Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

ik ben nieuw hier op het forum en ik zou graag feedback krijgen.
Ik zit in me laatste jaar VWO en ik twijfel tussen de studies rechtsgeleerdheid en bedrijfseconomie.
Het is niet zo dat ik de ene studie (veel) interessanter vindt dan de andere maar ik vermoed wel dat rechtsgeleerdheid mij beter ligt.

Bedrijfseconomie: dit spreekt mij iets meer aan maar ik ben daar niet bepaald goed in. Marketing, bedrijfseconomie, investment ik vindt het allemaal zeer interessant. Maar als ik hier echt me best voor doe kan ik hier een ruim voldoende voor halen. Het probleem is dan ook wiskunde. Voor Wiskunde A haal ik met moeite een voldoende. Als er een voorbeeld wordt gegeven kan ik het zonder problemen toepassen. Maar wanneer ik zelf een oplossing moet bedenken en toepassen(algebra), en er niet wordt uitgelegd hoe te oplossen, snap ik er niks meer van. Daarnaast staat op de website van UvA dat Wiskunde B wordt aanbevolen voor het niveau van bedrijfseconomie. Alhoewel ik naar de VU wil neem ik aan dat er niet veel verschil in zit.

Rechtsgeleerdheid: zowel fiscaal/bedrijfsrecht als strafrecht spreekt mij aan. Ik heb veel minder moeite met dingen in me hoofd stampen dan wiskunde, maar veel lezen doe ik ook niet al te graag. Ik heb het vak maatschappijwetenschappen op VWO niveau moeiteloos afgesloten. Ik begrijp dat dit vak niet te vergelijken is met rechtsgeleerdheid, maar veel stof ging wel over rechtsstaat, wetten, handhaving en politiek etc. Daarnaast vindt ik betogen schrijven en debatteren best leuk om te doen.

Vanwege medische omstandigheden heb ik helaas al drie jaar studie vertraging opgelopen en wil ik niet nog een extra jaar kwijt zijn.
Daarom zou ik graag jullie advies krijgen.
Elk bericht wordt gewaardeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
Probeer alsjeblieft het zeer foute gebruik van het woordje 'me' af te leren. Dat geldt zeker voor een VWO-er/WO-er.

Verder snap ik niet helemaal waarom je advies van onbekenden wil. Ook is de reden die je geeft opmerkelijk. In je laatste alinea zeg je letterlijk dat je advies komt vragen over je studiekeuze, omdat je drie jaar studievertraging hebt opgelopen. Alsof je geen goede studiekeuze zou willen maken als je nog geen tijd verloren hebt.

Je zegt zelf al duidelijk dat iets met economie het niet wordt. Jij haalt wiskunde A met moeite. Wiskunde B is een stuk pittiger en dat wordt voor economiestudies op hoog niveau zeer aanbevolen.

Ik zou in ieder geval iets zoeken waarvan je zeker weet dat je er goed in bent, waar werk in te vinden is en tenslotte wat je leuk vindt.

Op jouw school is een decaan om je te helpen met je keuze en verder is er genoeg op internet te vinden. Niet te gemakkelijk anderen de keus voor jou laten maken, maar zelf actief op zoek gaan naar je mogelijkheden. Er zijn honderden verschillende studies met elk nog eigen specifieke richtingen en masters.

Je kan ook omgekeerd denken en eerst een bepaalde baan of positie als doel stellen om daarna te gaan kijken welke opleiding je dan het beste kan doen. In die gevallen kom je soms uit bij een studie waar je nog niet alle kwaliteiten voor hebt. Maar er is op zich ook niks mis met een uitdaging hier en daar. Met extra moeite is iets als wiskunde ook best te leren uiteindelijk.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Mijn moedertaal is Engels dus ik heb soms wat moeite met Nederlands.
Het is zeker niet de bedoeling dat andere een keuze voor mij maken. Maar vier ogen zien nou eenmaal meer dan twee en hoe meer feedback hoe beter. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Daarnaast geef je aan met een decaan te praten, maar dat is theoretisch gezien ook advies vragen van een vreemde.

