• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:45
Niet al te lang geleden heb ik een RX480 overgenomen en dit van het merk Sapphire (Nitro+ versie). De persoon waar ik die van overgekocht had had de kaart voor iets meer dan een jaar en vertelde me dat er een stikker op de doos zat met 4GB en dat dat de versie was die ik had.

En zo ook mijn versie van de kaart. Op het internet last ik echter al gauw dat de AMD review versies allemaal 8GB waren en dat je met een bios mod deze heen en weer kon wisselen. Uiteindelijk bleek dit ook te kunnen met andere RX480 kaarten van andere fabrikanten. Weliswaar moest je dan wel weten of je effectief 8GB aan geheugen in chips erop had en dat kon enkel door de kaart te openen en je garantie te verliezen.

Het lukte niet bij iedereen maar sommigen met Samsung geheugen en een vroeg model hadden meer geluk. De bios van de 8GB kon gewoon op de 4 en die liep dan exact hetzelfde.

Maar wat met Hynix zoals ik?

Wel, ik heb overal gezocht binnen fora om telkens terug hetzelfde antwoord te lezen. "Je gaat je kaart bricken" "Werkt enkel by Samsung" "denk het niet hoor" "nee de modules van hynix zijn kleiner" etc.

Echter vond ik geen echte succesverhaal of teleurstelling terug. "Dan maar zelf proberen" dacht ik dan.
Ik had ondertussen ene bios gemod om eens het mijnen gebeuren te bekijken en het andere zat op de performance van Asus.

Na vele nadenken en blind staren naar mijn kaart dacht ik. "Die heeft er 2", zo'n bios dan. Eventjes in de bios het geheugen verandert naar 8192MB, deze vervolgens flashen met atiflash. Reboot. En vervolgens start die op en heb ik meer geheugen. Het risico bleek het waard en ook vroege hynix kaarten komen met 8GB.

Nu maar eens zien of ook gewoon de volledige 8GB bios erop kan die 20GB extra bandbreedte lijkt me zeker welkom.

Iemand anders ook een gelijkaardige ervaring. Ben best benieuwd. Ook als je zoiets voorhad met een andere kaart.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het zou zeer fijn zijn als je je ondervinding kan staven met screenshots en benchmarks.. gpu-z bijvoorbeeld.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Elazz
millman schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 02:23:
Het zou zeer fijn zijn als je je ondervinding kan staven met screenshots en benchmarks.. gpu-z bijvoorbeeld.
Dit is de 4GB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gim7IxPhog7Xx0QHvwzPuY02/full.gif

En hier is die 8GB nu zonder enige problemen in gaming of andere toepassingen - snelheidsverschil merk ik niet direct (misschien een paar frames per seconde meer maar zal dit gaan testen). In de afbeelding zie je ook een geheugen overclock terug btw (zal die afzonderlijk testen en beide ook opvoeren zodat alles op geheugen na gelijk is voor benchmarks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LibFdW2WvX3gRXefLVsB7g5h/full.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Elazz op 16-09-2017 12:31 ]

• Elazz
Heb opnieuw getest en het bleek dat alle benchmarks nooit veel geheugen gebruikten en ook bij games lag Vram altijd rond de 2.5 - 3.5GB.

Uiteindelijk heb ik een benchmark gedraait met warhammer total war en ook die kwam ik maar niet boven de 4GB.

Letterlijk alles stond op het hoogste en dus ook maar AA op 8x gezet op 1440p en ultra/extreme setting en unlimited video memory.

Geheugenverbruik kwam op 4850MB en het hele scherm kwam vol met artifacts.

Ik kwam er dus achter bij zo'n stress test. Bios terug op 4GB en de artifacts waren weg en het geheugen kwam klokken tussen de 3950 en 4000MB. Ik denk dus dat 8GB er niet op zat en als dat wel het geval was waarschijnlijk uitgezet omdat die niet werken. Dus enkel Samsung memory eerste batch lijkt het me dan.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Elazz Eén ding is het sowieso niet en dat is dat een deel defect is, dan werkte de kaart namelijk niet of had je altijd artifacts. Als je 8GB uitleest betekend dat normaal gesproken ook dat er 8GB op de kaart zit, tenzij er een grote bug in GPU-z zit.

