Edit
[ Voor 99% gewijzigd door Sunri5e op 01-11-2018 22:31 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Sunri5e op 01-11-2018 22:31 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Wat heb je zelf gevonden? Even Googlen op bedrijfsovername levert veel hits op.Sunri5e schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:34:
Nu ben ik erg benieuwd hoe je de waarde van zo'n kantoor kunt berekenen. Je hebt geen vaste klanten bestand. Een kantoor wordt gehuurd en er staan wat computers en een printer. Daarnaast ga ik als het goed is voor meer omzet en winst zorgen. Het zou echter vreemd zijn als door mijn inbreng meer zou moeten gaan betalen voor de overnamen omdat de omzet/winst hoger is.
Iemand een idee hoe je dat aanpakt?
Dat ga ik ook zeker doen maar naar mijn idee is een zo'n kantoor net even wat anders een bedrijf waar je vaste klanten hebt.CMD-Snake schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 00:05:
[...]
Wat heb je zelf gevonden? Even Googlen op bedrijfsovername levert veel hits op.
Voor een bedrijfsovername zou ik met een expert praten. Je kan bijvoorbeeld je licht opsteken bij de KvK: https://www.ondernemerspl...en/een-bedrijf-overnemen/
Een account of financieel adviseur zou je moeten kunnen helpen met de waarde van de onderneming te bepalen. Ik denk dat zoiets beter is dan natte vinger werk op een forum. Je zal ook voordat je een handtekening zet onder een koopcontract de financiële situatie van de onderneming laten doorlichten. Ook daar kan zo'n eerder genoemde expert je bij helpen. Ongetwijfeld zullen de verkopers ook langs zo'n route de waarde laten bepalen van hun onderneming.
[ Voor 22% gewijzigd door ybos op 16-09-2017 08:46 ]
ybos schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 08:44:
Omdat je zelf zegt (waarschijnlijk) extra waarde te gaan toevoegen zou ik met de verkopende partij afspreken om de waarde te bepalen aan de afgelopen jaren, dus voordat je in dienst komt.
Daarnaast in je contract direct de overnamemogelijkheid op laten nemen met harde data! Mijn broer heeft ook een keer zo'n aanbod gekregen, lag echter niets vast. Toen hij in dienst was is er met geen woord meer over gerept, was alleen maar om hem binnen te halen.
Mooie uitspraak van iemand die het bedrijf van zn schoonvader overnam (misschien is de uitspraak al zo oud als de weg naar rome, maar hoorde hem toen voor het eerst):
Doe zaken met elkaar alsof je elkaars grootste vijand bent, dan ga je als vrienden uit elkaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 02-06-2019 00:06 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Blommie01 op 16-09-2017 09:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Sunri5e op 02-06-2019 00:03 ]
Je tegenvoorstel is onderdeel van je onderhandelingsstrategie en een eerste toets om te kijken hoe serieus het allemaal is. Komt hier een positieve reactie op kun je als vijanden beginnen met onderhandelen om na de overname als vrienden uit elkaar te gaan.. @ybos geeft je het beste advies tot nu toe.Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:44:
[...]
Sinds 2015 mag er geen concurrentiebeding meer in een tijdelijk contract gezet worden. Alleen nog maar bij contracten voor onbepaalde tijd.
Zie: https://www.rijksoverheid...erkers/concurrentiebeding
Een contract zonder proeftijd ben ik met je eens. Echter wat is het nut van direct een contract voor onbepaalde tijd? Na 1 jaar liggen de kaarten weer heel anders want dan zou ik mede eigenaar worden. Deze afspraak moet natuurlijk wel gelijk in de contract komen staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 16-09-2017 09:55 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:32 ]
Mede-eigenaar ? Je ging de zaak toch overnemen ?Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:50:
[...]
Als dat het geval is dan is er ook geen goede basis voor een samenwerking. Moet ik dan nog wel mede eigenaar willen worden? Dat denk ik niet.
[ Voor 97% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:33 ]
Het klinkt nu al als een slechte deal. Zeker met een jaarcontract als start..Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:55:
[...]
Ja, maar wel stap voor stap. Elk jaar een deel.
Nu klink je opeens als een investeerder en niet als overnamekandidaat. Jij hebt dan geld vast zitten in een bedrijf waar iemand anders de besluiten neemt.Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:55:
[...]
Ja, maar wel stap voor stap. Elk jaar een deel.
[ Voor 30% gewijzigd door bombadil op 16-09-2017 10:20 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
[ Voor 98% gewijzigd door Sunri5e op 02-06-2019 00:04 ]
Ik denk dat je er ook wat meer afstand van moet nemen. Wat hebben hun te bieden dat ze zo speciaal maakt dat je het over moet nemen?Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 09:50:
[...]
Als dat het geval is dan is er ook geen goede basis voor een samenwerking. Moet ik dan nog wel mede eigenaar willen worden? Dat denk ik niet.
[ Voor 99% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:33 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:33 ]
Als dat een bekend en geaccepteerd risico is, dan is het ook geen probleem, wel zou ik dan in het contract laten opnemen dat na dat eerste jaar geen nieuw tijdelijk contract meer volgt.Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:35:
[...]
