Te zwakke versterker of te veel power in de boxen ?

Pagina: 1
Acties:

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-10 12:02
Ik heb de volgende combinatie staan , mijn oude versterker was kapot gegaan en toen op advies bij oa Hifi Klubben een Denon x1300 W gekocht.

Woon in een rijtjes woning dus heb aan 1 kant buren , daarbij vroeg ik of de klipsc f10 boxen prima konden .. dat was geen probleem, dus 4x aangeschaft met een klipsch centerspeaker en een subwoofer die keurig in de kast staat.

Zo nu en dan als ik een tijdje game of tv kijk valt de versterker uit ... rood lampje gaat knipperen en na even te wachten kan hij weer aan...

Bij navraag bleek dat ik eigenlijk te zware boxen heb voor de versterker... terwijl ik toen wel vroeg of dat vermogen kon .... was een mooie combinatie zeiden ze...

De vraag is dus nu ... moet ik een zwaardere versterker kopen dus bv een denon 3400 W serie , of een andere zwaardere versterker en zo ja welke ... wil misschien gaan tot rond de 1000 Euro...

Of moet ik 2 paar boxen er af halen (bv achter ) en daar kleinere boxen qua vermogen neerzetten ? Ze zeiden dat dat niks uit zou maken ...

Ben maar een leek qua technisch termen met audio.. (duh weet wel wat 7.1 is enzo ) dus als mensen mij advies cq oplossingen kunnen geven wat raadzaam is te doen in jip en Janneke taal...graag...

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Hoe staat je versterker opgesteld? In een afgesloten kast, of vrij? Ivm koeling.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Versterker is echt niet te zwak.
Klipsch speakers zijn redelijk hoog-rendement, de F10 heeft een iets lager rendement dan mijn RP160m.
Ik heb een oude versterker met watt meter, als je boven de 1 watt komt ga je je toch afvragen wat de buren ervan gaan vinden. Omgerekend naar jouw speakers wordt dat volume op 2 watt bereikt. (geschat volume ~100 dB)

Pas als je echt de grens van je versterker tegenkomt (80watt) ga je vervorming horen en loop je risico je speakers op te blazen.
In jouw situatie is dit vanaf ~118 dB (evenals de mijne, gezien mijn versterker 2x 40Watt is, alleen mijn speakers dus 2x zo gevoelig zijn).
Ter referentie, voor live concerten geld een richtlijn van 110dB als maximaal langdurig gemiddelde...
Gebruikte rekenmodule: http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Denon is weliswaar een van de lichtere, maar moet die 4x F10 plus center van je makkelijk aan kunnen.
(Draai zelf met Klipsch f3/f1/c20 op een AVR2311). Als dat ding in de beveiliging schiet lijkt me er iets andes mis te zijn.
Loop je bekabeling ff na, alles goed, geen mogelijke kortsluiting (uitstekende adertjes bij de aansluitingen zijn berucht).
OOk van deze kant uit: staat de receiver in een kast, ligt er niks op, kan ie zijn warmte goed kwijt? Kan de thermishe beveiliging zijn, zeker als ie het na even uit weer gewoon doet.

En anders omruilen voor een andere, laat ze die van jou maar nalopen. Ding is niet goed dan, klaar. Mag aannemen dat er nog garantie op zit :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 16-09-2017 12:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik kan je geen advies geven maar wel zeggen dat ik een Denon AVR-1311 met bijbehorende surround speakers heb, die meerdere keren per dag crasht. In mijn geval betekent dat dat hij helemaal niets meer doet, geen volumeregeling zelfs uit gaan niet. Moet de volledige spanning eraf halen en weer aanzetten alvorens hij weer werkt. Wordt verder niet heet of overdreven warm.

Ik ga dit even volgen misschien dat ik een handige tip tegenkom die mij verder helpt. Want ik kan mij niet voorstellen dat dit komt door de speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
@Gandalf68 Klinkt idd als een warmte-issue (elke 2 seconde knipperen). Kortsluiting door niet goed aangesloten speakerdraad kan ook (elke 0,5 seconde knipperen), maar dan zou ik verwachten dat het direct gebeurd, of wanneer het volume hoger gezet wordt, niet na een bepaald tijdsbestek.
@Verwijderd Klinkt als een leeftijds-issue. Die receiver is van 2012, zeer waarschijnlijk is er intern iets aan het stuk gaan. Als je het de moeite waard vind, kun je een reparateur er eens naar laten kijken. Hou wel rekening met onderzoekskosten die je betaald als je niet overgaat tot reparatie.

