@
bramhut
oei, deze is wel heel erg fout, heb een kapitale bug, voor je helaas.
maar is oplosbaar.
(niet denken dat ik je probeer af te kraken, ik zie je graag een goede sheet maken.
dus het is echt niet persoonlijk.

)
ik vond het al vreemd, dat er de goodwe omvormer uit kwam en de omnik totaal werd overgeslagen.
maar nu zie ik hem waarom dit zo is.
voorbeeld:
omniksol 5k-TL2
http://nl.omnik-solar.com...349/Omniksol-3k_4k_5k-TL2
en de goodwe GW5000D-NS.
http://www.goodwe.com.cn/...series/421.html#technical
de omnik staat voor een vermogen van 5.2 in de database.
de goodwe staat voor een vermogen van 6.49 in de database.
ik denk dat je een grote fout maakt met wat vermogen is.
en wat dan marketing is.
punt 1.
voor beide omvormers geld: per mpp kunnen ze een max van 12 panelen aan per mpp (als je 6"cellen paneel gebruikt met een Vmpp van rond de 32V), mischien kunnen 13 panelen per mpp ook nog, maar ik hou even een zeer veilige marge aan.
gebruik je dan dit type paneel:
http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dan heb je dus 2x12x320Wp op de omvormer hangen wat in totaal dus een 7680Wp is.
dit kunnen de beide omvormers gewoon aan, zonder problemen.
punt 2:
een omvormer levert een max VA niet max W.
maar die chinese omvormertjes, tja die vertellen het vaak een beetje fout (of lees: marketing wil het graag fout vertellen dan lijkt het beter.)
de VA en de W, jep die hebben wel wat met elkaar te maken, maar zijn toch anders.
de omnik verteld wel netjes dat die 4600W levert, wat ongeveer wel een 5000VA kan zijn.
de goodwe is wat viezer met zijn specs, die hebben het over 5000W, maar dit kan net zo goed 5000VA zijn?
geen idee wat het echt is.
punt 3:
to onder dimensioneer of niet, dat is de vraag die ons hier vaker bezig houd.
(ik probeer het niet een voorkeur in mijn uitleg te schrijven, maar dat is erg moeilijk.)
anton heeft er een mooie berekening op losgelaten:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
grofweg komt het er op neer dat het eigenlijk totaal geen probleem is om 30% meer Wp als W omvormer te hebben.
verlies is dan minder als de extra winst die je hebt op andere momenten.
je zult op een 1 of andere manier deze 3 punten moeten verwerken in je sheet.
hoe? lastig?
ik zelf zou de max VA van de omvormer pakken, voor het gemak.
daar mee omzeil je in ieder geval een stukje marketing die nergens opslaat.
dan zou de omniksol 5k-TL2 een vermogen krijgen van 5,0
en de goodwe GW5000D-NS die moeten we gokken omdat ze het niet netjes opgeven, maak daar maar 5.0 van. want ik vermoed dat het echt 5000VA is en geen W.
wil je daar na nog wel of niet onder dimensioneren meenemen, tja die mag je zelf kiezen.
(die vertel ik alleen maar, om duidelijk te maken waarom goodwe zulke vreemde getallen geeft.
hun marketing is gewoon een stukje over de top te noemen als je dat vergelijkt met omnik.
en dat terwijl ik omnik al erg vind, lol)
de verdere omvormers kun je dan zelf even opzoeken.
ga je straks wat meer omvormers in je sheet zetten, dan merk je als snel dat SMA/fronius/power-one gewoon hun cijfers veel netter geven als goodwe/omnik/hosola.
sommigen noemen dat ook wel eens "goedkope" chineesjes, en ja ik kan ze niet altijd ongelijk geven, maar ook die chineesjes zijn best leuk om te hebben.
(om het verhaal nog leuker te maken:
ook de goodwe GW3000D-NS + GW3600D-NS + GW4200D-NS en de omniksol 3k-tl2 + 4k-tl2.
kunnen allemaal gewoon 2x12x320Wp aan gehangen worden.
jep dat zijn dan allemaal erg er vette onder dimensionering, dat zou ik ook niet doen, lol.
dus zo als je nu de sheet berekend, zou je eigenlijk bij al die omvormers gewoon 7,68 moeten in vullen.
lol, dat is het hem nu ook weer niet.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)