excel rij filteren en de cellen met de oude datum verwijdere

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey.e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-09 23:22
ik ben nieuw op Tweakers en ik heb een vraag.
ik heb een lijst in Excel met 13 rijen waar 1700 namen onder elkaar staan. bij elke naam staat er een code waarbij de eerste 4 getallen het jaar aangeven. nu wil ik alle dubbele bedrijven eruit halen en alleen nog de meest recente (meest recente jaar) codes met het bedrijfsnaam overhouden. ik heb echt overal al gekeken en ben al uren bezig, heeft iemand hier een oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Sorteer de data eerst op jaar, aflopend (dus hoogste bovenaan)
Selecteer je data en ga naar Data -> Remove Duplicates (of iets vergelijkbaars in het Nederland)
Zorgt dat alleen de kolom met je bedrijfsnamen nog aangevinkt is
Voer uit.

Nu heeft hij alle dubbele bedrijven eruit gehaald, en alleen de eerste laten staan. Omdat je aflopend gesorteerd had, is de eerste dus ook met het hoogste jaar.

Voilla!

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey.e
dankuwel voor uw antwoord, helaas is het nog niet naar wens. ik heb namelijk 1 bedrijf en bij dat bedrijf staan meerdere codes die ik moet houden en op deze manier blijft er maar 1 code over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Je zegt zojuist dat je alle dubbele bedrijven eruit wil halen. Dus nu zeg je weer dat het verkeerd is als er maar 1 code overblijft.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey.e
er staat in die code bijvoorbeeld 2014.AAA en 2014.BBB maar die wil ik eruit hebben. in de nieuwe codes staat 2017.AAA en 2017.BBB en als ik het dus filter, gaat 2014.AAA, 2014BBB en 2017.BBB eruit. dus dan blijft 2017.AAA alleen over terwijl ik 2017.BBB ook wil houden. er staan geen codes in die hetzelfde zijn, dus filteren op code kan ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:42
Kun je de strings niet splitsen? Dus het jaartal en de code achter de punt in een aparte kolom zetten.
A1 = "2017.BBB", A2 = LINKS(A1;4), A3 = RECHTS(A1;3)
Je kunt dan kolommen waarvan je de data wilt 'bewaren' weer samenvoegen en dan daar vervolgens op filteren?

Anders schrijf je een macro'tje in VBA (Alt+F11), dit is ene mooi overzichtelijk projectje voor je eerste stappen ;-)
Pagina: 1