Zonnepanelen calculator excel sheet

Pagina: 1
Acties:
  • 22.464 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-09 16:31
Beste medetweakers,

Ik ben de laatste tijd flink bezig geweest met het uitzoeken van de beste zonnepanelen voor bij mij op het dak (maar ondertussen ook al voor anderen ;).) Daarom leek het mij leuk om dat te combineren met mijn passie voor excel. Dus heb een een sheet gemaakt waar excel, met wat gegevens, de juiste (en goedkoopste) zonnepanelen, omvormer en montageset combi vindt. Ik ben zelf aardig blij met het resultaat maar ik zou graag weten wat jullie er van vinden!

Link

Groeten,
Bram

[ Voor 5% gewijzigd door bramhut op 23-09-2017 10:54 ]

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 14:25
Ziet er op het eerste gezicht erg mooi uit! Ik ben van plan om volgende maand te beginnen met het plannen van mijn zonnepanelen-config, en zal het dan zeker uitgebreid testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:32
@bramhut
nice, ziet er goed uit. ;)

ik zal eens gaan bug hunten.
heb er al 1 gevonden (zullen er vast meer zijn).
zodra je over de 10.000kWh terug levert dan is de kWh prijs niet meer € 0.1979 helaas. :-(
zie voor info:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

in het kort: (met als gegeven kale elektra prijs van 5ct als voorbeeld 20.000kWh salderen als voorbeeld)
alles onder de 10.000kWh krijgt:
€ 0,05 kale elektra prijs + € 0,1013 aan belasting + € 0,0074 Opslag duurzame energie op elektriciteit
en daar over heen nog een sausje van 21% BTW.

alles boven de 10.000kWh krijgt:
€ 0,05 kale elektra prijs + € 0,04901 aan belasting + € 0,0123 Opslag duurzame energie op elektriciteit
en daar over heen nog een sausje van 21% BTW.

dit maakt:
10.000 X ( (€ 0,05 + € 0,1013 + € 0,0074) * 1,21) = € 1920.27
10.000 X ( (€ 0,05 + € 0,04901 + € 0,0123) * 1,21) = € 1346.85
totaal winst is dan ook : € 1920.27 + € 1346.85 = € 3267.12

als ik dit invul in de sheet.
dan rekent die uit dat de winst 20.000 X €0,1920 = € 3840,00 is, maar in werkelijkheid is het maar € 3267.12. :-(
dit zou dus de TVT van 4 jaar veranderen in grofweg 4,8 - 5 jaar.
in TVT valt het wel mee, maar 600€ verschil is in geld best pittig. ;)

mischien maar een waarschuwing geven, zodra het boven de 10.000kWh opwekken een andere TVT geeft.
of mijn voorbeeld berekening ook in het systeem verwerken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En het is "rendement" ipv "rendament".

En het zou iets zijn om een bepaalde prioriteit te kunnen geven aan een hoge opbrengst per m2, of juist lage Wp prijs.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@migjes
Bedankt! Ik had daar nog niet over nagedacht, ik zal vanmiddag even een melding toevoegen dat zodra je boven de 10.000 kWh gaat, je kWh prijs ook veranderd!

@Atomic2005
Oeps 8)7 Ik pas het direct even aan....

En over de prioriteit: Ik zal het alvast op de geplande features zetten, als het lukt hoop ik het komende week er in te zetten.

Bedankt allemaal voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
no, prob.
er zijn ook zoveel uitzonderingen (ik heb er nog wel een paar. ;) ) dat je soms door de wolken de zon niet meer ziet >:)

@Atomic2005 heeft ook een goed punt, maar ik vind dat die nog iets ingewikkelder is.
(ook ik krap op mijn hoofd en weet niet precies de grens te stellen, dus ik geef een voorbeeld wat totaal verkeerd kan zijn, maar het gaat niet over de precieze cijfers, maar alleen over het idee er achter. ;) )

als ik invul dat ik 5000kWh per jaar gebruik.
en een dak heb dat 15 x 50 meter is.
dan krijg ik de tip om 22x270Wp panelen te leggen. :-(

tja dat is wel heel erg pre 2015, maar we leven nu in 2017. ;)
voor 2015 kregen we 22ct per kWh en maar 8ct per kWh als we te veel opwekte.
panelen waren toen ook relatief duur.