Geloof me, ik heb de laatste jaren extreem veel research gedaan op het internet. Zoveel dat ik nu alle WO opleidingen en bestaande beroepen letterlijk uit me hoofd weet, zonder te overdrijven. :')
Een keuze maken is gewoon lastig omdat ik beide studies zeer interessant vind en ik nog geen doorslaggevende factor heb gevonden.
Daarom dat ik graag zoveel feedback ontvang voordat ik een beslissing maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:14
Heb je al eens open dagen bezocht van hogescholen/universiteiten? Zo nee ga dat doen. Ik weet niet waar je woonachtig bent maar de universiteit van Leiden is qua rechten/rechtsgeleerdheid de beste van Nederland(heb ik horen zeggen). Ga daar eens kijken. Jij zit heel erg te kijken wat voor lessen je krijgt daar, maar ga ook eens bedenken wat je er later mee wilt doen. Want een studie kan leuk zijn, maar het werk als baan misschien niet.

Als je bedrijfseconomie leuk lijkt samen met fiscaal/bedrijfsrecht, misschien is Accountancy wel wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste alinea heb ik inderdaard verkeerd geformuleerd. Het advies heeft inderdaad niks met mijn studie vertraging te maken maar is meer in het algemeen bedoeld.
Was een lange dag voor mij vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
spijkerhoofd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:56:
Heb je al eens open dagen bezocht van hogescholen/universiteiten? Zo nee ga dat doen. Ik weet niet waar je woonachtig bent maar de universiteit van Leiden is qua rechten/rechtsgeleerdheid de beste van Nederland(heb ik horen zeggen). Ga daar eens kijken. Jij zit heel erg te kijken wat voor lessen je krijgt daar, maar ga ook eens bedenken wat je er later mee wilt doen. Want een studie kan leuk zijn, maar het werk als baan misschien niet.

Als je bedrijfseconomie leuk lijkt samen met fiscaal/bedrijfsrecht, misschien is Accountancy wel wat voor je.
Bedankt voor je reactie.

Ik ben al bij een paar open dagen geweest maar dat heeft mij helaas niet veel verder gebracht.

Accountancy lijkt me zeker ook interessant maar ik heb begrepen dat daarvoor wiskunde b ook geadviseerd wordt.
Maar ik denk dat het met de nodige bijles en cursussen wel moet lukken.

Qua beroep vindt ik beide keuzes interessant.
Zowel manager, adviseur, investement als advocaat spreekt me aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik ben al bij een paar open dagen geweest maar dat heeft mij helaas niet veel verder gebracht.

Accountancy lijkt me zeker ook interessant maar ik heb begrepen dat daarvoor wiskunde b ook geadviseerd wordt.
Maar ik denk dat het met de nodige bijles en cursussen wel moet lukken.

Qua beroep vindt ik beide keuzes interessant.
Zowel manager, adviseur, investement als advocaat spreekt me aan.
Zelf studeer ik accountancy op het hbo.
Kom van het mbo en nu dus bezig met hbo en zit in het 3e leerjaar.
Voor hbo accoutancy geldt deze eis niet dacht ik. Wel heb je een bepaald profiel nodig om direct toelaatbaar te zijn.

Op het vmbo en mbo heb ik niet hele hoge wiskunde ofzo gehad. Maar ik loop nu niet tegen bepaalde opstakels aan terwijl ik niet op hoger niveau wiskunde heb gehad. Is prima te doen dus.

Kunnen rekenen is wel handig tijdens de opleiding maar gelukkig bestaat het uit meer dan alleen dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:53:
Bedankt voor je reactie.

Mijn moedertaal is Engels dus ik heb soms wat moeite met Nederlands.
Het is zeker niet de bedoeling dat andere een keuze voor mij maken. Maar vier ogen zien nou eenmaal meer dan twee en hoe meer feedback hoe beter. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Daarnaast geef je aan met een decaan te praten, maar dat is theoretisch gezien ook advies vragen van een vreemde.

Geloof me, ik heb de laatste jaren extreem veel research gedaan op het internet. Zoveel dat ik nu alle WO opleidingen en bestaande beroepen letterlijk uit me hoofd weet, zonder te overdrijven. :')
Een keuze maken is gewoon lastig omdat ik beide studies zeer interessant vind en ik nog geen doorslaggevende factor heb gevonden.
Daarom dat ik graag zoveel feedback ontvang voordat ik een beslissing maak.
Duidelijke reacties van je. Je Nederlands lijkt verder prima, dus vandaar dat ook juist dat gebruik van 'me' extra opvalt. En het is in ieder geval zeer ongepast op hogere niveaus, zonder dat ik daarmee elitair wil overkomen. Kan mij verder weinig schelen, maar het zou net je sollicitatie kunnen verpesten.

