krachtstroom aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• tweakers2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11-2024
Hallo,
Ik speel met de gedachten om in de toekomst in plaats van mijn huidige gaskooktoestel een inductiekooktoestel te nemen. Qua elektriciteit zit er nu een gewoon stopcontact met randaarde in de buurt van het kooktoestel maar ik heb gelezen dat ik krachtstroom nodig heb (periflex aansluiting). Ik ben niet van plan om dat zelf te gaan doen maar desalniettemin wil ik graag weten of het überhaupt wel mogelijk is om de bestaande aansluiting door het trekken van draden e.d. om te zetten naar krachtstroom, of er dan ook nog een extra groep geplaatst moet worden worden en of dat allemaal nog enigszins betaalbaar is.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt 2 fasen nodig (2 x 3600W). Je moet dan wel een 3-fasen groep in je meterkast hebben. Laat dus een electricien eens naar je meterkast kijken om te zien wat er mogelijk is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:46
Je bent bij je kookplaat inderdaad een perilex aansluiting nodig, en daarna (eigenlijk daarvoor) zijn er enkele opties.
  • Optie 1: een zogenoemde kookgroep, hiervoor wordt gewoon 1 fase gebruikt. Een kookgroep zijn in principe 2 aan elkaar geschakelde automaten die gecombineerd dus iets meer kunnen leveren dan een normale groep/wcd.
  • Optie 2: hiervoor ben je een 3-fasen aansluiting nodig in huis, als je die niet hebt moet je dit eerst laten fixen door je netbeheerder, voordat je netbeheerder dit gaat uitvoeren moet je eerst een installateur langs laten komen om je hoofdschakelaar laten aan te passen naar een meer-fasen aansluiting + de rest die erbij komt daarvoor. Dan wordt er een zogenoemde krachtgroep geplaatst voor je kookplaat, hiervandaan gaan 2 fases en 2 nullen + PE naar je perilex wcd in de keuken.
  • Optie 3: lijkt op optie 2 maar laat de perilex als volledige "krachtaansluiting" uitvoeren, dan dus 3 fases + nul + PE naar je keuken.
Kijk eventueel eventjes in de topicstart van: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 daar staat meer informatie over o.a. perilex en kookgroepen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Het hangt nogal af van de leeftijd van je huis. Als het stopcontact niet direct naar de meterkast loop wordt het al snel lastig. Bij een normale woning is het vaak wel mogelijk via de kruipruimte eenvoudig de benodigde perilex te plaatsen.
Er zijn overigens ook kookplaten die op een enkele groep kunnen. Uiteraard is het dan wel beperkt met vermogen. Sommigen zijn ook opgedeeld over 2 groepen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:40
Annuk schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:31:
  • [...]
  • Optie 2: hiervoor ben je een 3-fasen aansluiting nodig in huis, als je die niet hebt moet je dit eerst laten fixen door je netbeheerder, voordat je netbeheerder dit gaat uitvoeren moet je eerst een installateur langs laten komen om je hoofdschakelaar laten aan te passen naar een meer-fasen aansluiting + de rest die erbij komt daarvoor. Dan wordt er een zogenoemde krachtgroep geplaatst voor je kookplaat, hiervandaan gaan 2 fases en 2 nullen + PE naar je perilex wcd in de keuken.
    [...]
Dat lijkt me geen voordeel hebben ten opzichte van 'echt' krachtstroom, bij kracht kan je namelijk gewoon een 5-aderige kabel gebruiken en hoef je ook niet om te kleuren. Ook kan je dan als je wil een 11 kW-kookplaat installeren als je dat zou willen. Of zie ik iets niet?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:46
marcop23 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:44:
[...]

Dat lijkt me geen voordeel hebben ten opzichte van 'echt' krachtstroom, bij kracht kan je namelijk gewoon een 5-aderige kabel gebruiken en hoef je ook niet om te kleuren. Ook kan je dan als je wil een 11 kW-kookplaat installeren als je dat zou willen. Of zie ik iets niet?
Je kan sowieso een 5 aderige kabel gebruiken in optie 2 en 3 en in optie 1 evt ook. Daar staan gewoon standaarden voor.
Wat betreft optie 2 of 3 hangt namelijk af van je kookplaat Hoe het in je meterkast wordt aangesloten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• tweakers2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-11-2024
Bedankt voor alle info. In ieder geval lijkt het mogelijk te zijn
Pagina: 1