb erin geen kwaad kan? Nu vraag ik me dan ook af, kan dit model een DDR4 aan? Of moet ik bij DDR3 blijven? En maakt mhz veel uit? Dat dit model bijvoorbeeld een mhz van meer dan 1600 niet aankan?
Sorry voor de vele vragen maar ik kan het niet zo goed op internet vinden!
Ik maak gebruik zelf gebruik van 16 GB G-Skill DDR3L SO-DIMM 1600MhZ geheugen. Zelfde macbook pro. D3S16GB 1600-9 SL K2 GSK. Ik heb er zo'n 3 maanden geleden 112 euro voor betaald. Werkt zonder problemen, hij herkend de volle 16GB.

Wat ik zelf er lastig te vinden was is of een macbook pro 13 2012 nou op 1,35V of 1,5V. Dit model kan beide aan dus dat is prima. Wat ik zelf ook een goed merk vindt zijn de mac compatible versies van crucial. Zij hebben eventueel ook een guide voor het juiste geheugen. Zelf vermijdt ik corsair, deze heb ik meerdere malen stuk gezien op een mac.

DDR4 zal niet werken. Houdt het bij het aanbevolen geheugen, echter adviseert apple 8GB, alleen ik meen dat intel 16 aan kan en dat het daardoor mogelijk is. Een fijne website hiervoor is macsales, zij hebben altijd de juiste ram bij de juiste mac (het geheugen zelf is overpriced)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Super! Dankjewel het heeft me heel erg geholpen :). De keus wordt dan een stuk minder als je geen DDR4 kan nemen maar voordeel is wel dat ik makkelijker een keuze kan maken :D
Dashlane schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:03:
[...]

Ik maak gebruik zelf gebruik van 16 GB G-Skill DDR3L SO-DIMM 1600MhZ geheugen. Zelfde macbook pro. D3S16GB 1600-9 SL K2 GSK. Ik heb er zo'n 3 maanden geleden 112 euro voor betaald. Werkt zonder problemen, hij herkend de volle 16GB.

Wat ik zelf er lastig te vinden was is of een macbook pro 13 2012 nou op 1,35V of 1,5V. Dit model kan beide aan dus dat is prima. Wat ik zelf ook een goed merk vindt zijn de mac compatible versies van crucial. Zij hebben eventueel ook een guide voor het juiste geheugen. Zelf vermijdt ik corsair, deze heb ik meerdere malen stuk gezien op een mac.

DDR4 zal niet werken. Houdt het bij het aanbevolen geheugen, echter adviseert apple 8GB, alleen ik meen dat intel 16 aan kan en dat het daardoor mogelijk is. Een fijne website hiervoor is macsales, zij hebben altijd de juiste ram bij de juiste mac (het geheugen zelf is overpriced)

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:00
Dashlane schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:10:

Zelf download ik superduder, steek de SSD in een externe behuizing en kloon ik hem. Vervolgens plaats ik de SSD en het werkt tot op heden altijd.
Is de schijf die je op die manier maakt en in je Mac stopt dan ook gelijk geschikt om van op te starten?

edit: heb het gevonden, ja dat kan.

[ Voor 6% gewijzigd door TimmieN op 28-09-2017 12:06 ]

Pagina: 1