[Win 10] Licentie voor een zelfbouw PC?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 727952

Topicstarter
Hoi,

Ik wil graag een goedkope PC voor mijn ouders samenstellen. Mijn ouders willen graag windows 10 gebruiken, en ik vroeg me af hoe ik aan een licentie kom. De oude PC (die ze waarschijnlijk wegdoen) heeft windows Vista. Ik heb ook nog wat oude laptops met een licentie.

Als ik het goed begrijp heb ik hier niks aan en moet ik een nieuwe licentie kopen. Of is het zo dat er bij het moederbord windows zit? Ik heb eerder een PC samengesteld, en er zit wel een CD bij waar 'windows 10 support' op staat, maar ik gebruik zelf Linux en het is me niet helemaal duidelijk wat er precies op de CD staat.

Eerlijk gezegd vind ik het monopolie van Microsoft grof schandalig. Voor studie en werk wordt er vaak verwacht dat je Windows hebt, maar dit voegt zeker een goede 100 tot 200 euro aan de prijs toe.

Dat terzijde, ik zag op de pricewatch prijzen van 15 euro. Dit lijkt me erg raar, gezien de meest voorkomende prijs rond de 125 euro is. Zijn dit legitieme prijzen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 727952 op 16-09-2017 22:08 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
Heb je op die andere laptops nog een Windows 7 licentie ? Dan zou je die kunnen gebruiken tijdens de installatie van Windows 10

Cloud ☁️

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

Anoniem: 727952 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:07:
Hoi,

Ik wil graag een goedkope PC voor mijn ouders samenstellen. Mijn ouders willen graag windows 10 gebruiken, en ik vroeg me af hoe ik aan een licentie kom. De oude PC (die ze waarschijnlijk wegdoen) heeft windows Vista. Ik heb ook nog wat oude laptops met een licentie.

Als ik het goed begrijp heb ik hier niks aan en moet ik een nieuwe licentie kopen. Of is het zo dat er bij het moederbord windows zit? Ik heb eerder een PC samengesteld, en er zit wel een CD bij waar 'windows 10 support' op staat, maar ik gebruik zelf Linux en het is me niet helemaal duidelijk wat er precies op de CD staat.

Eerlijk gezegd vind ik het monopolie van Microsoft grof schandalig. Voor studie en werk wordt er vaak verwacht dat je Windows hebt, maar dit voegt zeker een goede 100 tot 200 euro aan de prijs toe.

Dat terzijde, ik zag op de pricewatch prijzen van 15 euro. Dit lijkt me erg raar, gezien de meest voorkomende prijs rond de 125 euro is. Zijn dit legitieme prijzen?
Die prijzen van 15 euro zijn vaak 'grijze' productcodes waarbij naar mijn idee de garantie dat ie over laten we zeggen een half jaar nog werkt absent is.
Nou kan je mazzel hebben dat ie zichzelf activeert, maar daar ga ik niet vanuit. Ik had die mazzel met een zelfbouw PC waarbij hij meteen geactiveerd werd terwijl alles net vers uit de doos kwam.
Anders inderdaad licentie kopen.
Al schijnt er nog een trucje te bestaan via toegankelijkheidsspul o.i.d. waarmee je een gratis licentie kan bemachtigen. Geen idee hoe legitiem dat is overigens.

Technisch gezien zou je volgens de voorwaarden van Microsoft een OEM licentie kunnen kopen, die schelen wel in prijs. OEM valt particuliere zelfbouw immers ook onder.

[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 16-09-2017 22:23 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 09:08
Anoniem: 727952 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:07:
Voor je studie kun je Windows gratis (Dreamspark) of absurd goedkoop (Surfspot) krijgen. En als je werkgever eist dat jij een computer met Windows thuis hebt, dan kun je over een laptop van de zaak beginnen.

De prijs van Windows 10 Home ligt inderdaad rond de €115. De lagere prijzen zijn OEM versies, welke volgens de licentievoorwaarden enkel gebruikt mogen worden bij een compleet systeem. Garantie tot aan de deur dus, naast de vraag of het wel legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Topicstarter
Nijn schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:28:
[...]

Voor je studie kun je Windows gratis (Dreamspark) of absurd goedkoop (Surfspot) krijgen. En als je werkgever eist dat jij een computer met Windows thuis hebt, dan kun je over een laptop van de zaak beginnen.

De prijs van Windows 10 Home ligt inderdaad rond de €115. De lagere prijzen zijn OEM versies, welke volgens de licentievoorwaarden enkel gebruikt mogen worden bij een compleet systeem. Garantie tot aan de deur dus, naast de vraag of het wel legaal is.
Daar heb je zeker een punt. In de praktijk kopen veel studenten echter zelf een laptop, waar dan windows op staat, zodat je alsnog betaalt voor windows (al heb je dat in eerste instantie vaak niet door omdat je in eerste instantie een laptop koopt, en geen windows).

Ik ga denk ik toch maar zo'n goedkope licentie proberen. Als het allemaal niet werkt, kan ik toch altijd nog een echte kopen.

Edit: Niet superrelevant, maar op surfspot staan volgens mij alleen gratis upgrades naar windows 10. Studenten moeten toch zelf Window kopen (als ik niets over het hoofd zie).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 727952 op 17-09-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:40
Anoniem: 727952 schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:51:
[...]
Edit: Niet superrelevant, maar op surfspot staan volgens mij alleen gratis upgrades naar windows 10. Studenten moeten toch zelf Window kopen (als ik niets over het hoofd zie).
Ook upgrades kun je als een "volledige" installatie gebruiken. Het upgrade deel is voornamelijk een papieren exercitie... Er wordt dan namelijk verwacht dat er nog een onderliggende OEM of FPP licentie is. Dit wordt vrijwel nooit gecontroleerd.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon media downloaden bij Microsoft. Daarna installeren en dan de Vista Licentie ingeven. Wel de juiste Windows 10 licentie installeren. Dus Windows 10 Home bij meeste Vista versies.

