MacBook Pro early 2011 blijft hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oznero
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 14:22
Sinds gisteren blijft mijn MacBook Pro 2011 hangen na het inloggen. Laadbalkje blijft op ongeveer 50% hangen en er zijn horizontale roze strepen te zien in het beeld. In safe mode kon ik wel eenmaal opstarten, maar viel hij na verloop ook uit. De roze strepen verdwijnen in safe mode echter wel. Nu blijft hij ook in safe mode hangen. Heeft iemand een idee of dit relatief makkelijk is op te lossen? Denk dat een dure reparatie niet meer de moeite waard is op deze leeftijd.
...

Het gaat om een MacBook Pro 15 inch early 2011 die in 2015 al last heeft gehad van GPU problemen. Hiervoor heb ik toentertijd gebruik kunnen maken van het aanvullende reparatieprogramma van Apple en is het motherboard vervangen. Sindsdien ook geen last meer gehad van problemen.
...

Normaal opstarten werkt dus niet. Safe mode is dus ook niet meer mogelijk en de MacBook voelt ook erg heet aan. Repair disk recovery (command+R bij het opstarten) werkt ook niet.
...

Beste antwoord (via Oznero op 15-09-2017 18:08)

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

nexhil

BAM!

Het zou inderdaad zuur zijn als je je gpu moet laten reflowen/reballen omdat er geen onderdelen meer zijn.
Misschien is het iets 'simpels' als een defecte koeling ofzo.

edit: Wat je kunt doen als het je toch nog een keer lukt om in OSX te komen is een programma installeren waarmee je het gebruik van de iGPU forceert. Zelf heb ik ooit GFXcardstatus gebruikt om accu te besparen.

YouTube: How to fix a 2011 MacBook Pro GPU failure

....en anders ff wat code inkloppen (als je al zover kunt komen) om de GPU uit te schakelen.
YouTube: Macbook Pro 2011 Graphics Card Fix
iets duidelijker:
YouTube: 2011 Macbook Pro Graphics Card FIX 100% WORKING!!!

[ Voor 74% gewijzigd door nexhil op 15-09-2017 15:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Even afgaan op de strepen die je omschrijft lijkt het toch weer op GPU (of het GPU geheugen) problemen
Kun je misschien de Apple hardware test uitvoeren?

http://osxdaily.com/2016/...to-diagnose-mac-problems/

[ Voor 42% gewijzigd door nexhil op 15-09-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oznero
nexhil schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:03:
Even afgaan op de strepen die je omschrijft lijkt het toch weer op GPU (of het GPU geheugen) problemen
Kun je misschien de Apple hardware test uitvoeren?

http://osxdaily.com/2016/...to-diagnose-mac-problems/
Bedankt voor je reactie. Ik heb de korte test uitgevoerd en deze geeft aan dat er geen problemen zijn aangetroffen. Ik zal nu de lange test uitvoeren.

Ik meen me te herinneren dat toen ik in 2015 naar de Apple store ging er ook geen problemen werden aangetroffen tijdens de test, maar dat ze bij nader onderzoek toch problemen met de GPU hadden gevonden.

[ Voor 16% gewijzigd door Oznero op 15-09-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Oznero schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:13:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de korte test uitgevoerd en deze geeft aan dat er geen problemen zijn aangetroffen. Ik zal nu de lange test uitvoeren.

Ik meen me te herinneren dat toen ik in 2015 naar de Apple store ging er ook geen problemen werden aangetroffen tijdens de test, maar dat ze bij nader onderzoek toch problemen met de GPU hadden gevonden.
Het lullige is alleen dat in 2015 je kosteloos een nieuw moederbord kon krijgen en je hele model nu niet meer door Apple gerepareerd wordt, ookal zou je het zelf willen betalen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Het zou inderdaad zuur zijn als je je gpu moet laten reflowen/reballen omdat er geen onderdelen meer zijn.
Misschien is het iets 'simpels' als een defecte koeling ofzo.

edit: Wat je kunt doen als het je toch nog een keer lukt om in OSX te komen is een programma installeren waarmee je het gebruik van de iGPU forceert. Zelf heb ik ooit GFXcardstatus gebruikt om accu te besparen.

