Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan mijn scherm mijn moederbord opgeblazen hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.272 views

Vraag

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-11 23:02
Mijn oude moederbord was dood gegaan en die deed niks meer.
Ik dacht dat het kwam doordat ik deze overclocked had.
Maar nu start ik vandaag mijn computer op en krijg een melding dat er een usb device (wat vermoedelijk mijn scherm is) teveel stroom geeft.
En dat mijn pc binnen x seconden uit gaat om schade aan mijn moederbord te voorkomen.

Dus ik vroeg me af of dat de reden kan zijn dat mijn oude moederbord kapot is gegaan?
Kan een usb device zo destructief zijn dat het heel mijn moederbord sloopt?

[ Voor 3% gewijzigd door Haas_nl op 15-09-2017 23:19 ]

Beste antwoord (via Haas_nl op 16-09-2017 09:55)

Verwijderd

GWBoes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:57:
Als je een brakke powered USB hub (zoals in een monitor) hebt aangesloten zou dat idd best kunnen.
correct!
ik had een HDMI switch voor diverse monitoren en in totaal 12 USB 3.1 poorten inclusief audio uitgang, signaal kon je pikken van de HDMI zodat je externe speakers kon aansluiten.
*één HDMI uit voor Monitor
*12 USB uitgangen a 1000ma per stuk. USB hub
*audio out (speakers)
*4X HDMI in, 4X USB in.
Gevoed werd deze op 230 volt.
ook kon je er een 2,5" HDD SATA 3 op aansluiten. zo had je altijd een local storage.

nadeel hiervan was dat de 230 volt blijkbaar direct door de USB en HDMI ging, dus monitor en pc dood.
onbekend chinees merk, dus ja het kan wel degelijk.
enkel door een telefoon op usb aansluiten zal je pc niet dood gaan

Alle reacties

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 14:53
Wat voor moederbord en scherm gaat het om? Wat is de setup van je systeem? Heb je al geprobeerd de andere usb apparatuur te verwijderen (stuk voor stuk) en zo ja, wat is het resultaat? Heb je de laatste updates van je moederbord geïnstalleerd, incl bios / uefi updates?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Haas_nl
Raznov schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:30:
Wat voor moederbord en scherm gaat het om? Wat is de setup van je systeem? Heb je al geprobeerd de andere usb apparatuur te verwijderen (stuk voor stuk) en zo ja, wat is het resultaat? Heb je de laatste updates van je moederbord geïnstalleerd, incl bios / uefi updates?
Mijn huidige moederbord gaf mij een waarschuwing mijn reeds overleden moederbord heeft nooit een waarschuwing gegeven.
Die is gewoon overleden. Terwijl daar de zelfde usb devices op zaten.
Snap niet helemaal waarom je al die details moet weten? Kan je sommige moederborden wel opblazen via usb en sommige niet dan? Geeft de ene een waarschuwing en de andere niet? Of zorgt de ene gewoon dat die niet opgeblazen kan worden? Als ik op internet lees (want ja ik heb google!) dan zie ik dat sommige zeggen dat er gewoon een 500mA limiet op een usb poort zit. Maar waarom krijg ik dan een waarschuwing?

Ik bedoel het type is een pricewatch: ASRock X58 Extreme
Maar heb meer het idee dat je een vragen lijstje copy paste.... ja ik heb hem al keer opnieuw opgestart 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Haas_nl op 15-09-2017 23:43 ]

Verwijderd

Haas_nl schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:40:
[...]

Mijn huidige moederbord gaf mij een waarschuwing mijn reeds overleden moederbord heeft nooit een waarschuwing gegeven.
Die is gewoon overleden. Terwijl daar de zelfde usb devices op zaten.
Snap niet helemaal waarom je al die details moet weten? Kan je sommige moederborden wel opblazen via usb en sommige niet dan? Geeft de ene een waarschuwing en de andere niet? Of zorgt de ene gewoon dat die niet opgeblazen kan worden? Als ik op internet lees (want ja ik heb google!) dan zie ik dat sommige zeggen dat er gewoon een 500mA limiet op een usb poort zit. Maar waarom krijg ik dan een waarschuwing?

