johnkeates schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:11:
Ik weet niet waarom mensen zo snel met woorden als 'smerig', 'streken', en 'misleiding' aan komen zetten, terwijl dit vrij normaal is. Transactiekosten zijn niet nieuw, en administratiekosten ook niet. Die bestaan langer dan internet bestaat...
Een bankoverschrijving is bijvoorbeeld ook niet gratis, je betaalt de bank sowieso voor je betaalpakket, en daarnaast in veel gevallen ook per transactie.
Het is simpelweg niet toegestaan met prijs x te adverteren, terwijl het niet te koop is voor prijs x zonder verplichte bijkomende kosten.
Kijk naar de vliegtuigbranche, de hele vakantiebranche eigenlijk. Daar zijn ze de laatste jaren ook flink voor dit soort streken op de vingers getikt.
Dat er bijkomende kosten zijn is zeker niet nieuw, maar de verplichte kosten dient men ook expliciet te melden bij het aanbod.
spone schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 23:46:
[...]
Precies dit. Heb laatst iets soortgelijks meegemaakt bij een festivalkaartje: iedere betaalmethode kostte extra. Dus er wordt een prijs genoemd, en daarbovenop komt nog eens een arbitrair bedrag om de kosten te mogen betalen.
Is er geen wettelijke verplichting dat een product/dienst voor het geadverteerde bedrag afgenomen moet kunnen worden? Anders kan ik ook wel een product voor 1 euro, gratis verzending en 25 euro betaalkosten in de markt zetten

.
edit: hiervoor is een wetsvoorstel ingediend in de tweede kamer, deze is helaas
gesneuveld.
Dit is weer deels anders als er tegelijkertijd ook betaalmethoden worden aangeboden zonder bijbehorende kosten. Dan kan je immers nog voor de geadverteerde prijs kopen.
Nu zijn festivalkaartjes juist het uitgelezen voorbeeld van misleidende reclame. Je kunt ze nooit voor de geadverteerde prijs kopen zonder allerlei bijkomende kosten. Veel mensen roepen dan van ja maar dat weer je toch. Dat maakt het niet minder onwettig. Ik snap ook werkelijk niet dat er tegen zoiets evidents niet wordt opgetreden. Ik heb zelf al meermaals melding gemaakt, maar om nu te zeggen dat men hier wat aan doet...
Mx. Alba schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:04:
Anyway, de voorbeelden van hoe het we hoort zie je overal. Bijvoorbeeld webwinkels waar je gratis met iDeal kan betalen en een kleine toeslag wordt gevraagd voor PayPal of creditcard. Een leverancier van ons die een opslag van 2% rekent voor betalen per factuur - vooruitbetaling kost niet extra. Een shop die verzendkosten rekent maar ook de mogelijkheid biedt om het product gratis op te halen. Er is altijd een mogelijkheid om het product te krijgen voor de aangegeven prijs en je kan er als klant voor kiezen om voor het gemak van iets extra service wat bij te betalen. Voor alle betaalmethoden extra geld vragen is gewoon misleiding. Vind ik. Maar of de wet dat ook vindt weet ik niet.
Dat vindt de wet ook, maar da handhavers lijken niet zo happig te zijn op handhaving van iets dat overduidelijk op grote schaal speelt in de maatschappij.
Ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf niet de overeenkomst kan ontbinden als je niet eens bent met de uiteindelijke prijs.
Wat denk je van de andere kant op? Mooier zou zijn dat ze gaan leveren voor de geadverteerde prijs en het verlies bij hen komt te liggen. Dat lost tenminste iets op.
boevertje schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 10:48:
Hallo,
Het ligt een beetje aan de betaal methode, sommige leveranciers (bv PayPal) vragen een commissie van 3,4% plus €0,35 per transactie! (
bron) Daarnaast kan een tussen provider als Mollie ook nog kosten in rekening brengen en dan betaal je nog eens €0,10 per transactie (
bron).
Rekenvoorbeeld:
Kosten hosting: €100,-
PayPall: €3,40 + €0,35 = €3,75
Mollie: €0,10
Totaal: €103,85 waarvan €3,85 alleen voor de betalingsproviders is

.
Geen idee hoe jou factuur zit, maar extra kosten zijn (helaas) niet raar
Dat ze trouwens overboeking weigeren snap ik niet helemaal, al zal dat gaan om het besparen van het uitzoeken of iemand betaald heeft of niet..

Dat kunnen ze toch prima in de verkoopprijs incalculeren?
Hoe denk je dat concurrenten het doen? Die zitten toch ook vast aan transactiekosten.
Goede onderbouwing ook. Helaas wel onjuist wat je stelt.
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 13:49:
[...]
Ik neem aan dat je de 24 pagina's algemene voorwaarden hebt doorgelezen voordat je daarmee akkoord ging? Op pagina 11, in Artikel 12.1 staat namelijk dat de betaling door middel van automatische incasso vooraf plaatsvindt, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. En in dat geval mogen ze administratiekosten rekenen.
Vooraf zonder extra kosten? Hoe verhoudt dat zich tot de wet die stelt dat je niet meer dan 50% vooraf hoeft te betalen?
Dat staat wel los van het feit dat men dat dan ook expliciet moet vermelding in de aanbieding. Ze mogen desnoods 1000 euro administratiekosten rekenen. Ze mogen alleen geen reclame maken zonder dit te benoemen.