nu na 2017, panelen zijn een stuk goedkoper geworden. (niet goedkoper in prijs per paneel, maar je krijgt voor het zelfde geld wel een flinke hoeveelheid meer Wp.
mijn oude 190Wp hebben +/- 170€ gekost, nu koop je een 280Wp voor het zelfde bedrag.)
ook is de winst een flink stuk gedaald nu krijgen we maar +/-19ct per kWh, maar ook het bedrag wat we krijgen voor ons overschot is flink gestegen een 11ct per kWh is mogenlijk.
(greenchoise/powerpeers/vandebron, etc etc vergoedingen zijn beter geworden.
of in ieder geval een stuk kleiner in verschil.)

ook gezien, dat als je een omvormer koopt die 500W aan kan, dat kost je dan x bedrag.
een omvormer die 5000W aan kan kost lange na niet 10X zo veel. ;)
dus hoe groter je gaat, de lager de prijs per Wp word.

ook heb je een bedrag nodig om een paneel op te hangen aan bevestiging materiaal.
moet je dat bedrag delen door 300Wp of door 170Wp, dit maakt stiekem in eens veel uit op de TVT.
(dit is het stukje wat atomic ook bedoeld. gok ik.)

dit alles maakt soms al zoveel goed, dat je soms op het overslag punt zit, dat in over productie gaan soms helemaal geen slecht idee is. ;)
(of we daar echt al zitten is erg lastig te zeggen, een hobbyist die zelf legt komt al erg ver als hij per ongeluk een flinke schuur heeft.)

edit:
heck, als je in het hoofd forum deel kijkt heb je er al genoeg die nu panelen op noord aan het leggen zijn.
zelfs de lage opbrengst van noord is voor een hobbyist al erg goed te doen om dan zelf een redelijk acceptabele TVT te krijgen. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-09-2017 16:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@Atomic2005
Daar zat ik zelf ook al aan te denken ;) Het is jammer genoeg wel erg lastig om dat ook nog goed te verwerken in excel en het blijft natuurlijk ook gewoon een persoonlijke voorkeur om meer panelen op je dak te leggen dan nodig ;) Tegenwoordig maakt het qua TVT inderdaad niet veel meer uit om meer panelen op je dak te leggen dan je nodig hebt (zeker niet als je al niet heel veel panelen nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
oke even opdelen in 2 verschillende stukken. ;)

1. zwaardere panelen of niet.
heeft een stuk te maken met heb je genoeg dakruimte of niet.
(heb je maar beperkt ruimte, dan is het vele malen leuker om zwaardere panelen te gebruiken, en dan maakt een klein beetje langere TVT eigenlijk geen bal uit, liever 6 jaar 100% afdekken als 5 jaar maar 80% van je gebruik dekken. ;) )

maar ook: een installateur hangt voor het zelfde bedrag een 260Wp op dak als hij een 300Wp neerlegt.
het kost hem precies even veel tijd om te doen.
dus zwaardere(meer Wp) panelen zijn duurder, maar kunnen korter zijn in de TVT.
(is dit al zo? en bij welk paneel is dat al zo?, dat zou ik willen zien in een sheet. ;) )

maar ook: een bevestiging klem voor 1 paneel kost +/-25€, verdeel ik die kosten over 260Wp of over 300Wp.
ook dit maakt voor de TVT een leuke slok uit. (zeker als je straks ook solarfrontier panelen mee neemt in de sheet, die zijn maar 170Wp.
dan tikt dit hard aan op de rekening, dat loop op naar een 1/2 jaar extra TVT. ;) )

2. overproductie of niet.
dit is zeker een persoonlijke keuze, maar als we onder aan de lijn kijken is het toch allemaal een financiële keuze.
voor vele begint dit steeds meer te spelen, het zijn nu voor al hobbyisten die dit al doen.
maar ik verwacht dat er nog binnen een niet al te lange tijd dit ook gewoon voor de gewone man gaat gebeuren.