Ik bedoel het type is een pricewatch: ASRock X58 Extreme
Maar heb meer het idee dat je een vragen lijstje copy paste.... ja ik heb hem al keer opnieuw opgestart 8)7
Blijkbaar wil je geen hulp. Hoe meer wij aan informatie hebben hoe makkelijker we je kunnen helpen :X

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wel je geeft zelf namelijk geen informatie behalve dat je oude moederbord dood zou zijn (niet waardoor je dat denkt) en het nieuwe ook kuren heeft ;)
Heb je de troubleshooter al door gelopen? O.a. het systeem buiten de kast aansluiten om kortsluiting etc. uit te sluiten.
Een normaal scherm heeft VGA/HDMI/DVI/DP, geen USB dus welk scherm heb je en hoe is die aangesloten, wat gebeurt er als je een ander scherm aansluit of dit scherm op een ander systeem probeert?
Heb je andere USB apparaten aangesloten?

Oftewel: wat heb je al geprobeerd ;)

Fixing things to the breaking point...

• Haas_nl
Ik wil alleen weten of een usb device je moederbord kan opblazen?!
Dit is trouwens de melding voor de geintreseerde:
USB device over current status detected will shut down in 15 seconds

[ Voor 49% gewijzigd door Haas_nl op 15-09-2017 23:49 ]

• RGAT
  • Niet online
Tuurlijk kan dat, er zijn zat USB killers op het internet (230v stekker aan de ene kant en USB aan de andere kant) :+
Dit is geen 'Ja/nee' helpdesk maar een forum, een nutteloos 'ja, in extreme gevallen zou het misschien soms kunnen' heeft niemand wat aan natuurlijk ;)
We willen graag helpen, niet werken als helpdesk.

De melding is iig een melding van kortsluiting, ergens zit iets gewoon niet goed aangesloten, dat zou je vinden door die troubleshooter gewoon even door te lopen dus.

[ Voor 21% gewijzigd door RGAT op 15-09-2017 23:51 ]

• Haas_nl
Ik zoek ook geen helpdesk, daarom zit ik ook niet te wachten op die vragenlijstje.
Ik zoek iemand die mee kan denken. Laat ik het anders stellen:
Heeft iemand hier ooit wel eens zijn moederbord opgeblazen met een USB lampje of iets dergelijks?
Weet iemand of dat uberhaupt mogelijk is met moderne moederborden? Want je zou verwachten dat die dingen toch wel beveiligd zijn.
Die usb killers die doen ook iets meer dan alleen beetje meer ampere trekken, zover ik begreep pompen die paar ampere op high voltage in een klap in het systeem, waardoor beetje polyfuse te laat is.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja dat kan.

Verwijderd

Haas_nl schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:54:
Ik zoek ook geen helpdesk, daarom zit ik ook niet te wachten op die vragenlijstje.
Heeft iemand hier ooit wel eens zijn moederbord opgeblazen met een USB lampje of iets dergelijks?
Weet iemand of dat uberhaupt mogelijk is met moderne moederborden? Want je zou verwachten dat die dingen toch wel beveiligd zijn.
Die usb killers die doen ook iets meer dan alleen beetje meer ampere trekken, volgens mij pompen die paar ampere op high voltage in een klap in het systeem, waardoor beetje polyfuse te laat is.
Hoe moet ik meedenken als ik niet eens weet welke apparatuur je gebruikt. Helaas heb ik net mijn glazen bol verkocht. Simpel ja een USB apparaat kan een moederbord naar de 7e hemel helpen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 19:03
Als je een brakke powered USB hub (zoals in een monitor) hebt aangesloten zou dat idd best kunnen.

