• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-10 22:17
Ik zoek een?
Mijn moeder wil een nieuwe smartphone kopen.

Wat is je budget?
Maximaal rond de €250,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn moeder gebruikt haar mobiel vooral voor simpele taken zoals bellen, whatsappen, sms'en, video's kijken, surfen op internet en muziek luisteren. Ze draait geen games of andere zware programma's op haar mobiel, maar het zou wel handig zijn als dat wel mogelijk zou zijn.

Eisen:
- Snel genoeg om bovenstaande taken soepel uit te voeren
- Goede camera
- Goede bouwkwaliteit
- Genoeg opslagruimte (32GB is genoeg, 16GB kan misschien net)

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver
pricewatch: Huawei P9 Lite Dual Sim (3GB) Wit
pricewatch: Motorola Moto G5S (3GB ram) Grijs
pricewatch: Lenovo P2 Grijs
(De P2 is een paar tientjes te duur, maar wel een goede optie rond deze prijsklasse)

Ik denk dat de Moto G5 Plus de beste keuze is, maar ik hoor het graag als er mensen zijn die vinden dat er in deze prijsklasse een betere mobiel te vinden is. Mijn moeder heeft geen hele hoge eisen en wil vooral niet te veel geld kwijt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Tech_SSD op 15-09-2017 22:54 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Moto G5 plus en P2 zijn inderdaad in die prijscategorie de interessantste. De Galaxy J5 2017 is ook wel interessant vanwege zijn wat kleinere formaat met toch goede accuduur en heel fraai AMOLED scherm, maar qua snelheid/ram/storage haalt die t niet bij die eerste twee.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:24
Ik weet niet hoe handig je met telefoons bent, maar misschien is een Xiaomi Redmi Note 4X nog een optie. Zit incl verzending en mogelijke extra kosten (vanuit China) rond de 170 euro (voor de SD 625). Je zit wel met mogelijke garantie, verzending gaat iets langer duren en een ROM die je waarschijnlijk moet gaan vervangen.

De J5 zou een optie kunnen zijn, heeft een mooi scherm en een goede accuduur maar je levert er wel in op resolutie.

De G5 Plus en P2 zijn denk ik ook de meest veilige en beste opties, vooral de P2 met het super amoled scherm, maar daar betaal je ook voor.

Strava & Untappd - Do not combine!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Misschien de Wileyfox Swift 2X Blauw of de Samsung Galaxy J5 (2017)
Deze laatste heeft mijn dochter en ik ben zeer onder de indruk van de telefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 16-09-2017 15:35 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tech_SSD
P_Tingen schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 15:35:
Misschien de Wileyfox Swift 2X Blauw of de Samsung Galaxy J5 (2017)
Deze laatste heeft mijn dochter en ik ben zeer onder de indruk van de telefoon.
In een paar reviews las ik dat de Wileyfox Swift 2X last heeft van problemen als instabiliteit (apps crashen) en/of bugs. Daarnaast is het voor mij een relatief onbekend merk die ik niet zo vertrouw. Daarom lijkt de Wileyfox mij geen goede optie.

De Samsung Galaxy J5 is trager dan de Moto G5 Plus en heeft minder opslagruimte en minder RAM geheugen. Daarnaast heeft hij een lagere schermresolutie. Beide telefoons zijn vrijwel even duur, terwijl de G5 Plus duidelijk beter is. Daarom lijkt de J5 mij geen goede optie. Of vind jij dat hij toch beter is dan de G5 Plus, en waarom dan?
Dreamvoid schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:17:
Moto G5 plus en P2 zijn inderdaad in die prijscategorie de interessantste. De Galaxy J5 2017 is ook wel interessant vanwege zijn wat kleinere formaat met toch goede accuduur en heel fraai AMOLED scherm, maar qua snelheid/ram/storage haalt die t niet bij die eerste twee.
De P2 is 50 euro duurder dan de Moto G5 Plus, daarom overweeg ik de G5 Plus als keuze voor mijn moeder. Ze heeft er zelf niet veel verstand van, maar het lijkt haar ook wel een goede keuze.

De P2 en G5 Plus zijn vrijwel even goed, misschien is de P2 net iets beter, maar het verschil is de €50,- meerprijs naar mijn idee niet waard.
Raznov schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:51:
Ik weet niet hoe handig je met telefoons bent, maar misschien is een Xiaomi Redmi Note 4X nog een optie. Zit incl verzending en mogelijke extra kosten (vanuit China) rond de 170 euro (voor de SD 625). Je zit wel met mogelijke garantie, verzending gaat iets langer duren en een ROM die je waarschijnlijk moet gaan vervangen.

