Rechten bij vervangend product na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Sinds anderhalve maand heb ik een Stage Powermeter. Heb er denk ik een ritje of 15-20 mee gemaakt.
Opeens deed hij het niet meer, kon hem niet meer pairen met mijn Garmin/Wahoo/Telefoon/Zwift.

Heb contact opgenomen met Stages en heb hem naar hun teruggestuurd.

Dit is hun oplossing:
Your power meter has undergone a comprehensive evaluation. At that time we discovered an issue with at the circuit board. Because of this, we will be sending you a replacement from our warranty stock, so that you can resume training with power again as quickly as possible. This power meter has been manufactured with new components and tested to our rigorous standards. The crank arm may show minor cosmetic signs of use, but will be in equal or better condition than your returned power meter.
Nu heb ik geen ervaring met een defect product in zo een korte tijd (gelukkig!), maar ik vind het toch een apart idee dat ik straks een product terugkrijg waarvan ik niet weet hoe lang die al gebruikt is en wat er allemaal mee gebeurd is.

Is dit de normale gang van zaken bij garantie?
Daarbij heb ik de powermeter naar hun opgestuurd, kan ik die verzendkosten terug vragen in deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Reynouts schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:28:
Sinds anderhalve maand heb ik een Stage Powermeter. Heb er denk ik een ritje of 15-20 mee gemaakt.
Opeens deed hij het niet meer, kon hem niet meer pairen met mijn Garmin/Wahoo/Telefoon/Zwift.

Dit is hun oplossing:

[...]

Nu heb ik geen ervaring met een defect product in zo een korte tijd (gelukkig!), maar ik vind het toch een apart idee dat ik straks een product terugkrijg waarvan ik niet weet hoe lang die al gebruikt is en wat er allemaal mee gebeurd is.

Daarbij heb ik de powermeter naar hun opgestuurd, kan ik die verzendkosten terug vragen in deze situatie?
Er is een verschil tussen garantie door de fabrikant en de wettelijke regels rond conformiteit bij consumentenkoop. De fabrikant is in principe helemaal vrij in wat hij voor services aanbiedt, de verkoper is in het kader van de wettelijke regels rond (consumenten)koop aan uitgebreidere regels gebonden. (zie ook Shopping Forum). In principe moet herstel/vervanging kosteloos zijn, als het om de verkoper gaat (want die moet gewoon leveren wat is overeengekomen is de gedachte daarachter), maar dan moet je het dus via/in overleg met de winkel waar je het product hebt gekocht laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

[...]

Zoals al gezegd, zodra je de verkoper passeert, is garantie niet echt van toepassing op welke oplossing je krijgt. Ze hadden je ook niets kunnen bieden.

Was je wel naar de verkoper gegaan, dan zijn er regels waar hij zich aan moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bedankt voor de verheldering.

De verkoper geeft zelf wel aan op hun garantiepagina:
Bij een aantal merken kun je er ook voor kiezen direct contact op te nemen met de fabrikant. Hiermee verloopt in veel gevallen de afhandeling van je garantie sneller. Dit geldt voor de merken Polar, Bryton, Garmin, Tacx, Stages, Mio en Teasi.
Vandaar dat ik direct naar Stages ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de fabrikant heeft echter geen verplichtingen naar jou waar de verkoper deze wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:10
Reynouts schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:16:

[...]

Ondanks dat ik geen expert ben op dit gebied vind ik dat toch een zeer opmerkelijke uitspraak van die partij, aangezien Consuwijzer/ACM het volgende hierover zegt;
Bij wie moet u zijn als uw product ondeugdelijk is?
Ga altijd eerst terug naar de winkel waar u het product hebt gekocht. En probeer samen met de verkoper een oplossing te vinden.
Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft.
Lijkt me niet de bedoeling dat een verkoper consumenten voor garantiekwesties doorverwijst naar een fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
[b]eric.1 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:50:[/b

Lijkt me niet de bedoeling dat een verkoper consumenten voor garantiekwesties doorverwijst naar een fabrikant...
En dat doen heel veel verkopers wel. Even een paar voorbeelden waar ik dit bij de hand heb gehad; Philips, Bosch, Siemens, LG , Samsung. Dit omdat het voor de klant een tussenstop minder is. Je hoeft hier niet in mee te gaan als je daar geen zin in in hebt, maar dan moet je meestal bij de winkel langs of het opsturen naar de winkel. Daar gaat alleen maar extra veel tijd en moeite overheen.
Als het goed geregeld is dan is dit alleen maar een voordeel voor beide partijen.