Flickr - Strava

• RGAT
  • Niet online
Die usb killers die doen ook iets meer dan alleen beetje meer ampere trekken, zover ik begreep pompen die paar ampere op high voltage in een klap in het systeem, waardoor beetje polyfuse te laat is.
Alles is mogelijk, onze glazenbollen hebben ook weekend dus wij kunnen niet ruiken wat jij hoe hebt aangesloten dus dan is 'JA' het antwoord voor dit topic :/
Hoe veel ben je daarmee geholpen? ;)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11 13:53
Als je op die error zoekt komt je 9/10 keer uit op een verbogen/rotte usb-poort. Kan het zijn dat een usb-poort aan de voorkant van je kast bijv een scheve pin heeft?

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Dan nog moet er een losse, 2e kabel liggen.

@Haas_nl begin met het loshalen van AL je randapparatuur.
Dus je toetsenbord, muis, luidsprekers, webcam, USB hub, USB stickjes, ALLES.
Laat alleen de stroom en je monitor aangesloten op de computer en zet hem aan.
Geen melding en hij werkt weer? Steek 1 voor 1 de apparatuur terug en probeer nogmaals. Kom je er vanzelf.

• Haas_nl
RGAT schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:00:
[...]

Alles is mogelijk, onze glazenbollen hebben ook weekend dus wij kunnen niet ruiken wat jij hoe hebt aangesloten dus dan is 'JA' het antwoord voor dit topic :/
Hoe veel ben je daarmee geholpen? ;)
Nou dat geeft mij reden om even verder op onderzoek te gaan.
Scherm wat ik vermoed dat de schuldige is is een AOC U3277PWQU, maar ik weet dus niet zeker wat er mis gaat.
Zie niks op internet over het scherm staan dus wel licht is het iets anders.
Althans, ik had eerlijk gezegd gedacht dat een moederbord hier wel tegen beveiligd was.

Verwijderd

Haas_nl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:04:
[...]

Scherm wat ik vermoed dat de schuldige is is een AOC U3277PWQU, maar ik weet dus niet zeker wat er mis gaat.
Althans, ik had eerlijk gezegd gedacht dat een moederbord hier wel tegen beveiligd was.
Daarom hoe meer informatie wij hebben hoe beter we je kunnen helpen. Kan ook zomaar wat anders zijn dan het beeldscherm. Met de weinige informatie die je geeft neem ik aan dat je de rest van de spullen hebt meegenomen naar je nieuwe moederbord?

• Haas_nl
eric.1 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:02:
Als je op die error zoekt komt je 9/10 keer uit op een verbogen/rotte usb-poort. Kan het zijn dat een usb-poort aan de voorkant van je kast bijv een scheve pin heeft?
Dat er 1 kortsluit? maarja dat lijkt me onlogisch gezien nieuw mobo is.
MAar ik denk wel dat ik even naar mijn cable management ga kijken, bedankt voor die tip.

• RGAT
  • Niet online
Haas_nl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:04:
[...]

Het moederbord is ook beveiligd, daarom krijg je de melding ;) Anders had je wat rook gezien en was dat het.
Maar de kans dat het scherm het is schat ik zelf in op nihil (het kan wel in theorie).
Als je die troubleshooter volgt, bouw je je systeem (mobo, cpu, ram en igp of gpu als er geen igp op zit) buiten de behuizing en als het dan werkt weet je dat jouw systeem prima is en het in de behuizing of randapparatuur zit ;)

Overigens bedoelen we met de brakke usb poort dat de poort op de voorkant van je kast (als er daar usb poorten zitten) sluiting maakt, of de bekabeling van je moederbord naar die poort.

[ Voor 9% gewijzigd door RGAT op 16-09-2017 00:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

correct!
ik had een HDMI switch voor diverse monitoren en in totaal 12 USB 3.1 poorten inclusief audio uitgang, signaal kon je pikken van de HDMI zodat je externe speakers kon aansluiten.
*audio out (speakers)
*4X HDMI in, 4X USB in.
ook kon je er een 2,5" HDD SATA 3 op aansluiten. zo had je altijd een local storage.

nadeel hiervan was dat de 230 volt blijkbaar direct door de USB en HDMI ging, dus monitor en pc dood.