houw ook in het hoofd, dat steeds meer dingen straks elektrisch gaan gebeuren.
ik zelf heb al een warmtepomp, die ik voed uit de opbrengst van de panelen.
(en de panelen die ik al heb terug verdiend, die leveren de stroom voor de warmtepomp(fictief), dus 50% van mijn gas rekening is nu ook al weg. >:) )
maar elektrische auto's komen er ook aan, steeds meer en meer.
het is dus ook niet meer handig veel tijd in een sheet te stoppen die niet naar de toekomst kijkt. ;)

een over productie, met een leuk dak, en een flinke onder dimensionering.
het is voor de gemiddelde boer al erg leuk te doen, die hebben dat al gezien. ;)
de gewone man, met een klein dak, daar is het nog lastig, maar we komen steeds meer in die richting. ;)

@ algemeen
eigenlijk reken je nu naar totaal kostprijs en bereken je daar de TVT van uit.
is zeker niet een foute methode, maar beter (geeft meer flexibiliteit) kun je de prijs per geïnstalleerde Wp uit rekenen. de €/Wp dus.
de €/Wp delen door de stroom prijs is je TVT. ;)
(dit communiceert vaak ook veel makkelijker met mensen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 17-09-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 22:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

bramhut schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:21:
Beste medetweakers,

Ik ben de laatste tijd flink bezig geweest met het uitzoeken van de beste zonnepanelen voor bij mij op het dak (maar ondertussen ook al voor anderen ;).) Daarom leek het mij leuk om dat te combineren met mijn passie voor excel. Dus heb een een sheet gemaakt waar excel, met wat gegevens, de juiste (en goedkoopste) zonnepanelen, omvormer en montageset combi vindt. Ik ben zelf aardig blij met het resultaat maar ik zou graag weten wat jullie er van vinden!

Link

Groeten,
Bram
Tof. Wij gaan binnenkort verhuizen en op het nieuwe huis heb ik behoorlijk wat dakoppervlak om vol te leggen met zonnepanelen. Ik sta momenteel nog aan het begin van het uitzoeken t.a.v. hoe-wat-waar etc, dus elke hulp is welkom.

Ik ga er deze week eens even wat uitgebreider naar kijken.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
oei, deze is wel heel erg fout, heb een kapitale bug, voor je helaas. ;)
maar is oplosbaar. ;)
(niet denken dat ik je probeer af te kraken, ik zie je graag een goede sheet maken.
dus het is echt niet persoonlijk. ;) )

ik vond het al vreemd, dat er de goodwe omvormer uit kwam en de omnik totaal werd overgeslagen.
maar nu zie ik hem waarom dit zo is. ;)

voorbeeld:
omniksol 5k-TL2
http://nl.omnik-solar.com...349/Omniksol-3k_4k_5k-TL2
en de goodwe GW5000D-NS.
http://www.goodwe.com.cn/...series/421.html#technical
de omnik staat voor een vermogen van 5.2 in de database.
de goodwe staat voor een vermogen van 6.49 in de database.

ik denk dat je een grote fout maakt met wat vermogen is.
en wat dan marketing is.

punt 1.
voor beide omvormers geld: per mpp kunnen ze een max van 12 panelen aan per mpp (als je 6"cellen paneel gebruikt met een Vmpp van rond de 32V), mischien kunnen 13 panelen per mpp ook nog, maar ik hou even een zeer veilige marge aan.
gebruik je dan dit type paneel: http://shop.winkelman-zon...on-2-fullblack-320wp.html
dan heb je dus 2x12x320Wp op de omvormer hangen wat in totaal dus een 7680Wp is.
dit kunnen de beide omvormers gewoon aan, zonder problemen. ;)

punt 2:
een omvormer levert een max VA niet max W.
maar die chinese omvormertjes, tja die vertellen het vaak een beetje fout (of lees: marketing wil het graag fout vertellen dan lijkt het beter.)
de VA en de W, jep die hebben wel wat met elkaar te maken, maar zijn toch anders.
de omnik verteld wel netjes dat die 4600W levert, wat ongeveer wel een 5000VA kan zijn.
de goodwe is wat viezer met zijn specs, die hebben het over 5000W, maar dit kan net zo goed 5000VA zijn?
geen idee wat het echt is. :?

punt 3:
to onder dimensioneer of niet, dat is de vraag die ons hier vaker bezig houd.
(ik probeer het niet een voorkeur in mijn uitleg te schrijven, maar dat is erg moeilijk.)
anton heeft er een mooie berekening op losgelaten:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
grofweg komt het er op neer dat het eigenlijk totaal geen probleem is om 30% meer Wp als W omvormer te hebben.
verlies is dan minder als de extra winst die je hebt op andere momenten.