De J5 zou een optie kunnen zijn, heeft een mooi scherm en een goede accuduur maar je levert er wel in op resolutie.

De G5 Plus en P2 zijn denk ik ook de meest veilige en beste opties, vooral de P2 met het super amoled scherm, maar daar betaal je ook voor.
Het lijkt mij geen goed plan om een telefoon uit China te bestellen, omdat dat problemen met de garantie kan veroorzaken.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De Lenovo P2 is een fantastisch toestel. Daar kan geen Galaxy tegen op. Alleen de camera is wan minder maar beter dan een iPhone / Galaxy van 3 jaar geleden.

Hij is tevens snel voor dagelijks gebruik en het mooiste, de accu. Met gemiddeld 3 a 4 uur deezer per dag veel WhatsApp en Facebooken en bellen gaat accu makkelijk 3 dagen mee. Zonder muziek haal ik 5 dagen zonder laden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:59
Hoe is de camera van de j5 dan....? Middelmatig of goed?
Beter dan de g5 plus?

[ Voor 38% gewijzigd door Aggressor op 17-09-2017 01:55 ]

• Tech_SSD
Wim-Bart schreef op zondag 17 september 2017 @ 01:38:
De Lenovo P2 is een fantastisch toestel. Daar kan geen Galaxy tegen op. Alleen de camera is wan minder maar beter dan een iPhone / Galaxy van 3 jaar geleden.

Hij is tevens snel voor dagelijks gebruik en het mooiste, de accu. Met gemiddeld 3 a 4 uur deezer per dag veel WhatsApp en Facebooken en bellen gaat accu makkelijk 3 dagen mee. Zonder muziek haal ik 5 dagen zonder laden.
De Galaxy S8 is natuurlijk beter dan de Lenovo P2, maar ik neem aan dat je het had over Samsung Galaxy telefoons in die prijsklasse.

De P2 is naar mijn idee toch niet zo veel beter dan de Moto G5 Plus dat hij de €50,- meerprijs waard is. En aangezien mijn moeder's eisen niet zo hoog zijn voldoet een G5 Plus wel.
Aggressor schreef op zondag 17 september 2017 @ 01:49:
Hoe is de camera van de j5 dan....? Middelmatig of goed?
Beter dan de g5 plus?
Hier kun je ergens in de review foto's die gemaakt zijn met de J5 bekijken.

En hier kun je foto's bekijken die gemaakt zijn met de Moto G5 Plus.

Ik heb helaas niet zo snel een vergelijking van beide camera's gevonden. Als je wat langer zoekt kun je die misschien wel vinden.

Maar als je twijfelt tussen de J5 en de G5 Plus zou ik de G5 Plus kopen.
Tech_SSD schreef op zondag 17 september 2017 @ 00:04:
[...]

De Samsung Galaxy J5 is trager dan de Moto G5 Plus en heeft minder opslagruimte en minder RAM geheugen. Daarnaast heeft hij een lagere schermresolutie. Beide telefoons zijn vrijwel even duur, terwijl de G5 Plus duidelijk beter is.

[ Voor 39% gewijzigd door Tech_SSD op 17-09-2017 16:09 ]

• Tech_SSD
-post verwijdert-

[ Voor 97% gewijzigd door Tech_SSD op 17-09-2017 16:09 . Reden: dubbelpost ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

[...]
De Samsung Galaxy J5 is trager dan de Moto G5 Plus en heeft minder opslagruimte en minder RAM geheugen. Daarnaast heeft hij een lagere schermresolutie. Beide telefoons zijn vrijwel even duur, terwijl de G5 Plus duidelijk beter is. Daarom lijkt de J5 mij geen goede optie. Of vind jij dat hij toch beter is dan de G5 Plus, en waarom dan?
Ik heb niet beide telefoons in handen gehad en kan ze dan ook niet goed zelf vergelijken. De Wileyfox komt hier regelmatig voorbij als een goed alternatief voor veel mensen, met name omdat er een (bijna-) stock Android op draait. De Samsung heb ik wel in handen gehad en bevalt mij persoonlijk vanwege het amoled scherm, maar ik ben dan ook een sucker voor amoled. De lagere resolutie is gunstig voor de accuduur, maar je moet er mee willen leven. Zo is er bij elke telefoon wel iets waar je een concessie moet doen.