• Haas_nl
RGAT schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:06:
[...]

Het moederbord is ook beveiligd, daarom krijg je de melding ;) Anders had je wat rook gezien en was dat het.
Maar de kans dat het scherm het is schat ik zelf in op nihil (het kan wel in theorie).
Als je die troubleshooter volgt, bouw je je systeem (mobo, cpu, ram en igp of gpu als er geen igp op zit) buiten de behuizing en als het dan werkt weet je dat jouw systeem prima is en het in de behuizing of randapparatuur zit ;)
Het gaat om mijn oude mobo die is dood.
Mijn nieuwe geeft de melding, gelukkig anders had ik wel licht 2 dooie mobo's... Dus ik schrik wel beetje dat diet uberhaupt mogelijk is.

• RGAT
  • Niet online
Haas_nl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:08:
[...]

Het gaat om mijn oude mobo die is dood.
Mijn nieuwe geeft de melding, gelukkig anders had ik wel licht 2 dooie mobo's... Dus ik schrik wel beetje dat diet uberhaupt mogelijk is.
Tja met kortsluiting gaat de maximaal leverbare stroom door de poort, dat is vele malen meer dan een usb poortje aan kan, dan heb je of mazzel dat de beveiliging werkt of pech dat er alsnog wat beschadigd raakt :/
Ik neem aan dat je het nieuwe moederbord in dezelfde kast hebt ingebouwd? Dat ondersteunt het idee dat er een USB poort in die kast brak is namelijk.

• Haas_nl
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:07:
[...]

correct!
*audio out (speakers)
*4X HDMI in, 4X USB in.

Dang dat is wel beetje horror story voor een tweaker...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-11 13:53
Haas_nl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:06:
[...]

Dat er 1 kortsluit? maarja dat lijkt me onlogisch gezien nieuw mobo is.
MAar ik denk wel dat ik even naar mijn cable management ga kijken, bedankt voor die tip.
Naja, kan ook zo'n usb poort zijn in je behuizing he, die sluit je gewoon weer aan op je mobo (neem ik aan). Of je moet dit niet hebben..

Ik kan niet garanderen dat zoiets het probleem is, maar ik ga er wel van uit dat je alle usb-devices onderhand al los gehad hebt zonder succes. Dan moet er dus ergens anders een probleem zitten.

• RGAT
  • Niet online
Haas_nl schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:10:
[...]

Dang dat is wel beetje horror story voor een tweaker...
Gevolg van Chinese troep, bigclivedotcom (Youtuber) heeft hier heel wat videos over waar hij dat uitlegt, met normale apparatuur welke zich wel aan Europese regelgeving houdt kan het niet zo gauw gebeuren :)

Verwijderd

RGAT schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:12:
[...]

Gevolg van Chinese troep, bigclivedotcom (Youtuber) heeft hier heel wat videos over waar hij dat uitlegt, met normale apparatuur welke zich wel aan Europese regelgeving houdt kan het niet zo gauw gebeuren :)
klopt, helaas is er wat HDMI switches betreft maar bar weinig keuze.
Dus dacht er goed aan te doen, maarja. goedkoop was een zeer pittig duurkoop :F

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 14:53
Nee ik copy paste geen vragenlijst. Ik stel alleen een aantal vragen om iets meer te weten te komen, en je verder te helpen. Gezien je useraccount zit je hier al wat langer en weet je dus dat er geregeld vragen worden gesteld zonder een duidelijke uiteenzetting van wat er al geprobeerd is wat de opstelling is. Geen reden dus om gelijk zo te reageren op iemand die je verder wil helpen.

Ik denk dat je vraag verder nu wel beantwoord is.

Strava & Untappd - Do not combine!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zoek iemand die mee kan denken.
...dus kaffer je mensen af die dat proberen ondanks dat je totaal geen info geeft over context (apparaten in kwestie bijvoorbeeld).

Zo werkt het hier niet, met een houding als dit mag je inderdaad de helpdesk bellen, want dit topic gaat dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.