Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hallo,

Ik heb sinds kort een slimme meter en deze heb ik vanaf dag 1 administratief uit laten zetten, echter zie ik dat Stedin nog steeds elke dag "technische gegevens" uitleest.
Volgens de helpdesk van stedin kan dit niet uitgezet worden en word het via cdma/gprs doorgestuurd.
Dit is volgens hun echt nodig om storingen op te sporen, maar ik bel liever zelf als er iets mis is ipv dat de data elke dag wordt doorgestuurd

Graag wil ik een kooi van faraday (lees: alluminium folie) rond de antenne doen om het uitlezen onklaar te maken.

Weet iemand waar de antenne zit van de am550-ed1 CDMA versie?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Madcat op 15-09-2017 17:39)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
EddoH schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:35:
[...]

Geen idee wat meterafkeur met administratief uit te maken heeft, maar goed verhaal. Lekker kort ;)

For the record; ik geef alleen aan dat de definitie van administratief uit niet alleen het 'niet aan derden geven is' zoals je aangeeft. Of de netbeheerder mooie blauwe ogen heeft mag ieder voor zich bepalen.
voor de record is het hoe je er naar kijkt, maar beter zou zijn de definitie beter te maken.

1. persoon waar meter hangt.
2. netbeheerder.
3. leverancier.
4. vertrouwde verwerker, kan ook de leverancier zijn.

met administratief uit, gebeurd dit nog steeds.
1. krijgt totaal geen inzicht in zijn eigen gegevens, tenzij hij zelf iets verzint met de communicatie poort.
2. moeten ze nog steeds de meter in de gaten houden, op zaken zoals: word er nog genoeg spanning geleverd op het adres(denk aan de bewaking van de 230V), word er niet te veel gebruikt door het adres (word er door een 1x35A niet 10kW getrokken, wat stiekem goed gaat als je maar 1x35A aansluiting hebt >:) ).
en nog wat meer kleine dingen, maar word dus gewoon uitgelezen en verwerkt al is maar om te checken of er niet illegaal word afgetapt in de wijk.
3. de leverancier krijgt nog steeds 1x in de 2 maanden de verbruikte kWh's door.
4. staat dan alleen echt uit.

ik had dus beter kunnen zeggen: "er word dan niks doorgegeven aan de 4de partij."
de 3de partij krijgt ook nog steeds zijn gegevens, maar nu weten we zeker dat het flink ingedikte gegevens zijn. (maar dat was waarschijnlijk toch al, hier veranderd administratief uit niks aan.)
maar netbeheerder moet wel een history bij houden om zijn taken uit te kunnen voeren.
die hebben nog steeds de volle gegevens om te doen wat hij goed acht daar mee. ;)
(zitten wel wat beperkingen aan, maar die waren er zo i zo al.)

uiteindelijk kun je dus gewoon zeggen, de gegevens worden alleen niet door gestuurd aan 4de partij.

[ Voor 51% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 17:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
omdat een kooi van faraday om heel de zender gemaakt moet worden en je niet in de slimme meter mag komen. zul je zoizo om heel de meter een kooi moeten maken.
dus waar de antenne zit maakt eigenlijk geen bal uit. ;)

maar zo als je al merkt, administratief uit betekend dus eigenlijk dat er niks uit gezet word. ;)
ze beloven alleen op hun blauwe ogen dat ze de gegevens nooit aan een ander zullen geven. ;)
(officieel mogen ze hem dan eigenlijk maar 1x per 2 maanden uitlezen.
maar omdat er nog oude meters in voorraad zijn die dat niet kunnen, worden er nog steeds meters uitgerold die daar niet aan voldoen.)

