Jaga verwarming bij vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Ik maak nu ongeveer een jaar gebruik van een Daikin/Intergas warmtepomp cv combi.
Ik heb het heel het jaar met vloerverwarming goed kunnen doen. Echter merk je wel dat eigenlijk de vloerverwarming net niet genoeg capaciteit heeft.
Nu is er nog een stuk vloer waar eerst tegels lagen een laag laminaat overheen gegaan, dus dit zal de afgifte niet ten goede komen.

Op dit moment hangt er in de kamer ook een radiator, die is echter niet geschikt voor lage temperaturen.
Ik zit er aan te denken om een Jaga radiator neer te hangen, maar nou is mijn vraag of dit wel lekker zal gaan werken ivm. vloerverwarming?
De vloerverwarming heb ik namelijk altijd om 20 graden staan en laat ik staan, maar hoe kan ik dit het beste doen met een Jaga erbij? Of is dit af te raden?

Vast bedankt

Groeten tim

Alle reacties

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:46
Bedoel je dat je de aanvoer van de vloerverwarming op 20graden hebt, of de thermostaat?

Als de thermostaat op 20graden staat is het geen probleem.
Zelf heb ik ook vloerverwarming icm jaga's, vooral om het iets sneller te laten reageren.

Als het echter bij jouw een capicietijds issue is zal het standaard niet heel veel extra afgifte geven, een beetje afhankelijk wat de aanvoer temperatuur is. Wel als je dbe er bij gebruikt (evt zelfbouw, de originele zijn erg duur).
Echter verwacht ik dat de daiking intergas ook de temperatuur goed kan ophogen, kan het niet zijn dat je vloerverwarmings verdeler een te lage temperatuur of flow afgeeft?
Heb je meer info over jouw situatie, weet je bv hoever de slangen van de verwarming uit elkaar liggen (hoh afstand)?

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02 21:03
Voordat je dure jaga's gaat aanschaffen zou je eerst moeten kijken wat nu de aanvoer temperatuur is, waarschijnlijk staat deze te laag en is het een kwestie van de aanvoer temperatuur verhogen (maximaal 50c).

Zoals Cannonball al aangeeft hebben we meer informatie nodig over het systeem.

• detim
Ik heb op dit moment dus vloerverwarming.
Deze zat er al in toen ik de woning kocht, helaas heb ik geen idee over hoe het precies aangelegd is.
In het begin werkte deze zeer slecht, ik heb een CV monteur het systeem laten spoelen en de verdelers en pompen laten vervangen en sindsdien werkt het veel beter.

Ik heb een stooklijn op mijn Daikin ingesteld van 30 graden aanvoer bij 14 graden buitentemperatuur tot 45 graden bij -5.
Hiermee blijft het heel de winter redelijk goed.

Ik loop echter tegen de volgende problemen aan.

- Mijn kamerthermostaat is ingesteld op 20,5 graden.
Als dit bereikt is blijft hij doorstoken tot 21 graden, als dit bereikt is stopt hij met stoken. Dan wacht hij net zolang tot het weer ergens tussen de 19,5 en 20 graden is en gaat de boel weer opstoken. Het zou mij beter lijken als dit op 20,4 graden alweer begint.
Omdat het systeem zo traag is duurt het weer heel wat uurtjes voordat alles warmer is.
Er is dus steeds een schommeling in temperatuur.

Zou dit niet slimmer in te stellen zijn?

- Ik heb een groot raam op de zuidkant.
Als de zon schijnt wordt het binnen in een keer een heel stuk warmer, zeg zo'n 23 graden.
De WP stopt dan dus ook met draaien. Pas als de temperatuur dan weer gezakt is naar 20 graden begint hij weer te stoken, maar omdat het dus zo traag reageert is het een tijdje koud binnen tot het systeem weer voldoende is opgewarmd.

Ik zat dus zelf te denken om de vloerverwarming te laten zorgen voor de basisverwarming van het huis rond de 18 graden en op de Jaga met DBE een thermostaat te plaatsen die wanneer ik thuis ben de kamer verwarmt naar 20,5 graden.

Wat zijn jullie ideeën hierover of hebben jullie een betere manier om mijn problemen te tackelen?
Het gaat me dus enerzijds om het comfort, de temperatuur schommelt, maar daarnaast heb ik het idee dat het ook veel efficiënter moet kunnen omdat nu telkens de vloer opnieuw opgewarmd moet worden.

• detim
Iemand die hierover iets kan zeggen?

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:22
Ik ben zelf geen expert, maar als ik de panelen hier doorlees, is het het beste als je niet met de kamerthermostaat de WP schakelt, maar op retourtemp. Als het warm word met de zon zal de vloer niet meer warmte opnemen en zal de retourtemp stijgen. Ik weet niet hoe de aansturing van de Daikin hiermee om kan gaan, maar het lijkt me het uitzoeken waard.

• detim
Ik ga dit vrij oude topic weer openen.
Het heeft een beetje stil gelegen en heb eigenlijk niets meer aangepast.

Zijn er meer mensen die inmiddels een Daikin/intergas wp hebben die hier een oplossing voor weten?

De laatste reactie was het idee om te schakelen op retourtemperatuur, maar ik moet zeggen dat mij dit niet echt lukt omdat ik niet echt begrijp hoe dat nou echt zit.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Is dit niet meer een probleem van je thermostaat dan van de verwarming zelf?

• detim
Dat zou goed kunnen, maar het is dus de standaard daikin thermostaat.
Ik kan daar verder weinig aan veranderen wat dat betreft.
Vandaar hoop ik dat iemand het hier beter werkend heeft met dit systeem?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
Ik ken het systeem niet, maar werkt dat alleen in combinatie met de meegeleverde thermostaat?
Wat je wilt is een thermostaat die beter anticipeert en rekening houdt met de opwarmtijd.

• detim
Volgensmij kun je er een aan/uit thermostaat op aansluiten.
Ik moet dit even exact nazoeken.

Zijn er daar betere opties die je anders in kunt stellen?

Probleem is denk ik dan dat hij eigenlijk heel de dag aan moet zijn zodat de vloer niet afkoelt, maar met de aan uit thermostaat kun je hem niet moduleren.

Volgensmij moet je dan op de wp gaan sturen op basis van inlaat / retour / buitentemp.
Dit moet met de bestaande thermostaat, die blijft er dan aan hangen als instel kastje.
Maar daar heb ik dus niet heel veel kaas van gegeten hoe ik hem daarop instel.
Pagina: 1