Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijzen naar bepaalde websites

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
UIt nieuws: Brein schikt met uploader van Libra Release Team
De uploader maakte auteursrechtelijk beschermde bestanden op het torrentnetwerk beschikbaar via Place2home.org en op usenet via de spotwebsite Place2home.net.
Niet om het een of ander, maar in reacties of op het forum, worden verwijzingen naar sites als deze twee verwijderd, met al dan niet een warning, dat verwijzen naar sites als deze twee niet is toegestaan. Beetje vreemd om dan zelf wel de website URL's bij naam te noemen en een afbeelding met een van de URL's onder het artikel te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 14-09-2017 20:42 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Wij als redactie hebben nu eenmaal journalistieke vrijheden die anderen niet hebben. Als redacteuren maken we afwegingen namens het bedrijf om sites te noemen of er naar te linken, als het relevant is voor het bericht, Het is een stuk lastiger bezoekers deze vrijheid te geven, waarbij we als bedrijf de intenties niet na kunnen gaan maar wel verantwoordelijk voor de uitingen zijn.

Overigens is deze discussie hier al vaak voorbijgekomen en verbaast het me dat je hier nu mee komt. We schrijven veelvuldig over torrentsites, darkwebmarktplaatsen, malwarefora, enzovoorts. Onder het mom van persvrijheid mogen we zelfs hacken, cracken en aanvallen uitvoeren, maar dan wel in uitzonderlijke omstandigheden en alleen om aantoonbaar misstanden aan de kaak te stellen. ;)
zie http://www.iusmentis.com/...nalistiek/ethisch-hacken/

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Olaf schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:57:
Wij als redactie hebben nu eenmaal journalistieke vrijheden die anderen niet hebben. Als redacteuren maken we afwegingen namens het bedrijf om sites te noemen of er naar te linken, als het relevant is voor het bericht, Het is een stuk lastiger bezoekers deze vrijheid te geven, waarbij we als bedrijf de intenties niet na kunnen gaan maar wel verantwoordelijk voor de uitingen zijn.

Overigens is deze discussie hier al vaak voorbijgekomen en verbaast het me dat je hier nu mee komt. We schrijven veelvuldig over torrentsites, darkwebmarktplaatsen, malwarefora, enzovoorts. Onder het mom van persvrijheid mogen we zelfs hacken, cracken en aanvallen uitvoeren, maar dan wel in uitzonderlijke omstandigheden en alleen om aantoonbaar misstanden aan de kaak te stellen. ;)
zie http://www.iusmentis.com/...nalistiek/ethisch-hacken/
Dank voor het antwoord, hier kan ik wat mee, al heb ik toch wel nog even wat vraagtekens, eigenlijk.

Als ik het artikel zo lees wat je linkt, denk ik dat de persvrijheid in deze wat strikter is dan je het nu schetst.
Nu ontgaat het mij even wat hacken van doen heeft met linken naar een website met (al dan niet vermoedelijk) illegale content. Vergelijkbaar vind ik het in elk geval niet. Ook staat er in de bron die je aanhaalt het volgende:
Wanneer een publicatie een maatschappelijk belang dient en niet verder gaat dan noodzakelijk voor dat doel, dan kan het toegestaan zijn om in die publicatie bijvoorbeeld te onthullen dat een bepaald systeem onveilig of lek is.
Nu ontgaat mij even wat het maatschappelijk belang is bij het artikel, wat gediend is met het vermelden van illegale websites. Ik neem aan dat alleen 'Place2Home' vermelden genoeg is om in elk geval een website aan te kunnen duiden, daar hoeft niet per se de volledige URL voor te worden gezet in een artikel. Of gaan jullie ook de URL van The Pirate Bay bij een volgend artikel aangaande The Pirate Bay vermelden? ;) (Deze was retorisch)

In concreto:
De naam van de website (Place2Home) vermelden, lijkt mij meer dan genoeg, zonder de top level domains (.org, .net) te geven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 14-09-2017 22:56 ]

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik gaf de voorbeelden bij Ius Mentis alleen om aan te geven dat we in principe nog veel verder mogen gaan. Het slechts noemen van sites waar mogelijk illegale dingen gebeuren staat in geen verhouding tot het overtreden van de wet.

Het topleveldomein noemen vond ik in zoverre relevant, dat het aangeeft dat er een torrent- en usenet-variant van dezelfde site bestaat waar de uploader de bestanden neerzette.