je zult op een 1 of andere manier deze 3 punten moeten verwerken in je sheet.
hoe? lastig?
ik zelf zou de max VA van de omvormer pakken, voor het gemak.
daar mee omzeil je in ieder geval een stukje marketing die nergens opslaat. ;)
dan zou de omniksol 5k-TL2 een vermogen krijgen van 5,0
en de goodwe GW5000D-NS die moeten we gokken omdat ze het niet netjes opgeven, maak daar maar 5.0 van. want ik vermoed dat het echt 5000VA is en geen W.
wil je daar na nog wel of niet onder dimensioneren meenemen, tja die mag je zelf kiezen. ;)
(die vertel ik alleen maar, om duidelijk te maken waarom goodwe zulke vreemde getallen geeft.
hun marketing is gewoon een stukje over de top te noemen als je dat vergelijkt met omnik.
en dat terwijl ik omnik al erg vind, lol)

de verdere omvormers kun je dan zelf even opzoeken.

ga je straks wat meer omvormers in je sheet zetten, dan merk je als snel dat SMA/fronius/power-one gewoon hun cijfers veel netter geven als goodwe/omnik/hosola.
sommigen noemen dat ook wel eens "goedkope" chineesjes, en ja ik kan ze niet altijd ongelijk geven, maar ook die chineesjes zijn best leuk om te hebben. ;)

(om het verhaal nog leuker te maken:
ook de goodwe GW3000D-NS + GW3600D-NS + GW4200D-NS en de omniksol 3k-tl2 + 4k-tl2.
kunnen allemaal gewoon 2x12x320Wp aan gehangen worden. >:)
jep dat zijn dan allemaal erg er vette onder dimensionering, dat zou ik ook niet doen, lol.
dus zo als je nu de sheet berekend, zou je eigenlijk bij al die omvormers gewoon 7,68 moeten in vullen.
lol, dat is het hem nu ook weer niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@migjes
Het vermogen dat in de database staat is het maximale aangesloten vermogen van de panelen. Ik weet wat het verschil tussen VA en W is maar dat is in dit geval niet van toepassing want bij DC stroom (dus de zonnepanelen) is VA=W. En het AC vermogen van de omvormers heb ik eigenlijk niet naar gekeken want dat is gewoon afhankelijk van het maximale DC vermogen.

Ik heb er nog niet over echt nagedacht of dit gewoon echt het maximale DC vermogen is of dat ze nog 'safe' willen spelen. Maar ja dat is nogal moeilijk uit te zoeken zonder te meten...

Het klopt dat je per string niet meer dan 12 a 13 zonnepanelen kan hebben, maar je kan natuurlijk ook meerdere strings parallel op een mppt tracker aansluiten (zolang ze maar evenveel panelen hebben en ze onder dezelfde omstandigheden bevinden) 8)

En over onderdimensionering: Daar ga ik niet aan beginnen :P

(als ik iets fouts zeg, zeg het dan. Ik heb geen elektrotechniek gestudeerd dus misschien zeg ik iets wat niet waar is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
bramhut schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:23:
@migjes
Het vermogen dat in de database staat is het maximale aangesloten vermogen van de panelen. Ik weet wat het verschil tussen VA en W is maar dat is in dit geval niet van toepassing want bij DC stroom (dus de zonnepanelen) is VA=W.
tot hier, is het jep, maar vergis je niet dit is dus DC, en eigenlijk gaat het over AC.
En het AC vermogen van de omvormers heb ik eigenlijk niet naar gekeken want dat is gewoon afhankelijk van het maximale DC vermogen.
de goodwe geeft een 5000VA (waarschijnlijk) en de omnik dus ook.
nu staan ze wel heel erg voordelig in de database voor goodwe en dat terwijl de omnik goedkoper is. ;)
Ik heb er nog niet over echt nagedacht of dit gewoon echt het maximale DC vermogen is of dat ze nog 'safe' willen spelen. Maar ja dat is nogal moeilijk uit te zoeken zonder te meten...
je kunt gewoon van mij aannemen dat dat getal door de marketing word geschreven en niks met techniek te maken heeft. ;)
voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
west hing aan een mpp die max 2000W verwerkt (officieel 2000W, maar ging iets hoger maar stopte echt rond de 2090W)
op dat moment hingen er 10X300Wp LG neonX panelen aan, maar 12X had dus ook makkelijk gekund.
ik had nog ruimte zat op de Vmpp en de Voc. ;)
(maar dak ruimte is op met mijn dak. :-( )
mijn omvormer gaat officieel tot de 600V (onofficieel is dat rond de 630V),
maar met aftoppen ging de Vmpp van 320Vmpp naar 340Vmpp, dus peanuts voor omvormer.

