Compatibility Kolonisten van Catan windows XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 21:04
In de kast een oude cd gevonden van Kolonisten van Catan uit 2002. Een van m'n lievelingsspellen.
Krijg het helaas niet aan de praat. De autorun wil openen, maar zodra ik in het autorun menu op installeren klik gebeurt er niks, niks komt omhoog. In taakbeheer zie ik een 32-bit setup launcher proces wat vast zit op 2,2mb ram en verder gebruikt het niks. Compability troubleshooter geprobeerd, windows 95, 98, Xp service pack 1 2 en 3, maar nog steeds geen beeld. Zowel geprobeerd met het autorun bestand als de setup.exe op de schijf zelf.

Ik heb, als het goed gegaan is, met W98 compatibility DirectX 7,0 kunnen installeren op de Windows 10 64-bit die ik draai.

Iemand enig idee wat ik kan doen om de setup wel te laten starten?

[ Voor 6% gewijzigd door BeermetBot op 15-09-2017 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:12

TheVMaster

Moderator WOS
Het makkelijkste is denk ik Catan in de Windows Store kopen :+

Maar eh...Direct X 7 geinstalleerd op Windows 10? Waarom...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
Dat is de nieuwe versie, ik wil graag de oude versie spelen met slecht animaties en voicelines :'(

Directx7 was een van de pre-requisite programs dus ik dacht dat wellicht niks wilde opstarten omdat ik niet directx7 op m'n pc had, was voor mij een poging waard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
En als je setup start zonder de autorun te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Onder W10 32-bit was het waarschijnlijk wel gelukt. Beter is om een virtuele XP te installeren en daar het spel op te installeren, of een aparte PC met XP van de schroothoop plukken :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-05 13:59

Koenvh

Hier tekenen: ______

Als het goed is staat er op de CD-ROM ook een Setup.exe, die kun je direct uitvoeren. Om het spel zelf te laten werken kun je het beste Catan_Window.bat gebruiken (staat in de installatiemap van het spel)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
johnkeates schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:28:
En als je setup start zonder de autorun te gebruiken?
Dit had ik ook geprobeerd maar het leverde geen resultaten, ook daarbij de compatibiliteit geprobeerd aan te passen maar dit loste ook niks op.
Koenvh schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:10:
(...) Om het spel zelf te laten werken kun je het beste Catan_Window.bat gebruiken (staat in de installatiemap van het spel)
Dat bestand staat er bij mij niet in, ik heb elk uitvoerbaar bestand geprobeerd uit te voeren. De setup.exe zelf bracht me helaas ook niet verder.
nelizmastr schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:53:
Onder W10 32-bit was het waarschijnlijk wel gelukt. Beter is om een virtuele XP te installeren en daar het spel op te installeren, of een aparte PC met XP van de schroothoop plukken :+
Dit bracht me op het idee om het op m'n laptop te installeren, en wonder boven wonder startte het programma zonder enkel probleem, geen enkele compatibiliteit instelling aan te pas gekomen...
Maar waarom werkt het nou wel op m'n laptop en niet op mijn desktop? Het is allebei Windows 10 64 bit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

BeermetBot schreef op maandag 18 september 2017 @ 13:27:

[...]

Dit bracht me op het idee om het op m'n laptop te installeren, en wonder boven wonder startte het programma zonder enkel probleem, geen enkele compatibiliteit instelling aan te pas gekomen...
Maar waarom werkt het nou wel op m'n laptop en niet op mijn desktop? Het is allebei Windows 10 64 bit...
Heb je DirectPlay erop staan? Configuratiescherm > Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in- of uitschakelen > oude onderdelen > DirectPlay.

Veel oude spellen van toen gebruikte dit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
nelizmastr schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:23:
[...]

Heb je DirectPlay erop staan? Configuratiescherm > Programma's en onderdelen > Windows onderdelen in- of uitschakelen > oude onderdelen > DirectPlay.

Veel oude spellen van toen gebruikte dit.
Ja, dat staat aan.

Is er een mogelijkheid op een of andere manier de installatie te kopiëren van mijn laptop naar mijn desktop? Gezien het spel daar wel prima wil draaien? Ik loop namelijk alleen bij de setup vast, niet bij de autorun, misschien dat het spel zelf wel kan draaien?

Omdat het een poging waar was maar eens simpelweg de bestanden uit de /program files/catan folders gekopieerd en geprobeerd het spel te starten, en het werkt! Zeer verbaasd dat dit zo werkt, maar het lijkt gewoon goed te gaan! Te vroeg gejuigd.. het start en het hoofdmenu werkt perfect, maar zodra ik een scenario wil starten, crasht het programma.

[ Voor 42% gewijzigd door BeermetBot op 18-09-2017 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-05 13:59

Koenvh

Hier tekenen: ______

Het spel gebruikt inderdaad DirectPlay. Heb je al geprobeerd het spel te starten met Windows 98 compatibiliteitsmodus en administratorrechten?