(laat het de zelfde afdeling van de netbeheerder zijn die nu al 2x tegen mij rond uit gelogen heeft.
is mijn vertrouwen ook erg laag, en mogen ze van mij die slimme meter maar ergens steken waar de zon niet schijnt.
zelfs de meter opnemer had zoiets van waarom hou je de feraris meter niet gewoon: "saldeert prettiger?"
en dan merk je weer, dat de netbeheerder bestaat uit allerlei losse clubjes die niet weten wat de ander aan het doen is. ik heb erg goede en slechte ervaring met hun.)

persoonlijk, vind ik dat er eigenlijk helemaal niks mis is met de slimme meter.
ik zou eigenlijk voorstander zijn van het apparaat, waren het niet dat er zoveel omheen geklungeld word dat ik het ook niet echt meer kan vertrouwen. ;)
erg zonde dit helle verhaal, het houd daar door een voortgang tegen.

(ik wil wachten tot verzie DSMR 5.x eindelijk eens standaard word.
mischien word het dan eens leuk om zo een ding te hebben.
heb je een 4.x of 2.x verzie, dan krijg je hem niet zomaar meer vervangen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:27:
omdat een kooi van faraday om heel de zender gemaakt moet worden en je niet in de slimme meter mag komen. zul je zoizo om heel de meter een kooi moeten maken.
dus waar de antenne zit maakt eigenlijk geen bal uit. ;)

maar zo als je al merkt, administratief uit betekend dus eigenlijk dat er niks uit gezet word. ;)
ze beloven alleen op hun blauwe ogen dat ze de gegevens nooit aan een ander zullen geven. ;)
Administratief uit betekent dat de gegevens niet in de database van verbruiksgegevens komen. De telegrammen komen wel binnen. Er wordt dus geen historie opgebouwd, dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:42:
[...]

Administratief uit betekent dat de gegevens niet in de database van verbruiksgegevens komen. De telegrammen komen wel binnen. Er wordt dus geen historie opgebouwd, dat is het verschil.
word door de blauwe ogen van de netbeheerder beweerd. ;)

en laat dat nu net weer de afdeling zijn die tegen mij melde dat mijn meter was afgekeurd en vervangen zou gaan worden.
dus ik even contact opgenomen met hun, word er keihard gezegd: "o , nee meneer, het is de gas meter die vervangen gaat worden."
staat er een monteur voor de deur, blijkt het toch de elektra meter te zijn.
(monteur, was dan wel van BAM en niet de netbeheerder, dus die had alleen maar de opdracht om gas en elektra te vervangen, wist verder ook niks. ;)
aardige gast, heb hem een bak koffie gegeven, maar was wel lastig om een goede rede te vinden voor het niet vervangen van de meter, hij wou eigenlijk agressieve weigering in vullen, waarvan ik toch vond dat een bak koffie geven niet echt onder agressie valt. ;) )
die maar weer weg gestuurd, want die had een 4.X meter bij zich en ik wil dan minimaal een 5.X meter.
(wel te horen gekregen dat dit na jaar de 5.x meters zouden komen.)

een paar maanden later, komt de meter opnemer langs, en wat blijkt mijn elektra meter nog gas meter is afgekeurd.
het gaat lekker bij hun, en geeft veel vertrouwen in hun blauwe ogen. >:)

edit:
sorrie, heb wel wat edits gedaan te verduidelijking.
verhaal is completer zo. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:57:
[...]

word door de blauwe ogen van de netbeheerder beweerd. ;)

en laat dat nu net weer de afdeling zijn die tegen mij melde dat mijn meter was afgekeurd en vervangen zou gaan worden.
dus ik even contact opgenomen met hun, word er keihard gezegd: "o , nee meneer, het is de gas meter die vervangen gaat worden."
staat er een monteur voor de deur, blijkt het toch de elektra meter te zijn.
(monteur, was dan wel van BAM en niet de netbeheerder, dus die had alleen maar de opdracht om gas en elektra te vervangen, wist verder ook niks. ;)
aardige gast, heb hem een bak koffie gegeven, maar was wel lastig om een goede rede te vinden voor het niet vervangen van de meter, hij wou eigenlijk agressieve weigering in vullen, waarvan ik toch vond dat een bak koffie geven niet echt onder agressie valt. ;) )
die maar weer weg gestuurd, want die had een 4.X meter bij zich en ik wil dan minimaal een 5.X meter.
(wel te horen gekregen dat dit na jaar de 5.x meters zouden komen.)

