Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-11 12:24
Mijn vraag
Kort maar krachtig? Wat is er aan de hand met mijn processor? Ik heb zo'n maand geleden een nieuwe PC gebouwd met de onderstaande onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,95€ 120,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 612,57€ 612,57
1NZXT S340 Zwart€ 64,90€ 64,90
1NZXT Hue+ Black€ 56,-€ 56,-
1NZXT Aer RGB120 Single Pack€ 25,95€ 25,95
1NZXT Aer RGB140 Single Pack€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 150,95€ 150,95
1Corsair RM550x Zwart€ 87,95€ 87,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 144,50€ 144,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.494,67

Ik heb tot op heden geen problemen gehad (in ieder geval, niet gemerkt) maar vandaar had ik iets raars. Ik was de F1 kwalificatie aan het kijken via de computer. Op een of andere manier merkte ik direct dat mijn muis langzaam voortbewoog tijdens het kijken van de kwalificatie. Ik heb 2 schermen, dus op mijn ene scherm keek ik de F1, en op mijn andere scherm zette ik de CAM software open om te kijken wat er aan de hand was. Tot mijn verbazing zag ik dat mijn CPU voor 90% - 100% belast werd. Vreemd!

Ik heb vervolgens de stream opnieuw opgestart, aangezien hij vastliep. Toen ik uiteindelijk klaar was, was ik nog verbaasder. Mijn CPU had nu ineens een belasting van 20% - 30%. Prima, dacht ik. Helaas sprong mijn CPU belasting opnieuw naar 90% - 100% nadat ik de stream opnieuw had geopend (liep opnieuw vast). Ik heb op het internet gezocht, maar kan geen goede antwoorden vinden. Ik heb via AMD de Ryzen drivers gedownload. Die stonden er al op dus die kunnen (denk ik) niet het probleem zijn.

Per minuut:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o6jzbvja3auco.png
Halverwege heb ik de stream dus opnieuw opgestart, daar zie je ook direct de belasting omhoog gaan terwijl hij daarvoor laag lag.

Per uur:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5d9evuyratehz.png
Hier zie je de schommelingen aangezien ik de stream meerdere keren opnieuw heb moeten openen. Iedere keer wisselt de CPU belasting van lage waardes naar hoge waardes.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb het gevoel dat er dus iets mis is met mijn CPU, want een belasting van 80% op het moment dat je een stream aan het kijken bent lijkt mij een beetje overdreven, toch?

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar heb je ook in b.v. Windows taakbeheer gekeken welk process zo hard op de staart van jouw cpu aan het trappen was?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• AlxRoelofs
Switchie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:59:
Maar heb je ook in b.v. Windows taakbeheer gekeken welk process zo hard op de staart van jouw cpu aan het trappen was?
Jazeker, dat had ik er misschien even bij moeten zetten.

Volgens taakbeheer gaf Google Chrome een belasting van 70% - 80% bij een hoge CPU belasting, en ook een lage belasting bij een lage CPU belasting.

Als ik de stream sluit duikt de belasting (in taakbeheer) ook direct naar onder de 2%.

[ Voor 9% gewijzigd door AlxRoelofs op 16-09-2017 16:06 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Wat voor resolutie draaide die stream? en heb je hardware acceleratie in de browser aanstaan (dat de GPU gebruikt word)?

Want als je bijvoorbeeld een 4K stream aan het kijken bent en hardware acceleratie staat uit, lijkt me een hoge CPU belasting niet zo raar (ik kijk zelf geen streams, maar als ik bij oudere PC's kijk, zonder hardware versnelling schiet CPU gebruik zo richting 90 a 100% bij het bekijken van video's).

• AlxRoelofs
Nemesizz schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:24:
Wat voor resolutie draaide die stream? en heb je hardware acceleratie in de browser aanstaan (dat de GPU gebruikt word)?

Want als je bijvoorbeeld een 4K stream aan het kijken bent en hardware acceleratie staat uit, lijkt me een hoge CPU belasting niet zo raar (ik kijk zelf geen streams, maar als ik bij oudere PC's kijk, zonder hardware versnelling schiet CPU gebruik zo richting 90 a 100% bij het bekijken van video's).
Mijn monitor kan maximaal 1080p aan pricewatch: Samsung S22C300H Zwart en de stream was niet van hoge kwaliteit. Wat de stream precies aanbood bij mijn monitor durf ik niet te zeggen, maar 4k was het sowieso niet.

Ik heb in MSI afterburner de CPU en GPU standaard op gaming mode staan. Wat je verder met hardware acceleratie bedoeld durf ik niet te zeggen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

AlxRoelofs schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 16:38:
[...]

Mijn monitor kan maximaal 1080p aan pricewatch: Samsung S22C300H Zwart en de stream was niet van hoge kwaliteit. Wat de stream precies aanbood bij mijn monitor durf ik niet te zeggen, maar 4k was het sowieso niet.

Ik heb in MSI afterburner de CPU en GPU standaard op gaming mode staan. Wat je verder met hardware acceleratie bedoeld durf ik niet te zeggen?
Moderne internetbrowsers hebben hardware acceleratie, die kunnen dan de GPU (videokaart) gebruiken om zo de processor (CPU) te ontlasten. Vooral bij dingen zoals video's kan dat behoorlijk schelen (zo kunnen trage instap of hele oude CPU's bijvoorbeeld prima video's afspelen, omdat het zware werk door een GPU word afgehandeld).

Soms kan het problemen geven, en zetten mensen soms de hardware acceleratie uit. Beetje vlotte CPU kan opzich ook zonder, maar toch schiet de CPU belasting vrij snel omhoog.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:18
Heb je het bij elke stream of maar bij 1 of bij 1 soort player?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Voor dit soort dingen zou je kunnen testen met een andere browser bv Firefox om uittesluiten dat het niet gewoon een chrome probleem is.

Je kan een andere stream proberen

Stream op een andere manier kijken

• AlxRoelofs
RedHat schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:59:
Heb je het bij elke stream of maar bij 1 of bij 1 soort player?
Het valt me nu pas op, maar nu ik er over nadenk heb ik het misschien ook met YouTube gehad. Ik ga het sowieso de aankomende periode een beetje monitoren.

@Nemesizz @D-dark Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het in de gaten houden!
Pagina: 1