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeermetBot
Het probleem is niet verholpen, maar wel omzeild! Heb via m'n laptop, waar de set-up en het spel wel werken, op een aparte USB stick het spel geïnstalleerd, wanneer ik het spel probeer op te starten op mijn desktop vanaf de USB, werkt het spel :)

Nu zelfs geen compatibiliteitsmodus meer nodig, werkt gewoon zonder iets aan te passen. Heb zelfs al gekeken of netwerkspel werkt en na wat gepriegel loopt dat ook op rolletjes, tijd om met m'n broer en zus een nostalgie-tripje te maken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miuccia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 13:49
Hoi! Sorry voor de late reactie! De Kolonisten van Catan draait hier perfect op Windows 10 x64 (15063.632) en deze liet zich probleemloos installeren. De autorun is van het spel draait op Flash en kan je makkelijk omzeilen door de installatie direct te starten vanaf via D:\fscommand\setup.exe op de CD-ROM. Deze werkt hier prima onder 64-bits Windows-versies.

Mijn ervaringen met het installeren van oude games is om deze niet in de Program Files x86-map te installeren, maar in een andere map, bijvoorbeeld C:\Games\Catan.

Sla in de laatste fase van de setup de installatie van DirectX Media 6.0 en DirectX 7.0A over! De nieuwere DirectX-versies die in Windows 10 ingebouwd zijn kunnen in veel gevallen qua functieniveau al afdalen naar oudere DirectX-versies.

Zorg dat je in het oude configuratiescherm -> Programma's en onderdelen -> Windows-onderdelen in- of uitschakelen -> Legacy components -> DirectPlay inschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tAMkYqm.png

Zodra de installatie is gelukt, voeg je in de snelkoppeling naar het spel de commando's -novideosound
en eventueel -window toe. Het eerste commando zorgt ervoor dat het spel direct de geluidskaart aanspreekt en zo Directplay omzeilt. Anders wil het spel nog wel eens crashen bij het gooien van de dobbelstenen. Het tweede commando is gewoon enorm handig, vooral als je meerdere schermen hebt.

In mijn ervaringen is het niet nodig om compatibiliteits-modus te gebruiken.

Zet in-game onder Instellingen -> Grafische instellingen het vinkje voor de Hardware-muisaanwijzer aan.

Laat even weten of het is gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zPfIziW5UvIg5LxOAJ94hfRH/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XVfwrGsaifQcabNJanuOoe5J/full.png

[ Voor 16% gewijzigd door Miuccia op 05-01-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeermetBot
Miuccia schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:50:
Hoi! Sorry voor de late reactie!

(...)

Heb het inderdaad aan de praat gekregen, bedankt voor de hulp, de window command is inderdaad erg handig, maak ik nu ook gebruik van d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkTimmer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06-2018
Wat een goed idee! Ik heb het zelf opgelost met de fantastische Virtual Machine van oracle (aanrader) : download hier: https://www.virtualbox.org/. *knip* gaan we nu gewoon een link naar een illegale versie van XP aanbieden? Niet nodig! Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld met een handleiding van 400 pagina's, maar dat komt omdat alle mogelkijke gast besturingssystemen worden uitgelegd. Bovendien: XP is het voorbeeld dat in de handleiding steeds wordt uitgelegd. Beide genoemde zijn gratis.

[ Voor 17% gewijzigd door TheVMaster op 18-06-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkTimmer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-06-2018
Een heel andere vraag die wellicht heel makkelijk is te beantwoorden, ik zie het alleen even niet. Bij het opstarten moet de disk in het A: station zitten. Dat heb ik niet meer en heb het geheel gekopieerd naar een stick. Maar het programma vraagt naar een cd rom. Hoe kan ik hieromheen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:40
Miuccia schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:50:
Hoi! Sorry voor de late reactie! De Kolonisten van Catan draait hier perfect op Windows 10 x64 (15063.632) en deze liet zich probleemloos installeren. De autorun is van het spel draait op Flash en kan je makkelijk omzeilen door de installatie direct te starten vanaf via D:\fscommand\setup.exe op de CD-ROM. Deze werkt hier prima onder 64-bits Windows-versies.

Mijn ervaringen met het installeren van oude games is om deze niet in de Program Files x86-map te installeren, maar in een andere map, bijvoorbeeld C:\Games\Catan.