je kunt echt stellen max DC vermogen is marketing, heeft niks met de werkelijkheid te maken. ;)
(leveren de panelen te veel W, dan zet de mpp de panelen gewoon iets uit het optimum punt en zo heb je minder W, no problemo ;) )
je kunt beter kijken naar AC vermogen, daar mogen ze geen marketing op loslaten dus dat getal klopt beter. ;)
Het klopt dat je per string niet meer dan 12 a 13 zonnepanelen kan hebben, maar je kan natuurlijk ook meerdere strings parallel op een mppt tracker aansluiten (zolang ze maar evenveel panelen hebben en ze onder dezelfde omstandigheden bevinden) 8)
lol, jep je kunt altijd nog verder gaan, maar er is een grens ook aan parallel.
(check de max kortsluit A van de mpp en het paneel. ;) )
En over onderdimensionering: Daar ga ik niet aan beginnen :P

(als ik iets fouts zeg, zeg het dan. Ik heb geen elektrotechniek gestudeerd dus misschien zeg ik iets wat niet waar is...)
onderdimensioneren, tja moet het of niet. :?
vind ik ook lastig, maar toch soms als je echt alleen maar naar geld kijkt, het is wel verrekte effectief om te doen. (zeker als je ergens om een 1 of andere reden een grens raakt, dan kan het erg tof zijn om te doen.)
keuze veldje voor 30% mischien?

je doet niks fout, bent juist erg goed bezig d:)b
vooral door gaan.
het is hooguit de ruwe randjes weg werken hier en daar. ;)

(veel verder kan ik je niet helpen.
ik kan de formules die je gebruikt niet zien wegens beveiliging sheet.
en heb geen zin om te gaan hacken. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
er schiet mij iets te binnen, waardoor je het mischien beter begrijpt. ;)

de goodwe GW5000D-NS heb je nu als 6.49 vermogen staan in de database.
dus die doe je flink onder dimensioneren met zijn 5000VA.
(bijna 30% onder dimensionering >:) )

maar de omniksol 5k-TL2 heb je staan als 5.2.
en die doe je dan vrijwel niet onder dimensioneren met zijn 5000VA.

dat klopt niet echt zou ik zeggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-09-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
@migjes
Bedankt! Ik wist niet dat je het VA van een omvormer als leidraad moest nemen. Maar nu je het zo uitlegt begrijp ik het wel. _/-\o_

Nee klopt, als je het zo bekijkt is dat verschil wel erg groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
cool. d:)b

maar eigenlijk is het niet moeten, maar factord wel verschillen tussen marketing van fabrikanten uit.
en dat maakt het wel eerlijker.
dan is het weer appels met appels vergelijken. ;)

• bramhut
Ik heb zojuist een nieuwe versie geüpload. Link.
De changelog staat in het excel bestand maar kort samengevat:
  • Extra zonnepanelen toegevoegd aan de vergelijking.
  • Vermogen van alle omvormers is aangepast van maximale DC vermogen naar maximale AC vermogen.
  • Prijs per Wp is toegevoegd aan het overzicht.
  • Er is een optie toegevoegd om voorkeur te geven aan hogere Wp/m2
  • of aan lagere €/Wp.
  • En er is een optie toegevoegd waar je kunt aangeven hoeveel % van je verbruik je wilt terugverdienen.
Als je bepaalde features wil terugzien, geef het dan aan!
Ook zou het leuk zijn als er iemand wil meehelpen aan het vergroten van de database voor omvormers zodat er nog betere vergelijkingen kunnen worden gemaakt ;).

Ik hoop dat ik er meer bugs heb uitgehaald dan er zijn ingeslopen maar ik hoor graag of jullie nog bugs hebben gevonden! _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
ehhh, geen idee wat er fout gaat.
download hem, verander lengte dak van 5 meter naar 6 meter, en ik krijg geen berekening meer?
verander ik het weer terug naar 5 meter, nog steeds geen berekening?
(fout: ongeldige naam.)

wat ik ook probeer, geen berekening?

een bug?