een paar maanden later, komt de meter opnemer langs, en wat blijkt mijn elektra meter nog gas meter is afgekeurd.
het gaat lekker bij hun, en geeft veel vertrouwen in hun blauwe ogen. >:)

edit:
sorrie, heb wel wat edits gedaan te verduidelijking.
verhaal is completer zo. ;)
Geen idee wat meterafkeur met administratief uit te maken heeft, maar goed verhaal. Lekker kort ;)

For the record; ik geef alleen aan dat de definitie van administratief uit niet alleen het 'niet aan derden geven is' zoals je aangeeft. Of de netbeheerder mooie blauwe ogen heeft mag ieder voor zich bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

Yucon

*broem*

[...]

De enexis helpdesk stapt over die nuance heen en maakt er gemakshalve "er wordt niets verstuurd van". Een behoorlijk kwalijke zaak. Zo vond men het ook volstrekt rationeel om mijn domme digitale meter door een "dom gemaakte" slimme te vervangen. Laat het ding dan hangen als het toch niets uitmaakt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Yucon schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:42:
[...]

De enexis helpdesk stapt over die nuance heen en maakt er gemakshalve "er wordt niets verstuurd van". Een behoorlijk kwalijke zaak. Zo vond men het ook volstrekt rationeel om mijn domme digitale meter door een "dom gemaakte" slimme te vervangen. Laat het ding dan hangen als het toch niets uitmaakt 8)7
De communicatie rond de slimme meter en zijn functionaliteit is bij vrijwel alle netbeheerders en ook energieleveranciers inderdaad dramatisch slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
ik heb versie SMR 5.0 erop staan, maakt dit wat uit voor het uitzetten van het delen?

Vanochtend had ik over het linker deel van de meter al wat folie gedaan (leek mij een logische plek voor een antenne), maar ik zag dat het vandaag weer was uitgelezen, dus zonet maar even in zijn geheel in folie gewikkeld om te kijken of het uberhaubt tegen te houden is.

Op zich heb ik niks tegen een slimme meter, ik vind het erg tof dat ik nu semi real time inzicht heb in mijn stroom en gas verbruik die ik via een P1 kabel aan mijn raspberry pi heb geknoopt met domoticz erop. maar graag deel ik deze gegevens niet met andere partijen.

Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens kan zien welke data er wordt gedeeld en dat ze hierin niet eerlijk zijn. Toen stedin die meter aanbod dacht ik eerst ook van "laat maar zitten", het argument met dat het uitlezen uitgezet kon worden trok mij over de streep. Wanneer het niet uitgezet zou worden zou het maximaal 6 keer per jaar uitgelezen worden. maar nu zie ik dat het dagelijks wordt bekeken en het is maar op de blauwe ogen geloven dat ze niks met de uitgelezen data doen.

Ik heb het vermoeden dat dit een leuk onderwerp voor radar of bits of freedom wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Madcat schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:58:
dus zonet maar even in zijn geheel in folie gewikkeld om te kijken of het uberhaubt tegen te houden is.
Er zijn een aantal Tweakers die dat met succes hebben gedaan (zie een van de algemene slimme meter topics), getuige het bezoek van de beheerder van dat de meter niet uitgelezen kan worden, terwijl dat "uit" zou staan :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Raven schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:36:
[...]

Er zijn een aantal Tweakers die dat met succes hebben gedaan (zie een van de algemene slimme meter topics), getuige het bezoek van de beheerder van dat de meter niet uitgelezen kan worden, terwijl dat "uit" zou staan :P
Zoals gezegd is er geen definitieve 'uit' bij slimme meters. Dit zou dan verkeerd gecommuniceerd zijn danwel verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:58
Is toch ook logisch dat de slimme meter gecheckt word op functioneren? Dat is gewoon tegen fraude. Daarom staat de netbeheerder ook op de stoep als je zelf een kooi van Faraday gaat knutselen.... Ze willen weten of die nog werkt. de data zelf boeit ze niet, enkel of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

Yucon

*broem*

Waah schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:48:
Is toch ook logisch dat de slimme meter gecheckt word op functioneren? Dat is gewoon tegen fraude. Daarom staat de netbeheerder ook op de stoep als je zelf een kooi van Faraday gaat knutselen.... Ze willen weten of die nog werkt. de data zelf boeit ze niet, enkel of het werkt.
Als de data ze zelf niet zou boeien zou het wel een usb-gprs modem zijn. Zodat het gewoon 100% duidelijk is dat er niets verzonden wordt als je hem los trekt. Het is een duidelijke keuze dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:58
Tja als je zo graag een aluminium hoedje wil dragen houd ik je niet tegen....

Maar een correcte werking houd meer in dan enkel aan/uit natuurlijk.... Dus ja daar hebben ze interesse in data. Verschil is wel het gebruiksdoel en voor wie het inzichtelijk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

voor de record is het hoe je er naar kijkt, maar beter zou zijn de definitie beter te maken.

2. netbeheerder.
3. leverancier.

1. krijgt totaal geen inzicht in zijn eigen gegevens, tenzij hij zelf iets verzint met de communicatie poort.
2. moeten ze nog steeds de meter in de gaten houden, op zaken zoals: word er nog genoeg spanning geleverd op het adres(denk aan de bewaking van de 230V), word er niet te veel gebruikt door het adres (word er door een 1x35A niet 10kW getrokken, wat stiekem goed gaat als je maar 1x35A aansluiting hebt >:) ).
en nog wat meer kleine dingen, maar word dus gewoon uitgelezen en verwerkt al is maar om te checken of er niet illegaal word afgetapt in de wijk.
3. de leverancier krijgt nog steeds 1x in de 2 maanden de verbruikte kWh's door.

ik had dus beter kunnen zeggen: "er word dan niks doorgegeven aan de 4de partij."
de 3de partij krijgt ook nog steeds zijn gegevens, maar nu weten we zeker dat het flink ingedikte gegevens zijn. (maar dat was waarschijnlijk toch al, hier veranderd administratief uit niks aan.)
maar netbeheerder moet wel een history bij houden om zijn taken uit te kunnen voeren.
die hebben nog steeds de volle gegevens om te doen wat hij goed acht daar mee. ;)

uiteindelijk kun je dus gewoon zeggen, de gegevens worden alleen niet door gestuurd aan 4de partij.

[ Voor 51% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Madcat schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:58:
ik heb versie SMR 5.0 erop staan, maakt dit wat uit voor het uitzetten van het delen?

Vanochtend had ik over het linker deel van de meter al wat folie gedaan (leek mij een logische plek voor een antenne), maar ik zag dat het vandaag weer was uitgelezen, dus zonet maar even in zijn geheel in folie gewikkeld om te kijken of het uberhaubt tegen te houden is.

Op zich heb ik niks tegen een slimme meter, ik vind het erg tof dat ik nu semi real time inzicht heb in mijn stroom en gas verbruik die ik via een P1 kabel aan mijn raspberry pi heb geknoopt met domoticz erop. maar graag deel ik deze gegevens niet met andere partijen.

Wat ik ook jammer vind is dat ik nergens kan zien welke data er wordt gedeeld en dat ze hierin niet eerlijk zijn. Toen stedin die meter aanbod dacht ik eerst ook van "laat maar zitten", het argument met dat het uitlezen uitgezet kon worden trok mij over de streep. Wanneer het niet uitgezet zou worden zou het maximaal 6 keer per jaar uitgelezen worden. maar nu zie ik dat het dagelijks wordt bekeken en het is maar op de blauwe ogen geloven dat ze niks met de uitgelezen data doen.

Ik heb het vermoeden dat dit een leuk onderwerp voor radar of bits of freedom wordt.
lees boven even mee wat administratief uit betekend. ;)
een beetje jammer dat je over de streep word getrokken door maar 6x uit te lezen, terwijl dat in de praktijk eigenlijk toch een ander verhaal is. :-(
(het is gewoon niet netjes en geeft weer een wrang gevoel.)

ik vind het eigenlijk niet zo een groot probleem dat de netbeheerder de gegevens uitleest.
best prettig als die de zaak beter in de gaten kan houden.
het jammere is dat de netbeheerders gedwongen moesten worden om een administratief uit in te voeren.
als ze echt het beste met de klant voor hadden, dan hadden ze zoals in andere landen gedaan, door b.v. een extra schermpje mee te leveren zodat je de gegevens gewoon zelf kon uitlezen (daar is eigenlijk die poort voor bedoeld, wat jij met je pi doet is erg goed, dat lukt een tweaker wel, maar niet het gros van de mensen.).
maar ook hier is het niet alleen de netbeheerder zijn probleem, ook de politiek heeft hier zich mee lopen bemoeien, wat niet altijd even handig was/is.
(zelfs een stuk van de eu regels had met het slimme meter verhaal te maken. ;)
het automatisch vervallen van lease kosten na 20 jaar, de meter lease je namelijk en die van mij is ruim over de 20 jaar heen. ;) )

een stuk van de weerstand tegen de slimme meter komt ook uit de geschiedenis.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef.) had je al mensen die hadden PV panelen.
maar toen mocht je eigenlijk nog niet salderen, de feraris meter had per ongeluk niet altijd een terug loop rem dus je kon het wel illegaal doen, de wetgeving van salderen is pas later ontstaan.
(het is de politiek een beetje door de strot geduwd zeg maar. ;) )
nu krijgen we dus slimme meter (of dom gemaakt, maar administratief uit is wel iets anders als wat je er in kunt lezen.) die gaat gebruik en levering appart tellen.
door het huidige salderen, maakt dat niks uit.
maar er word door sommige politieke partijen continu aan de poten van salderen gezaagd, tot nu toe weten we dat pas na 2023 er weer naar gekeken gaat worden of fat wel door gaat.
(het is erg moeilijk om niet soms het gevoel te krijgen dat voor de politiek, geld belangrijker is als het milieu ;) )

je hebt het trouwens over een "SMR 5.0", mmmm vreemd ;)
is het mischien DSMR 5.0, staat voor "Dutch Smart Meter Requirements 5.0"
maar mischien heeft de fabrikant er maar algemeen een "Smart Meter Requirements 5.0" van gemaakt, die dingen worden echt niet alleen voor Nederland gemaakt.

ik begreep trouwens wel, dat de 5.0 meters een 4de mod-bus meter aan konden?
dat zou dus mischien kunnen betekenen dat je ook de water meter via de slimmemeter aan de raspberry pi zou kunnen hangen. >:)
(ik weet niet af ze dit leuk gaan vinden, maar vraag me af of dat wel mijn probleem zou zijn. >:)
krijgen ze in eens extra datagramme binnen waarvan ze niet weten wat wat ze zijn. _O- )

edit:
ik post dit even op nieuw, zodat boven bericht, los gekoppeld is aan dit bericht. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg van "administratief uit" dat is een stuk duidelijker dan wat de helpdesk aan het beweren was. Die hadden het er over dat het nodig was voor het dag en nacht tarief (wat natuurlijk onzin is bij een communicatie om 12:43)

Ik heb de meter nu ingepakt, prima dat de slimme meter eigendom is van Stedin, maar de ruimte er om heen is nog steeds van mij. Als er een monteur langs komt met de melding dat het defect is dan mag hij de simkaart eruit halen omdat het inderdaad een defect product is omdat het alsnog data door geeft terwijl dat niet de bedoeling is. Dat is niet wat is afgesproken, in het contract stond dat het uitlezen is uit te zetten;Dat wordt nu niet gedaan. Het is jammer dat het publiek op deze manier wordt voorgelogen.

ik hoop dat de connectie naar de gas meter wel blijft werken, want die is draadloos verbonden met de slimme meter, het water is nog steeds een ouderwets tellertje en wordt niet uitlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Madcat op 15-09-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Madcat schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:38:
Bedankt voor de uitleg van "administratief uit" dat is een stuk duidelijker dan wat de helpdesk aan het beweren was. Die hadden het er over dat het nodig was voor het dag en nacht tarief (wat natuurlijk onzin is bij een communicatie om 12:43)
oke, hij is duidelijker, maar of hij echt goed is mag gerust aan getwijfeld worden.
(hopelijk is er nog iemand dit nog beter kan schrijven als ik dat kan. ;) )
Ik heb de meter nu ingepakt, prima dat de slimme meter eigendom is van Stedin, maar de ruimte er om heen is nog steeds van mij. Als er een monteur langs komt met de melding dat het defect is dan mag hij de simkaart eruit halen omdat het inderdaad een defect product is omdat het alsnog data door geeft terwijl dat niet de bedoeling is.
tja de ruimte er omheen is zeker van jouw, maar de meter is dat dus niet.
voorwaarde is wel dat de meter dus zijn ding moet kunnen doen.
en inpakken kan wel eens gezien worden als belemmeren :?

(zo i zo, als de monteur langs komt, bied hem een bakkie pleur aan, doe er een bonbon bij etc etc...
probeer in ieder geval nooit er een gevecht van te gaan maken. ;)
als ze echt willen dan kunnen ze het ook heel moeilijk voor je maken, dus doe alles super vriendelijk.
dat voorkomt echte problemen. ;)
verder: ik heb dit allemaal niet gezien, mijn naam is haas en ik weet van .....
ik lig alleen in een deuk, en ga mijn feraris meter maar een kusje geven. _O- )
ik hoop dat de connectie naar de gas meter wel blijft werken, want die is draadloos verbonden met de slimme meter, het water is nog steeds een ouderwets tellertje en wordt niet uitlezen.
dat zou wel eens een probleem kunnen geven. :?
proberen een rolletje alu is toch niet al te duur.
(veel beter gebruik als er een alu hoetje van te maken, lol.)

mocht het wel een probleem geven, dan word het de binnen kant van de meterkast voorzien van een laagje alu behang. ;)
(word lastig om dat als belemmering te zien >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Die Alu-folie "truc"doet mij hier (uit 1969) aan denken.... en het duurt nog zo lang eer het weer zover is..... 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:25:
[...]

2. netbeheerder.
3. leverancier.

3 klopt niet. Verder snap ik weinig van je gedachtegang. Hoe kom je er bij dat de energieleverancier nog steeds gegevens krijgt?

Edit: migjes bedoelde alleen meterstanden en dan klopt het wel. Verkeerd begrepen.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 15-09-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:46:
[...]
3 en 4 kloppen niet. Verder snap ik weinig van je gedachtegang. Hoe kom je er bij dat de energieleverancier nog steeds gegevens krijgt?
niet kloppen?
wat kan er niet aan kloppen?

3. leverancier (zoals nuon/essent/greenchoise/anode en vele anderen zoek ze maar op bij https://www.gaslicht.com/) krijgt zo i zo al met de feraris meter de stand door gegeven, alleen met een feraris meter gebeurde dat 1x per 3 jaar door de netbeheerder.
en deed je zelf het ook nog een keer doorgeven meestal was dat grofweg per jaar.
anders kunnen zij geen rekening opmaken (of deden ze het schatten aan de hand van je SJV, en dat was vrij rampzalig, dus een verstandig mens gaf het maar door.). 8)7

met een slimme meter is dat gewoon nu 6x per jaar geworden. (en dan maakt administratief uit of aan eigenlijk al niet meer uit, maar dat hangt een beetje af van de leverancier wat die wil.
zo wil https://www.powerpeers.nl/ wel alle gegevens, anders werkt hun systeem niet. ;)
administratief uit bij powerpeer kan dus eigenlijk niet. )

een digitale meter (niet slim) is dan weer het zelfde als met een feraris meter.

4 vertrouwde verwerker (zoals http://www.mindergas.nl of http://energiemanageronline.nl/ etc etc...)
mag dus bij administratief uit, de gegevens niet ontvangen.
maar dat geld ook voor https://www.eneco.nl/, met hun toon, en nog vele anderen. (als voorbeeld dat leverancier en vertrouwde verwerker 1 club kan zijn.)

meer verschil is administratief uit gewoon weg niet dat partij 4 de gegevens niet krijgt.
allen partij 4 kan ook partij 3 zijn. ;)
partij 2, de netbeheerder(enexis,liander,stedin etc) blijft gewoon volle toegang behouden tot de gegevens.

(je mag ook gewoon toegeven dat je het eigenlijk niet snapt.
ga in elk geval de wetgeving hier over eens lezen, in plaats van hier onzin te verkondigen
of kom met argumenten om te zoeken wat je dan niet begrijpt, je praat nu net zo als een netbeheerder. ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-09-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-07 20:13
De monteur kan geen simkaart verwijderen afaik. Als je niet wil dat hij uitgelezen (helemaal niet) wordt dan wordt je slimme meter weer vervangen door een domme meter. Ik had een DSMR 4.2 meter die sporadisch 2G ontvangst had en daarmee 'op storing' ging in het systeem van Enexis, toen ik aangaf dat dat niet uitmaakte omdat hij op AU stond gaven ze aan dat de meter moet kunnen communiceren.

Inmiddels hangt er een DSMR 5.0 meter en mocht die ook niet genoeg ontvangst hebben dan wordt deze alsnog vervangen door een domme meter. M.a.w. bij Enexis zou de alufolie er tot leiden dat je weer gewoon een domme meter krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:14:
[...]

niet kloppen?
wat kan er niet aan kloppen?

3. leverancier (zoals nuon/essent/greenchoise/anode en vele anderen zoek ze maar op bij https://www.gaslicht.com/) krijgt zo i zo al met de feraris meter de stand door gegeven, alleen met een feraris meter gebeurde dat 1x per 3 jaar door de netbeheerder.
en deed je zelf het ook nog een keer doorgeven meestal was dat grofweg per jaar.
anders kunnen zij geen rekening opmaken (of deden ze het schatten aan de hand van je SJV, en dat was vrij rampzalig, dus een verstandig mens gaf het maar door.). 8)7

met een slimme meter is dat gewoon nu 6x per jaar geworden. (en dan maakt administratief uit of aan eigenlijk al niet meer uit, maar dat hangt een beetje af van de leverancier af wat die wil.
zo wil https://www.powerpeers.nl/ wel alle gegevens, anders werkt hun systeem niet. ;)
administratief uit bij powerpeer kan dus eigenlijk niet. )

een digitale meter (niet slim) is dan weer het zelfde als met een feraris meter.

4 vertrouwde verwerker (zoals http://www.mindergas.nl of http://energiemanageronline.nl/ etc etc...)
mag dus bij administratief uit, de gegevens niet ontvangen.
maar dat geld ook voor https://www.eneco.nl/, met hun toon, en nog vele anderen. (als voorbeeld dat leverancier en vertrouwde verwerker 1 club kan zijn.)

meer verschil is administratief uit gewoon weg niet dat partij 4 de gegevens niet krijgt.
allen partij 4 kan ook partij 3 zijn. ;)
partij 2, de netbeheerder(enexis,liander,stedin etc) blijft gewoon volle toegang behouden tot de gegevens.

(je mag ook gewoon toegeven dat je het eigenlijk niet snapt.
ga in elk geval de wetgeving hier over eens lezen, in plaats van hier onzin te verkondigen
of kom met argumenten om te zoeken wat je dan niet begrijpt, je praat nu net zo als een netbeheerder. ;) )
De meterstanden worden wel doorgegeven, niet de uitgebreide verbruiksgegevens, dat klopt. Ik dacht even dat je dat bedoelde (vanwege 'verbruikte kWhs').
Iets minder bijdehand mag ook wel trouwens. Je post zijn nou niet het schoolvoorbeeld van leesbaarheid.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 15-09-2017 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
EddoH schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:38:
[...]

De meterstanden worden wel doorgegeven, niet de uitgebreide verbruiksgegevens, dat klopt. Ik dacht even dat je dat bedoelde (vanwege 'verbruikte kWhs').
Iets minder bijdehand mag ook wel trouwens. Je post zijn nou niet het schoolvoorbeeld van leesbaarheid.
het is handig om te snappen dat kWh een afreken eenheid is, en kW of W is wat de slimme meter meet.
zo is 100W voor 10 uur precies 1kWh. ;)

maar dit alles neemt niet weg, heb je de slimme meter, dan leest de netbeheerder hem uit zo als elke slimme meter. daar in maakt het niet uit of het administratief aan of uit is.
dit zijn ze gewoon verplicht te doen.

administratief uit is dan ook niet meer als 6x per jaar de kWh stand door geven aan 3 leverancier, en 4 vertrouwde verwerker krijgt dan niks.
2. netbeheerder blijft gewoon alles binnen krijgen van je slimme meter.

als het echt uit was, dan hadden ze het niet administratief uit genoemd. ;)

(het grote probleem is eigenlijk dat ze er zo een grote marketing fuckup van maken, door mensen het verkeerd te vertellen, onder het motto:"ja maar meneer we lezen het maar 6x per jaar uit" en dat is gewoon B.S.
daar door krijg je verhalen van mensen die niet snappen dat hun meter gewoon word uitgelezen, wat administratief uit ook betekend. ;) )

ben je niet tevreden over mijn schrijf stijl, dat snap ik wel, zo mooi is die niet.
in plaats van daar over te klagen, schrijf het zelf eens beter. ;)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

migjes schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 12:08:
[...]

het is handig om te snappen dat kWh een afreken eenheid is, en kW of W is wat de slimme meter meet.
zo is 100W voor 10 uur precies 1kWh. ;)
Geloof me, dat hoef je mij niet uit te leggen :)
maar dit alles neemt niet weg, heb je de slimme meter, dan leest de netbeheerder hem uit zo als elke slimme meter. daar in maakt het niet uit of het administratief aan of uit is.
dit zijn ze gewoon verplicht te doen.

administratief uit is dan ook niet meer als 6x per jaar de kWh stand door geven aan 3 leverancier, en 4 vertrouwde verwerker krijgt dan niks.
2. netbeheerder blijft gewoon alles binnen krijgen van je slimme meter.
Waarom maak je geen onderscheid tussen de volledige energiegegevenshistorie(per kwartier/uur/whatever) en de meterstanden? Er is een fundamenteel verschil tussen de 1e opslaan en dus een heel gebruiksprofiel of alleen de 2e.
Ik snap niet helemaal wat je met vertrouwde verwerker bedoeld. Bedoel je een ODA? Die krijgt sowieso alleen gegevens als de consument daar toestemming voor geeft.
als het echt uit was, dan hadden ze het niet administratief uit genoemd. ;)
Dat is precies wat ik de hele tijd zeg.
(het grote probleem is eigenlijk dat ze er zo een grote marketing fuckup van maken, door mensen het verkeerd te vertellen, onder het motto:"ja maar meneer we lezen het maar 6x per jaar uit" en dat is gewoon B.S.
daar door krijg je verhalen van mensen die niet snappen dat hun meter gewoon word uitgelezen, wat administratief uit ook betekend. ;) )
Eens. Zoals eerder aangegeven.
ben je niet tevreden over mijn schrijf stijl, dat snap ik wil, zo mooi is die niet.
in plaats van daar over te klagen, schrijf het zelf eens beter. ;)
Tip, begin eens met hoofdlettergebruik.
Pagina: 1