Je moeder doet er geen al te intensieve dingen mee, dus dan is de performance niet het allerbelangrijkste lijkt mij. Uiteraard is het handig dat de telefoon een paar jaar meegaat, maar er zijn meer zaken die van belang zijn. De G5+ heeft meer memory en opslag, wat duidelijke pluspunten zijn. De Samsung heeft het mooiere scherm denk ik. De specs naast elkaar zettend, denk ik dat de G5+ de beste papieren heeft.

Edit: hier een vergelijking

Edit2: link naar vergelijking aangepast, tnx @Tech_SSD

[ Voor 7% gewijzigd door P_Tingen op 17-09-2017 20:56 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tech_SSD
P_Tingen schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:06:
[...]

Ik heb niet beide telefoons in handen gehad en kan ze dan ook niet goed zelf vergelijken. De Wileyfox komt hier regelmatig voorbij als een goed alternatief voor veel mensen, met name omdat er een (bijna-) stock Android op draait. De Samsung heb ik wel in handen gehad en bevalt mij persoonlijk vanwege het amoled scherm, maar ik ben dan ook een sucker voor amoled. De lagere resolutie is gunstig voor de accuduur, maar je moet er mee willen leven. Zo is er bij elke telefoon wel iets waar je een concessie moet doen.

Je moeder doet er geen al te intensieve dingen mee, dus dan is de performance niet het allerbelangrijkste lijkt mij. Uiteraard is het handig dat de telefoon een paar jaar meegaat, maar er zijn meer zaken die van belang zijn. De G5+ heeft meer memory en opslag, wat duidelijke pluspunten zijn. De Samsung heeft het mooiere scherm denk ik. De specs naast elkaar zettend, denk ik dat de G5+ de beste papieren heeft.

Edit: hier een vergelijking
In jouw vergelijking staat de J5 2016 ipv de J5 2017. Ik heb hem in mijn vergelijking al vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tech_SSD op 17-09-2017 17:17 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Tech_SSD schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:03:
[...]

De Galaxy S8 is natuurlijk beter dan de Lenovo P2, maar ik neem aan dat je het had over Samsung Galaxy telefoons in die prijsklasse.

De P2 is naar mijn idee toch niet zo veel beter dan de Moto G5 Plus dat hij de €50,- meerprijs waard is. En aangezien mijn moeder's eisen niet zo hoog zijn voldoet een G5 Plus wel.

[...]

Hier kun je ergens in de review foto's die gemaakt zijn met de J5 bekijken.

En hier kun je foto's bekijken die gemaakt zijn met de Moto G5 Plus.

Ik heb helaas niet zo snel een vergelijking van beide camera's gevonden. Als je wat langer zoekt kun je die misschien wel vinden.

Maar als je twijfelt tussen de J5 en de G5 Plus zou ik de G5 Plus kopen.

[...]
Ik heb ze allemaal in mijn handen gehad, maar een 999 euro galaxy is totaal uit verhouding met de P2. Ja je kan op de galaxy beter gamen, maar is dat het doel. Best value for money is nog steeds in MIJN BELEVING de P2. Alleen al de responsiveness, het ontbreken van bloatware (alleen de Lenovo launcher) maar die heb ik toch vervangen door de Microsoft launcher en die heerlijke accuduur. Snap zelf niet hoe ik jaren met Samsung's, IPhone's en Lumia's heb kunnen leven nu ik dit toestel heb.

Een ander voordeel van deze P2 is, is dat hij zo goedkoop is dat je hem lekker makkelijk kan vervangen door een nieuwer broertje. Voor 1 Samsung koop ik 4 jaar lang ieder jaar een nieuwe variant van deze :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-11 19:56
Mi5s wellicht

• Tech_SSD
Wim-Bart schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:25:
[...]

Ik heb ze allemaal in mijn handen gehad, maar een 999 euro galaxy is totaal uit verhouding met de P2. Ja je kan op de galaxy beter gamen, maar is dat het doel. Best value for money is nog steeds in MIJN BELEVING de P2. Alleen al de responsiveness, het ontbreken van bloatware (alleen de Lenovo launcher) maar die heb ik toch vervangen door de Microsoft launcher en die heerlijke accuduur. Snap zelf niet hoe ik jaren met Samsung's, IPhone's en Lumia's heb kunnen leven nu ik dit toestel heb.