Hierna zal Windows 10 gewoon licentieren. Zelfs nu nog.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Zorian schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:20:
[...]

Die prijzen van 15 euro zijn vaak 'grijze' productcodes waarbij naar mijn idee de garantie dat ie over laten we zeggen een half jaar nog werkt absent is.
Nou kan je mazzel hebben dat ie zichzelf activeert, maar daar ga ik niet vanuit. Ik had die mazzel met een zelfbouw PC waarbij hij meteen geactiveerd werd terwijl alles net vers uit de doos kwam.
Anders inderdaad licentie kopen.
Al schijnt er nog een trucje te bestaan via toegankelijkheidsspul o.i.d. waarmee je een gratis licentie kan bemachtigen. Geen idee hoe legitiem dat is overigens.

Technisch gezien zou je volgens de voorwaarden van Microsoft een OEM licentie kunnen kopen, die schelen wel in prijs. OEM valt particuliere zelfbouw immers ook onder.
Heeft niets met grijs te maken, wat je koopt is een system builder OEM licentie. Die mag je niet voor persoonlijk gebruik kopen, maar alleen voor complete systemen die aan een eindgebruiker verkocht worden.

En daar wordt het vreemd: Ik mag die licentie dus niet gebruiken voor een zelbouw PC voor mijzelf. Ik mag hem wel gebruiken als ik een PC bouw die bedoeld is voor de verkoop. Wanneer TS dus als een eenmanszaak optreedt en op bestelling van zijn ouders een PC bouwt en de hij onderdelen koopt en vervolgens zijn ouders tegen betaling een complete PC met windows levert,mag hij daar een SB versie op installeren.

Het blijft een uiterst merkwaardige licentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

Anoniem: 63072 schreef op maandag 18 september 2017 @ 00:13:
[...]

Heeft niets met grijs te maken, wat je koopt is een system builder OEM licentie. Die mag je niet voor persoonlijk gebruik kopen, maar alleen voor complete systemen die aan een eindgebruiker verkocht worden.

En daar wordt het vreemd: Ik mag die licentie dus niet gebruiken voor een zelbouw PC voor mijzelf. Ik mag hem wel gebruiken als ik een PC bouw die bedoeld is voor de verkoop. Wanneer TS dus als een eenmanszaak optreedt en op bestelling van zijn ouders een PC bouwt en de hij onderdelen koopt en vervolgens zijn ouders tegen betaling een complete PC met windows levert,mag hij daar een SB versie op installeren.

Het blijft een uiterst merkwaardige licentie...
Het is inderdaad vreemd, maar ik denk dat in de praktijk het wel meevalt. Als jij een zelfbouw maakt, gaat Microsoft dan controleren of je die hebt verkocht aan iemand anders? Denk het niet. :p Dus je bent legaal genoeg bezig.
De keerzijde is immers met 'tooltjes' gaan spelen die de hele boel omzeilen, maar dat is niet policyproof hier.
Dan is de OEM code nog wel de meest veilige weg naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Zorian schreef op maandag 18 september 2017 @ 00:15:
[...]

Het is inderdaad vreemd, maar ik denk dat in de praktijk het wel meevalt. Als jij een zelfbouw maakt, gaat Microsoft dan controleren of je die hebt verkocht aan iemand anders? Denk het niet. :p Dus je bent legaal genoeg bezig.
De keerzijde is immers met 'tooltjes' gaan spelen die de hele boel omzeilen, maar dat is niet policyproof hier.
Dan is de OEM code nog wel de meest veilige weg naar mijn idee.
Het is uiteraard totaal oncontroleerbaar voor Microsoft. De keys werken gewoon en worden aan jouw hardware gekoppeld. Vanaf dat moment heb je zelf nooit meer wat met de key van doen en kan je in principe alle hardware vervangen, behalve het moederbord.

Ik heb zelf laatst een socket 1150 system met een pentium omgebouwd, alles was anders (i7 ipv de pentium, Geforce kaart ipv integrated GPU, nieuwe SSD, nieuw sneller en meer geheugen) en bij een verse install van windows 10 was de boel geactiveerd met een simpele internetconnectie. Blijkbaar kijken ze echt alleen naar je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Wim-Bart schreef op maandag 18 september 2017 @ 00:02:
Gewoon media downloaden bij Microsoft. Daarna installeren en dan de Vista Licentie ingeven. Wel de juiste Windows 10 licentie installeren. Dus Windows 10 Home bij meeste Vista versies.

Hierna zal Windows 10 gewoon licentieren. Zelfs nu nog.
Huh :? Vista was niet gratis te upgraden naar Windows 10. Die gratis upgrade was voor Windows 7/8(.1).

Wat die goedkope keys betreft, we hebben in V&A in het verleden diverse verkopers gehad die ook voor een paar euro die licenties verkochten. Bij een aantal begonnen na een paar maanden gebruikers te klagen dat hun licentie ineens niet meer geldig was.

[ Voor 21% gewijzigd door FlipFluitketel op 18-09-2017 08:11 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Windows Vista is inderdaad nooit gratis te upgraden geweest naar Windows 10. Dat was (of is) alleen het geval bij Windows 7 en Windows 8.1.
Goedkope keys van 15-30 euro zou ik ook nooit aan beginnen, je weet gewoon dat er een grote kans is de key na een tijdje stopt met werken (zie ook de reactie van FlipFluitketel hierboven.

Bespaar je de ellende en koop (gelijk met de hardwarebestelling) een Windows 10 OEM licentie, dan ben je gelijk van alle gedoe af.
Pagina: 1