• bramhut
@migjes
Mmm, als ik het verander lukt het wel... Met precies dezelfde versie dan. Kun je misschien wat screenshots sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@bramhut
verander alleen de lengte dak. naar 6 en weer terug naar 5
en krijg dit?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/excel.jpg

(kan verder geen formules zien dus ook niet debuggen)

edit:
ik moet hem wel downloaden om te gebruiken
(online fuckt up bij mij.)
daarna open ik hem in excel 2010, verzie 14.......
vorige verzie ging geheel goed, de nieuwe niet.

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 27-09-2017 10:17 ]

• bramhut
Erg vreemd. Ik heb zojuist even getest in de excel app voor iOS maar bij mij zijn er geen problemen. Ik denk dat het te maken heeft dat je met excel 2010 werkt en ik heb de sheet geschreven in excel 2016. Misschien gebruik ik wel formules die niet beschikbaar zijn in excel 2010 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Bram, ik heb een vraag. Hoe werkt namelijk de berekening als je in het index werkblad de verwachte kosten invoert. De geschatte kosten komen dan vervolgens op het dubbele uit bij wat ik zelf heb ingevoerd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Hoi Schumi, de verwachte vaste kosten die je kunt invoeren worden bij de totale kosten opgeteld. Verder gebeurt hier niks mee. Het zou kunnen zijn dat de materiaalkosten net zo groot zijn als de verwachte vaste kosten, waardoor het lijkt alsof het verdubbeld wordt.

PS: Ik heb de sheet al lange tijd niet geüpdatet. Waarschijnlijk kloppen de prijzen en de links naar de zonnepanelen en omvormers niet meer. Deze kun je makkelijk aanpassen in de database werkbladen. (Je kunt gewoon op google zoeken naar een zonnepanelen webshop en dan de prijzen en gegevens overnemen.)

Ik hoop nog een update te kunnen uitbrengen binnenkort maar dit is afhankelijk van hoeveel tijd ik over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Bram,
Ik heb je prachtige Excelbestand gevonden. Ik wil proberen hem te gebruiken om offertes van leveranciers mee te vergelijken. Je hebt hem niet toevallig al geactualiseerd?
Wat ik niet begrijp in de Indextab is wat ik moet invullen bij de eerste twee velden.
  • Verwachte vaste kosten: bedoel je daarmee de installatiekosten zoals arbeidsloon?
  • Prijs per kWh: die wordt tot op heden niet vermeld in de offertes die ik heb ontvangen. Hoe is dit beoogd? (prijs per paneel / opbrengst paneel?) Is hier het rendement van de omvormer nog een factor? Hoe kom ik achter dit gegeven?
Alvast dank voor je toelichting van deze velden
Hartelijke groet
Henny

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:08
Verwijderd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:00:
Wat ik niet begrijp in de Indextab is wat ik moet invullen bij de eerste twee velden.
[list]
• Verwachte vaste kosten: bedoel je daarmee de installatiekosten zoals arbeidsloon?
• Prijs per kWh: die wordt tot op heden niet vermeld in de offertes die ik heb ontvangen. Hoe is dit beoogd? (prijs per paneel / opbrengst paneel?) Is hier het rendement van de omvormer nog een factor? Hoe kom ik achter dit gegeven?
1) geen idee
2) Dat zie je bij je energieleverancier. Want staat daar op de rekening voor 1 kWh?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LordSinclair thanks voor de tip over de energieleverancier!
@bramhut Kun jij deze vragen toelichten:
Verwachte vaste kosten: bedoel je daarmee de installatiekosten zoals arbeidsloon?
Ik probeer in de tabbladen van de zonnepanelen en de omvormers de producten vanuit de offertes in te voegen. Hoe zorg ik ervoor dat ze in de berekening terecht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Hallo Henny,

De verwachte vaste kosten zijn kosten zoals arbeidsloon, kabels, eventueel overig materiaal, etc. Het maakt niet echt uit wat je hier invult, het telt deze kosten alleen op bij de eindsom.

De database tabellen kun je aanpassen. Hier kun je dan de gegevens zoals de prijs, modelnummer, etc. invullen en eventueel de andere producten verwijderen. Met deze gegevens voert excel uiteindelijk de berekening uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Na meer dan 2 jaar is het zover ;) :

Ik heb zojuist een nieuwe update (versie 1.3) geüpload. Link.