YouTube: How to fix a 2011 MacBook Pro GPU failure

....en anders ff wat code inkloppen (als je al zover kunt komen) om de GPU uit te schakelen.
YouTube: Macbook Pro 2011 Graphics Card Fix
iets duidelijker:
YouTube: 2011 Macbook Pro Graphics Card FIX 100% WORKING!!!

[ Voor 74% gewijzigd door nexhil op 15-09-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oznero
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Oznero schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:46:
Hartelijk bedankt voor de antwoorden. Ik ga ermee aan de slag!
Succes! Laat even weten wat er uit komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oznero
nexhil schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:32:
[...]

Het lijkt erop alsof het nu goed werkt. Ik hoop dat het zo blijft. Na de Arch Linux fix kon ik normaal opstarten zonder dat er roze strepen zichtbaar waren. Heb toen even alles uitgetest en vervolgens opnieuw opgestart en toen deed hij het ook nog goed. Heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oznero
nexhil schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:32:
[...]

Vrijdag en zaterdag werkte het prima. Helaas kreeg ik toen weer roze strepen. Heb toen dezelfde fix gebruikt en ik dacht dat het gelukt was. Mooie heldere scherm was weer terug, maar na het invoeren van mijn wachtwoord begint hij met laden maar stopt hij halverwege..

Safe mode werkt overigens wel

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Even dat peogrammaatje GFXcardstatus proberen. Dan kun je hem ook nog een keer in OSX uitschakelen. Heb je misschien een update geïnstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 22:39
Het probleem zit in de GPU chip zelf. Hiervan is de soldering slecht waardoor deze bij warmte en beweging wat gaat schijven, gevolg is dat de connectoren in de chip contact met elkaar maken en dus kortsluiting veroorzaken (en dus verstoord beeld).

Enige oplossing is het vervangen van de videochips. Deze kun je steeds moeilijker bemachtigen aangezien de chips oud zijn en het probleem veel voor komt.

Er zijn meerdere bedrijven die dit doen voor ± 250~300 euro (bijv. www.logicboardrepair.nl).

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oznero
nexhil schreef op maandag 18 september 2017 @ 06:59:
Even dat peogrammaatje GFXcardstatus proberen. Dan kun je hem ook nog een keer in OSX uitschakelen. Heb je misschien een update geïnstalleerd ?
Wederom bedankt voor je reactie. Ik had de Archangel fix gebruikt en ik wist dat deze succes was geweest. Verder had ik ook de drivers in een ander mapje gezet zoals aangeraden was in het filmpje en in de guide. Wat ik heb gedaan om het te fixen was de drivers terug te zetten. Dit lijkt succesvol te zijn geweest, maar ik zal het wederom even afwachten.

Via gfCardstatus weet ik in ieder geval dat de Macbook alleen de integrated gebruikt, waaruit ik dus heb kunnen concluderen dat de Archangel fix succesvol was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Oznero schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:44:
[...]

Wederom bedankt voor je reactie. Ik had de Archangel fix gebruikt en ik wist dat deze succes was geweest. Verder had ik ook de drivers in een ander mapje gezet zoals aangeraden was in het filmpje en in de guide. Wat ik heb gedaan om het te fixen was de drivers terug te zetten. Dit lijkt succesvol te zijn geweest, maar ik zal het wederom even afwachten.

Via gfCardstatus weet ik in ieder geval dat de Macbook alleen de integrated gebruikt, waaruit ik dus heb kunnen concluderen dat de Archangel fix succesvol was.
Ik hoop het voor je! Succes!
Pagina: 1