Een wifi netwerk opstellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...beste, ik wil me eerst even voorstellen ik ben brent ik ben 17 jaar en ben geintreseerd in it maar over netwerken,etc... Weet ik niet zoveel van af en wou jullie graag om proffesionele raad vragen.

Heb een abbonement bij telenet ( business Fibernet 200 ) en een telenet modem ( wireless modem 3.0 docsis)
Heb dit zo even gebruikt maar we wouden een betere wifisnelheid.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Beschikbare routers,... :
- apple (airport express base station)
- philips (ADSL wireless base station)
- d-link (dir-600)
- telenet ( zie bovenaan )
- edimax ( ac 1200)

Toestelen die netwerk gebruiken:
- apple (imac)
- apple (imac)
- apple (macbook)
- apple (macbook pro)
- apple (macbook het witte model)
- apple (iphone 5)
- apple (iphone 5s)
- apple (iphone 5s)
- apple (iphone 5s)
- apple (ipad)
- brother (verbind met draadloos netwerk) (printer)

Met kabel eventueel:
- apple tv
- marantz internetradio
- telenet digibox

Waar zijn er kabels?
- boven aan de imac
- beneden aan de telenet modem
- boven op slaapkamer

Zouden jullie de beste opstelling kunnen voorstellen?
Alvast bedankt!
Nog vragen? Vraag maar !!

Mvg
Brent Van Avondt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:57:
[...]

Heb een abbonement bij telenet ( business Fibernet 200 ) en een telenet modem ( wireless modem 3.0 docsis)
Telenet heeft de onhebbelijke neiging om het exacte type apparaat te verbergen. Is dit een zwarte of een witte apparaat?
Heb dit zo even gebruikt maar we wouden een betere wifisnelheid.
OK...

- is het overal in huis onbevredigend of enkel op bepaalde plekken?
- wat haal je nu (op die plekken)?
- hoe meet je dat?
- wat zou je overal/op die plekken willen halen?
- waar staat de modemrouter van Telenet nu?
- maak je gebruik van 2.4GHz en/of 5GHz? Speelt het probleem op beide banden of slechts op een enkele?
Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Beschikbare routers,... :
- apple (airport express base station)
- philips (ADSL wireless base station)
- d-link (dir-600)
- telenet ( zie bovenaan )
- edimax ( ac 1200)
Routers zijn dingen die netwerken aan elkaar koppelen - en hebben dus in beginsel niets met WiFi te maken. Access Points (AP's)zijn apparaten die bedrade netwerken draadloos uitbreiden. Veel consumentenrouters bevatten tegenwoordig AP's om ook iets met WiFi te doen, maar zorg dat je scherp hebt dat je maar een router in je huis wilt, en dat je WiFi met AP's uitbreidt.

Voor inzet van consumentenrouter als AP, lees:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Toestelen die netwerk gebruiken:
- apple (imac)
- apple (imac)
- apple (macbook)
- apple (macbook pro)
- apple (macbook het witte model)
Als je eisen hoog liggen is het relevant om te weten exact welke iMacs en Macbook(Pro)'s het betreft. Het moge duidelijk zijn dat een iMac G3 (voorzover het draadloze functionaliteit bezit) anders zal presteren da een iMac uit 2017.
Met kabel eventueel:
- apple tv
- marantz internetradio
- telenet digibox
Waarom niet ook de iMacs bedraad aansluiten? Vaste apparaten verdienen vaste aansluitingen. Daarmee wordt alles sneller - de iMacs krijgen een ongedeelde Gigabit LAN verbinding, en er zijn twee grote apparaten minder die samen de WiFi-bandbreedte moeten delen.

Het is belangrijk om te beseffen dat WiFi een gedeeld medium is: alle apparaten op hetzelfde kanaal delen de bandbreedte van dat kanaal, en daarbij is het de traagste verbinding die het meest bepalend is. Daarom wil je beide frequentiebanden (2.4GHz en 5GHz) gebruiken en trage zooi op 2.4GHz houden. Verder moet je de plaatsing van AP's niet enkel plannen voor dekking (heb ik overal signaal?) maar op capaciteit (kan ik met alle verwachte apparaten hier de gewenste performance behalen?.
Waar zijn er kabels?
- boven aan de imac
Waarom dan in vredesnaam niet bedraad aansluiten als kabel er al ligt??
[...]

Zouden jullie de beste opstelling kunnen voorstellen?
Alvast bedankt!
Nog vragen? Vraag maar !!
Opstelling kunnen we niet voorstellen als het exacte probleem niet helder is en de omgeving ook niet. Geef eens (in woorden of - nog beter - afbeeldingen) een schets van hoe de woning eruit ziet, waar je bij aangeeft waar de modemrouter nu staat, waar de apparaten staan en waar de problemen zijn.

Het is ook relevant om te weten van welk materiaal de muren en vloeren gemaakt zijn. Gewapend beton, tegels en metalen isolatielagen zijn funest voor WiFi.

In Nederland is het een redelijke stelregel dat een doorsnee eengezinswoning gebouwd na 1960 niet goed gedekt kan worden in beide banden door een enkele (modemrouter) AP, ongeacht kwaliteiten van dat AP. In Belgie is er aanzienlijk meer diversiteit in bouwvormen, dus is het veel lastiger om op voorhand aan te geven wat wel en niet gaat werken. Maar het is zeer aannemelijk dat een tweede AP de performance gaat verbeteren.

Als je een witte (Compal CH7465LG-TN) Telenet modemrouter hebt, zit daar in ieder geval goede WiFi in, beter dan van het hele rijtje andere apparatuur wat je hebt liggen. In dat geval komt het snel neer op de beste van de rest (geef eens exacte typenrs van de Airport Express en Edimax "1200Mbps" gevallen!) aan de andere kant van het huis te plaatsen als tweede AP.
Heb je een oudere Telenet modemrouter, dan kan het ook bevorderlijk zijn om daar de WiFi geheel van uit te schakelen en iets beters in de buurt te plaatsen. Dan is nog sterker de vraag of de apparatuur die je hebt toereikend gaat zijn aangezien het willekeurig bijeengeraapt lijkt, low-end en redelijk verouderd is :o

Oslik blyat! Oslik!