Waar ik meer moeite mee heb, maar ook veelvuldig voorkomt, is dat je niet je eigen gerepareerde apparaat meekrijgt, maar een gerefurbishd artikel. Je weet in zo'n geval niet wat je krijgt. Voorbeeld; jij stuurt je tv die 2 uurtjes in de week aanstaat op voor reparatie en je krijgt er eentje terug die dag en nacht aan heeft gestaan. Dat zie jij niet aan de buitenkant en er zijn maar enkele apparaten die het aantal draaiuren bijhouden [en dat staat dan ook nog in een servicemenu, waar je niet zomaar bij kunt].
Maar zelfs bij een groot merk als Apple lukte het me niet om mijn eigen toestel terug te krijgen, werd meteen omgeruild voor een refurbished toetsel.

[ Voor 7% gewijzigd door Medione1210 op 15-09-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:34:
de fabrikant heeft echter geen verplichtingen naar jou waar de verkoper deze wel heeft.
Dat is niet noodzakelijk zo, een fabrikant kan zeer zeker een aanbod doen (in de garantievoorwaarden) waar door acceptatie ervan een bindende overeenkomst ontstaat tussen koper en fabrikant. In de meeste gevallen is dat ook zo vormgegeven. Maar zoals ik al had gepost, heeft de fabrikant natuurlijk veel vrijheid in wat hij onder welke voorwaarden aanbiedt. (Bijvoorbeeld wat betreft verzendkosten)
Reynouts schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:16:

[...]

Als je op advies van de verkoper zonder diens tussenkomst de boel met de fabrikant afhandelt, is dat in mijn ogen een redelijke actie. In dat geval lijkt me echter niet dat de verkoper op welke manier dan ook niet verantwoordelijk zou zijn voor het nakomen van zijn verplichtingen. Als de fabrikant dus niet kosteloos (of adequaat) repareert/vervangt(b.v. de verzendkosten vergoedt), zou de verkoper dat in dit geval dan maar moeten doen.(de verkoper kan de kosten in dat geval ook weer verhalen op zijn voorschakel, al is dat ook voor verkopers soms lastig/niet aantrekkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26
Om op TS daadwerkelijke vraag te reageren en niet op het verkoper/fabrikant garantie gebeuren:
Zolang het vervangende product gelijkwaardig is aan of beter is dan het product dat je retour hebt gestuurd, wordt er niets verkeerd gedaan. De fabrikant geeft aan dat dit zo is voor de vervanging die ze opsturen, dus niks mis met de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
henri86 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:12:
Om op TS daadwerkelijke vraag te reageren en niet op het verkoper/fabrikant garantie gebeuren:
...
Volgens mij zijn er twee daadwerkelijke vragen, die allebei potentieel gerelateerd zijn aan het 'verkoper/fabrikant garantie gebeuren':
...
Wat betreft de eerste vraag is het zo dat de verkoper bij niet-conformiteit in beginsel moet nakomen, of dat door reparatie of vervanging is, is primair aan de koper. De koper moet dan dat krijgen wat hij had moeten krijgen, dat is natuurlijk niet noodzakelijk dat wat hij retour heeft gestuurd. Een fabrikant kan hier wat meer eigen invulling aan geven. (zie voor wat discussie ook bijvoorbeeld hier op Tweakersn.net nieuws: Nederlandse rechter veroordeelt Apple tot vergoeden compleet nieuwe i... of nieuws: Nederlandse rechter: Apple moet bij vervanging splinternieuw product ...)

Wat betreft de tweede vraag: herstel/vervanging moet zonder kosten/te grote overlast gebeuren, ook dit kan door een fabrikant wat anders worden ingevuld.
Pagina: 1