IE11 support, wanneer EOL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Ik ben benieuwd of iemand meer informatie kan vinden over hoe Microsoft tegen IE11 support aankijkt. Er schijnt niet veel te vinden te zijn hierover los van het feit dat IE11 de laatste ondersteunde IE is en dat Edge wordt aangeraden.

Ik wil dit graag weten omdat dit helpt met het vaststellen of het nog gewenst is om IE11 te blijven ondersteunen. Momenteel doen wij dat nog wel. Het support belied is immers een laatste + een na laatste browserversie + IE11. IE11 is expliciet opgenomen omdat bepaalde klanten nog hierop draaien en niet over kunnen.

Toch zijn er genoeg redenen om de support hiervoor te stoppen, het maakt het veel makkelijker om bepaalde features te gebruiken die alleen niet gesupport worden op IE11, momenteel zullen we nog fallbacks moeten schrijven. Dit betekent meer (dubbele) implementaties van ongeveer hetzelfde en meer conditionals, voer voor bugs dus. Los daarvan kost dit gewoon tijd geld.

Microsoft zet vol in op Edge, en eigenlijk kan Edge deels gezien worden als opvolger van IE, IE11 leeft echter nog vanwege bepaalde vendor specifics waar vroeger nog mee gewerkt werd en waardoor in "Edge" cases (}:O) Edge nog geen vervanger is.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat Microsoft dit nog lang blijft supporten en ik zou graag willen weten of er vanuit Microsoft nog veel support hiervoor komt. Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie tegen de ondersteuning van IE aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01

DarkSide

theres no place like ::1

IE11 wordt nog vol ondersteund. Krijgt nog patches etc.
Voor nu is het bij ons nog gewoon volledig ondersteund op de werkplek. Wij bieden Edge aan als default browser. En geven door aan de functioneel beheerders van websites, applicaties etc hier zoveel mogelijk gebruik van te maken.

Echter hebben we nog veel last van zaken die nog moeten werken met IE11.
Daarom draaien we enterpise mode. En hebben we een lijst met website als die in edge geopend worden automatisch naar IE11 gaan.

En om het nog erger te maken is er ook een waslijst een URLS waarbij IE11 in IE7 mode draait.
Voor de migratie naar W10 hebben wij nu aangegeven hiervan af te willen. Maar we zullen dit nog wel even moeten ondersteunen ben ik bang.

Zie IE11 daarom bij veel bedrijven nog wel even als benodigd blijven. En daarom zal de ondersteuning vanuit Microsoft ook nog wel even blijven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
After 12 January 2016, only the most recent version of Internet Explorer to be offered for installation on any given Windows operating system will continue to be supported with security updates, lasting until the end of the support lifecycle for that Windows operating system. On Windows 7, 8.1, and 10, only Internet Explorer 11 will receive security updates for the remainder of those Windows versions' support lifecycles.
Windows 10 is serviced in a significantly different manner from previous releases of Windows. Its delivery is often described by Microsoft as a "service", due to its ongoing updates, with Terry Myerson explaining that Microsoft's aim is that "the question 'what version of Windows are you running' will cease to make sense."
Zolang er nog geen expliciet EOL is aangekondigd voor IE11 door MS is daar dus niets over te zeggen; maar ik denk dat je met 13 okt. 2020 aardig in de buurt komt als je dan toch een punt wil kiezen waarop je zegt: en nu is 't écht klaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 15-09-2017 18:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe gaan ze dat dan doen met ltsb versies? Op server 2016 is geen Edgebrowser.

En dan heb ik het over RDS servers, gaan ze VDI dan pushen?

[ Voor 28% gewijzigd door Vorkie op 15-09-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vorkie schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:51:
Hoe gaan ze dat dan doen met ltsb versies? Op server 2016 is geen Edgebrowser.
Wat niet is kan natuurlijk nog komen...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij was het andersom; Windows 10 is voorzien van EDGE en IE11 omdat EDGE niet "af" genoeg was.

Als je IE11 wil ondersteunen, moet je op zoek gaan naar het OS en daar de EOL van opzoeken en dan zit je op 10 oktober 2023 als je extended support afneemt voor Server 2012R2. Windows 10 wordt nog langer ondersteund maar let wel dat dit een consumer-OS is en mogelijk niet bij alle zakelijke klanten in gebruik is / wordt / blijft.