Zodra de installatie is gelukt, voeg je in de snelkoppeling naar het spel de commando's -novideosound
en eventueel -window toe. Het eerste commando zorgt ervoor dat het spel direct de geluidskaart aanspreekt en zo Directplay omzeilt. Anders wil het spel nog wel eens crashen bij het gooien van de dobbelstenen. Het tweede commando is gewoon enorm handig, vooral als je meerdere schermen hebt. Zet in het spel onder Instellingen -> Grafische instellingen het vinkje voor de Hardware-muisaanwijzer aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch maar illegaal deze oude thread reviven :F

Ik heb hetzelfde probleem als OP, maar met jouw instructies blijft de setup.exe in taakbeheer hangen en meer doet die niet. Direct play staat trouwens ook aan in configuratiescherm > programma's en onderdelen

De setup veranderen naar compatibileit ofzo veranderen naar oudere OS'en mag de situatie helaas ook niet veranderen

Iemand nog een ander idee wat kan helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door silverchaoz op 05-01-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miuccia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-04 13:49
silverchaoz schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:41:
[...]
Iemand nog een ander idee wat kan helpen?
Hey! Kan je het volgende checken?
  • Je hebt Catan niet in de Program Files (x86) map geinstalleerd, maar in een losse map, voorbeeld C:\Games\Catan
  • Tijdens de installatie heb je DirectX 7 en Medianogwat 6 lekker overgeslagen
  • DirectPlay in Windows 10 staat aan (zie mijn eerdere post)
  • Je hebt de commando's -novideosound en -window toegevoegd aan de snelkoppeling
De meest actuele Windows 10-build is inmiddels 17763.195. Ik heb een verse Windows-installatie gedaan en Catan werkt bij mij nog steeds. Zelfs zonder compatibiliteitsmodus!

Check even de titelbalk in onderstaande screenshot. Die zegt dat Catan van mijn CD versie 1.63 is. Bij jou ook? En wat voor PC gebruik je?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7GA2eqH.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:40
Miuccia schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:57:
[...]

Hey! Kan je het volgende checken?
  • Je hebt Catan niet in de Program Files (x86) map geinstalleerd, maar in een losse map, voorbeeld C:\Games\Catan
  • Tijdens de installatie heb je DirectX 7 en Medianogwat 6 lekker overgeslagen
  • DirectPlay in Windows 10 staat aan (zie mijn eerdere post)
  • Je hebt de commando's -novideosound en -window toegevoegd aan de snelkoppeling
De meest actuele Windows 10-build is inmiddels 17763.195. Ik heb een verse Windows-installatie gedaan en Catan werkt bij mij nog steeds. Zelfs zonder compatibiliteitsmodus!

Check even de titelbalk in onderstaande screenshot. Die zegt dat Catan van mijn CD versie 1.63 is. Bij jou ook? En wat voor PC gebruik je?

[Afbeelding]
Thanks dat je zo snel reageert haha.

Ik kom niet verder dan dat de setup.exe in de taakbalk aanstaat. Hij laat de installatie wizard of elders niks zien. Ik heb de directX enzo niet geinstalleerd. Ben gelijk naar D:\fscommand\setup.exe gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BsXiHM6.png

Direct play staat ook aan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yxqe3ap.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorien01
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09-2020
"Je hebt de commando's -novideosound en -window toegevoegd aan de snelkoppeling"

Ik loop hier vanmorgen mee te puzzelen.... erg bedankt voor de vorige stappen: dit gedaan. Maar idd, het spel valt nog steeds uit, vlak na de eerste dorpen/straten leggen of bij de eerste keer gooien. Dus ik zit me af te vragen of het dit is

Hoe voeg ik die commando's toe? (windows 10)

[ Voor 10% gewijzigd door Dorien01 op 13-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorien01
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09-2020
Ik heb het voor elkaar, het novideosound als een aparte snelkoppeling gemaakt op desktop en zo doet ie het! Dank jullie wel, al weer even lekker een spelletje gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc.L
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-05-2021
hallo beste mensen,

Ik zit met het zelfde probleem met Catan maar ik kom nog niet eens bij de installatie.
wel goeie uitleg hierboven trouwens maar ja ik zit dus nog een stadium daar voor.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubusam
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2021
Luc.L schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:21:
hallo beste mensen,

Ik zit met het zelfde probleem met Catan maar ik kom nog niet eens bij de installatie.
wel goeie uitleg hierboven trouwens maar ja ik zit dus nog een stadium daar voor.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen..
Als je vast zit bij de installatie moet je het volgende doen:
1. Start de installatie (er gebeurd waarschijnlijk niets)
2. Open Taskmanager -> ga naar tabblad Details
3. Zoek Setup.Exe --> rechtermuisknop -> analyze wait chain (waarschijnlijk staat er dat hij moet wachten op nvcontainer.exe --> Beeindig dat proces (nvcontainer.exe, er zijn er meerdere van beeindig ze allemaal).
4) Het setup scherm zal zich tonen (het kan zijn dat hij vast blijft hangen op 99%)
5) Als hij vast blijft hangen doe dan nog een keer hetzelfde vanaf stap 2.
6) vanaf daar volg de instructies van Miuccia

Succes!
Pagina: 1