Een ander voordeel van deze P2 is, is dat hij zo goedkoop is dat je hem lekker makkelijk kan vervangen door een nieuwer broertje. Voor 1 Samsung koop ik 4 jaar lang ieder jaar een nieuwe variant van deze :)
Dat kan niet. Een Samsung Galaxy S8 kost €600,- en 4 Lenovo P2's kosten €1200,- als je er vanuit gaat dat de nieuwere varianten precies even duur zijn.
Ik kan lokaal zo 1,2,3 geen prijzen vinden. Dus ik ga ervan uit dat ik hem dan vanuit China moet bestellen, en dat is iets wat ik niet ga doen. Wel bedankt voor je advies.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De Samsung Galaxy J5 is trager dan de Moto G5 Plus en heeft minder opslagruimte en minder RAM geheugen. Daarnaast heeft hij een lagere schermresolutie. Beide telefoons zijn vrijwel even duur, terwijl de G5 Plus duidelijk beter is. Daarom lijkt de J5 mij geen goede optie.
De Galaxy J5 is vooral wat kleiner en lichter dan die G5 Plus en P2, dat zijn allebei toch behoorlijk flinke dingen. Als dat verder geen issue is, dan zou ik m idd niet overwegen.
De P2 en G5 Plus zijn vrijwel even goed, misschien is de P2 net iets beter, maar het verschil is de €50,- meerprijs naar mijn idee niet waard.
De Lenovo P2 heeft een veel betere accuduur, dat is *de* grote reden om m te kopen. Anders zou ik idd voor de G5 Plus gaan.
Het lijkt mij geen goed plan om een telefoon uit China te bestellen, omdat dat problemen met de garantie kan veroorzaken.
Logisch en dat zou ik voor mijn moeder ook niet doen.

Overigens, je kan ook de iPhone SE overwegen, nu na de prijsverlaging - die is op zich wat boven je budget, maar houdt wel een veel hogere restwaarde na jaar of 2-3, dus onderaan de streep scheelt het weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 18-09-2017 10:44 ]

• Tech_SSD
Dreamvoid schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:39:

De Lenovo P2 heeft een veel betere accuduur, dat is *de* grote reden om m te kopen. Anders zou ik idd voor de G5 Plus gaan.

[...]
Voor mijn moeder is dat niet echt een factor. De Moto G5 Plus gaat wel een dag mee, en mijn moeder vindt het prima om elke avond haar mobiel op te laden. Ze gebruikt haar mobiel ook maar een paar uur per dag.
Logisch en dat zou ik voor mijn moeder ook niet doen.

Overigens, je kan ook de iPhone SE overwegen, nu na de prijsverlaging - die is op zich wat boven je budget, maar houdt wel een veel hogere restwaarde na jaar of 2-3, dus onderaan de streep scheelt het weinig.
Maar hij heeft een klein scherm en 16GB opslagruimte vs de 32GB opslagruimte van de G5 Plus. Dat zijn de verschillen die ik zo 1,2,3 zie. Ik kan beide telefoons later nog uitgebreid vergelijken.

Mijn moeder wil zeker weten dat ze genoeg opslagruimte zal hebben. Daarom is het beter om voor een mobiel met 32GB opslagruimte te gaan.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
Om nog een alternatief te bieden...

pricewatch: Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Blauw

Volgens de reviews die er tot nu toe van bestaan, een uitstekende telefoon voor de prijs... sowieso oerdegelijk gebouwd zoals een Nokia behoort te zijn, vrijwel stock Android en een goede camera.

• Tech_SSD
MicGlou schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:25:
Om nog een alternatief te bieden...

pricewatch: Nokia 6 3GB ram, 32GB opslag Blauw

Volgens de reviews die er tot nu toe van bestaan, een uitstekende telefoon voor de prijs... sowieso oerdegelijk gebouwd zoals een Nokia behoort te zijn, vrijwel stock Android en een goede camera.
Die had ik ook al gevonden. Op dit moment is het dus kiezen tussen de Moto G5 Plus en de Nokia 6. De G5 Plus zou sneller moeten zijn, maar de Nokia 6 heeft een kompas en de G5 Plus niet. Verder zijn er nog andere verschillen die ik nu ga bekijken.

Welke van de twee zou jij me (mijn moeder eigenlijk) aanraden?

• MicGlou
Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:34:
[...]

Die had ik ook al gevonden. Op dit moment is het dus kiezen tussen de Moto G5 Plus en de Nokia 6. De G5 Plus zou sneller moeten zijn, maar de Nokia 6 heeft een kompas en de G5 Plus niet. Verder zijn er nog andere verschillen die ik nu ga bekijken.

Welke van de twee zou jij me (mijn moeder eigenlijk) aanraden?
Dat zou echt aankomen op heel specifiek op de specificaties vergelijken... maar ik denk dat je met beide toestellen een heel degelijke telefoon aanschaft. Sowieso zijn ze op papier beide even snel aangezien ze allebei vrijwel stock Android draaien en dezelfde cpu en geheugen aan boord hebben. Beide 1920x1080, 32GB opslag en een 3000mAh accu... voor 95% eigenlijk qua specificaties 1:1 met elkaar.