Wat ik lastig vind; nu een topic openen, een soort van "klacht" schetsen omdat je niet weet waar het heen gaat maar ook niet bedenken/beschrijven wat jullie eigen lifecycle is van produkten. 7 jaar geleden zaten we nog op IE8 en IE9 en in de basis/frameworks, is IE11 al een heel stuk complexer geworden. Als bedrijf/programmeur heb je je daar ook aan aangepast.

Je hebt nu dus grofweg 8 jaar om IE11 uit te faseren en je dubbele coding/applicaties te ontwikkelen voor EDGE.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:57
Voor de goede orde, ik probeer zeker geen klacht te schetsen. Ook ondersteunen wij IE11 nog gewoon volop en in de praktijk geeft dat ook amper problemen, we weten prima wat we wel en niet kunnen gebruiken.

Wat ik merk is dat ik vaak met collega's discussieer over nieuwe technieken, vaak eindigt de discussie in "we kunnen dit gaan gebruiken zodra IE11 niet meer ondersteunt wordt.". Het probleem is dat op dit moment er nog geen concreet plan is wanneer dit stopt maar vermoedelijk zal dat gelijk zijn aan Microsofts ondersteuning ervoor. Op basis van @RobIII inschatting hoeven we in ieder geval niets te overhaasten.

Ik ben mij prima op de hoogte dat frontenders harder dan de industrie willen lopen en "use the future today" is praktisch het motto van de industrie geworden. Toch ben ik niet zo van het polyfillen of het maintainen van verschillende implementaties, en maak dus liever een plan voor wanneer te toekomst er is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je zoekt is een lifecycle roadmap :)
Zie https://support.microsoft...cle-faq-internet-explorer
How long will the most current version of Internet Explorer remain supported?
Internet Explorer is a component of the Windows operating system and the most current version will continue to follow the specific lifecycle policy for the operating system for which it is installed. To find the lifecycle dates for all operating systems, search the Microsoft Lifecycle Database here.
Oftewel, ligt aan de support van het OS waar het mee meegeleverd is. Zie ook https://www.microsoft.com...usiness/end-of-ie-support

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Hoeveel procent van je gebruikers gebruikt IE11? Is het die investering waard (voor zover je IE specifieke code moet schrijven)? Het is imho totaal niet interessant of MS het EOL geeft of niet, als 0,1% van je bezoekers IE gebruikt moet je gewoon de support droppen, EOL of niet.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet het anders zien: hoeveel procent van je (al dan niet potentiele) klanten heeft IE11 als standaard? En hoe erg snij je jezelf als maker van een webbase product dus in je eigen vingers als je IE11 niet support? Zeker bij grote bedrijven is IE gewoon de standaard, omdat het defacto met Windows meegeleverd wordt en dus qua interne support en updates gewoon zonder issues meedraait. En is een browser installeren (welke dan ook) gewoon dichtgezet danwel verboden.

Vanuit developersoogpunt snap ik dat het goedkoper en makkelijker kan zijn om IE niet te (hoeven) supporten en ook mooie nieuwe en makkelijke functies te kunnen gebruiken. Maar das te smal gedacht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

The Eagle schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:30:
Zeker bij grote bedrijven is IE gewoon de standaard, omdat het defacto met Windows meegeleverd wordt
Mijn persoonlijke ervaring is dat alle grote bedrijven (althans daar waar ik over de vloer ben geweest, en dat zijn er nogal wat) er standaard naast IE meestal Chrome of Firefox is geinstalleerd. Werknemers hebben vaak te maken met allerlei klant- / leverancierportalen, webapplicaties die aan ERP of CRM vast hangen, die niet altijd even soepel met IE werken. In de praktijk betekent dat vaak dat de 'oudere' medewerkers standaard IE pakken en overgaan op de andere browser als het niet werkt en de 'jongere' medewerkers standaard de andere browser pakken en overgaan op IE als ze met een of andere SharePoint portal (of iets anders MS georiënteerd) moeten werken....

En ooit kun je er ook voor kiezen om gewoon bepaalde functionaliteit niet voor IE te implementeren i.p.v een workaround te maken, dat moet dan natuurlijk wel mogelijk zijn maar zo heb ik ten tijde van IE8 nog eens een een bestands-upload gemaakt met drag 'n drop waarbij IE gebruikers gewoon de standaard 'bestand kiezen' knop te zien kregen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Pagina: 1