• Gandalf68
Warmte zou kunnen maar lijkt me stug genoeg ruimte er om heen zal vanavond eens een foto maken.

• The Eagle

The Eagle

Maak dan ook ff scherpe foto's van de achterkant, kan zien dat wij iets zien dat jij niet ziet :)
Evenals van de aansluitingen op de speakers zelf. Zoals gezegd, kan ook net een los draadje zijn dat sluiting maakt :)

@Verwijderd klinkt idd als een defect, zeker als ie dat eerst niet heeft gedaan. Kan evt ook nog een firmware update zijn, al vraag ik me af of die er zijn voor de 1311. Dat is wel echt het basis-basismodel, en die speakers die er bij zitten zijn ook niet de beste. Maar dan nog zou het niet moeten mogen imho. Repareren zal iig niet meer lonen denk ik, die hele set zal niet meer dan 500 euro gekost hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

@LA-384
Ik had hiervoor een Sony versterker en die heeft het 10 jaar lang uitmuntend gedaan. Had geen HDMI en dus ben ik overgegaan naar een andere set een paar maand geleden. Tweedehands gekocht. Voor mij geen Denon weer. Als het al niet eens vijf jaar meegaat dan hoeft het voor mij niet.

@The Eagle
Ik lees er wel meer over op het internet dat er bepaalde modellen zijn van Denon die om de haverklap crashen. Ondanks dat het misschien een basismodel is was dat ook zo met mijn Sony. Die heeft nooit een krimp gegven. De speakers kunnen beter maar ze hoeven ook geen grote ruimte te vullen, vier bij vier en meer niet. Voor dat doel voldoen ze wel.

Repareren ga ik het niet. Ik kijk rustig uit naar een andere versterker, maar een Denon wordt het niet.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:15
Kan ik me voorstellen. Bij mij ging het hdmi bord stuk 1 maand buiten garantie. Laten repareren en sindsdien geen problemen meer gehad gelukkig, maar dat was toen wel erg zuur idd. Eagle doelt verder op dat mogelijke firmware probleem, waar hij later op terug komt. Omdat het het instapmodel betreft is de kans op firmware updates nihil.

@The Eagle
Je zegt zelf tegen tuintje dat het door een firmware update kan komen, maar zegt later dat je je afvraagt of de 1311 nog wel updates krijgt. Wat bedoel je er dan mee :?

[ Voor 21% gewijzigd door LA-384 op 16-09-2017 17:23 ]

• The Eagle

The Eagle

Ehm, hoezo moet ik op een speciefiek firmwareprobleem terugkomen? Mij is geen specifiek firmware probleem bekend. En als dat wel bekend zou zijn, zou je ff bij Denon moeten zoeken. Of contact opnemen, telefonische support is prima. Zie http://denon-nl.custhelp.com (NL, ook telefonisch) of http://denon.custhelp.com (EN, uitgebreidere kennisbank online)
Having said that, niks mis met Denons. Zie die 1311 zeker als incidenteel en niet structureel.

Maar genoeg daarover ands gaan we het topic kapen / vervuilen :)
Laten we ff op de reactie van @Gandalf68 wachten :)

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
@Verwijderd Wat je nog zou kunnen proberen is een reset van de microprocessor, houd er wel rekening mee dat waarschijnlijk alles wat je ingesteld had daarna verdwenen is.

@Gandalf68 Als je zeker weet dat het niet door warmte komt (misschien extra koelen met tafel ventilator, als proef) dan zou je het toch in speakers of de aansluiting daarvan moeten zoeken.

[ Voor 36% gewijzigd door Servpage op 16-09-2017 20:00 ]

Collectie

Verwijderd

@The Eagle
Ik zou het niet incidenteel willen noemen. Het schijnt nogal vaker voor te komen bij diverse modellen, en ook bij de 1311.

@Servpage
Dat is een volledige reset toch zoals deze: https://factory-reset.com/wiki/AVR-1311 Die heb ik al meerdere keren gedaan. Misschien dat dat zou kunnen helpen voor de TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:35
@Verwijderd Ja die bedoelde ik, maar helaas begrijp ik. Of dit voor TS een oplossing is, geen idee.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
zal morgen een foto maken , heb het echt mega druk gehad... pfff kan ik meteen naar speaker aansluitingen kijken.

Vandaag banaanstekkers aangesloten bij mijn zoon, wat prutswerk met de schroefjes maar daarna oh zo handig :)
Pagina: 1