De hoofdpunten:
Er zijn voornamelijk verbeteringen in de UI. Er is nu een legplan aanwezig, een tabblad waar extra informatie over de set kan worden gevonden en een tabblad met geavanceerde opties (die nog moet worden uitgebreid).
Ook is de database van de omvormers en de zonnepanelen bijgewerkt.

Waarschijnlijk zijn er weer genoeg bugs ingeslopen dus als iemand nog een vindt, graag melden! :)

PS:
De montage database moet ook worden aangepast maar dit gaat waarschijnlijk veel tijd kosten. Veel oude links verwijzen naar montagesets voor x zonnepanelen (deze bood J&M solar aan). Helaas verkopen zij deze niet allemaal meer. Ik heb nog geen alternatief kunnen vinden voor een montageset voor oa een bitumen dak. Als ze nergens meer verkocht worden, is het waarschijnlijk nodig om met losse componenten te gaan werken. Dit zou het helaas alleen maar ingewikkelder maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ik merk dat tabblad berekening beveiligd is met een wachtwoord.
Ik zou graag de kostprijs van plaatsen(arbeid) hieraan toevoegen...
Ik heb namelijk een tabel van wat ze vragen per paneel
Of zie je het zitten om een extra tabblad te maken zodanig dat ik het daar kan invullen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
Hoi Michel,

Ik heb zojuist een extra optie toegevoegd in het tabblad geavanceerde opties waar je de arbeidskosten per paneel kan invoeren. Hopelijk werkt het goed want ik heb het nog niet uitgebreid kunnen testen.
De prijzen van de zonnepanelen zijn ook weer bijgewerkt. Als je nog andere ideeën heb hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markkkooo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-08 14:20
Hele mooie Tool!

nu heb ik een vraagje die ik niet kon vinden. misschien heb je een trucje om dit wel te kunnen.

ik heb 9 panelen 2200WP en een omvormer van 2300WP

nu zit ik er aan te denken om meer panelen erop te leggen om de minder zonnige dagen nuttiger te maken. panelen kosten namelijk geen drol en de omvormer hangt er al.

nu wil ik kijken wat de opbrengst zou zijn. dan moet ik natuurlijk op de 100% mooie dagen waarbij de omvormer op 100% werkt de overcapaciteit afvlakken. als ik dan kan berekenen wat de efficiëntie is van de extra panelen dan weet ik ook of het überhaupt interessant is.

veel mensen zullen zeggen dit is zonde, neem gewoon een grotere omvormer. maar ik zit aan de toekomst te denken waar je misschien met accu's wil werken. dan heb je er niets aan als je gigantisch veel stroom op wekt in de zomer. want dat kan je toch niet tot de winter bewaren in een normaal accupakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
markkkooo schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:20:
Hele mooie Tool!

nu heb ik een vraagje die ik niet kon vinden. misschien heb je een trucje om dit wel te kunnen.

nu zit ik er aan te denken om meer panelen erop te leggen om de minder zonnige dagen nuttiger te maken. panelen kosten namelijk geen drol en de omvormer hangt er al.

nu wil ik kijken wat de opbrengst zou zijn. dan moet ik natuurlijk op de 100% mooie dagen waarbij de omvormer op 100% werkt de overcapaciteit afvlakken. als ik dan kan berekenen wat de efficiëntie is van de extra panelen dan weet ik ook of het überhaupt interessant is.

veel mensen zullen zeggen dit is zonde, neem gewoon een grotere omvormer. maar ik zit aan de toekomst te denken waar je misschien met accu's wil werken. dan heb je er niets aan als je gigantisch veel stroom op wekt in de zomer. want dat kan je toch niet tot de winter bewaren in een normaal accupakket.
toon volledige bericht
Er zijn meerdere manier om dat te bekijken, maar ik zou het in sunnydesign simuleren. in basis is meestal de conclusie dat je de omvormer niet moet willen vervangen, dat verdien je nooit terug, of je moet toevallig een grotere vinden op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

markkkooo schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:20:
Hele mooie Tool!

toon volledige bericht
Zou je een nieuw/eigen topic willen maken?
Gebruik daarvoor ook Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.