Maar waarom is het door het jaarcontract een slechte deal? Dat begrijp ik niet. Stel dat ze in het slechtste geval na een jaar van mij af willen. Dan loopt mijn contract af en kan ik altijd nog zelf wat op gaan starten. Met als voordeel dat ik bij een gerenommeerd kantoor nog in de keuken heb mogen kijken en dat het UWV ook nog een handje helpt het eerste half jaar. Daarnaast weten ze dat als ze niet met mij door gaan na dat jaar dat ze er een directe concurrent in de regio bij hebben. Dus ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren.
[ Voor 99% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:34 ]
Komt op mij niet echt over als iemand die geschikt is om ondernemer te worden.. Het gaat er om hoe je in de wedstrijd zit.Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:35:
[...]
Maar waarom is het door het jaarcontract een slechte deal? Dat begrijp ik niet. Stel dat ze in het slechtste geval na een jaar van mij af willen. Dan loopt mijn contract af en kan ik altijd nog zelf wat op gaan starten. Met als voordeel dat ik bij een gerenommeerd kantoor nog in de keuken heb mogen kijken en dat het UWV ook nog een handje helpt het eerste half jaar. Daarnaast weten ze dat als ze niet met mij door gaan na dat jaar dat ze er een directe concurrent in de regio bij hebben. Dus ik zie dat eerlijk gezegd niet gebeuren.
[ Voor 20% gewijzigd door Blommie01 op 16-09-2017 11:06 ]
[ Voor 113% gewijzigd door Sunri5e op 09-12-2018 09:35 ]
[ Voor 121% gewijzigd door Sunri5e op 02-06-2019 00:04 ]
Waarom begin je niet gewoon een eigen kantoor als je graag een eigen zaak wil?Sunri5e schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:04:
[...]
Ik ben erg blij met input. Maar ik zou dan ook graag weten waarom niet? Met dit soort reacties kom ik niet verder. De reactie waar jij op reageert is zoals gezegd het allerslechtste scenario. Iets wat naar mijn idee niet gaat gebeuren.
[ Voor 31% gewijzigd door Blommie01 op 16-09-2017 11:23 ]
Dit dus, als zelf ondernemen het doel is dan vormt een vergelijking tussen bedrijfsovername en het zelf opzetten van een nieuwe zaak onderdeel van je businesscase. Vergelijk ook eens de bedrijfsovername over 5 jaar incl. waarde die jij toevoegt en risico's die je neemt (jaarcontract etc) met bedrijfsovername direct.Blommie01 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:15:
[...]
Waarom begin je niet gewoon een eigen kantoor als je graag een eigen zaak wil?
Kun je alles zelf opbouwen en doen zoals je zelf wilt.
[ Voor 16% gewijzigd door nino_070 op 16-09-2017 11:41 ]
[ Voor 21% gewijzigd door bernard038 op 16-09-2017 13:01 ]
In jouw hypothetische voorbeeld ligt de netto jaarwinst (dus ná de privé ontrekking door de ondernemer), ergens tussen de 2 en 3,5 ton per jaar. Dit komt neer op een heel forse omzet en, dus, een kantoor dat meerdere makelaars in dienst heeft.Hielko schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:56:
Hoe groot is het makelaarskantoor wat je wilt overnemen? Hoeveel werknemers zijn er naast de huidige eigenaar en zijn vrouw? Ik neem aan dat dat waarschijnlijk beperkt is. Wat je goed moet beseffen is dat je dan eigenlijk geen bedrijf koopt, maar je koopt gewoon een baan.
Een makelaar is over het algemeen een klein bedrijfje zonder noemenswaardige activa. De kern van het bedrijf zijn de mensen die er werken, maar als die er mee stoppen blijft er eigenlijk niet veel over. Kantoorpand huren en wat kantoormeubels is kinderwerk, en het is niet zo dat een makelaar een waardevolle klantenlijst heeft of grote waardevolle bestaande contracten. Immers voor de meeste mensen is het toch een (bijna) eenmalige business het kopen- of verkopen van een huis. Dus dan blijft er niet veel over behalve het de naamsbekendheid.
Kijken naar de omzet en winst van de afgelopen jaren zoals sommige mensen adviseren klinkt logisch, maar dat is niet zo zinvol omdat die winst en omzet de deur uitloopt zodra de huidige eigenaren vertrekken (of in ieder geval een groot deel, afhankelijk van hoeveel mensen ze nog meer in dienst hebben (maar ook die kunnen zo vertrekken)). En vervolgens moet jij al je tijd er in stoppen om die winst en omzit in stand te houden. Vandaar dus dat je eigenlijk niet een bedrijf koopt, maar vooral een baan. En je zou gek zijn om daar veel voor te betalen, immers (hypothetisch) 1 miljoen aftikken om vervolgens 10 jaar lang 100.000 zelf te verdienen is niet echt een goede deal. Daar schiet je niks mee op.
Dus je moet jezelf vooral afvragen hoeveel het waard is om de naam te kopen ten opzichte van zelf iets nieuws beginnen, en je moet ook niet verbaasd zijn als de huidige eigenaren veel te veel vragen voor hun business zodat een goede deal voor jouw niet mogelijk is. Niet iedereen kan even rationeel naar zijn eigen bedrijfje kijken, en realiseren niet dat kleine bedrijfjes zonder veel personeel nauwelijks wat waard zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2023 08:59 . Reden: Spam ]
TechGuru
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Qwerty-273 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:57:
Het is een topic van meer dan 6 jaar geleden, waarbij ook nog eens de TS de start post heeft leeggehaald na verloop van tijd.
[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2023 08:59 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq