Madcat schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:58:
ik heb versie SMR 5.0 erop staan, maakt dit wat uit voor het uitzetten van het delen?
Vanochtend had ik over het linker deel van de meter al wat folie gedaan (leek mij een logische plek voor een antenne), maar ik zag dat het vandaag weer was uitgelezen, dus zonet maar even in zijn geheel in folie gewikkeld om te kijken of het uberhaubt tegen te houden is.
Op zich heb ik niks tegen een slimme meter, ik vind het erg tof dat ik nu semi real time inzicht heb in mijn stroom en gas verbruik die ik via een P1 kabel aan mijn raspberry pi heb geknoopt met domoticz erop. maar graag deel ik deze gegevens niet met andere partijen.
Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens kan zien welke data er wordt gedeeld en dat ze hierin niet eerlijk zijn. Toen stedin die meter aanbod dacht ik eerst ook van "laat maar zitten", het argument met dat het uitlezen uitgezet kon worden trok mij over de streep. Wanneer het niet uitgezet zou worden zou het maximaal 6 keer per jaar uitgelezen worden. maar nu zie ik dat het dagelijks wordt bekeken en het is maar op de blauwe ogen geloven dat ze niks met de uitgelezen data doen.
Ik heb het vermoeden dat dit een leuk onderwerp voor radar of bits of freedom wordt.
lees boven even mee wat administratief uit betekend.
een beetje jammer dat je over de streep word getrokken door maar 6x uit te lezen, terwijl dat in de praktijk eigenlijk toch een ander verhaal is.
(het is gewoon niet netjes en geeft weer een wrang gevoel.)
ik vind het eigenlijk niet zo een groot probleem dat de netbeheerder de gegevens uitleest.
best prettig als die de zaak beter in de gaten kan houden.
het jammere is dat de netbeheerders gedwongen moesten worden om een administratief uit in te voeren.
als ze echt het beste met de klant voor hadden, dan hadden ze zoals in andere landen gedaan, door b.v. een extra schermpje mee te leveren zodat je de gegevens gewoon zelf kon uitlezen (daar is eigenlijk die poort voor bedoeld, wat jij met je pi doet is erg goed, dat lukt een tweaker wel, maar niet het gros van de mensen.).
maar ook hier is het niet alleen de netbeheerder zijn probleem, ook de politiek heeft hier zich mee lopen bemoeien, wat niet altijd even handig was/is.
(zelfs een stuk van de eu regels had met het slimme meter verhaal te maken.
het automatisch vervallen van lease kosten na 20 jaar, de meter lease je namelijk en die van mij is ruim over de 20 jaar heen.

)
een stuk van de weerstand tegen de slimme meter komt ook uit de geschiedenis.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had je al mensen die hadden PV panelen.
maar toen mocht je eigenlijk nog niet salderen, de feraris meter had per ongeluk niet altijd een terug loop rem dus je kon het wel illegaal doen, de wetgeving van salderen is pas later ontstaan.
(het is de politiek een beetje door de strot geduwd zeg maar.

)
nu krijgen we dus slimme meter (of dom gemaakt, maar administratief uit is wel iets anders als wat je er in kunt lezen.) die gaat gebruik en levering appart tellen.
door het huidige salderen, maakt dat niks uit.
maar er word door sommige politieke partijen continu aan de poten van salderen gezaagd, tot nu toe weten we dat pas na 2023 er weer naar gekeken gaat worden of fat wel door gaat.
(het is erg moeilijk om niet soms het gevoel te krijgen dat voor de politiek, geld belangrijker is als het milieu

)
je hebt het trouwens over een "SMR 5.0", mmmm vreemd
is het mischien DSMR 5.0, staat voor "Dutch Smart Meter Requirements 5.0"
maar mischien heeft de fabrikant er maar algemeen een "Smart Meter Requirements 5.0" van gemaakt, die dingen worden echt niet alleen voor Nederland gemaakt.
ik begreep trouwens wel, dat de 5.0 meters een 4de mod-bus meter aan konden?
dat zou dus mischien kunnen betekenen dat je ook de water meter via de slimmemeter aan de raspberry pi zou kunnen hangen.
(ik weet niet af ze dit leuk gaan vinden, maar vraag me af of dat wel mijn probleem zou zijn.
krijgen ze in eens extra datagramme binnen waarvan ze niet weten wat wat ze zijn.

)
edit:
ik post dit even op nieuw, zodat boven bericht, los gekoppeld is aan dit bericht.
[
Voor 13% gewijzigd door
migjes op 15-09-2017 17:33
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)