HDD voor NAS

Pagina: 1
Acties:

• happymadness
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-07-2025
Momenteel ben ik bezig om de oude PC van me ouders om te toveren tot een NAS als bakcup server voor alle PC's die wij in huis hebben. Omdat hij op mijn slaapkamer komt te staan en alleen bedoeld is om 1 keer per week backups te laten draaien zal hij niet 24/7 aan staan.

Ik zoek een?
1 of meerdere HDD voor een NAS

Wat is je budget?
Nu rond de €150,- misschien later meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik sta voor alles open zolang het maar betrouwbaar is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is een ouden medion erazer draaiende op de eerste generatie i7 met 8gb RAM.

wanner ik nu bijvoorbeeld een 2TB HDD koppelt aan het systeem kan ik dan later (weer nieuw budget) het systeem in een RAID 1 upgraden zonder dat ik al mijn data moet backuppen? of kan ik beter nu gelijk 2 HDD kopen en dan later het systeem uitbreiden met nog 2 HDD. Volgens de statestiek vergroot je nu wel de kans dat 1 van de 4 HDD stuk gaat op den duur maar de gevolgen zijn wel beperkter

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Vertel eerst eens hoeveel opslag je überhaupt minimaal nodig hebt, anders valt er weinig te adviseren. Wel zou ik voor iets grotere disks gaan, 4-8tb is waarschijnlijk het meest economisch nu?

En RAID moet je uit je hoofd laten. RAID is puur een manier om de availability te vergroten. Dat heb je duidelijk niet nodig als je systeem niet eens 24/7 aan staat. RAID is géén backup methode, je hebt altijd (off-site) backups nodig, ook van data op een RAID array.

• commandokilla
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-02 08:10
Om hierop een goed antwoord te kunnen geven zal je iets meer info moeten delen.
Hoeveel PC's? Hoeveel data denk je dat het is?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:48
Misschien gewoon een backup plan in de cloud? Dan weet je met een 99% dat je data bewaard blijft. Een back up in het zelfde huis is nutteloos. Als je huis afbrand. Of er is ingebroken ben je alsnog ALLES kwijt.

• happymadness
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-07-2025
Het gaat om 5 PC's. De of site backup is goed geregeld maar het gaat voornamelijk voor foto's bij elkaar is dit nu ongeveer 1 TB, dus als een 4 TB economish is, zal dat nu voldoende moeten zijn.
Is een WD Red zoals: WD Red WD40EFRX, 4TB een goede keuze of is de kwaliteit redelijk overkill?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
En je hebt nog backup nodig buiten je nas/pc, zeker 1 externe hd.

Denk dat je eerst beter gaat uitzoeken wat je wilt, en zeer zeker ga eens zoeken hoe je een backup maakt.
En dan pas hardware gaan kopen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

happymadness schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:44:
Het gaat om 5 PC's. De of site backup is goed geregeld maar het gaat voornamelijk voor foto's bij elkaar is dit nu ongeveer 1 TB, dus als een 4 TB economish is, zal dat nu voldoende moeten zijn.
Is een WD Red zoals: WD Red WD40EFRX, 4TB een goede keuze of is de kwaliteit redelijk overkill?
Ik snap het doel volgens mij nog niet helemaal.
Je hebt het in je topicstart over een backups server. Wat zou dit toevoegen ten opzichte van je huidige extern weggeschreven backups?

En wat bedoel je precies met foto's bij elkaar?
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, namelijk een netwerkshare met foto's waar alle gezinsleden bij kunnen. Dan zou je die share logischerwijs 24/7 beschikbaar willen hebben.

PS. Een Nas met i7 CPU? Ik zou lekker een potje gamen op die pc. Is hij waarschijnlijk meer voor geschikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Switchie op 16-09-2017 12:09 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mcDavid
@Switchie overschat die eerste generatie i7's niet. Waarschijnlijk is een moderne Pentium sneller.

En @happymadness ik begrijp ook het gebruiksscenario niet helemaal... Maar ik zou zeggen, kies een leuke disk uit de pricewatch en ga los? Een WD red is geloof ik meer bedoeld voor RAID arrays, dus lijkt me voor jou niet nodig. Daarnaast lees ik nogal gemengde geluiden over de kwaliteit van WD en in het bijzonder de red series.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik snap niet waarom mensen raid afraden. Niks ergers dan je pc aanzetten en dan alles kwijt zijn. Raid is geen backup maar wel een bepaalde mate van zekerheid dat de data op het betreffende systeem er nog is.