Wat betreft het wel of niet hebben van een kompas vind ik zo snel niet terug... maar 1 puntje in het nadeel van de Nokia is dat het toestel geen 5GHZ wifi ondersteund, maar aan de andere kant lijkt het gepolariseerde IPS scherm wel weer wat beter dan de LCD in de Motorola... de polarisatie laag die Nokia gebruikt maakt het toestel goed afleesbaar bij veel zonlicht. Ook heeft de Nokia een wat groter scherm in een vrijwel even grote body. Op papier zou de Motorola die iets betere camera moeten hebben vanwege de grotere sensor, maar software bepaald daar ook voor een flink deel in en in de praktijk zal het elkaar niet veel ontlopen...

Kortom, beide toestellen zijn een prima keuze... het komt denk ik vooral neer op wat je zelf het beste eruit vind zien en dan zou ik persoonlijk voor de Nokia gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 18-09-2017 17:55 ]

• Tech_SSD
MicGlou schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:53:
[...]

Dat zou echt aankomen op heel specifiek op de specificaties vergelijken... maar ik denk dat je met beide toestellen een heel degelijke telefoon aanschaft. Sowieso zijn ze op papier beide even snel aangezien ze allebei vrijwel stock Android draaien en dezelfde cpu en geheugen aan boord hebben. Beide 1920x1080, 32GB opslag en een 3000mAh accu... voor 95% eigenlijk qua specificaties 1:1 met elkaar.
Nee, de Moto G5 Plus heeft een Snapdragon 625, terwijl de Nokia 6 een Snapdragon 430 heeft. De Moto G5 Plus is dus sneller.
Wat betreft het wel of niet hebben van een kompas vind ik zo snel niet terug... maar 1 puntje in het nadeel van de Nokia is dat het toestel geen 5GHZ wifi ondersteund, maar aan de andere kant lijkt het gepolariseerde IPS scherm wel weer wat beter dan de LCD in de Motorola... de polarisatie laag die Nokia gebruikt maakt het toestel goed afleesbaar bij veel zonlicht. Ook heeft de Nokia een wat groter scherm in een vrijwel even grote body. Op papier zou de Motorola die iets betere camera moeten hebben vanwege de grotere sensor, maar software bepaald daar ook voor een flink deel in en in de praktijk zal het elkaar niet veel ontlopen...

Kortom, beide toestellen zijn een prima keuze... het komt denk ik vooral neer op wat je zelf het beste eruit vind zien en dan zou ik persoonlijk voor de Nokia gaan.
Ik vind zelf de G5 Plus eigenlijk mooier dan de Nokia 6. Maar mijn moeder gaat het toestel kopen. Dus ik zal wel aan haar vragen welke ze er mooier uit vindt zien en we kunnen de telefoons uitgebreid vergelijken en kijken wat zij het belangrijkst vindt (zoals: is een betere camera belangrijker dan een groter en gepolariseerd scherm of juist minder belangrijk, om een voorbeeld te noemen). Dan bedoel ik dus niet dat ik ze met jou vergelijk, maar met haar. Jij zal waarschijnlijk de moeite niet nemen, en ik kan ze zelf ook wel vergelijken. Wel bedankt voor je reactie.

• MicGlou
Tech_SSD schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:03:
[...]

Nee, de Moto G5 Plus heeft een Snapdragon 625, terwijl de Nokia 6 een Snapdragon 430 heeft. De Moto G5 Plus is dus sneller.
Ik was naar de G5s aan het kijken... naar de verkeerde dus :)

Dat maakt dat het voordeel qua specificaties in het voordeel van de G5 plus valt op eigenlijk dat ene punt van de Snapdragon, want het toestel is verder vrijwel identiek aan de G5s.

• Tech_SSD
Zouden jullie mijn moeder de Moto G5 Plus of de Nokia 6 aanraden? Wij denken dat de G5 Plus de beste keuze is, maar het is niet met zekerheid te zeggen. Ze zijn allebei ongeveer even goed.

Voordelen van de Nokia 6:
- Heeft een kompas, terwijl de G5 Plus die niet heeft
- Heeft betere (stereo) speakers dan de mono speaker van de G5 Plus

Voordelen van de G5 Plus:
- Heeft een snellere SoC (Snapdragon 625 vs 430)
- Heeft een betere camera dan de Nokia 6
Pagina: 1