Je reactie over de decaan vind ik wel wat kort door de bocht. Een decaan is natuurlijk niet hetzelfde als willekeurige vreemdelingen op een internetforum. Een decaan is een professional die als het goed is, het beste weet wat bij jou past. Alleen jijzelf of misschien je ouders of een hele goede vriend(in) weten het eventueel beter. Als je nog niet met een decaan hebt gesproken, is dat serieus het eerste wat je moet doen. Tenzij je van te voren al zeker weet dat jouw decaan een waardeloze flapdrol is.
Een decaan weet bijvoorbeeld of er meer leerlingen zijn geweest die ondanks hun moeite met wiskunde, toch prima succesvol kunnen zijn bij een economische studie. Zoals @larsiey ook aangeeft, lukt het hem prima, terwijl hij niet een sterke wiskundige achtergrond heeft. Ter vergelijking, wiskunde op TL/mavo niveau stelt eerlijk gezegd weinig voor. Wiskunde A op vwo is niet moeilijker, maar het tempo is er wel hoger. Als ik zo een inschatting moet doen, denk ik dat je met goede inzet ook best de wiskunde van een economische studie aan kan. Zolang iets aanbevolen wordt, i.p.v. keihard geëist, valt het meestal wel mee.

Zoals ik eerder aangaf en zoals @spijkerhoofd ook duidelijk aangaf, is het ook wel heel handig als je niet teveel naar de studie zelf kijkt, maar naar de toekomstige situatie die de studie oplevert. Een studie is immers maar 4-6 jaar, terwijl je daarna nog 30-40 jaar moet (mag) werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Mijn ervaring is dat je op hoog niveau hard moet werken, of je er nou goed in bent of niet.

Zonder tegen het advies van @Playa del C. in te gaan denk ik dat je moet kiezen voor datgene dat je echt interessant vindt en een intrinsieke motivatie voor hebt om hard te werken. Ookal ligt wiskunde je niet, een 'makkelijke' studie zal toch lastig worden als je het niet interessant genoeg vindt.

Nogmaals, Tjeerd z'n advies is goed. Ik geef er alleen een andere kijk op. Ik kan niet inschatten hoe moeilijk wiskunde voor jou is en of je je er niet toch aan moet wagen, maar ik adviseer je om mijn argument van intrinsieke motivatie mee te nemen in je overweging.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je het advies van de Decaan onderschat. Ik denk dat die meer weet over jou als wij hier. Een Decaan is in mijn ogen ook studieadviseur, en kan jou beter van advies dienen als wij op een forum. Ik denk zelf dat een HBO opleiding beter aansluit als Universitair. Mocht je daar een Bachelor behalen kun je altijd verder kijken.
In elk geval, succes met je keuze.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat jullie dan wel weer een decaan overschatten. Die ziet ook hele hordes studenten langs komen, en misschien ben ik te pessimistisch, maar de meeste zal hij ook niet uitgebreid kennen, laat staan dat hij opleidingen allemaal begrijpt. Mijn decaan was vroeger echte alpha. Aardige kerel verder hoor, maar ik zou toch niet ernaartoe gaan voor advies welke beta opleiding je wilde gaan doen. IIG niet voor gepersonaliseerd advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wiskunde is (leren, doen, oefenen en) logica. Rechtsgeleerdheid is (leren, doen, oefenen en) logica.

Sowieso moet je gaan voor wat je leuk vindt, niet voor wat makkelijk lijkt. Veertig jaar met tegenzin werken gaat ook niet makkelijk zijn ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sissors schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:51:
Ik denk dat jullie dan wel weer een decaan overschatten. Die ziet ook hele hordes studenten langs komen, en misschien ben ik te pessimistisch, maar de meeste zal hij ook niet uitgebreid kennen, laat staan dat hij opleidingen allemaal begrijpt. Mijn decaan was vroeger echte alpha. Aardige kerel verder hoor, maar ik zou toch niet ernaartoe gaan voor advies welke beta opleiding je wilde gaan doen. IIG niet voor gepersonaliseerd advies.
Hij zal het niet uit de losse pols schudden, maar als je deze gedachte bij voorbaat houdt kom je niet verder.
De Decaan heeft toegang tot de juiste documentatie over leerlingen/studenten, en kan zich een gedegen profiel maken.(als dat nog niet aanwezig is) Je kan daar terecht voor advies, en in één of meerdere gesprekken weet je meer als nu hier van forumleden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1