Overigens kunnen de artifacs ook ontstaan omdat je het geheugen nogal hebt overgeklokt met het 8GB bios. Als je trouwens zeker wil weten hoeveel geheugen erop de kaart zit kun je de koeler eraf halen en gewoon kijken welke geheugenchips erop zitten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Elazz
-The_Mask- schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:47:
@Elazz Eén ding is het sowieso niet en dat is dat een deel defect is, dan werkte de kaart namelijk niet of had je altijd artifacts. Als je 8GB uitleest betekend dat normaal gesproken ook dat er 8GB op de kaart zit, tenzij er een grote bug in GPU-z zit.

Overigens kunnen de artifacs ook ontstaan omdat je het geheugen nogal hebt overgeklokt met het 8GB bios. Als je trouwens zeker wil weten hoeveel geheugen erop de kaart zit kun je de koeler eraf halen en gewoon kijken welke geheugenchips erop zitten.
Dus je zegt dat het aan de overclock ligt? Ik zal een paar tests doen van het weekend. Het demonteren van de koeler zorgt ervoor dat de garantie verloopt alhoewel ik me afvraag of ik die echt nodig heb de komende 11 maanden.

Dus ja, die leest inderdaad 8GB af. Ik dacht dat normaal het systeem niet kan opstarten indien de bios 8 geprogrammeerd had maar er werkelijk slechts 4 was. Dus ik dacht dat ik 8 had nadat de GPU was opgestart maar misschien moeten wel meer aanpassingen gebeuren. Artifacts kwamen al op 3950MB dus dat was zelfs nog binnen de marge eigenlijk.

Ik zal mijn bevindingen dit weekend meedelen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:19
Als je stevig overclockt en het geheugen wordt te warm/heet, dan krijg je artifacts. Dus ja, dat kan. Dit soort dingen zou ik ook altijd testen met de basis instellingen. Dus standaard en dan 8GB aan zetten. Van daaruit kun je verder kijken wat je omhoog kunt gooien zonder artifacts.

• -The_Mask-
  • Niet online
Elazz schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:07:
[...]

Dus je zegt dat het aan de overclock ligt?
Je krijgt iig geen artifacts omdat de helft van het geheugen stuk is, want dat kan niet. Je gebruikt namelijk met een 4GB bios op een 8GB kaart ook alle 8 geheugenchipjes. 4 geheugenchipjes gebruiken en vier uitschakelen kan namelijk niet omdat je dan de geheugenbandbreedte halveert.

Zie het als een een hardeschijf met een enkele partitie welke maar de helft van het totaal van de HDD is. De andere helft is simpelweg niet gepartitioneerd, maar is wel gewoon aanwezig.

Hoge geheugenoverklok lijkt mij de meest logische verklaring voor de artifacs iig.
Ik zal een paar tests doen van het weekend. Het demonteren van de koeler zorgt ervoor dat de garantie verloopt alhoewel ik me afvraag of ik die echt nodig heb de komende 11 maanden.
Zou kunnen verschilt per fabrikant. Sommigen hebben geen garantiestickertjes en mag je ook de koeler vervangen zonder garantieverlies. Sowieso zijn de garantiestickertjes niet rechtsgeldig overigens, maar gelijk krijgen en gelijk hebben is niet hetzelfde, dus dat kan dan wel garantieproblemen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 21-09-2017 13:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Wel raar dat de PCIe bus waarde veranderd van 1.1 naar 3.0.. komt dat door de geheugen bandbreedte ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is stroombesparing van het moederbord, als de videokaart belast wordt gaat die gewoon naar PCI Express 3.0 x16.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1