Overigens is een deftige cloud backup aan te raden maar of het alles op lost. Zelf ben ik meer van het concept alles op pc en op na (dubbel) en bangelijke data ook nog in de cloud. Niks geen fancy backup oplossingen maar gewoon onedrive en dropbox (mijn data staat op beide). Dus van ieder document zijn er 4 versies. Veilig genoeg lijkt mij.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Wim-Bart schreef op zondag 17 september 2017 @ 04:41:
Ik snap niet waarom mensen raid afraden. Niks ergers dan je pc aanzetten en dan alles kwijt zijn. Raid is geen backup maar wel een bepaalde mate van zekerheid dat de data op het betreffende systeem er nog is.

Overigens is een deftige cloud backup aan te raden maar of het alles op lost. Zelf ben ik meer van het concept alles op pc en op na (dubbel) en bangelijke data ook nog in de cloud. Niks geen fancy backup oplossingen maar gewoon onedrive en dropbox (mijn data staat op beide). Dus van ieder document zijn er 4 versies. Veilig genoeg lijkt mij.
Zie de topic starter budget, daar ga je geen raid mee maken.

Topic starter, moet eerst bepalen hoeveel data?
Hoe zijn backup gaat uitzien, dus nas en andere backups, want 1 nas is niet genoeg.
Geld heeft topic starter al genoemd.

• mcDavid
Wim-Bart schreef op zondag 17 september 2017 @ 04:41:
Dat zeg je goed. Ik ben ook niet tegen RAID als een concept, het heeft absoluut zijn waarde. Maar dat is vooral als je dus bedrijfszekerheid nodig hebt. Als er bijvoorbeeld mensen van het betreffende systeem afhankelijk zijn en niet kunnen werken als jij bezig bent een disk te vervangen en een backup terug te zetten, dan is het verrot handig als je gewoon on the fly een disk kunt wisselen idd.
Maar gezien dat hier niet aan de orde lijkt, is RAID alleen maar onnodig duur en onnodig ingewikkeld. Het mag wel, ik zou het alleen zelf niet doen.
Sorry maar dat is géén goeie backup strategie. Die sync clients zoals van Dropbox en Onedrive synchroniseren je bestanden no matter what. Als je per-ongeluk een bestand verwijderd, wordt het automagisch ook van je cloud syncs verwijderd. Als je ransomeware oploopt, gaat dropbox je cloud kopie mooi overschijven met de encrypted files. Soms kun je wel terug naar een vorige versie, maar de retentie daarvan is vaak erg beperkt. Daarnaast stuur je heel je hebben en houden unencrypted naar Amerika, moet je ook maar net zin in hebben.

Kortom, ik zou toch eens kijken naar een "fancy backup oplossing" zoals bijv. duplicity, waarmee je incremental backups kunt maken en je backups ook kunt verifiëren.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

mcDavid schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:37:
[...]

Dat zeg je goed. Ik ben ook niet tegen RAID als een concept, het heeft absoluut zijn waarde. Maar dat is vooral als je dus bedrijfszekerheid nodig hebt. Als er bijvoorbeeld mensen van het betreffende systeem afhankelijk zijn en niet kunnen werken als jij bezig bent een disk te vervangen en een backup terug te zetten, dan is het verrot handig als je gewoon on the fly een disk kunt wisselen idd.
Maar gezien dat hier niet aan de orde lijkt, is RAID alleen maar onnodig duur en onnodig ingewikkeld. Het mag wel, ik zou het alleen zelf niet doen.

[...]

Sorry maar dat is géén goeie backup strategie. Die sync clients zoals van Dropbox en Onedrive synchroniseren je bestanden no matter what. Als je per-ongeluk een bestand verwijderd, wordt het automagisch ook van je cloud syncs verwijderd. Als je ransomeware oploopt, gaat dropbox je cloud kopie mooi overschijven met de encrypted files. Soms kun je wel terug naar een vorige versie, maar de retentie daarvan is vaak erg beperkt. Daarnaast stuur je heel je hebben en houden unencrypted naar Amerika, moet je ook maar net zin in hebben.

Kortom, ik zou toch eens kijken naar een "fancy backup oplossing" zoals bijv. duplicity, waarmee je incremental backups kunt maken en je backups ook kunt verifiëren.
Je weet niet hoe ik het ingericht heb om te bepalen of iets een goede strategie is of niet :)

Maar stel je eens voor. Je maakt iedere dag een kopie van je data naar een folder C:\Users\<username>\Onedrive\Backup\<JJJJ>\<MM>-<DD> en 1 keer per maand haal je de hele maand uit sync dan is dat een nette backup.

Nog aan het uitzoeken hoe je het met bijvoorbeeld powershell kan doen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1