Toon posts:

Pop-up browser update?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kreeg zojuist een pop-up scherm. Er stond niets in de top-bar en ik kon het niet wegklikken. Het scherm was zwart/half doorzichtig en in het midden stond een vakje "browser update". Daarna verdween de pop-up, mijn dock zakte weg en kwam weer tevoorschijn.

Ik vond het een vaag verschijnsel want ik heb het nooit eerder gezien. Ik heb enkel Chrome en Safari draaien.

Sowieso dat de Finder werd herstart is raar. Kaspersky trial heeft niets gevonden na een volledige scan.

Ik heb gezocht op Google naar een afbeelding van het scherm maar vond niets.

Verder lijkt alles goed te werken maar het is en blijft raar.

Wie kan mij helpen dit nader uit te zoeken? Een log ofzo?

Thnx

/edit: Ik wist het. Zeker weten mallware: na een reboot is mijn startpage en zoekmachine in Safari is plots aangepast. Er is ook een extensie geïnstalleerd: SafariDS 1.0.

Kaspersky aanschaffen heeft dus ook geen zin. Fijn dat er trials zijn 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Het is sowieso geen virus of echte malware, het is dus niet heel gek dat Kaspersky het om die reden niet heeft gedetecteerd... het is een ongewenste browser plugin, die ik persoonlijk ook wel onder het kopje malware zou scharen maar het is in zoverre meestal niet schadelijk dat het door beschermingssoftware wordt opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MicGlou schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:21:
Het is sowieso geen virus of echte malware, het is dus niet heel gek dat Kaspersky het om die reden niet heeft gedetecteerd... het is een ongewenste browser plugin, die ik persoonlijk ook wel onder het kopje malware zou scharen maar het is in zoverre meestal niet schadelijk dat het door beschermingssoftware wordt opgemerkt.
Snap ik maar ik vraag me alleen af of dit niet wordt aangeroepen door iets anders op mijn Mac? Die plugin zat er namelijk eerst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:57:
[...]

Snap ik maar ik vraag me alleen af of dit niet wordt aangeroepen door iets anders op mijn Mac? Die plugin zat er namelijk eerst niet.
Je hebt waarschijnlijk tijdens het browsen ergens op geklikt, zo gebeurd dat meestal... vaak verpakt als een 'OK' voor het een of ander en dan wordt er ook gelijk stiekum wat extra geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:57:
[...]

De serieus ernstige bedreigingen worden op de achtergrond al gefilterd. Dit soort PUP's en adware komen door toedoen van eindgebruikers en moeten ook door de eindgebruiker worden opgemerkt en verwijderd, al dan niet met software van derden zoals malwarebytes.

I reject your reality and substitute my own